Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Verkar som Vattenfall tar till sig av kritiken mot mångdubbla laddkort etc som behövs för att ladda i olika länder. Dessutom så ska tydligen antalet laddstolpar ökas betraktligt. Bra bra!

http://www.nyteknik.se/fordon/vattenfal ... psis-anp-3
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
NCC1701D
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 sep 2016 14:22

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av NCC1701D »

Vågar man hoppas på en prisbild som inte gör det billigare att köra dieselbil? (Jmf Clever.)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Låter lite som Fortums Charge&drive som bygger på att alla ska kunna ansluta sig till ett kort ;)

Med fördubbling så antar jag att de menar typ 2 uttag... Vilket är ok så länge vi kan betala per kWh!

Mer info
https://corporate.vattenfall.se/press-o ... ra-europa/

http://www.beincharge.se
Ragnvlad
Inlägg: 23
Blev medlem: 18 okt 2016 22:24

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av Ragnvlad »

NCC1701D skrev:
Vågar man hoppas på en prisbild som inte gör det billigare att köra dieselbil? (Jmf Clever.)
Det där är ju lite intressant! Har ingen elbil själv så man undrar ju lite vad det kan tänkas kosta om man "tankar" sin bil hos något annat än SUC?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av lator »

Man kan väl enklast uttrycka sig såsom: MYCKET! Om man inte "tankar" hemma då...

Clever: 5 kr/kWh, 0 kr/mån. 2,50 kr/kWh, 99 kr/mån.
Fortum: 2-3 kr/min (kan ge pris på uppemot 60 kr/kWh om det är riktigt kallt)
Vattenfall: 3 kr/min.

Det finns dock fortfarande några ställen där man får ladda utan kostnad och några tar betalt per laddningstillfälle.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av apkungen »

NCC1701D skrev:
Vågar man hoppas på en prisbild som inte gör det billigare att köra dieselbil? (Jmf Clever.)
De här resonemanget är jag lite trött på och passar bäst hemma bland petrolheads tycker jag. Ska du alltid ladda snabbladdning? Aldrig låmgsamladdning? Jag skulle tycka att det var bra mycket jobbigare att sitta o vänta på laddning än pengarna det kostar. Planerar man använda sin bil så, så ska man inte ha en elbil över huvudtaget tycker jag.

Körde 26mil o helgen med en renault zoe. Snabbladdare 2ggr till en kostnad av 80kr. Billiga 26mil
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Tänk på att över 90% av elen du laddar gör du hemma eller på en destination och då är det helt andra priser som gäller.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av bylund »

Ragnvlad skrev:
NCC1701D skrev:
Vågar man hoppas på en prisbild som inte gör det billigare att köra dieselbil? (Jmf Clever.)
Det där är ju lite intressant! Har ingen elbil själv så man undrar ju lite vad det kan tänkas kosta om man "tankar" sin bil hos något annat än SUC?
Detta annat än superladdare, är som andra varit inne på, mest hemma. Och det är alltså i runda slängar 1 kr/kWh.

Någon gång ibland behöver man fylla på lite snabbt från en kommersiell aktör, men det är inte riktigt elen man betalar för då, utan för tjänsten snabbladdning, d v s att någon har betalt dyra pengar för dyr utrustning som du utnyttjar.

Kaféanalogin: Det är klart billigare att dricka kaffe hemma än på kafé, och när man dricker kaffe på kafé är det inte råvarupriset på kaffebönorna som är den största delen av priset för en kopp.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
Kaféanalogin: Det är klart billigare att dricka kaffe hemma än på kafé, och när man dricker kaffe på kafé är det inte råvarupriset på kaffebönorna som är den största delen av priset för en kopp.
Och endel tar betalt per kaffekopp du dricker andra efter tiden du är på caféet. Oftast är det faktiskt billigare med minutpriset, men du vet inte innan du köper. Ibland är deras espressomaskin långsam och ibland är kaffet för varmt så du måste dricka långsamt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Kaféanalogin: Det är klart billigare att dricka kaffe hemma än på kafé, och när man dricker kaffe på kafé är det inte råvarupriset på kaffebönorna som är den största delen av priset för en kopp.
För att inte tala om vatten som man kan köpa på restaurang. Man betalar garanterat inte råvarupriset. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av Crappy »

