Nu är det ju så få X där ute, kanske skulle jag posta den i Model S delen istället...

Moderator: Redaktion
Då och då kommer en del felmeddelanden. Den röda bilen har kommit upp ibland när jag tex haft en bil som närmat sig i motgående trafik på en lätt kurvig väg och AP tror antagligen att vi är på kollisionskurs. Just traktor är nog bara rent random tänker jag.peterlauri skrev:Körde idag på en landsväg med mötande trafik och med farthållaren på 100km/h (inte hel autopilot, bara farthållare). När jag mötte en traktor så tvärbromsade bilen, och det blinkade rött i displayen. Någon som upplevt något liknande?
Nu är det ju så få X där ute, kanske skulle jag posta den i Model S delen istället...
Det var bara en svag högersväng, har haft fler sådana utan problem. Tänker i banorna att traktorn är ganska solid metall, att det ger mer utslag. Den hade dessutom två skopor lastade i stora skopan... Mycket koncentrerad metallHelectriC skrev:Då och då kommer en del felmeddelanden. Den röda bilen har kommit upp ibland när jag tex haft en bil som närmat sig i motgående trafik på en lätt kurvig väg och AP tror antagligen att vi är på kollisionskurs. Just traktor är nog bara rent random tänker jag.peterlauri skrev:Körde idag på en landsväg med mötande trafik och med farthållaren på 100km/h (inte hel autopilot, bara farthållare). När jag mötte en traktor så tvärbromsade bilen, och det blinkade rött i displayen. Någon som upplevt något liknande?
Att den rör sig långsamt låter som en rimlig variabel i denna ekvation...bylund skrev:Den har lite andra former än en bil också och kanske kan ge lite annorlunda radarekon. Dessutom rör den sig rätt långsamt, så inte lika uppenbart att den kör åt andra hållet.
Nej, så är det inte om det piper och visas en röd bil i displayen. Då är det nödbromsen som bromsar för ett hot, och dessutom bromsar den kraftigare då. Om det bara är GPS:en som tror man är på en åker så visas inget i displayen och den bromsar lugnare.ovelundkvist skrev:Den bromsar för att den uppfattar det som att det inte finns väg där du kör eftersom kartan inte är uppdaterad.
Elon nämnde problem med burkar i dikeskanten med botten mot bilen.peterlauri skrev:Det var bara en svag högersväng, har haft fler sådana utan problem. Tänker i banorna att traktorn är ganska solid metall, att det ger mer utslag. Den hade dessutom två skopor lastade i stora skopan... Mycket koncentrerad metall
Gissar att detta var mellan Ulricehamn och Borås, vid Nittakorset ungefär. Det är för att vägen för ett år sedan inte var färdig och autopiloten tror fortfarande att den närmar sig en rondell som inte finns där längre.Tenk skrev:Inte upplevt men har haft lite märkligheter. Körde väg 40 till och från Göteborg igår och idag och kartan var inte uppdaterad, tror det var det som gjorde att APn började bromsa vid flera tillfällen utan att det fanns något att bromsa för...
Den röda bilen dyker upp före själva bromsandet, men den försvinner väl inte när bilen väl börjar bromsa?bylund skrev:Röda bilen är väl snarare steget innan nödbromsen. Den tvärnitar inte riktigt än då.
Jag har inte testat så långt att bilen nödbromsar. Jag menade mest att den röda bilen inte nödvändigtvis betyder att bilen nödbromsar, utan att den kommer i ett tidigare läge.danni skrev:Den röda bilen dyker upp före själva bromsandet, men den försvinner väl inte när bilen väl börjar bromsa?bylund skrev:Röda bilen är väl snarare steget innan nödbromsen. Den tvärnitar inte riktigt än då.
Fast frågan var ju inte om den bromsar för att den röda bilen kommer upp, utan vad det innebär om den bromsar med en röd bil framme. Att bilen bromsade vet vi ju, och det faktum att en röd bil visades tar ju bort förklaringsmodellen att det var pga dåligt kartmaterial.bylund skrev:Jag har inte testat så långt att bilen nödbromsar. Jag menade mest att den röda bilen inte nödvändigtvis betyder att bilen nödbromsar, utan att den kommer i ett tidigare läge.danni skrev:Den röda bilen dyker upp före själva bromsandet, men den försvinner väl inte när bilen väl börjar bromsa?bylund skrev:Röda bilen är väl snarare steget innan nödbromsen. Den tvärnitar inte riktigt än då.
Pratar vi ens om samma sak?danni skrev:Fast frågan var ju inte om den bromsar för att den röda bilen kommer upp, utan vad det innebär om den bromsar med en röd bil framme. Att bilen bromsade vet vi ju, och det faktum att en röd bil visades tar ju bort förklaringsmodellen att det var pga dåligt kartmaterial.bylund skrev:Jag har inte testat så långt att bilen nödbromsar. Jag menade mest att den röda bilen inte nödvändigtvis betyder att bilen nödbromsar, utan att den kommer i ett tidigare läge.