Ful, klumpig och dålig passform

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Ful, klumpig och dålig passform

Inlägg av lem »

Var och tittade i TC i går kväll.

Karosseriet hade samma dåliga passform som min engelskbyggda Leaf. Den estetiska upplevelsen var lika som Leaf: duger att köra med men inget jag blir förälskad i!

Och inget jag offrar min nuvarande och kommande ekonomi för.

Sorry, spontan reaktion...
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Re: Ful, klumpig och dålig passform

Inlägg av Foluke »

lem skrev:

Karosseriet hade samma dåliga passform som min engelskbyggda Leaf. Den estetiska upplevelsen var lika som Leaf: duger att köra med men inget jag blir förälskad i!

Grattis! Det är inte tvång på att ha en Tesla! Du slipper.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Menar du att Leafen har samma dåliga passform/byggkvalitet som en Tesla? Nissan är ju ändå en japansk bil. Antingen så är Teslan ganska bra trots allt, eller så är din Leaf ett måndagsex. När jag jämför min Tesla med sambons Mazda CX3 så kan jag bara konstatera att Teslan är chanslös när det gäller passform. Så är det tyvärr. Fast min är två år gammal. Jag tycker att kvalitén har blivit mycket bättre sedan dess.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

TC? Ah, du är från Täby, är det vad ni locals kallar Täby Centrum? Ledsen att höra att du inte är nöjd med ditt centrum, men skönt att dom inte tvingar dig att offra din ekonomi iallafall om jag förstod den biten rätt.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Har du aldrig hört talas om amerikansk plåt passing

Klassiker från T Fords tiden
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

lem skrev:

Du har inte kört speciellt många mil ännu, va?

Jag håller med om att passformen är sådär men det är en grymt trevlig bil att köra och ful???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Leafen måste man ju närma sig baklänges för att slippa titta direkt på. Det beror iofs inte på dålig passform på plåtarna utan dålig utformning av dem. Upplever inte alls samma problem med Tesla när jag tittar på den. Men jag är medveten om Amerikaners oförmåga att passa ihop två plåt bitar.
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare

Inlägg av MartinG »

Jag köper inte ModelX för att den är särskilt vacker, även om designen på något sätt växer på en efter en tid. Model 3 tycker jag ser väldigt snygg ut däremot. Men vilka SUVar är egentligen riktigt fina. Porsches tycker jag är ett skämt och Volvos är verkligen inte gracil. Jag skulle nog välja Range Rover i så fall.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

lem skrev:

Vet du om att det finns en värld utanför Täby? Tesla har butiker utanför TC, och alla i detta forum vet inte att ni kallar Täby Centrum för TC. Tips för framtiden.

Testa att åk med din Leaf 6 personer till mig här i Kungsbacka över dagen så bjuder jag på lunch. Sen kan vi bedöma vilken bil som har bäst passform :D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

lem skrev:

Provkör och återkom med din samlade bedömning efter det. Ta ut bilen i solen och öppna falkdörrarna mm. Se glädjen och nyfikenheten som förbipasserande visar helt spontant när de ser bilen. Jag är helt tagen av omgivningens positiva reaktioner.

Jag vågar lova att du kommer revidera din uppfattning rejält efter det.

Har precis bytt in min model s p85dl mot en svart p90dl med sv 22:a tummare. Skulle aldrig byta tillbaks igen, ever.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare

Inlägg av jos32 »

Har reklamerat dålig passform på huv och plåten över höger hjulhus fram på min model s

Dessutom fungerar ej laddluckan (jag har den nya motorluckan). Den öppnar sig hela tiden så jag får köra med öppen laddlucka..

Dessutom så indikerar appen hela tiden att takluckan är öppen så man blir nojig varje gång det är dåligt väder så man måste ut och kika..

Men vilken bil, snygg och autopiloten är helt underbar så jag förlåter tesla för alla skavanker...

