Ladduttaget i bilen, slits det mycket?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Ladduttaget i bilen, slits det mycket?

Inlägg av jjmaskin »

Ni som kört era bilar långt, har ni märkt om det kommer in mycket vägdamm i uttaget eller är det helt tätt? Isf slits det mycket, jag tänkte i och med att man sätter bilen på laddning varje dag hemma?
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare

Re: Ladduttaget i bilen, slits det mycket?

Inlägg av f0x »

Jag har kört 3000 mil och har 1 km grusväg till mitt hus som ofta dammar ner bilen baktill. Det blir inte dammigt eller vått i ladduttaget och jag har inte märkt något slitage. Jag försöker alltid att vara snabb och noga när jag ansluter en kabel. Bilen är snabb med att låsa fast kabeln och det händer att låset låser sig innan kontakten är i. Då får man börja om.
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Re: Ladduttaget i bilen, slits det mycket?

Inlägg av Delta »

jjmaskin skrev:
Ni som kört era bilar långt, har ni märkt om det kommer in mycket vägdamm i uttaget eller är det helt tätt? Isf slits det mycket, jag tänkte i och med att man sätter bilen på laddning varje dag hemma?
Frågan är jätteviktig. När det laddas med mer än 300A vid Supercharging vill det till att övergångsmotståndet är lågt. Problem med varmgång kan i annat fall befaras. Tror inte att det är milen som är problemet utan uppmärksamhet när man ansluter. Kontrollera att det är torrt o rent samt att oxidation inte förekommer. Har nu kört nästan 1600 mil på 4,5 månader. Allt verkar fräscht. Laddar ca 80%med 3x400V 26 A hemma och ca 20% SC på långresor.
Skriv svar