Bara som en parantes, vi på glaskedjan har begärt en offert från vattefall på att sätta upp stolpar vid våra enheter
Priset riskerar tyvärr att bli för högt.
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av Mickep »

apkungen skrev:
NCC1701D skrev:
Vågar man hoppas på en prisbild som inte gör det billigare att köra dieselbil? (Jmf Clever.)
De här resonemanget är jag lite trött på och passar bäst hemma bland petrolheads tycker jag. Ska du alltid ladda snabbladdning? Aldrig låmgsamladdning? Jag skulle tycka att det var bra mycket jobbigare att sitta o vänta på än pengarna. Planerar man använda sin bil så ska man inte ha en elbil över huvudtaget tycker jag.

Körde 26mil o helgen med en renault zoe. Snabbladdare 2ggr till en kostnad av 80kr. Billiga 26mil
Tycker inte alls det är ett dåligt resonemang. Det behövs ett jämförelsepris för att konsumenterna skall kunna göra ett informerat val. Att köra på el är faktiskt en av anledningarna att det är en mycket billigare driftsform. Då blir det helt uppåt väggarna om det helt plötsligt börjar kosta 3 ggr mot vad en fossilbil betalar för motsvarande service. helt ok om det kostar lite mer, men när ockerpriser passeras så måste man reagera och påverka för att förhindra sådant i framtiden.
Vad som en rimlig kostnad för att snabbladda resp långsamladda lämnar jag öppet för debatt, men det bör inte vara mer än vår numera skattetyngd drivmedelskostnad. (det motverkar bara syftet, sedan kan staten vilja lägga sina snikna fingrar i debiteringen i framtiden)
Ragnvlad
Inlägg: 23
Blev medlem: 18 okt 2016 22:24

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av Ragnvlad »

Mickep skrev:
apkungen skrev:
NCC1701D skrev:
Vågar man hoppas på en prisbild som inte gör det billigare att köra dieselbil? (Jmf Clever.)
De här resonemanget är jag lite trött på och passar bäst hemma bland petrolheads tycker jag. Ska du alltid ladda snabbladdning? Aldrig låmgsamladdning? Jag skulle tycka att det var bra mycket jobbigare att sitta o vänta på än pengarna. Planerar man använda sin bil så ska man inte ha en elbil över huvudtaget tycker jag.

Körde 26mil o helgen med en renault zoe. Snabbladdare 2ggr till en kostnad av 80kr. Billiga 26mil
Tycker inte alls det är ett dåligt resonemang. Det behövs ett jämförelsepris för att konsumenterna skall kunna göra ett informerat val. Att köra på el är faktiskt en av anledningarna att det är en mycket billigare driftsform. Då blir det helt uppåt väggarna om det helt plötsligt börjar kosta 3 ggr mot vad en fossilbil betalar för motsvarande service. helt ok om det kostar lite mer, men när ockerpriser passeras så måste man reagera och påverka för att förhindra sådant i framtiden.
Vad som en rimlig kostnad för att snabbladda resp långsamladda lämnar jag öppet för debatt, men det bör inte vara mer än vår numera skattetyngd drivmedelskostnad. (det motverkar bara syftet, sedan kan staten vilja lägga sina snikna fingrar i debiteringen i framtiden)
Känns rätt relevant tycker jag. Inte nog med att elbilar skall vara dubbelt så dyrt jämfört med fossil, ska de dessutom ta betalt sjuka priser för elen så kommer folk ha svårt att förstå varför de ska ta steget. Det finns ju en anledning till att många använder Teslas SUC som en sellpoint liksom...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Till att börja med måste priset anges i kr/kWh, det är faktiskt lag på att el ska säljas med den enheten och inge annat. När alla säljer enligt samma enhet går det lätt för konsumenten att jämnföra mellan olika leverantörer och vi kan börja göra val.

