Politiker har väldigt dålig förståelse om teknikutveckling

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Politiker har väldigt dålig förståelse om teknikutveckling

Inlägg av bjelkeman »

Ett intressant inlägg i DN debatt.
Våra folkvalda måste kunna mer om teknikutvecklingen”
http://www.dn.se/debatt/vara-folkvalda- ... ecklingen/

Tyvärr så tycker jag det brister lite i slutledningen. Från artikeln :
"Vårt förslag är därför att alla folkvalda i Sverige får sätta sig in i var teknikfronten befinner sig i dag, och vart den är på väg, genom en dags utbildning med innehåll utformat av personer som har insikt om vad som sannolikt är tekniskt möjligt inom ett decennium."
Det där är lite skrämmande. Det låter som om man sedan kan ta beslut om allt inom ny teknik efter en dags överblick. ;)

Jag tror att alla partier skulle behöva en CTO och en CIO med ordentlig bakgrund och utbildning, som man faktiskt lyssnade på. Just nu ligger kunskapsnivån runt teknik och dess påverkan på policy och lagar på skrämmande låg nivå. Men så funkar det ju förtås inte. Hur löser man problemet?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Re: Politiker har väldigt dålig förståelse om teknikutveckli

Inlägg av Johnny_B »

bjelkeman skrev:
Ett intressant inlägg i DN debatt.
Våra folkvalda måste kunna mer om teknikutvecklingen”
http://www.dn.se/debatt/vara-folkvalda- ... ecklingen/

Tyvärr så tycker jag det brister lite i slutledningen. Från artikeln :
"Vårt förslag är därför att alla folkvalda i Sverige får sätta sig in i var teknikfronten befinner sig i dag, och vart den är på väg, genom en dags utbildning med innehåll utformat av personer som har insikt om vad som sannolikt är tekniskt möjligt inom ett decennium."
Det där är lite skrämmande. Det låter som om man sedan kan ta beslut om allt inom ny teknik efter en dags överblick. ;)

Jag tror att alla partier skulle behöva en CTO och en CIO med ordentlig bakgrund och utbildning, som man faktiskt lyssnade på. Just nu ligger kunskapsnivån runt teknik och dess påverkan på policy och lagar på skrämmande låg nivå. Men så funkar det ju förtås inte. Hur löser man problemet?
Politiker har väldigt dålig förståelse.

Den överskriften hade räckt. Trötta mig liksom.. En dagsutbildning. Störtlöjligt.
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Vårt förslag är därför att alla folkvalda i Sverige får sätta sig in i var teknikfronten befinner sig i dag, och vart den är på väg, genom en dags utbildning med innehåll utformat av personer som har insikt om vad som sannolikt
Det är väl så det går till idag? De sitter och lyssnar på experter som uttalar sig om vad som är möjligt och omöjligt inom säg 10år framåt. Bara det att det finns inte någon som kan förutse det. Skulle någon ha den förmåga så inte skulle hen sitta och prata med politiker om det.

Nä precis som det behövs politiker med juridiska och ekonomiska kunskaper så behövs det politiker med kunskaper inom ingenjör- och teknikvetenskap. Framför allt måste de förstå hur man kommer fram till lösningar och slutsatser. De måste veta skillnad på kW och kWh, de måste förstå skillnaden mellan att pumpa vätskor och gaser, de måste förstå energi omvandling och effektivitet osv osv.
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Det finns flera här inne (däribland jag) som har tagit steget till att engagera oss politiskt. På de flesta nivåer är det inte särskilt lukrativt, men jag gjorde det framför allt för att jag såg att "digitaliseringen" var på väg och att jag kan bidra med kunskap på området.

Ni pratar till viss del om en professionalisering av politiken som få ändå verkar vilja se i slutändan. Nånstans ska vi upplevas som de folkvalda vi är. Med det sagt så håller jag med om att om fler tekniskt lagda blev politiker skulle det kanske hända spännande saker. Och det är utvecklande att ge sig in i leken. Och de som klankar ner på politiker borde prova på.
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jag funderade på politik inom mitt intresseområde, som är teknik för ett hållbart samhälle, för att få till stånd den förändring jag sökte. Jag beslutade istället för att jobba med att implementera tekniken. På 10 år har haft mycket större påverkan på det sättet än vad jag kunnat gjort som politiker på samma tid. Nu hjälper det ju att vi jobbar mest i länder där tekniken ligger efter vad vi har i Sverige, men vi introducerar nu saker i Afrika och Asien som tillåter dem att "leapfrog" (hoppa över teknikutvecklingssteg), och till och med ligga före oss här i norr.

