Sida 1 av 1
Mora-Östersund?
Postat: 06 sep 2016 14:39
av NCC1701D
Nykomling här. Börjar bli synnerligen sugen på en Tesla som nästa tjänstebil. Min "svaga punkt" är återkommande tjänsteresor mellan Småland och Jämtland, närmare bestämt Östersund. Är det någon här inne som har erfarenheter av just sträckan mellan laddstationerna i Mora och Östersund? Hur stort batteri behövs för att komfortabelt ta den etappen, även i mörkaste vintern? En 90D får förvisso plats i budgeten men är egentligen total overkill för mina övriga vardagsresor...
Re: Mora-Östersund?
Postat: 06 sep 2016 15:01
av MSO
Definitivt 90D. För att "helt komfortabelt" ta sträckan, dvs inte behöva toppa fullt och lägga massa tid i Mora -> 100D (när den blir tillgänglig).
Du kan dock toppa på Chademo nånstans på vägen, företrädelsevis i Sveg eller Åsarna. Då kan du ju i princip välja vilket pack som helst. Men blir inte "helt komfortabelt".
Re: Mora-Östersund?
Postat: 06 sep 2016 15:08
av Hammar
Re: Mora-Östersund?
Postat: 06 sep 2016 15:33
av Idesta
Jag brukar köra Hälsingland (Alfta området) till Åre emellanåt och brukar då toppa i Åsarna eller Svenstavik med vår P85D (19 tums hjul), båda är än så länge gratis (laddade i början av juli senast) och har fungerat bra de gånger jag varit förbi. Jag brukar åka väster om Storsjön och därigenom hoppa över Krokomsporten för kortare avstånd.
Re: Mora-Östersund?
Postat: 06 sep 2016 15:36
av NCC1701D
Då pratar vi mer än dubbelt så lång laddtid jmf en supercharger? Dvs man får inte ut så många mil vid en "kisspaus"?
Re: Mora-Östersund?
Postat: 06 sep 2016 15:39
av EnTraktor
Om räckvidd är viktigt skulle jag absolut rekommendera 90D eller vänta på 100D, med 19" fälg samt Chademo adapter som backup.
Re: Mora-Östersund?
Postat: 06 sep 2016 16:36
av MSO
EnTraktor skrev:Om räckvidd är viktigt skulle jag absolut rekommendera 90D eller vänta på 100D, med 19" fälg samt Chademo adapter som backup.
Och faktiskt vinterpaketet om dessa resor sker med nån i baksätet.
För stolsvärmen där. Den sparar enormt med mil på vintern jämfört med att värma luften i bilen när det klagas från baksätet...
Re: Mora-Östersund?
Postat: 06 sep 2016 17:00
av bylund
NCC1701D skrev:
Då pratar vi mer än dubbelt så lång laddtid jmf en supercharger? Dvs man får inte ut så många mil vid en "kisspaus"?
Räkna med c:a 200 km/h, så stannar du en kvart kommer du 5 mil till.
Re: Mora-Östersund?
Postat: 06 sep 2016 17:03
av Hammar
NCC1701D skrev:
Då pratar vi mer än dubbelt så lång laddtid jmf en supercharger? Dvs man får inte ut så många mil vid en "kisspaus"?
I de flesta fall, så får du i mer el i batteriet under en "kisspaus" på en supercharger. Men det finns tillfällen då det är smartare att du göra ett extra laddstopp.
Ju mer fulladdat batteriet är, desto långsammare går det att ladda det. Det betyder att vid en viss % på laddningen, så är superchargern och CHAdeMOn lika snabba.
Om du behöver ladda batteriet till nära 100%, så kan det vara snabbare att avbryta laddningen vid tex 90% och sedan köra en timme, för att sedan ladda de sista 10 procenten.
Sen handlar det ju också om hur man bäst spenderar tiden. Säg att det tar 1 timme och 20 minuter att fylla batteriet till 100% på SuC. Du kanske föredrar att att äta lunch på en timme på SuC, för att sedan efter 90 minuters körning ta en 20 minuters kaffepaus.
Re: Mora-Östersund?
Postat: 06 sep 2016 19:28
av Andreasson
Hammar skrev:NCC1701D skrev:
Då pratar vi mer än dubbelt så lång laddtid jmf en supercharger? Dvs man får inte ut så många mil vid en "kisspaus"?
I de flesta fall, så får du i mer el i batteriet under en "kisspaus" på en supercharger. Men det finns tillfällen då det är smartare att du göra ett extra laddstopp.
Ju mer fulladdat batteriet är, desto långsammare går det att ladda det. Det betyder att vid en viss % på laddningen, så är superchargern och CHAdeMOn lika snabba.
Om du behöver ladda batteriet till nära 100%, så kan det vara snabbare att avbryta laddningen vid tex 90% och sedan köra en timme, för att sedan ladda de sista 10 procenten.
Sen handlar det ju också om hur man bäst spenderar tiden. Säg att det tar 1 timme och 20 minuter att fylla batteriet till 100% på SuC. Du kanske föredrar att att äta lunch på en timme på SuC, för att sedan efter 90 minuters körning ta en 20 minuters kaffepaus.
Klokt resonemang!
Jag har kört sträckan Mora-Östersund vid flera tillfällen. Jag laddar inte fullt i Mora, utan gör en komplettering i Sveg. Gratis och alldeles utanför ICA där de har ett förhållandevis trevligt fik (för att vara ICA...).
En 60D + ChaDeMo är min rekommendation om du inte har så många andra långresor!
Re: Mora-Östersund?
Postat: 06 sep 2016 19:37
av apkungen
NCC1701D skrev:Nykomling här. Börjar bli synnerligen sugen på en Tesla som nästa tjänstebil. Min "svaga punkt" är återkommande tjänsteresor mellan Småland och Jämtland, närmare bestämt Östersund. Är det någon här inne som har erfarenheter av just sträckan mellan laddstationerna i Mora och Östersund? Hur stort batteri behövs för att komfortabelt ta den etappen, även i mörkaste vintern? En 90D får förvisso plats i budgeten men är egentligen total overkill för mina övriga vardagsresor...
Förstår inte riktigt. Åker du ofta mellan småland och Östersund? Varför då ta vägen via mora? Gävle Sundsvall är bättre isf
Re: Mora-Östersund?
Postat: 06 sep 2016 19:47
av NCC1701D
apkungen skrev:NCC1701D skrev:Nykomling här. Börjar bli synnerligen sugen på en Tesla som nästa tjänstebil. Min "svaga punkt" är återkommande tjänsteresor mellan Småland och Jämtland, närmare bestämt Östersund. Är det någon här inne som har erfarenheter av just sträckan mellan laddstationerna i Mora och Östersund? Hur stort batteri behövs för att komfortabelt ta den etappen, även i mörkaste vintern? En 90D får förvisso plats i budgeten men är egentligen total overkill för mina övriga vardagsresor...
Förstår inte riktigt. Åker du ofta mellan småland och Östersund? Varför då ta vägen via mora? Gävle Sundsvall är bättre isf
Det är ju den där lilla detaljen med E4:an från Södertälje till Solna. Som lantis är min definition av trafikstockning att jag måste vänta på att köra in i en rondell. Stockholmstrafiken är således ett rent spöstraff. För all del kanske en behagligare upplevelse i en Tesla med autopilot men till och med den måste rimligen ha problem med det ständiga vägarbetet i norra delen??
Re: Mora-Östersund?
Postat: 06 sep 2016 19:54
av lator
Finns säkert någon bra anledning till vägvalet eftersom han nu ställer denna fråga. (svaret kom ju där)
Mitt i smällkalla vintern så kör man inte just gärna 32 mil med en S60/75 om man inte är tvungen men tack vare gratis ChadeMo i Sveg (verkar vara på gång att ansluta sig till Clever) samt Åsarna och Svenstavik (gratis till 2020 har lovats) så är det inte ogörligt. I Åsarna finns det dock inte speciellt mycket att göra i direkt anslutning till laddplatsen. Har kört (S 70D) några gånger men bara sommartid och det kräver ganska fullladdat om man vill hålla ett skapligt tempo så på vintern behövs nog en stödladdning i förslagsvis Sveg. Där finns restauranger och affärer nära inpå.
Mitt förslag blir nog att gå på en S90/100D för att slippa oroa sig på dessa resor. Bilen behåller ju mervärdet tills det blir dags att byta...

