Forum funktionalitet efterlyses.

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Forum funktionalitet efterlyses.

Inlägg av gellerstam »

Går det att lägga till en rättstavnings funktion till forumet? Vissa av oss har lite svårt för att hinna stava rätt när vi skriver. Oftast förstår man iaf. men ibland blir det näst intill obegripligt vad som skrivs.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Forum funktionalitet efterlyses.

Inlägg av bylund »

Det obegripliga infinner sig oftast när skribenten stavar fel och automatkorrigeringen på telefonen ändrar till något orimligt. "Vanliga" felstavningar brukar oftast gå att förstå, men dessa rättstavningar som ändå är obegripliga skulle nog slinka igenom en stavningskontroll.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

gellerstam skrev:
Går det att lägga till en rättstavnings funktion till forumet? Vissa av oss har lite svårt för att hinna stava rätt när vi skriver. Oftast förstår man iaf. men ibland blir det näst intill obegripligt vad som skrivs.
Varför skulle det ligga på forumets sida? Det blir ju aldrig nåt bra när man försöker göra så. Så gott som alla webbläsare och mobiltelefoner har ju inbyggd rättstavningsfunktion. Använd den istället.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

Så kan det förståss vara. Men det skulle iaf. inte bli sämmre!
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

En sär skrivnings kon troll hade varit bra. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

gellerstam skrev:
Så kan det förståss vara. Men det skulle iaf. inte bli sämmre!
Jag påstår att det skulle bli det. Ditt inlägg ovan är lättläst. Om forumet skulle försöka vara hjälpsamt och försöka fixa stavfelen hade det istället blivit.

"Så kan det höstlandskap vara. Men det skulle iaf. inte bli Norges finansminister!"

Vilket är betydligt svårare att förstå.

QED.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Jag skulle vilja kunna tagga medlemmar i inlägg. Går det? @MSO så att säga. Med notifiering.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

MSO skrev:
Jag skulle vilja kunna tagga medlemmar i inlägg. Går det? @MSO så att säga. Med notifiering.
Det däremot hade varit riktigt najs. Många nyare forummjukvaror klarar det (liksom att t.ex. tacka medlemmar, gilla inlägg, etc). Det kanske går att lösa med en plugin men jag hittar inget på rak arm.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

danni skrev:
Varför skulle det ligga på forumets sida? Det blir ju aldrig nåt bra när man försöker göra så. Så gott som alla webbläsare och mobiltelefoner har ju inbyggd rättstavningsfunktion. Använd den istället.
Grejen är att i alla fall iPhone och Safari inte flaggar ett ord om man stavar det fel.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

mati skrev:
En sär skrivnings kon troll hade varit bra. ;)
lys ande! :shock:
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det vanligaste är att rättstavningsfunktioner tvärtom uppmanar till särskrivning!

Det enda som som skulle motivera en rättstavningsfunktion i forumet är att man slipper lägga till en hel egen ordlista för att klara av alla specialord som rör det aktuella forumet! :D

Jag håller med om behovet att tagga och att gilla!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Off topic, men med anledning av särskrivningskommentarerna ovan: Läste just på FB, på Recharges sida, där de skrivit om Opel Ampera E som "ska ställa konkurrenterna i skamvrån". En kommentar lyder. "Tesla dräparen!". Då frågar man sig hur denna kommentar ska läsas ut. Den är ju felaktigt skriven och man kan rätta den på två sätt: "Tesladräparen!" eller "Tesla, dräparen!". Man undrar ju vad han menade? ;)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Off topic, men med anledning av särskrivningskommentarerna ovan: Läste just på FB, på Recharges sida, där de skrivit om Opel Ampera E som "ska ställa konkurrenterna i skamvrån". En kommentar lyder. "Tesla dräparen!". Då frågar man sig hur denna kommentar ska läsas ut. Den är ju felaktigt skriven och man kan rätta den på två sätt: "Tesladräparen!" eller "Tesla, dräparen!". Man undrar ju vad han menade? ;)
Tesla dräper en.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fast Svenskan är ett konstigt språk... vad har vi bindestreck till? När jag gick i skolan så var det för att binda ihop ord, men nu förtiden skrivs alla ord ihop utan bindestreck. På något sätt blir engelskan lättare att läsa när den består av uppdelade ord...

