Däcktryckssystem behöver service
Moderator: Redaktion
- Musikmannen66
- Teslaägare
Däcktryckssystem behöver service
Efter byte av däck och till nya tredjepartsfälgar Rial Lugano så indikerar teslan att jag ska uppsöka service pga däcktryckssystemet är i olag. Bytte inte hos tesla och använde inte originalsensorer. Förstod det som att den för övrigt seriöse däcksbytaren kopierade inställningarna från tesla till sensorerna.
Är det någon som har upplevt samma problem?
Är det någon som har upplevt samma problem?
Model S 75 . Svart med taklucka
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Däcktryckssystem behöver service
Du har antagligen för lågt däcktryck, jag ökade till 3 kilo i mina Nokian Hakka 8, då försvann meddelandet.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- Musikmannen66
- Teslaägare
Det Kan stämma då jag bara fick 2,5 bar i däcken . Läste att det skulle vara 3.1 bar
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det finns ju två huvudtyper av system och kan i princip bli fel men om det är en ny bil så borde det oxo vara rätt typMusikmannen66 skrev:Det Kan stämma då jag bara fick 2,5 bar i däcken . Läste att det skulle vara 3.1 bar
av sensorer.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
det kan behövas ett par st reset och rulla ex antal mil innan sensorerna funkar fullt ut efter 6-7 mil med nya fälgar och varning i displayen försvann den helt plötsligt.
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Hur gick det? Hoppade dom igång?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Hade samma ruggiga problem för ett par veckor sedan när jag lät byta till mina beprövade vinterhjul (som lagrats hos däckfirman). Bilen behövde bootas om flera gånger (båda skärmarna tror jag) och sedan köras ett par km, så blev den glad igen och slutade tjata om service.
Men om du har ny bil / nya hjul så kan du ju ha råkat få fel typ av sensorer. Tror de ändrades för ett par år sedan.
I dag fick vi isig snö, så det känns gott att ha nysuddade däck påsatta. Grannen hade inte haft tid och måste slira iväg i morse för att byta.

Men om du har ny bil / nya hjul så kan du ju ha råkat få fel typ av sensorer. Tror de ändrades för ett par år sedan.
I dag fick vi isig snö, så det känns gott att ha nysuddade däck påsatta. Grannen hade inte haft tid och måste slira iväg i morse för att byta.

- Musikmannen66
- Teslaägare
Frugan kör bilen till jobbet imorgon men nu har jag iallafall pumpat upp däcken till rätt tryck. Vi får se om systemet kommer på bättre tankar 

Första gången jag bytte däck och fälg visade displayen fel i däcktrycksmätarsystemet, misstänkte att det bara skulle kalibreras om men tog kontakt med Tesla ändå.
Dom bekräftade att det bara var att kalibrera om via displayen, men poängterade att det var bra att jag ringde istället för att manipulera med det utan specifik instruktion.
Jag fick uppfattningen att dom verkligen menade detta, och inte bara var överslätande för ett "onödigt" samtal.
Vid nästa byte som var för en dryg vecka sedan tog jag ut bilen på liten motorvägsutflykt direkt efter bytet och redan efter några km kom det upp en förfrågan om att återställa däcktrycksmätaren och ganska omedelbart efter att tryckt accept så var kalibreringen klar. Således en mer distinkt instruktion istället för ett felmeddelande.
Berodde detta på att denna gång var det inte nya däcktrycksgivare utan de ursprungliga som tidigare suttit på bilen, eller en förbättring i programvarans hantering av byte av givare?
Pga ovanstående erfarenhet föreslår jag att ta ut bilen på liten tur med jämn hastighet och för säkerhets skull ringa Tesla vid felmeddelande och vid instruktion om kalibrering bara följa instruktionen.
Dom bekräftade att det bara var att kalibrera om via displayen, men poängterade att det var bra att jag ringde istället för att manipulera med det utan specifik instruktion.
Jag fick uppfattningen att dom verkligen menade detta, och inte bara var överslätande för ett "onödigt" samtal.
Vid nästa byte som var för en dryg vecka sedan tog jag ut bilen på liten motorvägsutflykt direkt efter bytet och redan efter några km kom det upp en förfrågan om att återställa däcktrycksmätaren och ganska omedelbart efter att tryckt accept så var kalibreringen klar. Således en mer distinkt instruktion istället för ett felmeddelande.
Berodde detta på att denna gång var det inte nya däcktrycksgivare utan de ursprungliga som tidigare suttit på bilen, eller en förbättring i programvarans hantering av byte av givare?
Pga ovanstående erfarenhet föreslår jag att ta ut bilen på liten tur med jämn hastighet och för säkerhets skull ringa Tesla vid felmeddelande och vid instruktion om kalibrering bara följa instruktionen.
Jodå, det normala är väl att det kommer upp en dialog när man kört en liten stund med bytta däck, och då kalibrerar man om.Jwe skrev:Första gången jag bytte däck och fälg visade displayen fel i däcktrycksmätarsystemet, misstänkte att det bara skulle kalibreras om men tog kontakt med Tesla ändå.
Men både jag och TS, tror jag, fick upp en röd triangel om att uppsöka Tesla-service. Innan man beställer tid och kör X mil om Y veckor kan man med fördel testa att boota om alla skärmarna några gånger och köra en kortare tur. Har man tur så räcker det!

- Musikmannen66
- Teslaägare
Efter en tur på 6 mil så försvann meddelandet äntligen. Sensorer av märket sensor alligator användes sa min däcksbytare.
Tack för era svar
Magnus
Tack för era svar
Magnus