Re: Mora-Östersund?
Postat: 06 sep 2016 20:08
av NCC1701D
Andreasson skrev:Hammar skrev:NCC1701D skrev:
Då pratar vi mer än dubbelt så lång laddtid jmf en supercharger? Dvs man får inte ut så många mil vid en "kisspaus"?
I de flesta fall, så får du i mer el i batteriet under en "kisspaus" på en supercharger. Men det finns tillfällen då det är smartare att du göra ett extra laddstopp.
Ju mer fulladdat batteriet är, desto långsammare går det att ladda det. Det betyder att vid en viss % på laddningen, så är superchargern och CHAdeMOn lika snabba.
Om du behöver ladda batteriet till nära 100%, så kan det vara snabbare att avbryta laddningen vid tex 90% och sedan köra en timme, för att sedan ladda de sista 10 procenten.
Sen handlar det ju också om hur man bäst spenderar tiden. Säg att det tar 1 timme och 20 minuter att fylla batteriet till 100% på SuC. Du kanske föredrar att att äta lunch på en timme på SuC, för att sedan efter 90 minuters körning ta en 20 minuters kaffepaus.
Klokt resonemang!
Jag har kört sträckan Mora-Östersund vid flera tillfällen. Jag laddar inte fullt i Mora, utan gör en komplettering i Sveg. Gratis och alldeles utanför ICA där de har ett förhållandevis trevligt fik (för att vara ICA...).
En 60D + ChaDeMo är min rekommendation om du inte har så många andra långresor!
Samma resonemang hade säljaren, faktiskt. Något om att räckviddsångest är för de oinsatta

