Sida 1 av 2
BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 01 nov 2016 13:32
av Nicklas
Vi funderar på en bil till företaget för de kortare sträckorna... Skjut fritt; tankar, idéer, fördelar, nackdelar,...
Vi behöver bilen ganska snart, så jag vet inte om att vänta på Zoe 40 kWh känns aktuellt...
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 01 nov 2016 13:47
av apkungen
BMW i3 - roligare att köra, lite bättre räckvidd kanske nån mil, 11kW laddare tillika CCS som tillval men då snabbare laddning hemma, lite dyrare, lite finare material, hållbart byggt ur miljösynpunkt.
Nissan 30kWh - mera bil, tystare, går bättre i högre farter, laddar nog något snabbare lite längre på Chademo.
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 01 nov 2016 14:17
av Bjelke
För dom kortare sträckorna funkar nästan vilken bil som helst så köp den som KÄNNS mest intressant

Zoe har iaf 3-fasladdning och även BMW:n och några till, känns som bra rent generellt (min Leaf är seg att ladda även om det är en skapligt bra bil annars)...
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 01 nov 2016 17:08
av LarsL
Håller med för korta sträcker borde billigaste inköp kontra användbarhet vara avgörande. Tror att BMW går bort pga av inköpspriset i så fall? E-up eller något sånt kanske är billigast?
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 01 nov 2016 18:07
av Off Grid Byggaren
Kan inte Kia Soul EV 2017 vara något? Har de inte ett större batteri nu också?
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 01 nov 2016 18:56
av Bjorn
BMW kommer enligt vad de säger att utbilda folk för att kunna serva i3 här i stan. Det kan vara en parameter.
Vet inte hur det är med de andra, men Nissan vet du ju själv.
BMWn är lite roligare att köra än Leafen enligt mig. Enligt en jag känner som har båda så går BMWn betydligt snålare i höga farter, men det spelar ju mindre roll om man mest kör i stan.
Sen beror det på om man ska åka flera personer eller mest köra / hämta saker. På en transportbil får man ju som företag dra hela momsen på oavsett hur man finansierar. Dessutom är det något mindre risk att någon påförs förmånsvärde än för en personbil. Man får ändå låna den privat max 100mil per år fördelat på ett fåtal tillfällen utan att det uppstår förmån. T.ex. för oss som saknar dragkrok och skall köra bort skräp eller storhandla på Ikea. Den får dock ingen miljöbilspremie.
Vi funderar själva på att byta vår skåpbil. Då finns som jag vet Nissan e NV200 eller Renault Kangoo ZE att välja på. Men det är lite svårt för oss att motivera utbyte av en bil som går ganska få mil per år. VW kommer väl med sin eup som transportvariant utan baksäte, Den känns i minsta laget för oss men man vet aldrig.
BMW i3 har ovanlig hjuldimension. Det har ju Nissan NV200 också fast åt andra hållet. Sånt kan ju ge lite mindre urval av vinterdäck och därmed högre kostnad.
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 01 nov 2016 19:05
av apkungen
Min känsla när jag kört dem är också att bmwn går snålare i högre farter (och troligen i lägre Ockelbo men där kör inte jag)
Min känsla var att den gamla i3an kom längre på en laddning än 24kWh leafen och i3ans batteri har ju blivit 50 procent större medan leafen bara blivit 25 procent större så i3an borde komma typ 25 procent längre på en laddning.
Men enligt eps mpg ekvivalens och räckviddssiffrorna så drar den nya i3an klart mer än den gamla. Vet inte varför. Tror knappt på det...
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 01 nov 2016 19:17
av Tars
apkungen skrev:BMW i3 - roligare att köra, lite bättre räckvidd kanske nån mil, 11kW laddare tillika CCS som tillval men då snabbare laddning hemma, lite dyrare, lite finare material, hållbart byggt ur miljösynpunkt.
Nissan 30kWh - mera bil, tystare, går bättre i högre farter, laddar nog något snabbare lite längre på Chademo.
Håller med apkungen.
Skickat från min puckophone med Tapatalk
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 03 nov 2016 10:20
av Teslaspolen
apkungen skrev:BMW i3 - roligare att köra, lite bättre räckvidd kanske nån mil, 11kW laddare tillika CCS som tillval men då snabbare laddning hemma, lite dyrare, lite finare material, hållbart byggt ur miljösynpunkt.
Nissan 30kWh - mera bil, tystare, går bättre i högre farter, laddar nog något snabbare lite längre på Chademo.
Hur menar du, mera bil?
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 03 nov 2016 10:26
av chpaulin
Kan vara att den ser smått överviktig ut kanske

Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 03 nov 2016 10:32
av LarsL
Teslaspolen skrev:apkungen skrev:BMW i3 - roligare att köra, lite bättre räckvidd kanske nån mil, 11kW laddare tillika CCS som tillval men då snabbare laddning hemma, lite dyrare, lite finare material, hållbart byggt ur miljösynpunkt.
Nissan 30kWh - mera bil, tystare, går bättre i högre farter, laddar nog något snabbare lite längre på Chademo.
Hur menar du, mera bil?
5-sittplatser, 4 riktiga dörrar, riktiga däck, något mer?
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 03 nov 2016 15:30
av apkungen
LarsL skrev:Teslaspolen skrev:apkungen skrev:BMW i3 - roligare att köra, lite bättre räckvidd kanske nån mil, 11kW laddare tillika CCS som tillval men då snabbare laddning hemma, lite dyrare, lite finare material, hållbart byggt ur miljösynpunkt.
Nissan 30kWh - mera bil, tystare, går bättre i högre farter, laddar nog något snabbare lite längre på Chademo.
Hur menar du, mera bil?
5-sittplatser, 4 riktiga dörrar, riktiga däck, något mer?
Precis. Den går tystare och lugnare, framförallt på motorväg också. Har nog bättre bagageutrymme också
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 03 nov 2016 16:02
av MSO
Soul Ev har 27kWh på de man kan beställa nu. Är det ett uppgraderat pack?
Den har värmepump faktiskt. Det gör ju säkert gott för siffrorna i nedre mellanklimat.
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 03 nov 2016 16:29
av vigge50
MSO skrev:Soul Ev har 27kWh på de man kan beställa nu. Är det ett uppgraderat pack?
Den har värmepump faktiskt. Det gör ju säkert gott för siffrorna i nedre mellanklimat.
Nä, den hade 27 kWh från början men det ger endast 212 km i räckvidd enligt NEDC. När den kom så var det nog den längsta räckvidden förutom Tesla men nu ligger den efter även om den har ett stort batteri.
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 03 nov 2016 20:35
av Oktavos
Som nybliven I3 ägare, hämtade den i tisdags, så ganska nytt kan man säga
Eftersom ni har företag kanske det kan vara bra att en stor plan yta när man fäller baksätena,
om ni nu skulle behöva lasta lite lådor eller så, det har inte leaf.
Komma in eller ur bilen är mycket lätt både fram o bak, endast två personer bak.
Komma in i baksätet på Leaf är inte lätt och skulle nog vilja säga 2 1/2 person istället
för tre i det baksätet, men det beror förstås på ens storlek.
Fantastiskt lätt o rolig att köra, kvick som attan och de är bra vid omkörningar, Leaf är
skön att köra men att beskylla den för kvick, de kan man inte.
Den jag har det lilla batteriet och REX.
Första turen från BMW Helsingborg via Åstorp och ner till Trelleborg, halv storm motvind
lite regn och mörkt.
Med lampor, värme, musik och vindrutetorkare på ca 16,2 kW i snitt.
Kört ca: 9 mil med 2,5 mil kvar av batteriet.
Just nu kan jag inte säga mer, men det kommer mer info vad det lider.
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 03 nov 2016 22:25
av lator
vigge50 skrev:MSO skrev:Soul Ev har 27kWh på de man kan beställa nu. Är det ett uppgraderat pack?
Den har värmepump faktiskt. Det gör ju säkert gott för siffrorna i nedre mellanklimat.
Nä, den hade 27 kWh från början men det ger endast 212 km i räckvidd enligt NEDC. När den kom så var det nog den längsta räckvidden förutom Tesla men nu ligger den efter även om den har ett stort batteri.
Skillnaden mot andra är väl att den verkligen kommer drygt 20 mil på en laddning, mycket beroende på att den har 27 utnyttjbara kWh.
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 03 nov 2016 22:49
av ochso
Oktavos skrev:Som nybliven I3 ägare, hämtade den i tisdags, så ganska nytt kan man säga
Eftersom ni har företag kanske det kan vara bra att en stor plan yta när man fäller baksätena,
om ni nu skulle behöva lasta lite lådor eller så, det har inte leaf.
Komma in eller ur bilen är mycket lätt både fram o bak, endast två personer bak.
Komma in i baksätet på Leaf är inte lätt och skulle nog vilja säga 2 1/2 person istället
för tre i det baksätet, men det beror förstås på ens storlek.
Fantastiskt lätt o rolig att köra, kvick som attan och de är bra vid omkörningar, Leaf är
skön att köra men att beskylla den för kvick, de kan man inte.
Den jag har det lilla batteriet och REX.
Första turen från BMW Helsingborg via Åstorp och ner till Trelleborg, halv storm motvind
lite regn och mörkt.
Med lampor, värme, musik och vindrutetorkare på ca 16,2 kW i snitt.
Kört ca: 9 mil med 2,5 mil kvar av batteriet.
Just nu kan jag inte säga mer, men det kommer mer info vad det lider.
Hur funkar det med REX, kan man rulla på hur långt som helst om man bara stannar och tankar bensin med jämna mellanrum? Jag tänker på ett case där man rullar längre sträcka utan möjlighet till laddning.
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 04 nov 2016 01:12
av Tars
ochso skrev:Oktavos skrev:Som nybliven I3 ägare, hämtade den i tisdags, så ganska nytt kan man säga
Eftersom ni har företag kanske det kan vara bra att en stor plan yta när man fäller baksätena,
om ni nu skulle behöva lasta lite lådor eller så, det har inte leaf.
Komma in eller ur bilen är mycket lätt både fram o bak, endast två personer bak.
Komma in i baksätet på Leaf är inte lätt och skulle nog vilja säga 2 1/2 person istället
för tre i det baksätet, men det beror förstås på ens storlek.
Fantastiskt lätt o rolig att köra, kvick som attan och de är bra vid omkörningar, Leaf är
skön att köra men att beskylla den för kvick, de kan man inte.
Den jag har det lilla batteriet och REX.
Första turen från BMW Helsingborg via Åstorp och ner till Trelleborg, halv storm motvind
lite regn och mörkt.
Med lampor, värme, musik och vindrutetorkare på ca 16,2 kW i snitt.
Kört ca: 9 mil med 2,5 mil kvar av batteriet.
Just nu kan jag inte säga mer, men det kommer mer info vad det lider.
Hur funkar det med REX, kan man rulla på hur långt som helst om man bara stannar och tankar bensin med jämna mellanrum? Jag tänker på ett case där man rullar längre sträcka utan möjlighet till laddning.
IOM att det är en generator, så ja.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 04 nov 2016 06:50
av Bjelke
lator skrev:vigge50 skrev:MSO skrev:Soul Ev har 27kWh på de man kan beställa nu. Är det ett uppgraderat pack?
Den har värmepump faktiskt. Det gör ju säkert gott för siffrorna i nedre mellanklimat.
Nä, den hade 27 kWh från början men det ger endast 212 km i räckvidd enligt NEDC. När den kom så var det nog den längsta räckvidden förutom Tesla men nu ligger den efter även om den har ett stort batteri.
Skillnaden mot andra är väl att den verkligen kommer drygt 20 mil på en laddning, mycket beroende på att den har 27 utnyttjbara kWh.
Wow!