Just nu är beläggningen så låg på laddarna och investeringarna så pass dyra att de knappast går ned vinst ens med ockerpriser per kWh. När elbilarna blir vanligare kommer naturlitgvis detta ändras och priserna sjunka.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
apkungen skrev:
NCC1701D skrev:
Vågar man hoppas på en prisbild som inte gör det billigare att köra dieselbil? (Jmf Clever.)
De här resonemanget är jag lite trött på och passar bäst hemma bland petrolheads tycker jag. Ska du alltid ladda snabbladdning? Aldrig låmgsamladdning? Jag skulle tycka att det var bra mycket jobbigare att sitta o vänta på än pengarna. Planerar man använda sin bil så ska man inte ha en elbil över huvudtaget tycker jag.

Körde 26mil o helgen med en renault zoe. Snabbladdare 2ggr till en kostnad av 80kr. Billiga 26mil
Tycker inte alls det är ett dåligt resonemang. Det behövs ett jämförelsepris för att konsumenterna skall kunna göra ett informerat val. Att köra på el är faktiskt en av anledningarna att det är en mycket billigare driftsform. Då blir det helt uppåt väggarna om det helt plötsligt börjar kosta 3 ggr mot vad en fossilbil betalar för motsvarande service. helt ok om det kostar lite mer, men när ockerpriser passeras så måste man reagera och påverka för att förhindra sådant i framtiden.
Vad som en rimlig kostnad för att snabbladda resp långsamladda lämnar jag öppet för debatt, men det bör inte vara mer än vår numera skattetyngd drivmedelskostnad. (det motverkar bara syftet, sedan kan staten vilja lägga sina snikna fingrar i debiteringen i framtiden)
Glöm inte att nästan all el du förbrukar till bilen laddas hemma och då ligger kostnaden på 80-150öre/kWh. För din total ekonomi är alltså de fåtal snabbladdningsvätskan du gör irrelevanta om du är hyggligt normal användare. Kör du extremt mycket långkörningar så är det nog vettigt att titta på en Tesla istället.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Till att börja med måste priset anges i kr/kWh, det är faktiskt lag på att el ska säljas med den enheten och inge annat. När alla säljer enligt samma enhet går det lätt för konsumenten att jämnföra mellan olika leverantörer och vi kan börja göra val.

Just nu är beläggningen så låg på laddarna och investeringarna så pass dyra att de knappast går ned vinst ens med ockerpriser per kWh. När elbilarna blir vanligare kommer naturlitgvis detta ändras och priserna sjunka.
Nu säljs det inte el på laddplatserna utan möjlighet att ladda bilen. Förutom att du får x antal kWh så får du också en plats att ha bilen under laddning och den platsen är antagligen hyfsat bra placerad ifall du väljer att ladda där. 5:- per kWh på en bra placerad snabb snabbladdare ser inte jag som ocker.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Jag betalar hellre 5kr/kWh än 2kr/min även om minutpriset är lägre. Det jag kan göra nu är att välja bort de leverantörer som väljer den vilseledande prissättningsmodellen. Men naturligtvis skulle ett fungerande Konkurrensverket slående på detta också. Jag köper inte alls resonemanget om att de säljer en tjänst för i så fall kan ju alla säga det eller hur? Är det inte en tjänst att jag får el hem till mitt vägguttag också?

Fråga? Hur många vill köpa sitt kaffe enligt kr/min modellen?
Användarvisningsbild
NCC1701D
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 sep 2016 14:22

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av NCC1701D »

apkungen skrev:
NCC1701D skrev:
Vågar man hoppas på en prisbild som inte gör det billigare att köra dieselbil? (Jmf Clever.)
De här resonemanget är jag lite trött på och passar bäst hemma bland petrolheads tycker jag. Ska du alltid ladda snabbladdning? Aldrig låmgsamladdning? Jag skulle tycka att det var bra mycket jobbigare att sitta o vänta på än pengarna. Planerar man använda sin bil så ska man inte ha en elbil över huvudtaget tycker jag.