Re: Mora-Östersund?
Postat: 07 sep 2016 01:26
av apkungen
Har åkt över Södertälje två gånger nu sen de bytte till enkelriktat på den norrgående bron för två filer. Tog typ en kvart extra och sen tio min till vid essingeöarna. Tror ändå att du tjänar på att åka den vägen. Men i varje fall... Konstigt att köpa en bil pga ett vägarbete...
Fråga dig så här: hur ofta åker jag långt och behöver räckvidden? om det är oftare än nån gång i månaden så kanske det är värt att kosta på sig 90D, annars 60, inte 75 på en gång tycker jag.
Re: Mora-Östersund?
Postat: 07 sep 2016 06:43
av EnTraktor
Behöver man räckvidd så är 90D eller 100D enda alternativet. Det är inte kul och pendla varannan vecka och ligga på marginalen eller inte ha möjlighet att välja en omväg vid en trafikolycka. 60 och 75 funkar säkert bra för vissa, men ska man åka långt regelbundet är det inte bra alternativ. 90D och 100D är mindre ångest, kortare restid och mer flexibilitet.
Re: Mora-Östersund?
Postat: 07 sep 2016 07:08
av Gustafsson
Om 90 bekvämt ryms i budgeten, så skulle jag välja den. Kan inte se något skäl att välja ett billigare alternativ då.
Re: Mora-Östersund?
Postat: 07 sep 2016 07:44
av e5m1r
Själv valde jag mindre batteri till förmån för utrustning
Extra stopp på SuC tar jag gärna kontra bekvämlighet
Om budgeten tillåter så är klart 90 bättre alternativ
Men som sagt hellre fullt utrustad 60 än naken 90
Men det är jag det