Autopiloten är så bra så att man behöver inte vänta på ap 2.0 Bara att köra och njuta..
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

jos32 skrev:
Har reklamerat dålig passform på huv och plåten över höger hjulhus fram på min model s

Dessutom fungerar ej laddluckan (jag har den nya motorluckan). Den öppnar sig hela tiden så jag får köra med öppen laddlucka..

Dessutom så indikerar appen hela tiden att takluckan är öppen så man blir nojig varje gång det är dåligt väder så man måste ut och kika..

Men vilken bil, snygg och autopiloten är helt underbar så jag förlåter tesla för alla skavanker...

Autopiloten är så bra så att man behöver inte vänta på ap 2.0 Bara att köra och njuta..
Det låter som det är en Model S som du har, stämmer det?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare

Inlägg av jos32 »

Ja, redigerade inlägget då jag missade skriva det..

Men jag är supernöjd med bilen, men passformen borde vara mycket bättre på en sån här bil..
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

jos32 skrev:

Men jag är supernöjd med bilen, men passformen borde vara mycket bättre på en sån här bil..
Håller med om att passformen borde vara bättre för en bil i den prisklassen. Jag har själv några mindre saker på min Model X som inte borde finnas på en bil som kostar så mycket.

Denna tråd ligger under Model X och jag trodde först det gällde en Model X men sedan när jag läste om taklucka tänkte jag att det inte riktigt stämmer. Ser dock att du hade skrivit Model S fast jag missade nog det första gång jag läste inlägget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare

Inlägg av jos32 »

Ajdå missade det sorry, man klickar ju bara på senaste inläggen och märker ibland ej vilken tråd man går in på..
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Svenssons skrev:
jos32 skrev:

Håller med om att passformen borde vara bättre för en bil i den prisklassen. Jag har själv några mindre saker på min Model X som inte borde finnas på en bil som kostar så mycket.

Denna tråd ligger under Model X och jag trodde först det gällde en Model X men sedan när jag läste om taklucka tänkte jag att det inte riktigt stämmer. Ser dock att du hade skrivit Model S fast jag missade nog det första gång jag läste inlägget.
Kan du lägga upp missarna i denna tråd gällande checklista vid leverans: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =11&t=5827
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

mjwahl skrev:
lem skrev:

Provkör och återkom med din samlade bedömning efter det. Ta ut bilen i solen och öppna falkdörrarna mm. Se glädjen och nyfikenheten som förbipasserande visar helt spontant när de ser bilen. Jag är helt tagen av omgivningens positiva reaktioner.

Jag vågar lova att du kommer revidera din uppfattning rejält efter det.

Har precis bytt in min model s p85dl mot en svart p90dl med sv 22:a tummare. Skulle aldrig byta tillbaks igen, ever.
Så stor skillnad alltså?
Är allt bättre?
Passformen och kvalitetskänslan?
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

För mig, utan tvekan. Båda bilintresserade och noviser utbrister - Shit vilken cool bil. Ålder och kön spelar ingen roll. Till och med grannen, ett inbitet "Petrol head" med bla. två ferraris var helt överväldigad och tyckte det var just det coolaste han sett. Han är inte personen som smickrar en för grannsämjans skull heller - Model X har omvänt honom - han kommer garanterat köpa en Tesla, det syntes i ögonen.

Bilen väcker väldigt mycket positiva känslor, är lika rapp som Model S och mycket bra väghållning. Märkligt nog är det många som säger att den känns liten?! Den är definitivt inte klumpig och stor i verkligheten - någon på forumet kallade den för blåval, men den känns och ser ut mer som en späckhuggare enligt min mening(i alla fall den svarta).

På nedsidan hittar vi just passformen som blivit bättre men ännu inte är på preussisk nivå. Lite mer buller upplever jag också, men det har nog med 22:a tummarna att göra. Jag körde med 19 på Model S. Som vanligt blir det några småsaker att fixa i Väsby.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Skriv svar