Har inte kollat upp den själv men kommer den på riktigt över 20 mil?? Isf har den ju i princip varit bäst av alla elbilar förutom Tesla ända sedan den kom ju, om man bortser från dom varianter som
ganska nyligt fått större batterier osv

Ngn källa på "över 20 mil" som man kan läsa?
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 04 nov 2016 08:27
av LarsL
Leaf har ju också typ 27kWh tillgängligt och 250km NEDC. Men den kommer ju inte några 20 mil i motorvägsfart för det så det tror jag knappast KIA:n klarar heller.
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 04 nov 2016 09:13
av apkungen
Kian är ganska stor och mullig, tror inte den gör dig så bra på motorvägen. Däremot hyundai ionic är nog riktigt snål på motorväg och kommer troligen längre än leaf och tom. Bmw på motorväg.
Skulle vara kul med ett test mellan just de fyra.
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 04 nov 2016 09:27
av LarsL
Hyundaien ser ju faktiskt ut som en riktig bil så den borde vara bra. Synd att de inte slängt in ett 40kWh batteri direkt, vilket är det som gäller nu enligt mig.
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 04 nov 2016 12:53
av Oktavos
"Hur funkar det med REX, kan man rulla på hur långt som helst om man bara stannar och tankar bensin med jämna mellanrum? Jag tänker på ett case där man rullar längre sträcka utan möjlighet till laddning"
Man kan spara på el till ett annat tillfälle och därmed tvinga igång REX och det innebär att du kan spara el till
att köra i tättbebyggt område.
Att köra med REX är inget jag tycker man skall göra, endast i nödfall, den dricker ändå ca:07-08 milen och
det kan man ju inte kalla miljövänligt på något sätt.
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 04 nov 2016 13:10
av lator
LarsL skrev:Leaf har ju också typ 27kWh tillgängligt och 250km NEDC. Men den kommer ju inte några 20 mil i motorvägsfart för det så det tror jag knappast KIA:n klarar heller.
Nu påstod jag inte att den klarar 20 mil i motorvägsfart men i en blandad kompott av vägar så klarar den det om man inte har allt för bråttom. En 30-Leaf klarar säkert också 20 mil men det verkar vara enklare men Kian...
Re: BMW i3 94ah eller Nissan Leaf 30 kWh?
Postat: 04 nov 2016 13:21
av lator
Bjelke skrev:lator skrev:vigge50 skrev:MSO skrev:Soul Ev har 27kWh på de man kan beställa nu. Är det ett uppgraderat pack?
Den har värmepump faktiskt. Det gör ju säkert gott för siffrorna i nedre mellanklimat.
Nä, den hade 27 kWh från början men det ger endast 212 km i räckvidd enligt NEDC. När den kom så var det nog den längsta räckvidden förutom Tesla men nu ligger den efter även om den har ett stort batteri.
Skillnaden mot andra är väl att den verkligen kommer drygt 20 mil på en laddning, mycket beroende på att den har 27 utnyttjbara kWh.
Wow!

Har inte kollat upp den själv men kommer den på riktigt över 20 mil?? Isf har den ju i princip varit bäst av alla elbilar förutom Tesla ända sedan den kom ju, om man bortser från dom varianter som
ganska nyligt fått större batterier osv

Ngn källa på "över 20 mil" som man kan läsa?
http://elbil.forum24.se/elbil-about5764.html&highlight=