Det är intressant att implementera teknik i ett land som desperat behöver det och förhandla direkt med infrastrukturministern, för 90 miljoner människor. Jämfört med att förhandla om samma sak med 200 kommuner och ett dussin länsstyrelser för 9 miljoner människor. Det första passar mycket bättre mina kunskaper och min läggning, vilket givetvis spelar in också.

Det sagt, vi behöver folk på alla nivåer, på alla platser och arbetsuppgifter, som tror att förändring till det bättre kan ske, för att vi ska få till stånd den förändring som behövs.

Niklas Zennström, grundare av Skype sa det ganska bra på Sthlm Tech Fest häromdagen.

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Självklart skulle jag vilja ha fler kunniga politiker. Att själv vara kommunpolitiker och diskutera med andra politiker är inte alltid så lätt.

Men nu är det så här enkelt. Politiker skall inte vara experter. Politikerna skall inte ha kunskap om allt.

Politiker skall se på en fråga utifrån folkets syn för att avgöra vad som är bäst för dem.

Det är därför det finns anställda på kommunerna mm som skall presentera kunskapen för oss. Sen skall vi ta beslut efter det.

Självklart finns det ingenjörer mm i riksdagen som är politiker. Men den dagen dessa 249 politiker förväntas ha kunskap om allt som händer inom teknik området, läkemdel, bostäder, handikappade mm, ja den dagen kommer aldrig ske.

Så vill man påverka politikerna att förstå något inom ett område som man själv anser är viktigt. Ja rösta då för en politiker som är intresserad av området. För den politikern kommer säkerligen vilja lyssna på experter inom det området. Och därmed försöka påverka allt som rör ämnet.
Svart X90D, bokat en M3.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Håller med Anders77 här.. Politiker kan inte vara experter på alla områden.. Däremot bör dom ha bra överblick. Men en utbildning om vad som kanske kommer om 10år... Alltså, ha en utbildning om vad som faktiskt finns nu och kommer inom 1-2 år!
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Tack Joel.

Blicken för framtiden mm kommer på två olika sätt. Antingen genom att politikern har ett intresse och därmed går på seminarier mm som rör det ämnet. Dock svårt att hitta bra såna seminarier. Men eget intresse är en stor drivkraft.

Annars får politikern information genom någon annan tvingar politikern att lyssna på något seminarium.

Enkelt sagt, egna intresset är det som ger mest kunskaper.

Skall politikerna lokalt/regionalt/riks/EU nivå kunna allt som påverkar samt i framtiden eller som kanske i framtiden kommer hända. Ja då hade de inte gjort annat än suttit i skolbänken.

För oss här inne är teknik fantastiskt intressant. För vissa politiker så är det vård av handikappade som är det viktigaste som finns, medans andra brinner för näringslivet i Norrland som exempel.

Vilket intresse de politikerna har som ni röstar på avgör vad de kommer kämpa för. Så är framtid och teknikfrågan viktigare än allt annat. Hitta någon som tänker liladant och rösta pä den.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Teknik har en oproportionerlig påverkan på vår framtid. Det påverkar i princip alla beslut framöver. Äldrevård, skola, miljö, energisystem, kultur; ja listan blir ju lång. Därför är det viktigt att ha en bra teknikförståelse.
JFAH

Inlägg av JFAH »

bjelkeman skrev:
Teknik har en oproportionerlig påverkan på vår framtid. Det påverkar i princip alla beslut framöver. Äldrevård, skola, miljö, energisystem, kultur; ja listan blir ju lång. Därför är det viktigt att ha en bra teknikförståelse.
Jag tror att det är viktigt att v som är tekniker engagerar oss. Det är lätt att sitta på sidlinjen och klaga, men i realiteten är det ju så att ett politiskt parti blir vad man gör det till. Om det är icke tekniker som engagerar sig så blir det därefter... Politik kan vara extremt frustrerande (min personliga erfarenhet) men samtidigt är det tyvärr så att att min vilja måste ta hänsyn till en massa andra viljor. Annars hade vi haft diktatur... Och en diktatur är _väldigt_ effektiv på det som den styrande för tillfället är intresserad av...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bjelkeman skrev:
Jag håller fullständigt med. Tyvärr är teknikförståelsen rent allmänt ganska låg. Det får jag erfara nästan dagligen i mitt jobb. Det är skrämmande hur lite den breda massan vet om tekniska och fysikaliska sammanhang. Nu är jag kanske lite yrkesskadad. Förmodligen är jag det.
Många tror däremot att de vet allt om teknik, bara för att de vet hur man använder en smartphone.
Politiker ska ju representera folket, och på sätt och vis gör de det även när det gäller teknikkunskaper.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Sant mati
Svart X90D, bokat en M3.
JFAH

