Har ni känt någon "panik"?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Har ni känt någon "panik"?

Inlägg av Datordoktorn »

I dagens nyhetsbrev ifrån den alltmer förvirrande tidningen Auto motor & sport kan man läsa rubriken "Därför har Teslaägarna fått panik". Inte utan att man undrar vad det är för fruktansvärd händelse som framkallar dessa rubriker?

Det visar sig att intresset för att byta till en 4-hjulsdriven Model S är det som kallas för "panik". Tydligen har man hittat hela 4 st Teslor på Blocket. Vid närmare koll så visar det sig att endast en är svensksåld (och rejält överprisad, trots en sänkning på 50 kkr), 2 är norska och en är den där skumma bilen i Ystad som troligen inte ens finns på riktigt. Vilken panik, kalla in militären för att stilla folkmassorna!

Alltså, det är klart att många, inklusive mig själv är sugen på att byta till en P85D! Men som någon här så klarsynt konstaterade, min S85 blir ju inte sämre för att det kommer något bättre. Men visst, jag har också börjat räkna och kalkylera fast någon "panik" känner jag ju inte precis. Jag gjorde samma kalkylerande innan jag köpte S85 om jag skulle dra på med en P85 men tyckte inte då att de 130 kkr extra riktigt var motiverat.

Då lägger jag egentligen hellre 300 kkr extra för en P85D men vill nog gärna se och prova en först. Mer nyfiken är jag på autopiloten, hur bra är den, vilka funktioner kommer att vara driftsatta, hur ska myndigheterna hantera det här? Frågorna är fler än svaren just nu och jag vill nog allt se och prova autopiloten först innan jag pyntar upp 1,1 miljoner.

OM ni skulle känna av denna fruktansvärda panik som AMS basunerar ut att Teslaägarna känner, hav förtröstan! Det finns hjälp att få......för 1,1 miljoner :D
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Användarvisningsbild
Gabi
Teslaägare

Re: Har ni känt någon "panik"?

Inlägg av Gabi »

Att norrmännen Säljer sina teslor för att köpa de nya fyrhjulsdrivna är helt förståligt.
Skulle jag få momsen tillbaka och sen utöver det få 50 000kr av staten då skulle jag fundera på det starkt.
Så hur länge kommer det att fortgå att norska staten går in med dessa medel?
Det kommer en dag då de kommer att säga stopp, så man kan väl säga att de passar på.
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Det här med norrmännen som försöker kränga Teslor till hårt beskattade svenskar är ju inget nytt. Jag kollade på finn.no i drygt två månader innan jag beställde en ny bil själv istället, utbudet var rätt stadigt på 30-35 bilar. Med 25% svensk moms och 10% tull blev de norska bilarna dyrare än en ny. Norska statens skattepengar rakt ner i fickan på norrmän som iskallt spekulerar med Teslor på samma sätt som att spekulera i konst eller fastigheter.

Att marknaden kommer att gå ur för de lirarna, det är ju inte direkt någon upptäckt av Nobelklass som de kommit på där, AMS. Men panik....? :lol: :lol:
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare

Inlägg av hasse_h »

Jag kan leva med att jag numera "bara" har världens näst bästa bil. Känns inte som någon panik direkt. När jag byter in den här om ett par-tre år så uppgraderar jag säkert till 4WD, och räknar då med att det även finns ett 120 kWh batteri.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

calm.png
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

En modern journalist räknar med att "Därför har Teslaägarna fått panik" ger fler klick än "Därför funderar vissa Teslaägare på att uppdatera till senaste modellen". Att man tappar i förtroende på medel till lång sikt är inte så viktigt, det är klicken idag som är viktiga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Jag har fortfarande världen bästa bil! Bara inte toppversionen av den. Det hade jag inte förut heller, men är jäkligt nöjd ändå. En Rolls är alltid en Rolls även om det inte är en Silver Shadow. Det är inte beteckningen som gör varumärket utan vad varumärket står för och vad det levererar.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Jag känner lite lätt panik över att min 85D inte kommer levereras förrän i April-Maj samtidigt som mitt pendlingsavstånd till jobbet kommer öka med 10 mil om dagen snart. Ska åka och kolla på en gammal manuell BMW 320d att ha så länge så man inte blir ruinerad fram tills dess, min nuvarande bil drar 1.2 liter milen på motorväg, så om man minska det med två tredjedelar så är det flera tusenlappar i månaden man sparar.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

TiborBlomhall skrev:
Cheesus.. Bästa att bunkra upp med beta-blockerare innan nästa ipad släpps.

Gött att Elon känner sig "Lite Trippy" när han själv är med på ett avsnitt av Southpark och svenska folket får panik (enligt aftonbladet) av en modelluppgradering.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Snarare så att paniken borde sprida sig bland alla BMW M, mercedes AMG, Audio RS, Porsche ägare... Vem fasen vill ha de bilarna nu??? Stendöda säger jag!!! ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Jag håller med, tänk att välja en slöare bil bara för att få njuta av motorljudet samt frekventa oljebyten
Användarvisningsbild
4wheeler4
Teslaägare

Inlägg av 4wheeler4 »

Och paniken fortsätter att sprida sig:

"Teslaägarna får panik – alla vill byta till nya Model S D"

http://www.svd.se/naringsliv/motor/tesl ... 013397.svd
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Tibor:
Bilden som du la upp i denna tråd, du har inte en högupplöst kopia du kan dela med dig av?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Tack @Svenssons, det var exakt den jag använde.
Å jag gjorde inte ens färdig den, bara tog lilla preview-bilden. Så jag har ingen högupplöst, men vem som helst kan skapa en.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Och hur många teslaägare är vi? 150-200? Panik? ;-) humor....
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Skriv svar