Sida 1 av 1
Begränsningslinje på mätaren
Postat: 08 okt 2014 17:46
av b232
På senare tid har jag börjat få 2 streckade begränsningslinjer på mätaren (se bild nedan).
Vet inte om det var något som dök upp i samband med med senaste uppdateringen till 6.0, om det möjligen beror på hösten och det kallare vädret eller i värsta fall något strul med min bil..
Någon som vet?
Re: Begränsningslinje på mätaren
Postat: 08 okt 2014 18:08
av Marten
b232 skrev:På senare tid har jag börjat få 2 streckade begränsningslinjer på mätaren (se bild nedan).
Vet inte om det var något som dök upp i samband med med senaste uppdateringen till 6.0, om det möjligen beror på hösten och det kallare vädret eller i värsta fall något strul med min bil..
Någon som vet?
2014-10-08 08.00.18.jpg
Jag har den samma gula linjen, men bara på "regen" delen.
Re: Begränsningslinje på mätaren
Postat: 08 okt 2014 18:34
av Delta
Jag får också regenlimit, oftast vid start. Effectlimit vid låg batteri nivå eller vid busig körning.
Re: Begränsningslinje på mätaren
Postat: 08 okt 2014 18:46
av Tesla595
Dessa linjer dyker upp när batteriet är kallt. Helt normalt och dessa försvinner när batteriet är varmt. I vinter kommer kommer bilen dessutom varna när batteriet är riktigt kallat och meddela att det kommer ta ett tag inn du har full effekt.
Om du maxladdar batteriet så dyker linjen upp också efter som den då inte kan återladda mer i batteriet
/Martin
Re: Begränsningslinje på mätaren
Postat: 13 okt 2014 00:10
av hybris
Nej jag ser dem även nör jag kört en längre sträcka och gasar hårt. Det är helt klart något nytt... Inte sett detta tidigare...
Re: Begränsningslinje på mätaren
Postat: 13 okt 2014 09:09
av Bod
För mig försvinner de efter ett tag. Har dessutom för mig att de inte dyker om jag förvärmer kupén via appen. Ska testa det ikväll.
Re: Begränsningslinje på mätaren
Postat: 15 okt 2014 00:21
av G F
Hej igen b232!
Dessa sträck har tre olika betydelser, innan V6 såg vi det bara när laddningen i batteriet var så låg att ström uttaget begränsats för att inte skada batteriet. Men efter V6 har jag sett det som nänts ovan både när batteriet är för svalt (nystartat), och efter att jag kört nån timme i 170km/h på autobahn

dök det upp trotts halvfult batteri.
Jag är ganska säker på att det beror på att styrenheten är för varm (den som omvandlar likström från batteriet till växelström för motorn beroende på pedalens höjd). Elon lovade ju Tyskarna en autobahn modifiering gratis.
Min gissning är att det inkluderar förbättrad kylning av styrenheten.

Re: Begränsningslinje på mätaren
Postat: 15 okt 2014 07:29
av b232
G F skrev:Hej igen b232!
Dessa sträck har tre olika betydelser, innan V6 såg vi det bara när laddningen i batteriet var så låg att ström uttaget begränsats för att inte skada batteriet. Men efter V6 har jag sett det som nänts ovan både när batteriet är för svalt (nystartat), och efter att jag kört nån timme i 170km/h på autobahn

dök det upp trotts halvfult batteri.
Jag är ganska säker på att det beror på att styrenheten är för varm (den som omvandlar likström från batteriet till växelström för motorn beroende på pedalens höjd). Elon lovade ju Tyskarna en autobahn modifiering gratis.
Min gissning är att det inkluderar förbättrad kylning av styrenheten.

ok! bra. då stämmer mitt antagande att det har kommit mer frekvent efter v6.... då är det inte bara jag. skönt!
(OT. Förresten G F! kanske var det dig jag blinkade på norr om Oskarström i söndags kväll?

