Läge att oroa sig för servicekapaciteten?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Hej,
Frugans kollega hade beklagat sig för henne idag rörande möjligheterna till service av sin Tesla. Han har kört Tesla i ett par år och var tydligen grymt besviken över hur svårt eller näst intill omöjligt det var att få tider för service. Även standardservice, vilken är en förutsättning för garantin. Detta var enligt honom ett nytt problem som beror på att Tesla sålt fler bilar än vad de hunnit bygga ut organisationen.

Hur upplever ni befintliga sekterister detta? Är det läge att bli orolig som snart ny teslaägare? Hur kommer Tesla att klara upprampningen när model 3 börjar säljas? Då pratar vi helt andra volymer.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Läge att oroa sig för servicekapaciteten?

Inlägg av bylund »

Jag fick service senast med en månads varsel (bokade en tid i augusti i juli). Men visst finns det väl ett tak för hur mycket nuvarande servicecenter kan klara. Man får ju hoppas att de bygger ut i tid, så att dessutom fler får rimliga avstånd till service.

Men riskerar man restvärdesgarantin kanske det är läge att inte boka i sista sekund? Det är väl bättre att boka en tid ett tag innan och boka om den vid behov. Har de svårt att hinna med så lär de ju inte ha problem att fylla en avbokad tid om man bokar om någorlunda långt innan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Jag bokade tid för service denna vecka, fick tid om en månad. Det får väl anses nästan ok.
Men visst, när det säljs mer bilar varje månad så kommer dom behöva mer kapacitet inom typ 3-6 mån.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Beigler skrev:
Även standardservice, vilken är en förutsättning för garantin.
Jag har fått för mig att standardservice INTE är en förutsättning för garantin! Rätt eller fel?
Model S P85D,
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Beigler skrev:
Hej,
...Även standardservice, vilken är en förutsättning för garantin. Detta var enligt honom ett nytt problem som beror på att Tesla sålt fler bilar än vad de hunnit bygga ut organisationen.
...
För restvärdesgarantin ja. Garantin på drivlina och batteri gäller utan service.
Det enklaste hade faktiskt varit att slopa service kravet även på restvärdesgarantin då hade servicecenterna kunna ägna sig åt något vettigt istället. :roll: Sparka på däcken kan jag göra själv, typ.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

LarsL skrev:
Beigler skrev:
Hej,
...Även standardservice, vilken är en förutsättning för garantin. Detta var enligt honom ett nytt problem som beror på att Tesla sålt fler bilar än vad de hunnit bygga ut organisationen.
...
För restvärdesgarantin ja. Garantin på drivlina och batteri gäller utan service.
Det enklaste hade faktiskt varit att slopa service kravet även på restvärdesgarantin då hade servicecenterna kunna ägna sig åt något vettigt istället. :roll: Sparka på däcken kan jag göra själv, typ.
+1

Men nu har de väl slopat hela restvärdesgarantin för alla nya bilar tror jag, så frågan är då hur många som kommer vilja serva sina bilar? Jag hade aldrig pröjsat 5000 spänn för nya vindrutetorkare...
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Det är samma på fossilsbilssidan.

Vi har en bil med växellåda för att ungarna skall ta körkort. Vi fick vänta 4 veckor när vi bokade service.

Det bästa var att när jag skulle hämta bilen var den inte klar. En uppdatering av programvaran hade tagit längre tid en tänkt och bilen skulle inte bli klar samma dag. Gissa om de fick veta vad jag hade för förstabil och hur ålderdomligt jag tryckte det var att behöva köra till en verkstad för att uppdatera programvaran i en bil.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Bod skrev:

Vi har en bil med växellåda för att ungarna skall ta körkort. Vi fick vänta 4 veckor när vi bokade service.

Det bästa var att när jag skulle hämta bilen var den inte klar. En uppdatering av programvaran hade tagit längre tid en tänkt och bilen skulle inte bli klar samma dag. Gissa om de fick veta vad jag hade för förstabil och hur ålderdomligt jag tryckte det var att behöva köra till en verkstad för att uppdatera programvaran i en bil.
Tror dock att verkstaden är ganska glad att det är på det viset, annars hade dom inte tjänat pengar. Ska man skylla på någon så är det utvecklingsavdelningen/beslutstagarna hos biltillverkaren.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

djFabbe skrev:
LarsL skrev:
Beigler skrev:
Hej,
...
+1

Men nu har de väl slopat hela restvärdesgarantin för alla nya bilar tror jag, så frågan är då hur många som kommer vilja serva sina bilar? Jag hade aldrig pröjsat 5000 spänn för nya vindrutetorkare...
Vad jag förstått så finns restvärdesgarantin kvar i Sverige. De kör ju just nu med ett förhöjt restvärde för 60D varianterna av bilen tex.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
Bod skrev:

Tror dock att verkstaden är ganska glad att det är på det viset, annars hade dom inte tjänat pengar. Ska man skylla på någon så är det utvecklingsavdelningen/beslutstagarna hos biltillverkaren.
MB eller Hedinsbil är bra på att fixa tider, går att boka en tid med bara en veckas varsel. Vad de gör sedan är att de kollar max kreditgräns på kortet man lämnar fram och tar det i betalning. Då har de bytt olja och filter och naturligtvis tömt luften ur däcken...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Många missuppfattningar i den här tråden. Restvärdesgarantin kommer finnas kvar i Sverige, och service är bara ett krav för restvärdesgaranti, inte för nybilsgarantin eller garantin på batteri och drivlina.

Jag bokade service i slutet av augusti och fick en tid i början av oktober. Längre väntan än jag hade trott och hoppats på. De sa dock att bara någon månad tidigare så hade det bara varit nån veckas väntetid.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

Vad jag har hört utav en hos Tesla så kommer det finnas ett servicecenter nere i Skåne inom 6 månader.
Exakt vad stället kommer ligga visste han däremot inte.
Förhoppningsvis så korta det ner köerna något.

Känns tokigt att behöva åka upp till Göteborg när man kan åka över bron till Danmark men tyävrr så fungerar detta inte.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Service center lär väl hamna i Malmö isf. Åka över till Köpenhamn går ju men det blir extra kostnader samt köerna är ännu längre i Danmark än Sverige.
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Alexander »

Då SC i Upplands Väsby börjar bli för litet skall detta under hösten byggas om för att maximera sin kapacitet. Den stora och synbara skillnaden är att deras showroom byggs om till att öka serviceytan.
På sikt planerar kommer även ett andra SC Stockholm att etableras på "andra sidan stan" enligt personal i Väsby. Detta bör betyda att även får en ny SuC någonstans i Sthlmsområdet.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

Jag ringde Mölndal i slutet på augusti och fick tid i början på oktober. Eftersom det inte passade min kalender bad jag om ytterligare förslag och fick höra början på november.. Då skulle bilen ha rullat närmare 3 000 mil med mitt körmönster.
Lite nojjig för restvärdesgarantin ringde jag SIXT.
Lugna bananer när man har operationell leasin tydligen. Service en gång per år räcker. Även om man kör mer än 2 000 mil.

Får se hur lång väntetid det är i mars. Eller om SC i Malmö öppnat då.
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Johnny_B skrev:
Jag ringde Mölndal i slutet på augusti och fick tid i början på oktober. Eftersom det inte passade min kalender bad jag om ytterligare förslag och fick höra början på november.. Då skulle bilen ha rullat närmare 3 000 mil med mitt körmönster.
Lugna bananer när man har operationell leasin tydligen. Service en gång per år räcker. Även om man kör mer än 2 000 mil.

Jag frågade själv hur det blir eftersom bilen tickat över 2000 mil nu. Restvärdesgaranti med DNB. Då fick jag veta att när jag går över 2500 mil utan service så börjar de räkna övermil, dvs 16 kr per mil över räknas av restvärdet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

danni skrev:
Johnny_B skrev:

Jag frågade själv hur det blir eftersom bilen tickat över 2000 mil nu. Restvärdesgaranti med DNB. Då fick jag veta att när jag går över 2500 mil utan service så börjar de räkna övermil, dvs 16 kr per mil över räknas av restvärdet.
Det svider.. Jag har inskrivet i mitt leasingavtal att jag kommer köra 4 000 mil per år. Behöver ändå bara serva en gång per år säger SIXT.
Men jag har hörtfler som har DNB som säger (skriver) som du.
85D Referrallänk: http://---
MaLund13

Inlägg av MaLund13 »

Servicecentret hamnar antagligen i Malmö, ja. Bland platslistan på Teslas jobb-sida finns förutom Malmö-Emporia även Malmö-Service Plus. Dock finns inga jobb på den platsen ännu.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Nyfiken på var ett SC söder om sthlm skulle hamna.

Gissar på Sätra med alla andra bilfirmor men hoppas på längs med 73:an.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Någonstans längs E4/E20 verkar lämpligare än väg 73 då 73:an ligger rätt avsides för de som inte kommer från Stockholm eller Nynäshamn. E4/E20 fungerar mycket bättre om man kommer från övriga Södermanland eller Östergötland.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Absolut, min förhoppning var av rent egoistiska skäl.

Sen måste de ju hitta lämpliga lokaler också.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar