Mora-Östersund?
Moderator: Redaktion
Mora-Östersund?
Nykomling här. Börjar bli synnerligen sugen på en Tesla som nästa tjänstebil. Min "svaga punkt" är återkommande tjänsteresor mellan Småland och Jämtland, närmare bestämt Östersund. Är det någon här inne som har erfarenheter av just sträckan mellan laddstationerna i Mora och Östersund? Hur stort batteri behövs för att komfortabelt ta den etappen, även i mörkaste vintern? En 90D får förvisso plats i budgeten men är egentligen total overkill för mina övriga vardagsresor...
Re: Mora-Östersund?
Definitivt 90D. För att "helt komfortabelt" ta sträckan, dvs inte behöva toppa fullt och lägga massa tid i Mora -> 100D (när den blir tillgänglig).
Du kan dock toppa på Chademo nånstans på vägen, företrädelsevis i Sveg eller Åsarna. Då kan du ju i princip välja vilket pack som helst. Men blir inte "helt komfortabelt".
Du kan dock toppa på Chademo nånstans på vägen, företrädelsevis i Sveg eller Åsarna. Då kan du ju i princip välja vilket pack som helst. Men blir inte "helt komfortabelt".
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Ser ut att finnas ett par CHAdeMO längs med E45. Så det handlar nog mer om hur hur lång tid som du anser att resan får ta.
Sveg http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... 9c22748ef8
Åsarna http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... 640ea4b22f
Svenstavik http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... 52a0fbc979
Jag brukar köra Hälsingland (Alfta området) till Åre emellanåt och brukar då toppa i Åsarna eller Svenstavik med vår P85D (19 tums hjul), båda är än så länge gratis (laddade i början av juli senast) och har fungerat bra de gånger jag varit förbi. Jag brukar åka väster om Storsjön och därigenom hoppa över Krokomsporten för kortare avstånd.
Då pratar vi mer än dubbelt så lång laddtid jmf en supercharger? Dvs man får inte ut så många mil vid en "kisspaus"?Hammar skrev:Ser ut att finnas ett par CHAdeMO längs med E45. Så det handlar nog mer om hur hur lång tid som du anser att resan får ta.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Om räckvidd är viktigt skulle jag absolut rekommendera 90D eller vänta på 100D, med 19" fälg samt Chademo adapter som backup.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Och faktiskt vinterpaketet om dessa resor sker med nån i baksätet.EnTraktor skrev:Om räckvidd är viktigt skulle jag absolut rekommendera 90D eller vänta på 100D, med 19" fälg samt Chademo adapter som backup.
För stolsvärmen där. Den sparar enormt med mil på vintern jämfört med att värma luften i bilen när det klagas från baksätet...
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Räkna med c:a 200 km/h, så stannar du en kvart kommer du 5 mil till.NCC1701D skrev:Då pratar vi mer än dubbelt så lång laddtid jmf en supercharger? Dvs man får inte ut så många mil vid en "kisspaus"?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
I de flesta fall, så får du i mer el i batteriet under en "kisspaus" på en supercharger. Men det finns tillfällen då det är smartare att du göra ett extra laddstopp.NCC1701D skrev:Då pratar vi mer än dubbelt så lång laddtid jmf en supercharger? Dvs man får inte ut så många mil vid en "kisspaus"?Hammar skrev:Ser ut att finnas ett par CHAdeMO längs med E45. Så det handlar nog mer om hur hur lång tid som du anser att resan får ta.
Ju mer fulladdat batteriet är, desto långsammare går det att ladda det. Det betyder att vid en viss % på laddningen, så är superchargern och CHAdeMOn lika snabba.
Om du behöver ladda batteriet till nära 100%, så kan det vara snabbare att avbryta laddningen vid tex 90% och sedan köra en timme, för att sedan ladda de sista 10 procenten.
Sen handlar det ju också om hur man bäst spenderar tiden. Säg att det tar 1 timme och 20 minuter att fylla batteriet till 100% på SuC. Du kanske föredrar att att äta lunch på en timme på SuC, för att sedan efter 90 minuters körning ta en 20 minuters kaffepaus.
