Begränsningslinje på mätaren
Moderator: Redaktion
Begränsningslinje på mätaren
På senare tid har jag börjat få 2 streckade begränsningslinjer på mätaren (se bild nedan).
Vet inte om det var något som dök upp i samband med med senaste uppdateringen till 6.0, om det möjligen beror på hösten och det kallare vädret eller i värsta fall något strul med min bil..
Någon som vet?
Vet inte om det var något som dök upp i samband med med senaste uppdateringen till 6.0, om det möjligen beror på hösten och det kallare vädret eller i värsta fall något strul med min bil..
Någon som vet?
Re: Begränsningslinje på mätaren
Jag har den samma gula linjen, men bara på "regen" delen.b232 skrev:På senare tid har jag börjat få 2 streckade begränsningslinjer på mätaren (se bild nedan).
Någon som vet?
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Jag får också regenlimit, oftast vid start. Effectlimit vid låg batteri nivå eller vid busig körning.
Dessa linjer dyker upp när batteriet är kallt. Helt normalt och dessa försvinner när batteriet är varmt. I vinter kommer kommer bilen dessutom varna när batteriet är riktigt kallat och meddela att det kommer ta ett tag inn du har full effekt.
Om du maxladdar batteriet så dyker linjen upp också efter som den då inte kan återladda mer i batteriet
/Martin
Om du maxladdar batteriet så dyker linjen upp också efter som den då inte kan återladda mer i batteriet
/Martin
Nej jag ser dem även nör jag kört en längre sträcka och gasar hårt. Det är helt klart något nytt... Inte sett detta tidigare...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
För mig försvinner de efter ett tag. Har dessutom för mig att de inte dyker om jag förvärmer kupén via appen. Ska testa det ikväll.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- G F
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Hej igen b232!
Dessa sträck har tre olika betydelser, innan V6 såg vi det bara när laddningen i batteriet var så låg att ström uttaget begränsats för att inte skada batteriet. Men efter V6 har jag sett det som nänts ovan både när batteriet är för svalt (nystartat), och efter att jag kört nån timme i 170km/h på autobahn
dök det upp trotts halvfult batteri.
Jag är ganska säker på att det beror på att styrenheten är för varm (den som omvandlar likström från batteriet till växelström för motorn beroende på pedalens höjd). Elon lovade ju Tyskarna en autobahn modifiering gratis.
Min gissning är att det inkluderar förbättrad kylning av styrenheten.
Dessa sträck har tre olika betydelser, innan V6 såg vi det bara när laddningen i batteriet var så låg att ström uttaget begränsats för att inte skada batteriet. Men efter V6 har jag sett det som nänts ovan både när batteriet är för svalt (nystartat), och efter att jag kört nån timme i 170km/h på autobahn

Jag är ganska säker på att det beror på att styrenheten är för varm (den som omvandlar likström från batteriet till växelström för motorn beroende på pedalens höjd). Elon lovade ju Tyskarna en autobahn modifiering gratis.

ok! bra. då stämmer mitt antagande att det har kommit mer frekvent efter v6.... då är det inte bara jag. skönt!G F skrev:Hej igen b232!
Dessa sträck har tre olika betydelser, innan V6 såg vi det bara när laddningen i batteriet var så låg att ström uttaget begränsats för att inte skada batteriet. Men efter V6 har jag sett det som nänts ovan både när batteriet är för svalt (nystartat), och efter att jag kört nån timme i 170km/h på autobahndök det upp trotts halvfult batteri.
(OT. Förresten G F! kanske var det dig jag blinkade på norr om Oskarström i söndags kväll?

Nej, jag fick sträcken redan innan 6.0. Regen och maxacceleration begränsas när batteriet är kallt (dvs om bilen exempelvis stått ute över natten) och så tror jag att det alltid varit. Skälet att det kanske börjat synas mer nu är väl att det blivit kallare ute...G F skrev:Hej igen b232!
Dessa sträck har tre olika betydelser, innan V6 såg vi det bara när laddningen i batteriet var så låg att ström uttaget begränsats för att inte skada batteriet. Men efter V6 har jag sett det som nänts ovan både när batteriet är för svalt (nystartat), och efter att jag kört nån timme i 170km/h på autobahndök det upp trotts halvfult batteri.
Model X P100D
Har oxo upplevt det långt innan V6 så jag tror inte det har med det att göra. Har sedan en tid börjat sätta laddningen så den är klar lagom tills jag ska åka så då slipper man strecken och begränsningarna samt den höga förbrukningen för att värma batteripacket då det redan är uppvärmt.
- G F
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Du har rätt Erich, det fans innan V6 också men begränsnings sträcket vid höga hastigheter har jag inte sett tidigare. Det ser ut som begränsnings sträcket när batteriet är lågt dvs inget sträck där nere utan bara där uppe. Fast det är inte konstant det kommer och går under körning i höga hastigheter beroende på ur mycket man belastar drivlinan även vid fullt batteri, lättar man på pedalen försvinner sträcket nästan med en gång. Enbart ett nedre sträck får du också när ditt batteri är helt fulladdat, även när det inte är kallt. Det betyder bara att det inte kan ta emot så mycket ström från regenereringen (motorbromsen).EricH skrev:Nej, jag fick sträcken redan innan 6.0. Regen och maxacceleration begränsas när batteriet är kallt (dvs om bilen exempelvis stått ute över natten) och så tror jag att det alltid varit. Skälet att det kanske börjat synas mer nu är väl att det blivit kallare ute...G F skrev:Hej igen b232!

Senast redigerad av G F, redigerad totalt 1 gånger.
Ni menar via climate-funktionen i appen? Jag trodde bara det påverkade kupétemperaturen?
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Strecken som begränsar vridet dyker upp vid varmt batteri och hårt gaspådrag. Väldigt ofta... Det gjorde det inte innan v6... De har ändrat något...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.