Fundering på batteri, effektuttag och P85D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Superbar

Fundering på batteri, effektuttag och P85D

Inlägg av Superbar »

Jag trodde jag anade hur det hängde ihop, men nu är jag inte så säker. Jo, som jag förstod det angående elmotorn så är den samma i 60, 85 och P85. Och att det som begränsade effektuttaget var med 60 batteriets kapacitet att ge ström och med 85 inverterns kapacitet. Med P85 var det lite otydligare, men det kändes logiskt att anta att med den effektivare invertern så utnyttjades batteriets kapacitet till fullo. Men så har vi då den nya P85D med ett dramatiskt ökat effektuttag. Jaha, vad är det som händer här? Fanns det verkligen så mycket ledig kapacitet att plocka ur från 85kw/h-batteriet? Om det satt ett större batteri, t.ex. att det var en P110D som hade presenterats, så skulle det varit lättare att förstå. Kan det vara så enkelt att Tesla var försiktiga i början och nu med lite mer erfarenhet och utveckling av batterierna så vågar de skruva på mer effekt?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: Fundering på batteri, effektuttag och P85D

Inlägg av lator »

Erfarenhet ger ju alltid kött på benen så att säga och det har väl inte presenterats några siffror på hur länge man kan ta ut 508 kW (står 515 kW på hemsidan men det blir ju 700 hk...). Eftersom det utan problem går att mata in mer än 100 kW vid snabbladdning under 20-30 min så kan det inte vara något problem att plocka ut 5 ggr detta under en kort tidsperiod typ 20 sek (eller snarare max 10 sek för sen går det så fort att det blir vanskligt att hålla "pedalen i plattan"). Sen vet vi väl inte heller hur effekten fördelas mellan motorerna under acceleration. Det känns som om att så hög effekt konstant under acceleration skulle ge siffror under 3,4 sek till hundra... Vi får väl se när bilarna börjar levereras i början på nästa år. Blir det möjlighet att läsa effekt till motorerna separat eller slås det ihop i en mätare??? Spännande! ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar