Fundering på batteri, effektuttag och P85D
Postat: 19 okt 2014 01:34
Jag trodde jag anade hur det hängde ihop, men nu är jag inte så säker. Jo, som jag förstod det angående elmotorn så är den samma i 60, 85 och P85. Och att det som begränsade effektuttaget var med 60 batteriets kapacitet att ge ström och med 85 inverterns kapacitet. Med P85 var det lite otydligare, men det kändes logiskt att anta att med den effektivare invertern så utnyttjades batteriets kapacitet till fullo. Men så har vi då den nya P85D med ett dramatiskt ökat effektuttag. Jaha, vad är det som händer här? Fanns det verkligen så mycket ledig kapacitet att plocka ur från 85kw/h-batteriet? Om det satt ett större batteri, t.ex. att det var en P110D som hade presenterats, så skulle det varit lättare att förstå. Kan det vara så enkelt att Tesla var försiktiga i början och nu med lite mer erfarenhet och utveckling av batterierna så vågar de skruva på mer effekt?