Vi behöver bilen ganska snart, så jag vet inte om att vänta på Zoe 40 kWh känns aktuellt...
Moderator: Redaktion
Håller med apkungen.apkungen skrev:BMW i3 - roligare att köra, lite bättre räckvidd kanske nån mil, 11kW laddare tillika CCS som tillval men då snabbare laddning hemma, lite dyrare, lite finare material, hållbart byggt ur miljösynpunkt.
Nissan 30kWh - mera bil, tystare, går bättre i högre farter, laddar nog något snabbare lite längre på Chademo.
Hur menar du, mera bil?apkungen skrev:BMW i3 - roligare att köra, lite bättre räckvidd kanske nån mil, 11kW laddare tillika CCS som tillval men då snabbare laddning hemma, lite dyrare, lite finare material, hållbart byggt ur miljösynpunkt.
Nissan 30kWh - mera bil, tystare, går bättre i högre farter, laddar nog något snabbare lite längre på Chademo.
Kan vara att den ser smått överviktig ut kanskeTeslaspolen skrev:Hur menar du, mera bil?
5-sittplatser, 4 riktiga dörrar, riktiga däck, något mer?Teslaspolen skrev:Hur menar du, mera bil?apkungen skrev:BMW i3 - roligare att köra, lite bättre räckvidd kanske nån mil, 11kW laddare tillika CCS som tillval men då snabbare laddning hemma, lite dyrare, lite finare material, hållbart byggt ur miljösynpunkt.
Precis. Den går tystare och lugnare, framförallt på motorväg också. Har nog bättre bagageutrymme ocksåLarsL skrev:5-sittplatser, 4 riktiga dörrar, riktiga däck, något mer?Teslaspolen skrev:Hur menar du, mera bil?apkungen skrev:BMW i3 - roligare att köra, lite bättre räckvidd kanske nån mil, 11kW laddare tillika CCS som tillval men då snabbare laddning hemma, lite dyrare, lite finare material, hållbart byggt ur miljösynpunkt.
Nä, den hade 27 kWh från början men det ger endast 212 km i räckvidd enligt NEDC. När den kom så var det nog den längsta räckvidden förutom Tesla men nu ligger den efter även om den har ett stort batteri.MSO skrev:Soul Ev har 27kWh på de man kan beställa nu. Är det ett uppgraderat pack?
Den har värmepump faktiskt. Det gör ju säkert gott för siffrorna i nedre mellanklimat.
Skillnaden mot andra är väl att den verkligen kommer drygt 20 mil på en laddning, mycket beroende på att den har 27 utnyttjbara kWh.vigge50 skrev:Nä, den hade 27 kWh från början men det ger endast 212 km i räckvidd enligt NEDC. När den kom så var det nog den längsta räckvidden förutom Tesla men nu ligger den efter även om den har ett stort batteri.MSO skrev:Soul Ev har 27kWh på de man kan beställa nu. Är det ett uppgraderat pack?
Den har värmepump faktiskt. Det gör ju säkert gott för siffrorna i nedre mellanklimat.
Hur funkar det med REX, kan man rulla på hur långt som helst om man bara stannar och tankar bensin med jämna mellanrum? Jag tänker på ett case där man rullar längre sträcka utan möjlighet till laddning.Oktavos skrev:Som nybliven I3 ägare, hämtade den i tisdags, så ganska nytt kan man säga![]()
Eftersom ni har företag kanske det kan vara bra att en stor plan yta när man fäller baksätena,
om ni nu skulle behöva lasta lite lådor eller så, det har inte leaf.
Komma in eller ur bilen är mycket lätt både fram o bak, endast två personer bak.
Komma in i baksätet på Leaf är inte lätt och skulle nog vilja säga 2 1/2 person istället
för tre i det baksätet, men det beror förstås på ens storlek.
Fantastiskt lätt o rolig att köra, kvick som attan och de är bra vid omkörningar, Leaf är
skön att köra men att beskylla den för kvick, de kan man inte.
Den jag har det lilla batteriet och REX.
Första turen från BMW Helsingborg via Åstorp och ner till Trelleborg, halv storm motvind
lite regn och mörkt.
Med lampor, värme, musik och vindrutetorkare på ca 16,2 kW i snitt.
Kört ca: 9 mil med 2,5 mil kvar av batteriet.
Just nu kan jag inte säga mer, men det kommer mer info vad det lider.
IOM att det är en generator, så ja.ochso skrev:Hur funkar det med REX, kan man rulla på hur långt som helst om man bara stannar och tankar bensin med jämna mellanrum? Jag tänker på ett case där man rullar längre sträcka utan möjlighet till laddning.Oktavos skrev:Som nybliven I3 ägare, hämtade den i tisdags, så ganska nytt kan man säga![]()
Eftersom ni har företag kanske det kan vara bra att en stor plan yta när man fäller baksätena,
om ni nu skulle behöva lasta lite lådor eller så, det har inte leaf.
Komma in eller ur bilen är mycket lätt både fram o bak, endast två personer bak.
Komma in i baksätet på Leaf är inte lätt och skulle nog vilja säga 2 1/2 person istället
för tre i det baksätet, men det beror förstås på ens storlek.
Fantastiskt lätt o rolig att köra, kvick som attan och de är bra vid omkörningar, Leaf är
skön att köra men att beskylla den för kvick, de kan man inte.
Den jag har det lilla batteriet och REX.
Första turen från BMW Helsingborg via Åstorp och ner till Trelleborg, halv storm motvind
lite regn och mörkt.
Med lampor, värme, musik och vindrutetorkare på ca 16,2 kW i snitt.
Kört ca: 9 mil med 2,5 mil kvar av batteriet.
Just nu kan jag inte säga mer, men det kommer mer info vad det lider.
Wow!lator skrev:Skillnaden mot andra är väl att den verkligen kommer drygt 20 mil på en laddning, mycket beroende på att den har 27 utnyttjbara kWh.vigge50 skrev:Nä, den hade 27 kWh från början men det ger endast 212 km i räckvidd enligt NEDC. När den kom så var det nog den längsta räckvidden förutom Tesla men nu ligger den efter även om den har ett stort batteri.MSO skrev:Soul Ev har 27kWh på de man kan beställa nu. Är det ett uppgraderat pack?
Nu påstod jag inte att den klarar 20 mil i motorvägsfart men i en blandad kompott av vägar så klarar den det om man inte har allt för bråttom. En 30-Leaf klarar säkert också 20 mil men det verkar vara enklare men Kian...LarsL skrev:Leaf har ju också typ 27kWh tillgängligt och 250km NEDC. Men den kommer ju inte några 20 mil i motorvägsfart för det så det tror jag knappast KIA:n klarar heller.
http://elbil.forum24.se/elbil-about5764.html&highlight=Bjelke skrev:Wow!lator skrev:Skillnaden mot andra är väl att den verkligen kommer drygt 20 mil på en laddning, mycket beroende på att den har 27 utnyttjbara kWh.vigge50 skrev:Nä, den hade 27 kWh från början men det ger endast 212 km i räckvidd enligt NEDC. När den kom så var det nog den längsta räckvidden förutom Tesla men nu ligger den efter även om den har ett stort batteri.MSO skrev:Soul Ev har 27kWh på de man kan beställa nu. Är det ett uppgraderat pack?
Har inte kollat upp den själv men kommer den på riktigt över 20 mil?? Isf har den ju i princip varit bäst av alla elbilar förutom Tesla ända sedan den kom ju, om man bortser från dom varianter som
ganska nyligt fått större batterier osv
Ngn källa på "över 20 mil" som man kan läsa?