Körde 26mil o helgen med en renault zoe. Snabbladdare 2ggr till en kostnad av 80kr. Billiga 26mil
Lite sent att backa ur nu, teslan är i produktion och jag börjar så smått se fram emot att få träffa henne (hen? henom?) :-) Kalla mig gärna snål, jag är trots allt smålänning och tar det som en komplimang, men varför är det positivt att el från snabbladdare "på stan" skall ge högre milkostnad jmf en dinosauriebrännare? Klart det kostar att sätta upp laddare men vore det inte bättre att sälja mångdubbelt mer el med lägre marginal?? Vad är det jag missar i logiken här?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av LarsL »

NCC1701D skrev:
apkungen skrev:
NCC1701D skrev:
Vågar man hoppas på en prisbild som inte gör det billigare att köra dieselbil? (Jmf Clever.)
De här resonemanget är jag lite trött på och passar bäst hemma bland petrolheads tycker jag. Ska du alltid ladda snabbladdning? Aldrig låmgsamladdning? Jag skulle tycka att det var bra mycket jobbigare att sitta o vänta på än pengarna. Planerar man använda sin bil så ska man inte ha en elbil över huvudtaget tycker jag.

Körde 26mil o helgen med en renault zoe. Snabbladdare 2ggr till en kostnad av 80kr. Billiga 26mil
Lite sent att backa ur nu, teslan är i produktion och jag börjar så smått se fram emot att få träffa henne (hen? henom?) :-) Kalla mig gärna snål, jag är trots allt smålänning och tar det som en komplimang, men varför är det positivt att el från snabbladdare "på stan" skall ge högre milkostnad jmf en dinosauriebrännare? Klart det kostar att sätta upp laddare men vore det inte bättre att sälja mångdubbelt mer el med lägre marginal?? Vad är det jag missar i logiken här?
De förlorar pengar som det är nu... konkurrensen börjar först när det finns många elbilar ute i trafik. Just nu är det bara strategi eller greenwash
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av vigge50 »

NCC1701D skrev:
apkungen skrev:
NCC1701D skrev:
Vågar man hoppas på en prisbild som inte gör det billigare att köra dieselbil? (Jmf Clever.)
De här resonemanget är jag lite trött på och passar bäst hemma bland petrolheads tycker jag. Ska du alltid ladda snabbladdning? Aldrig låmgsamladdning? Jag skulle tycka att det var bra mycket jobbigare att sitta o vänta på än pengarna. Planerar man använda sin bil så ska man inte ha en elbil över huvudtaget tycker jag.

Körde 26mil o helgen med en renault zoe. Snabbladdare 2ggr till en kostnad av 80kr. Billiga 26mil
Lite sent att backa ur nu, teslan är i produktion och jag börjar så smått se fram emot att få träffa henne (hen? henom?) :-) Kalla mig gärna snål, jag är trots allt smålänning och tar det som en komplimang, men varför är det positivt att el från snabbladdare "på stan" skall ge högre milkostnad jmf en dinosauriebrännare? Klart det kostar att sätta upp laddare men vore det inte bättre att sälja mångdubbelt mer el med lägre marginal?? Vad är det jag missar i logiken här?
Problemet är som sagt antalet elbilar, även om vattenfall hade gått ut och sagt att de bjuder på all el på sina laddare så skulle inte antalet laddade kWh öka markant utan de hade bara förlorat ännu mer.
joel80
elbilist
Inlägg: 3142
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av joel80 »

NCC1701D skrev:
Kalla mig gärna snål, jag är trots allt smålänning och tar det som en komplimang, men varför är det positivt att el från snabbladdare "på stan" skall ge högre milkostnad jmf en dinosauriebrännare? Klart det kostar att sätta upp laddare men vore det inte bättre att sälja mångdubbelt mer el med lägre marginal?? Vad är det jag missar i logiken här?
Alltså det är bara i vissa fall det blir dyrare. På de flesta som kostar 2-3kr/min laddar du ändå i ca 40kw om det t.ex inte är väldigt kallt eller du har nästan fullt i batteriet. Om vi räknar på den högre kostnaden på 3kr betyder det 90kr för 20kw.. Du kommer ca 10mil på 20kw. Milkostnad ca 9kr.. D.v.s ungefär som en av de snålare dieselbilarna.