Inlägg av JFAH »

mati skrev:
bjelkeman skrev:
Jag håller fullständigt med. Tyvärr är teknikförståelsen rent allmänt ganska låg. Det får jag erfara nästan dagligen i mitt jobb. Det är skrämmande hur lite den breda massan vet om tekniska och fysikaliska sammanhang. Nu är jag kanske lite yrkesskadad. Förmodligen är jag det.
Många tror däremot att de vet allt om teknik, bara för att de vet hur man använder en smartphone.
Politiker ska ju representera folket, och på sätt och vis gör de det även när det gäller teknikkunskaper.
Det är min erfarenhet också. JAg har spenderat större delen av mitt liv med att förstå komplicerade tekniska system och hantera dem. Och jag blir förvånad varje dag av hur lite jag vet själv. Hur skall det då vara för en person som inte valt att ha det som sitt huvudintresse i livet?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Det är ju märkligt att vi inte kan locka några av de smartaste människorna till politiken. För inte tusan är det så nu, inte sitter den smartaste delen av svenskarna i riksdagen. Kanske skulle vi börja kräva ett hyggligt CV för att få en riksdagsplats? Vad sägs om minst högskoleexamen och minst 10års arbetslivserfarenhet?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Det är ju märkligt att vi inte kan locka några av de smartaste människorna till politiken. För inte tusan är det så nu, inte sitter den smartaste delen av svenskarna i riksdagen. Kanske skulle vi börja kräva ett hyggligt CV för att få en riksdagsplats? Vad sägs om minst högskoleexamen och minst 10års arbetslivserfarenhet?
Och sedan ha en valkommission som kontrollerar vilka kandidater som uppfyller de formella kraven som i Vitryssland och Iran?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

LarsL skrev:
Är väl ganska enkelt. De smartaste har högre lön utanför politiken.
De smartaste brukar sällan vilja riskera familjelivet för sin ideologiska övertygelse.
De smartaste brukar vilja utveckla sig inom sitt område. Som riksdagspolitiker kommer det aldrig ske.

För 60papp i månaden är det ett tungt liv som kräver en övertygelse att vilja vara med och påverka. De smarta påverkar genom att utveckla sina produkter istället.

Sen finns det mängder med högskoleutbildade med bra cv inom politiken. Vad kandidaterna jobbat med mm kan ni enkelt kolla innan ni röstar på dem.

De som sitter där har folket valt. Om folket inte vill ha en utbildad person för att de inte förstår värdet av det. Ja då blir det så. Vilket gör att vi borde kanske utbilda folket mer innan de får rösta :)

Men om bara utbildade sitter i riksdagen. Representerar de då folket?
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ja, lönen i riksdagen är för låg för att locka smarta människor. Eller locka kanske är fel... För låg för att det ska vara värt risken att lämna sin trygga tjänst.

Det blir alltså bara "idioter" eller folk med stark ideologisk drivkraft som tar sig in på den banan.

Kanske är systemet i USA bättre. Där väljs ju även tjänstemännen för de olika uppdragen. Tänk va bra det skulle vara att få välja statsarkitekten, som politikerna nu verkar ha tappat kontrollen över.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Och sedan ha en valkommission som kontrollerar vilka kandidater som uppfyller de formella kraven som i Vitryssland och Iran?
Knappast!
Behövs ingen kommission för att avgöra utbildningsnivå, bara ett papper från en högskola. Samma med arbetslivserfarenhet bara kolla att personen jobbat på den öppna arbetsmarknaden i minst 10 år.

De som sitter i riksdagen ska fatta kloka beslut inte bara representera folket i stort. Det är alltså helt ok om de bara sitter 50 plussare i riksdagen tex.

