Får min model S (ej luftfjädring) i morgon och en fundering dök upp, behöver man vara extra försiktig vid t ex trottoarer, garagenedfarter och andra gupp pga av den lägre markfrigången eller är det inte så stor skillnad från en typ V70?
/F
Markfrigång
Moderator: Redaktion
Re: Markfrigång
Nej. Det är ingen jätteskillnad. Jag upplever den som likartad tyska bilar med "sportchassie", alltså något lägre än en standard-V70.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
- lator
- Teslaägare
Tänk bara på att axelavståndet är större än på de flesta bilar...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jo, man måste tänka extra på det, säger jag. Markfrigången på pappret är ganska generös, till och med högre än på en Passat med sportchassi till exempel. Men jag har skrapat i både här och där. Precis som lator påpekar så måste man se upp med att det väldigt långa axelavståndet kan ställa till det. Jag har en ganska snäv kant i min garagenedfart där jag måste snedda varenda gång jag ska upp för att inte skrapa i, särskilt om jag har passagerare. Såhär ser det ut där, så det är inte extremt brant på något sätt:

Det har hänt mig på fler ställen, t.ex. "P-Hus Glasiären" (jo, det stavas så) i Kvillebäcken. Någon gång har jag även varit med om särskilt elaka farthinder som dunsat i.
Så i teorin ska man inte egentligen behöva oroa sig. Men i praktiken är det inte helt solklart.

Det har hänt mig på fler ställen, t.ex. "P-Hus Glasiären" (jo, det stavas så) i Kvillebäcken. Någon gång har jag även varit med om särskilt elaka farthinder som dunsat i.
Så i teorin ska man inte egentligen behöva oroa sig. Men i praktiken är det inte helt solklart.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com