EDIT! Carglass ringde nyss och dementerade att dom kan kalibrera kameran. Bara att åka till Tesla för att få det fixat.
Mindre stenskott fixar dom. EDIT!
Jag kan rekommendera Carglass för reparationer av stenskott i vindrutan.
Ringer man Tesla i Mölndal och frågar vem som kan reparera stenskott så fick i alla fall jag svaret 2016-10-12 att det bara är den glasverkstad som dom anlitar lokalt i GBG som kan detta i sydsverige.
På förslag av SIXT så kontaktade jag Carglass i Lund och där visade det sig att dom (Carglass) har ett internationellt avtal med Tesla och både kan och får laga stenskott samt byta hela vindrutan om det behövs. Dom har utrustning för att kalibrera kameran och allt vad som nu krävs vid vindrutebyte.
Jag vet inte om detta är gammal info här på forumet, men någon mer än jag (som inte bor granne med Tesla i Mölndal eller Stockholm) blir kanske glad över vetskapen att inte behöva åka land och rike runt för att få fixat ett stenskott.
Kör så det ryker!!
INGEN Rekommendation vid stenskott
Moderator: Redaktion
INGEN Rekommendation vid stenskott
Senast redigerad av Johnny_B, redigerad totalt 1 gånger.
85D Referrallänk: http://---
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Rekommendation vid stenskott
Tack för info, fick precis mitt första stenskott för ngn dag sedan 
(som tur var långt ner i hörnet knappt synbart men man vill ju hindra det från att ge en stor fet spricka lixom)

(som tur var långt ner i hörnet knappt synbart men man vill ju hindra det från att ge en stor fet spricka lixom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Rekommendation vid stenskott
Tack för info. Jag fick stenskott nyligen som senare visade sig inte var så allvarligt som det verkade. Det behövde inte lagas. Men jag ringde ändå SC i Mölndal och fick samma info om glasverkstaden i Gbg. Jag frågade då om det inte var möjligt att gå till vilken glasrutereparatör som helst. Svaret jag fick var att det var fullt möjligt. Inga garantier eller liknande äventyras. Det enda knepiga var att vissa verkstäder inte lyckades kalibrera kameran på rätt sätt.
Samtidigt fick jag veta att Tesla alltid byter rutan, oavsett hur liten skadan är. Vill man laga rutan så får man göra det någon annanstans.
Samtidigt fick jag veta att Tesla alltid byter rutan, oavsett hur liten skadan är. Vill man laga rutan så får man göra det någon annanstans.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: INGEN Rekommendation vid stenskott
Jag har lagat min ruta hos Rydsbilglas och det gick bra. Gäller det byte av ruta så klarade ingen annan av det än RM pga Tesla inte kan fakturera andra företag (?) så om en annan firma ska byta så måste en person åka till SC och betala rutan med kort innan dom kan hämta den för tror inte dom kunde ordna med transport heller (?).
Kanske har dom lyckats ändra rutinerna nu då detta var mer än 6 månader sedan.
Kanske har dom lyckats ändra rutinerna nu då detta var mer än 6 månader sedan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: INGEN Rekommendation vid stenskott
Laga ett stenskott är inga problem, det gör samtliga bilglasmästerier.
Däremot tror jag inte det finns några glas att få tag på, pilkington hade inga sist jag kollade. Men för skoj skull ska jag kika imorgon både på saint-gobain och Nordglass också
Sedan återstår då kallibrering, jag vet att det kommer en uppdatering till Hella-Gutmans kallibreringsutrustning idagarna eller om den redan har kommit. Jag kollar det också, har den kommit är det inga problem, då kan man vända sig till samtliga auktoriserade bilglasmästare.
Sannolikt blir det då också billigare än hos Tesla, eftersom de flesta försäkringsbolag tillämpar 35% på totalkostnaden
Däremot tror jag inte det finns några glas att få tag på, pilkington hade inga sist jag kollade. Men för skoj skull ska jag kika imorgon både på saint-gobain och Nordglass också
Sedan återstår då kallibrering, jag vet att det kommer en uppdatering till Hella-Gutmans kallibreringsutrustning idagarna eller om den redan har kommit. Jag kollar det också, har den kommit är det inga problem, då kan man vända sig till samtliga auktoriserade bilglasmästare.
Sannolikt blir det då också billigare än hos Tesla, eftersom de flesta försäkringsbolag tillämpar 35% på totalkostnaden