Re: Mora-Östersund?
Postat: 07 sep 2016 08:37
av NCC1701D
apkungen skrev:Har åkt över Södertälje två gånger nu sen de bytte till enkelriktat på den norrgående bron för två filer. Tog typ en kvart extra och sen tio min till vid essingeöarna. Tror ändå att du tjänar på att åka den vägen. Men i varje fall... Konstigt att köpa en bil pga ett vägarbete...
Fråga dig så här: hur ofta åker jag långt och behöver räckvidden? om det är oftare än nån gång i månaden så kanske det är värt att kosta på sig 90D, annars 60, inte 75 på en gång tycker jag.
Om det bara var ett. Och tillfälligt. Men det är ju alltid igenkorkat hela vägen från Södertälje till Solna... Eller reser jag bara på helt fel tider? (Åker nästan alltid en helgdag och passagen förbi Stockholm är efter 3,5h körning, så i praktiken runt lunch eller tidig eftermiddag.)
Re: Mora-Östersund?
Postat: 07 sep 2016 08:41
av bylund
NCC1701D skrev:apkungen skrev:Har åkt över Södertälje två gånger nu sen de bytte till enkelriktat på den norrgående bron för två filer. Tog typ en kvart extra och sen tio min till vid essingeöarna. Tror ändå att du tjänar på att åka den vägen. Men i varje fall... Konstigt att köpa en bil pga ett vägarbete...
Fråga dig så här: hur ofta åker jag långt och behöver räckvidden? om det är oftare än nån gång i månaden så kanske det är värt att kosta på sig 90D, annars 60, inte 75 på en gång tycker jag.
Om det bara var ett. Och tillfälligt. Men det är ju alltid igenkorkat hela vägen från Södertälje till Solna... Eller reser jag bara på helt fel tider? (Åker nästan alltid en helgdag och passagen förbi Stockholm är efter 3,5h körning, så i praktiken runt lunch eller tidig eftermiddag.)
Det är en dryg sträcka oavsett när (förutom nattetid), även om man är van.
När jag bodde i Uppsala tog jag ofta 55:an istället för E4:an till Norrköping när jag skulle söderut, för att slippa köra genom Stockholm. Lite kortare, och tar något längre tid, men mycket mindre frustrerande. Med en Tesla missar man dock två superladdare om man tar den vägen.
Re: Mora-Östersund?
Postat: 07 sep 2016 08:44
av NCC1701D
e5m1r skrev:Själv valde jag mindre batteri till förmån för utrustning
Extra stopp på SuC tar jag gärna kontra bekvämlighet
Om budgeten tillåter så är klart 90 bättre alternativ
Men som sagt hellre fullt utrustad 60 än naken 90
Men det är jag det

Naket är inget alternativ

Men skillnaden i förmånsvärde mellan en hyfsat välutrustad 60D och en dito 90D blir tack och lov inte sanslös. Dock onödiga pengar ner i skattehålet om man aldrig nyttjar räckvidden.
Re: Mora-Östersund?
Postat: 07 sep 2016 11:18
av sondell
Laddar 90 proc i Mora och käkar middag alt frukost på hotellet bredvid eller Kinarestaurangen. Så 15-20 min Chademo i Sveg och en kaffe på kafeet på ica bredvid laddaren.
Har en gammal S85. 76.5 kWh användbart på batteriet. 2.5 kWh mer än en ny 75 kWh.
En 75 kWh funkar ju också kanske 30 min i Sveg då. Eller ny 90 kWh så slipper du stopp. Men du ska köra där jäkligt ofta om inte de sparade halvtimmarna dör ska bli väldigt dyra

..
Körde sträckan 4 ggr i vintras. Väglaget är nog ett större bekymmer än laddningen

.
Re: Mora-Östersund?
Postat: 07 sep 2016 12:48
av apkungen
NCC1701D skrev:apkungen skrev:Har åkt över Södertälje två gånger nu sen de bytte till enkelriktat på den norrgående bron för två filer. Tog typ en kvart extra och sen tio min till vid essingeöarna. Tror ändå att du tjänar på att åka den vägen. Men i varje fall... Konstigt att köpa en bil pga ett vägarbete...
Fråga dig så här: hur ofta åker jag långt och behöver räckvidden? om det är oftare än nån gång i månaden så kanske det är värt att kosta på sig 90D, annars 60, inte 75 på en gång tycker jag.
Om det bara var ett. Och tillfälligt. Men det är ju alltid igenkorkat hela vägen från Södertälje till Solna... Eller reser jag bara på helt fel tider? (Åker nästan alltid en helgdag och passagen förbi Stockholm är efter 3,5h körning, så i praktiken runt lunch eller tidig eftermiddag.)
Brukar mest tycka att det är kö 2h på morgon o kväll vid rusning. Men visst korkar det igen titt som tätt med nån olycka eller liknande.
Men problemet är att om du vill åka över Mora så missar du väldigt många SuCers. Du kommer att behöva ta ytterligare en omväg över Arboga istället för att åka via Västerås. Och beroende på hur långt in i Småland du ska så blir det ytterligare problem. Vill du åka den vägen ofta skulle jag definitivt köra på en 90D. Den SuCar snabbare också, speciellt om man behöver många mil.
Re: Mora-Östersund?
Postat: 07 sep 2016 14:22
av jtesla
Jag körde Mora-Östersund med 85D och viss räckviddsångest. Visade sig helt i onödan.
Jag fyllde 90℅+ i Mora och rätt snart började navigatorn tjata om att jag skulle ut till Sundsvall vilket jag ignorerade.
Jag låg på rätt bra och kom fram till Östersund med god marginal. (kommer inte ihåg exakt ℅)