)
Re: Begränsningslinje på mätaren
Postat: 15 okt 2014 12:33
av EricH
G F skrev:Hej igen b232!
Dessa sträck har tre olika betydelser, innan V6 såg vi det bara när laddningen i batteriet var så låg att ström uttaget begränsats för att inte skada batteriet. Men efter V6 har jag sett det som nänts ovan både när batteriet är för svalt (nystartat), och efter att jag kört nån timme i 170km/h på autobahn

dök det upp trotts halvfult batteri.
Jag är ganska säker på att det beror på att styrenheten är för varm (den som omvandlar likström från batteriet till växelström för motorn beroende på pedalens höjd). Elon lovade ju Tyskarna en autobahn modifiering gratis.
Min gissning är att det inkluderar förbättrad kylning av styrenheten.

Nej, jag fick sträcken redan innan 6.0. Regen och maxacceleration begränsas när batteriet är kallt (dvs om bilen exempelvis stått ute över natten) och så tror jag att det alltid varit. Skälet att det kanske börjat synas mer nu är väl att det blivit kallare ute...
Re: Begränsningslinje på mätaren
Postat: 15 okt 2014 13:28
av Wester
Har oxo upplevt det långt innan V6 så jag tror inte det har med det att göra. Har sedan en tid börjat sätta laddningen så den är klar lagom tills jag ska åka så då slipper man strecken och begränsningarna samt den höga förbrukningen för att värma batteripacket då det redan är uppvärmt.
Re: Begränsningslinje på mätaren
Postat: 15 okt 2014 13:40
av Sofie
Ja det gör stor skillnad på förbrukningen om man inte förvärmer.
Re: Begränsningslinje på mätaren
Postat: 15 okt 2014 19:43
av G F
EricH skrev:G F skrev:Hej igen b232!
Dessa sträck har tre olika betydelser, innan V6 såg vi det bara när laddningen i batteriet var så låg att ström uttaget begränsats för att inte skada batteriet. Men efter V6 har jag sett det som nänts ovan både när batteriet är för svalt (nystartat), och efter att jag kört nån timme i 170km/h på autobahn

dök det upp trotts halvfult batteri.
Jag är ganska säker på att det beror på att styrenheten är för varm (den som omvandlar likström från batteriet till växelström för motorn beroende på pedalens höjd). Elon lovade ju Tyskarna en autobahn modifiering gratis.
Min gissning är att det inkluderar förbättrad kylning av styrenheten.

Nej, jag fick sträcken redan innan 6.0. Regen och maxacceleration begränsas när batteriet är kallt (dvs om bilen exempelvis stått ute över natten) och så tror jag att det alltid varit. Skälet att det kanske börjat synas mer nu är väl att det blivit kallare ute...
Du har rätt Erich, det fans innan V6 också men begränsnings sträcket vid höga hastigheter har jag inte sett tidigare. Det ser ut som begränsnings sträcket när batteriet är lågt dvs inget sträck där nere utan bara där uppe. Fast det är inte konstant det kommer och går under körning i höga hastigheter beroende på ur mycket man belastar drivlinan även vid fullt batteri, lättar man på pedalen försvinner sträcket nästan med en gång. Enbart ett nedre sträck får du också när ditt batteri är helt fulladdat, även när det inte är kallt. Det betyder bara att det inte kan ta emot så mycket ström från regenereringen (motorbromsen).

Och b232 det var någon annans silver färgade du såg (hoppas jag), för jag körde upp min till Stockholm i lördags via Jung och Arboga och lämnade den på service.
Re: Begränsningslinje på mätaren
Postat: 15 okt 2014 19:46
av olarsson
Ni menar via climate-funktionen i appen? Jag trodde bara det påverkade kupétemperaturen?
Re: Begränsningslinje på mätaren
Postat: 15 okt 2014 21:48
av hybris
Strecken som begränsar vridet dyker upp vid varmt batteri och hårt gaspådrag. Väldigt ofta... Det gjorde det inte innan v6... De har ändrat något...