Så länge vi inte har personval så kan inte urvalet ske endast genom valet. Nu styr partierna helt vilka som finns på deras listor och de som står högst har förmodligen en något brun nyans på näsan.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Anders77 skrev:
LarsL skrev:
De smartaste brukar sällan vilja riskera familjelivet för sin ideologiska övertygelse.
De smartaste brukar vilja utveckla sig inom sitt område. Som riksdagspolitiker kommer det aldrig ske.

För 60papp i månaden är det ett tungt liv som kräver en övertygelse att vilja vara med och påverka. De smarta påverkar genom att utveckla sina produkter istället.

Sen finns det mängder med högskoleutbildade med bra cv inom politiken. Vad kandidaterna jobbat med mm kan ni enkelt kolla innan ni röstar på dem.

De som sitter där har folket valt. Om folket inte vill ha en utbildad person för att de inte förstår värdet av det. Ja då blir det så. Vilket gör att vi borde kanske utbilda folket mer innan de får rösta :)

Jag är väl inte den skarpaste kniven i lådan själv, men då jag brukar säga vad jag tycker och tänker och vågar stå för der så får jag då och då förslaget att jag skulle satsa på politiken. Och en riksdagsplats skulle höja min lön rejält. Men jag är inte beredd att offra min personliga integritet och därför har jag aldrig ens övervägt detta.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Jerker skrev:
Anders77 skrev:
LarsL skrev:

Jag är väl inte den skarpaste kniven i lådan själv, men då jag brukar säga vad jag tycker och tänker och vågar stå för der så får jag då och då förslaget att jag skulle satsa på politiken. Och en riksdagsplats skulle höja min lön rejält. Men jag är inte beredd att offra min personliga integritet och därför har jag aldrig ens övervägt detta.
Du kan ju lägga nån/några eftermiddagar i månaden på att bli politiker lokalt. Tar inte så mycket tid, ger inte så mycket lön. Men du får säga vad du vill :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
bylund skrev:
LarsL skrev:
Knappast!
Behövs ingen kommission för att avgöra utbildningsnivå, bara ett papper från en högskola. Samma med arbetslivserfarenhet bara kolla att personen jobbat på den öppna arbetsmarknaden i minst 10 år.

De som sitter i riksdagen ska fatta kloka beslut inte bara representera folket i stort. Det är alltså helt ok om de bara sitter 50 plussare i riksdagen tex.

Så länge vi inte har personval så kan inte urvalet ske endast genom valet. Nu styr partierna helt vilka som finns på deras listor och de som står högst har förmodligen en något brun nyans på näsan.
Jag ville bara belysa riskerna med "ett hyggligt cv", att det lätt kan missbrukas. Jag tycker inte att valsystemet ska diskriminera kandidater på godtyckliga villkor, därför extremdrog jag det till att jämföra med Iran, som har allmänna val, men det är svårt att kvalificera sig som kandidat.

Systemet för hur man väljer vem som ska representera väljarna tycker jag tål diskussion, men man borde inte ta bort kandidater som väljarna, hur fel de än må ha, vill välja in.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Ja det märks på diskussionen att det är en del tekniker i tråden. Politiken är trasig (för den fungerar inte som jag vill) och med rätt algoritmer kan den fixas. Förutsatt att tio miljoner variabler agerar förutsägbart :)

Skämt åsido så tror jag det finns rätt många tekniskt kunniga politiker men ofta är poltiken, ekonomin, juridiken och socialpsykologin långt viktigare ämnen i yrket. Sen är ju högskoleutbildning ingen garant för att man är nytänkande, självständig eller ens klok.

Sen kan vi ju prata om "smarthet". Jag känner en del tekniker som kan lösa de svåraste tekniska systemkrascharna men som hade blivit ovän med hela grannskapet utan sina respektive, och inte kan de förklara sina briljanta tekniska lösningar på ett sätt så att någon vill ha dem. Hade de verkligen varit bra politiker?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Torkel skrev:
Sen kan vi ju prata om "smarthet". Jag känner en del tekniker som kan lösa de svåraste tekniska systemkrascharna men som hade blivit ovän med hela grannskapet utan sina respektive, och inte kan de förklara sina briljanta tekniska lösningar på ett sätt så att någon vill ha dem. Hade de verkligen varit bra politiker?
Inte bara men vi behövs också.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Tjänstemän skall vara experter, politiker ej.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Fast då måste tjänstemännen också utsättas för val. Om inte så har vi alltså en grupp som i realiteten bestämmer men som inte går att påverka.
Skriv svar