- Andreasson
- Teslaägare
Klokt resonemang!Hammar skrev:I de flesta fall, så får du i mer el i batteriet under en "kisspaus" på en supercharger. Men det finns tillfällen då det är smartare att du göra ett extra laddstopp.NCC1701D skrev:Då pratar vi mer än dubbelt så lång laddtid jmf en supercharger? Dvs man får inte ut så många mil vid en "kisspaus"?Hammar skrev:Ser ut att finnas ett par CHAdeMO längs med E45. Så det handlar nog mer om hur hur lång tid som du anser att resan får ta.
Ju mer fulladdat batteriet är, desto långsammare går det att ladda det. Det betyder att vid en viss % på laddningen, så är superchargern och CHAdeMOn lika snabba.
Om du behöver ladda batteriet till nära 100%, så kan det vara snabbare att avbryta laddningen vid tex 90% och sedan köra en timme, för att sedan ladda de sista 10 procenten.
Sen handlar det ju också om hur man bäst spenderar tiden. Säg att det tar 1 timme och 20 minuter att fylla batteriet till 100% på SuC. Du kanske föredrar att att äta lunch på en timme på SuC, för att sedan efter 90 minuters körning ta en 20 minuters kaffepaus.
Jag har kört sträckan Mora-Östersund vid flera tillfällen. Jag laddar inte fullt i Mora, utan gör en komplettering i Sveg. Gratis och alldeles utanför ICA där de har ett förhållandevis trevligt fik (för att vara ICA...).
En 60D + ChaDeMo är min rekommendation om du inte har så många andra långresor!
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
Förstår inte riktigt. Åker du ofta mellan småland och Östersund? Varför då ta vägen via mora? Gävle Sundsvall är bättre isfNCC1701D skrev:Nykomling här. Börjar bli synnerligen sugen på en Tesla som nästa tjänstebil. Min "svaga punkt" är återkommande tjänsteresor mellan Småland och Jämtland, närmare bestämt Östersund. Är det någon här inne som har erfarenheter av just sträckan mellan laddstationerna i Mora och Östersund? Hur stort batteri behövs för att komfortabelt ta den etappen, även i mörkaste vintern? En 90D får förvisso plats i budgeten men är egentligen total overkill för mina övriga vardagsresor...
Det är ju den där lilla detaljen med E4:an från Södertälje till Solna. Som lantis är min definition av trafikstockning att jag måste vänta på att köra in i en rondell. Stockholmstrafiken är således ett rent spöstraff. För all del kanske en behagligare upplevelse i en Tesla med autopilot men till och med den måste rimligen ha problem med det ständiga vägarbetet i norra delen??apkungen skrev:Förstår inte riktigt. Åker du ofta mellan småland och Östersund? Varför då ta vägen via mora? Gävle Sundsvall är bättre isfNCC1701D skrev:Nykomling här. Börjar bli synnerligen sugen på en Tesla som nästa tjänstebil. Min "svaga punkt" är återkommande tjänsteresor mellan Småland och Jämtland, närmare bestämt Östersund. Är det någon här inne som har erfarenheter av just sträckan mellan laddstationerna i Mora och Östersund? Hur stort batteri behövs för att komfortabelt ta den etappen, även i mörkaste vintern? En 90D får förvisso plats i budgeten men är egentligen total overkill för mina övriga vardagsresor...
- lator
- Teslaägare
Finns säkert någon bra anledning till vägvalet eftersom han nu ställer denna fråga. (svaret kom ju där)
Mitt i smällkalla vintern så kör man inte just gärna 32 mil med en S60/75 om man inte är tvungen men tack vare gratis ChadeMo i Sveg (verkar vara på gång att ansluta sig till Clever) samt Åsarna och Svenstavik (gratis till 2020 har lovats) så är det inte ogörligt. I Åsarna finns det dock inte speciellt mycket att göra i direkt anslutning till laddplatsen. Har kört (S 70D) några gånger men bara sommartid och det kräver ganska fullladdat om man vill hålla ett skapligt tempo så på vintern behövs nog en stödladdning i förslagsvis Sveg. Där finns restauranger och affärer nära inpå.
Mitt förslag blir nog att gå på en S90/100D för att slippa oroa sig på dessa resor. Bilen behåller ju mervärdet tills det blir dags att byta...
Mitt i smällkalla vintern så kör man inte just gärna 32 mil med en S60/75 om man inte är tvungen men tack vare gratis ChadeMo i Sveg (verkar vara på gång att ansluta sig till Clever) samt Åsarna och Svenstavik (gratis till 2020 har lovats) så är det inte ogörligt. I Åsarna finns det dock inte speciellt mycket att göra i direkt anslutning till laddplatsen. Har kört (S 70D) några gånger men bara sommartid och det kräver ganska fullladdat om man vill hålla ett skapligt tempo så på vintern behövs nog en stödladdning i förslagsvis Sveg. Där finns restauranger och affärer nära inpå.
Mitt förslag blir nog att gå på en S90/100D för att slippa oroa sig på dessa resor. Bilen behåller ju mervärdet tills det blir dags att byta...

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Samma resonemang hade säljaren, faktiskt. Något om att räckviddsångest är för de oinsattaAndreasson skrev:Klokt resonemang!Hammar skrev:I de flesta fall, så får du i mer el i batteriet under en "kisspaus" på en supercharger. Men det finns tillfällen då det är smartare att du göra ett extra laddstopp.NCC1701D skrev:Då pratar vi mer än dubbelt så lång laddtid jmf en supercharger? Dvs man får inte ut så många mil vid en "kisspaus"?Hammar skrev:Ser ut att finnas ett par CHAdeMO längs med E45. Så det handlar nog mer om hur hur lång tid som du anser att resan får ta.
Jag har kört sträckan Mora-Östersund vid flera tillfällen. Jag laddar inte fullt i Mora, utan gör en komplettering i Sveg. Gratis och alldeles utanför ICA där de har ett förhållandevis trevligt fik (för att vara ICA...).
En 60D + ChaDeMo är min rekommendation om du inte har så många andra långresor!

Har åkt över Södertälje två gånger nu sen de bytte till enkelriktat på den norrgående bron för två filer. Tog typ en kvart extra och sen tio min till vid essingeöarna. Tror ändå att du tjänar på att åka den vägen. Men i varje fall... Konstigt att köpa en bil pga ett vägarbete...
Fråga dig så här: hur ofta åker jag långt och behöver räckvidden? om det är oftare än nån gång i månaden så kanske det är värt att kosta på sig 90D, annars 60, inte 75 på en gång tycker jag.
Fråga dig så här: hur ofta åker jag långt och behöver räckvidden? om det är oftare än nån gång i månaden så kanske det är värt att kosta på sig 90D, annars 60, inte 75 på en gång tycker jag.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Behöver man räckvidd så är 90D eller 100D enda alternativet. Det är inte kul och pendla varannan vecka och ligga på marginalen eller inte ha möjlighet att välja en omväg vid en trafikolycka. 60 och 75 funkar säkert bra för vissa, men ska man åka långt regelbundet är det inte bra alternativ. 90D och 100D är mindre ångest, kortare restid och mer flexibilitet.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
- Gustafsson
- Teslaägare
Om 90 bekvämt ryms i budgeten, så skulle jag välja den. Kan inte se något skäl att välja ett billigare alternativ då.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Själv valde jag mindre batteri till förmån för utrustning
Extra stopp på SuC tar jag gärna kontra bekvämlighet
Om budgeten tillåter så är klart 90 bättre alternativ
Men som sagt hellre fullt utrustad 60 än naken 90
Men det är jag det
Men det är jag det

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Om det bara var ett. Och tillfälligt. Men det är ju alltid igenkorkat hela vägen från Södertälje till Solna... Eller reser jag bara på helt fel tider? (Åker nästan alltid en helgdag och passagen förbi Stockholm är efter 3,5h körning, så i praktiken runt lunch eller tidig eftermiddag.)apkungen skrev:Har åkt över Södertälje två gånger nu sen de bytte till enkelriktat på den norrgående bron för två filer. Tog typ en kvart extra och sen tio min till vid essingeöarna. Tror ändå att du tjänar på att åka den vägen. Men i varje fall... Konstigt att köpa en bil pga ett vägarbete...
Det är en dryg sträcka oavsett när (förutom nattetid), även om man är van.NCC1701D skrev:Om det bara var ett. Och tillfälligt. Men det är ju alltid igenkorkat hela vägen från Södertälje till Solna... Eller reser jag bara på helt fel tider? (Åker nästan alltid en helgdag och passagen förbi Stockholm är efter 3,5h körning, så i praktiken runt lunch eller tidig eftermiddag.)apkungen skrev:Har åkt över Södertälje två gånger nu sen de bytte till enkelriktat på den norrgående bron för två filer. Tog typ en kvart extra och sen tio min till vid essingeöarna. Tror ändå att du tjänar på att åka den vägen. Men i varje fall... Konstigt att köpa en bil pga ett vägarbete...
När jag bodde i Uppsala tog jag ofta 55:an istället för E4:an till Norrköping när jag skulle söderut, för att slippa köra genom Stockholm. Lite kortare, och tar något längre tid, men mycket mindre frustrerande. Med en Tesla missar man dock två superladdare om man tar den vägen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Naket är inget alternative5m1r skrev:Själv valde jag mindre batteri till förmån för utrustning
Men det är jag det

Laddar 90 proc i Mora och käkar middag alt frukost på hotellet bredvid eller Kinarestaurangen. Så 15-20 min Chademo i Sveg och en kaffe på kafeet på ica bredvid laddaren.
Har en gammal S85. 76.5 kWh användbart på batteriet. 2.5 kWh mer än en ny 75 kWh.
En 75 kWh funkar ju också kanske 30 min i Sveg då. Eller ny 90 kWh så slipper du stopp. Men du ska köra där jäkligt ofta om inte de sparade halvtimmarna dör ska bli väldigt dyra
..
Körde sträckan 4 ggr i vintras. Väglaget är nog ett större bekymmer än laddningen
.
Har en gammal S85. 76.5 kWh användbart på batteriet. 2.5 kWh mer än en ny 75 kWh.
En 75 kWh funkar ju också kanske 30 min i Sveg då. Eller ny 90 kWh så slipper du stopp. Men du ska köra där jäkligt ofta om inte de sparade halvtimmarna dör ska bli väldigt dyra

Körde sträckan 4 ggr i vintras. Väglaget är nog ett större bekymmer än laddningen

Brukar mest tycka att det är kö 2h på morgon o kväll vid rusning. Men visst korkar det igen titt som tätt med nån olycka eller liknande.NCC1701D skrev:Om det bara var ett. Och tillfälligt. Men det är ju alltid igenkorkat hela vägen från Södertälje till Solna... Eller reser jag bara på helt fel tider? (Åker nästan alltid en helgdag och passagen förbi Stockholm är efter 3,5h körning, så i praktiken runt lunch eller tidig eftermiddag.)apkungen skrev:Har åkt över Södertälje två gånger nu sen de bytte till enkelriktat på den norrgående bron för två filer. Tog typ en kvart extra och sen tio min till vid essingeöarna. Tror ändå att du tjänar på att åka den vägen. Men i varje fall... Konstigt att köpa en bil pga ett vägarbete...
Men problemet är att om du vill åka över Mora så missar du väldigt många SuCers. Du kommer att behöva ta ytterligare en omväg över Arboga istället för att åka via Västerås. Och beroende på hur långt in i Småland du ska så blir det ytterligare problem. Vill du åka den vägen ofta skulle jag definitivt köra på en 90D. Den SuCar snabbare också, speciellt om man behöver många mil.
Jag körde Mora-Östersund med 85D och viss räckviddsångest. Visade sig helt i onödan.
Jag fyllde 90℅+ i Mora och rätt snart började navigatorn tjata om att jag skulle ut till Sundsvall vilket jag ignorerade.
Jag låg på rätt bra och kom fram till Östersund med god marginal. (kommer inte ihåg exakt ℅)
Jag fyllde 90℅+ i Mora och rätt snart började navigatorn tjata om att jag skulle ut till Sundsvall vilket jag ignorerade.
Jag låg på rätt bra och kom fram till Östersund med god marginal. (kommer inte ihåg exakt ℅)