Snittkostnaden för resan blir oftast lägre då du troligen kommer börja resan med billiga kwh i batteriet från hemma/destinationsladdning.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
NCC1701D
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 sep 2016 14:22

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av NCC1701D »

vigge50 skrev:
NCC1701D skrev:
apkungen skrev:
NCC1701D skrev:
Vågar man hoppas på en prisbild som inte gör det billigare att köra dieselbil? (Jmf Clever.)
De här resonemanget är jag lite trött på och passar bäst hemma bland petrolheads tycker jag. Ska du alltid ladda snabbladdning? Aldrig låmgsamladdning? Jag skulle tycka att det var bra mycket jobbigare att sitta o vänta på än pengarna. Planerar man använda sin bil så ska man inte ha en elbil över huvudtaget tycker jag.

Körde 26mil o helgen med en renault zoe. Snabbladdare 2ggr till en kostnad av 80kr. Billiga 26mil
Lite sent att backa ur nu, teslan är i produktion och jag börjar så smått se fram emot att få träffa henne (hen? henom?) :-) Kalla mig gärna snål, jag är trots allt smålänning och tar det som en komplimang, men varför är det positivt att el från snabbladdare "på stan" skall ge högre milkostnad jmf en dinosauriebrännare? Klart det kostar att sätta upp laddare men vore det inte bättre att sälja mångdubbelt mer el med lägre marginal?? Vad är det jag missar i logiken här?
Problemet är som sagt antalet elbilar, även om vattenfall hade gått ut och sagt att de bjuder på all el på sina laddare så skulle inte antalet laddade kWh öka markant utan de hade bara förlorat ännu mer.
Det blir ju en självuppfyllande profetia ifall "gemene man" avstår från att köpa elbil pga hur dyr den blir att ladda utanför hemmet :-( Jag inbillar mig att vi inom en inte allt för avlägsen framtid behöver se elbilar i allas ägo. Dvs även de som saknar garageplats med trefasuttag...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5489
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Priser är väl en sak och jag kan hålla med om att 2-3 kr mer minut låter mycket dessutom tycker nog även jag att man bör ta betalt per KW timme men kanske en lägsta kostnad per minut då man kanske inte vill att folk ska stå och sega upp den till 100%, dvs att man måste ladda med säg minst 20KW annars blir det minut pris... Men vad kostnaden ska vara det överlåter jag till debatten.

De som jag inte heller gillar är månadsavgifter och att man inte kan ladda på ett specifikt ställe om man inte har rätt kort. Varför inte göra som i den fossila världen, dvs har man tex ett Clever kort så får man ett lite (OBS lite) bättre pris men man kan ladda överallt med sitt "visa" kort oavsett var man befinner sig i Sverige eller Europa och vem man laddar hos.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av LarsL »

NCC1701D skrev:
Det blir ju en självuppfyllande profetia ifall "gemene man" avstår från att köpa elbil pga hur dyr den blir att ladda utanför hemmet :-( Jag inbillar mig att vi inom en inte allt för avlägsen framtid behöver se elbilar i allas ägo. Dvs även de som saknar garageplats med trefasuttag...
Om det ska fungera med elbilar MÅSTE alla ha möjlighet att ladda hemma och/eller på jobbet, alltså när bilen står still. Med en elbil åker du aldrig iväg och tankar som med en fossilbil. Här gäller det att vrida om huvudet för det är väldigt invant tänkande.
Sen behöver det absolut inte vara 3-fas med 16A till alla. För de flesta räcker 1-fas 10A för att få tillräckligt med energi under en hel natt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av bylund »

Poängen är att även om det är dyrt per kWh eller minut att ladda utanför hemmet så är det för de allra flesta en försvinnande liten del av kostnaden. Jag har haft bilen i snart två år och kört 5500 mil. Jag har lagt runt 500 kr på snabbladdning under den tiden. Visst blir det mer om man kör bil utan superladdartillgång, men det blir ändå en låg kostnad per mil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar