Tesla kan ladda på Porsches superladdare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Tesla kan ladda på Porsches superladdare

Inlägg av Zalman3 »

Tesla kan ladda ca 2 mil per minut på Porsches superladdare med adapter.

Porsche says that the 800-volt charging system able to charge up the Mission E’s battery pack to 80% in about 15 minutes.

We are in contact with other manufacturers and suppliers around the world to build a fast-charging network. Everybody has the same need. It sounds easy but getting the details agreed is hard. We already have the clear technical concept. It can even work with Teslas, with an adapter.”

Electrek.co
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla kan ladda på Porsches superladdare

Inlägg av Bjelke »

Jag fattar inte riktigt, 80% är ju alltid 80% oavsett spänning, då borde det väl ta ungefär lika lång tid att ladda även i Porschen?
Alltså varje enskilt batteri i packen borde väl ta ungefär 30-40 minuter till 80%, om det nu är typ vanliga Litiumceller även i den...

Sedan måste en adapter till Tesla kunna splitta spänningen till 400V, men det kanske den kan göra (eller stolpen bara ge 400V helt enkelt).
Hypotetiskt skulle ju cellerna kunna kopplas om till dubbla serier för 800V under själva laddningen, men knappast ngt görbart med dagens batterier i Teslan eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Kul med nytt snabbladdarnätverk! Det blir en gaska definitiv spik i kistan för bränsleceller.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Inlägg av Oddball »

Herr X skrev:
Kul med nytt snabbladdarnätverk! Det blir en gaska definitiv spik i kistan för bränsleceller.
Detta är ju lysande!
Är det någon som vet om det skall vara ett gratis eller betalnät?

Jag hoppas faktiskt hellre på att det blir ett betalnät med rimligt påslag på ordinarie elpris så att det blir fördelaktigt både för leverantör och konsument.

Med ett betalnät så skulle dom kunna lägga laddstationer även inne i städerna vilket vore suveränt!
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Tar och kostar på mig en direktlänk till artikeln...
https://electrek.co/2016/10/03/porsches ... -says-ceo/
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Trodde Porsche var mer anti-Tesla men det kanske bara är ägarna till Panamera :mrgreen:
Det vore ju otroligt kul om en så stor koncern vill samarbeta med Tesla och bra gjort av Porsche att prata med Tesla (om dom nu gjort det).
Skulle kunna bli lite win win på detta.
Kan behövas när det börjar finnas många model 3.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Jag tolkar "Can work with Tesla" som om att det kan fungera men inte nödvändigtvis gör det. Som att dom bara gav ett exempel.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Zalman3 skrev:
Varifrån kommer den uppgiften? 1200 km/h låter inte så troligt att en Tesla kan ladda. I alla fall inte med dagens batterier.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

bylund skrev:
Zalman3 skrev:
Varifrån kommer den uppgiften? 1200 km/h låter inte så troligt att en Tesla kan ladda. I alla fall inte med dagens batterier.
Det står ju i artikeln
Porsche is talking about a system about 2x faster
Ca 300kw.

Eftersom de pratar om lansering 2020 så kan Tesla mycket väl klara detta även om inte dagens bilar klarar så höga spänning/strömstyrkor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

800V måste väl isf transformeras ned till 400V och dubbelt så mycket ström, typ 200A istället för 100A. Om man nu skulle kunna sätta något sådant i stationen så behövs sen prylar o kablar som pallar 200A, tror inte Teslas kontakt och kablar i bilen gör det. O sen ska ju batterierna klara det också.

Jag tror att det kan funka med tesla men då blir det nog ungefär samma hastighet som idag.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Zalman3 skrev:
bylund skrev:
Zalman3 skrev:
Det står ju i artikeln
Porsche is talking about a system about 2x faster
Ca 300kw.

Eftersom de pratar om lansering 2020 så kan Tesla mycket väl klara detta även om inte dagens bilar klarar så höga spänning/strömstyrkor.
Ok, fast att ta det som att Tesla kan ladda 2 mil per minut menar jag är att hoppa över ett antal steg i kedjan. Det krävs både bilar och en eventuell adapter som klarar detta för att det ska bli så. Och så Porsches laddare förstås, men även givet dem så saknas än så länge de andra två stegen. Skulle det stått "Tesla skulle kunna..." hade jag gått med på det :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Teslabilarnas cap är på 120kW. De nya superladdarna är numera på 145kW, men batterierna klarar ändå inte mer än maximalt 120kW. Så Porsches nät kommer rimligtvis inte kunna ladda Teslor snabbare än superladdarnätet.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

apkungen skrev:
800V måste väl isf transformeras ned till 400V och dubbelt så mycket ström, typ 200A istället för 100A. Om man nu skulle kunna sätta något sådant i stationen så behövs sen prylar o kablar som pallar 200A, tror inte Teslas kontakt och kablar i bilen gör det. O sen ska ju batterierna klara det också.

Jag tror att det kan funka med tesla men då blir det nog ungefär samma hastighet som idag.
Det är väl här den bulkiga/gigantiska CCS kommer in, den standarden kommer ju klara mycket mer kräm om de uppgraderar kabeln till. I värsta fall får Tesla byta standardplugg för denna nya teknik för man kan ju inte halka efter på de här viktiga delarna
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Herr X skrev:
Teslabilarnas cap är på 120kW. De nya superladdarna är numera på 145kW, men batterierna klarar ändå inte mer än maximalt 120kW. Så Porsches nät kommer rimligtvis inte kunna ladda Teslor snabbare än superladdarnätet.
Jag är inte helt säker på att jag håller med här. För Teslor med 85 kWh batteri så kunde de ta max 120 kW men nu när 100 kWh batteriet finns så borde det ha 11% fler celler, med samma belastning på varje cell så borde det klara 130 kW i så fall. Sen så är det även en ny cellkemi(85 till 90) som även den kanske klarar högre eller lägre effekter men det har vi ingen aning om. Kanske är det så att även 100 kWh batteriet inte klarar mer än 120 kW men jag skulle inte förvåna mig om det klarar mer men att laddarna av någon anledning är begränsade. Det kan också vara så att kablarna från ladduttaget till batteriet i bilen inte är dimensionerade för högre effekter än 120 kW och om Tesla inte har uppdaterat dessa samtidigt som 100 kWh batteriet så tycker jag det är synd för batteriet borde klara mer.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:

We are in contact with other manufacturers and suppliers around the world to build a fast-charging network. Everybody has the same need.
Undrar om de även pratar med Renault?
OBS! Ironi!!!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Herr X skrev:
Jag är inte helt säker på att jag håller med här. För Teslor med 85 kWh batteri så kunde de ta max 120 kW men nu när 100 kWh batteriet finns så borde det ha 11% fler celler, med samma belastning på varje cell så borde det klara 130 kW i så fall. Sen så är det även en ny cellkemi(85 till 90) som även den kanske klarar högre eller lägre effekter men det har vi ingen aning om. Kanske är det så att även 100 kWh batteriet inte klarar mer än 120 kW men jag skulle inte förvåna mig om det klarar mer men att laddarna av någon anledning är begränsade. Det kan också vara så att kablarna från ladduttaget till batteriet i bilen inte är dimensionerade för högre effekter än 120 kW och om Tesla inte har uppdaterat dessa samtidigt som 100 kWh batteriet så tycker jag det är synd för batteriet borde klara mer.
Inte säkert att det är fler celler eller särskilt många fler. Ny batterikemi kan ha ökat kapaciteten. Max effekt borde dock ha ökat ändå men som du skriver finns det fler saker som kan vara begränsande.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Herr X skrev:
Inte säkert att det är fler celler eller särskilt många fler. Ny batterikemi kan ha ökat kapaciteten. Max effekt borde dock ha ökat ändå men som du skriver finns det fler saker som kan vara begränsande.
Elon var väldigt tydlig när de presenterade 100 kWh batteriet att de hade samma celler som i 90 kWh batteriet men att de hade kommit på ett nytt sätt att arrangera dessa utan att tumma på kylning mm.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Utan att blanda mig i den esoteriska debatten om Porsches eventuella laddning av sin eventuella elbil, vill jag bara påpeka att Teslas laddsladd visst klarar 300A = 120kW/400V -- eller tänker jag kortslutet?
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

Ja, det verkar som den klarar 300A ;)
Screenshot_20160812-180709.png
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

stefan007 skrev:
Ja, det verkar som den klarar 300A ;)
Skönt att minnesbilden inte är helt suddig! :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Undrar om de även pratar med Renault?
OBS! Ironi!!!
Haha :lol:
Jag skulle vilja se en Zoe som tvingas svälja 150kW DC. Poff! :o
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14