Koppla av helt enkelt :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Anderzzon skrev:
danni skrev:
Grejen är att i alla fall iPhone och Safari inte flaggar ett ord om man stavar det fel.
Ja, det har du faktiskt rätt i. Hade aldrig tänkt på det. Rättstavningen är aktiv såtillvida att man kan peta på ett felstavat ord och få upp förslag, men det blir inget rött streck under som i många andra appar. Märkligt.

Nåja, ingen kör väl forumet via Safari på iOS ändå? Tapatalk är så mycket bättre!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Fast Svenskan är ett konstigt språk... vad har vi bindestreck till? När jag gick i skolan så var det för att binda ihop ord, men nu förtiden skrivs alla ord ihop utan bindestreck. På något sätt blir engelskan lättare att läsa när den består av uppdelade ord...

Koppla av helt enkelt :)
Du beskrev just varför dagens yngre har problem med att skriva ihop ord enligt svenska stavningsregler! Man började en ny pedagogisk metod med att först särskriva alla sammansatta ord, sen att lära barnen att skriva ihop dem med bindestreck, och sen ta bort bindestrecket. Det har ju tyvärr inte fungerat som tänkt, utan nu har vi flera generationer som inte vet hur man ska skriva ihop ord...

Och engelskan är inte så konsekvent när det gäller särskrivningar heller! De skriver ibland ihop ord utan att man fattar varför...
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

danni skrev:

Nåja, ingen kör väl forumet via Safari på iOS ändå? Tapatalk är så mycket bättre!

:oops: :oops: :oops:

Vart aldrig kompis med Taptalk .. Men får kanske ge den ett försök till.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag fortsätter att gå OT ännu mer: Mitt efternamn är Rolander. I en telefon (Ericsson med T9, tor jag) så visade den ordförslag. När jag började skriva "ro" så föreslog den:
rolig - roligare - rolander!

Alltså kan man inte bli så mycket roligare än Rolander! :D
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Om jag får önska en annan funktionalitet vore det att när man klickar på länkar till artiklar eller filmklipp borde de öppnas i en ny flik och inte i den aktuella som görs nu. Detta måste vara en standardinställning på forumplattformen som är lätt att ändra. Visst, det är inget större problem att högerklicka och välja "öppna i ny flik" men ofta glömmer man sig.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Cmd-klick på Mac eller ctrl-klick på Windows är väl inte så jobbigt?

Jag tycker tvärtom att det är ruskigt irriterande när länkar öppnar i andra flikar eller fönster utan att jag bett om det. Jag ska bestämma det, inte den som gjort en viss webbplats. Begränsar alltid det i webbläsare.
MaLund13

Inlägg av MaLund13 »

StefL skrev:
Om jag får önska en annan funktionalitet vore det att när man klickar på länkar till artiklar eller filmklipp borde de öppnas i en ny flik och inte i den aktuella som görs nu. Detta måste vara en standardinställning på forumplattformen som är lätt att ändra. Visst, det är inget större problem att högerklicka och välja "öppna i ny flik" men ofta glömmer man sig.
Har du en vanlig mus kan du iaf på Windows klicka med scrollhjulet, så öppnas länken i ny flik.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

MaLund13 skrev:
StefL skrev:
Har du en vanlig mus kan du iaf på Windows klicka med scrollhjulet, så öppnas länken i ny flik.
haha det var som fan! det visste jag inte och det funkar (provade direkt) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50

Inlägg av vigge50 »

gellerstam skrev:
danni skrev:

:oops: :oops: :oops:

Vart aldrig kompis med Taptalk .. Men får kanske ge den ett försök till.
Samma här, hade svårt att förstå Taptalk
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

bylund skrev:
Cmd-klick på Mac eller ctrl-klick på Windows är väl inte så jobbigt?

Jag tycker tvärtom att det är ruskigt irriterande när länkar öppnar i andra flikar eller fönster utan att jag bett om det. Jag ska bestämma det, inte den som gjort en viss webbplats. Begränsar alltid det i webbläsare.
Instämmer. Den funktionen ska finnas i webbläsaren och användaren ska få styra själv.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Bjelke skrev:
MaLund13 skrev:
StefL skrev:
haha det var som fan! det visste jag inte och det funkar (provade direkt) :)
Det visste inte jag heller och har nu konstaterat att det funkar så jag tackar så mycket för tipset :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Skriv svar