Ladda hemma

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
b232
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 05 mar 2014 14:23
Ort: Jönköping

Ladda hemma

Inlägg av b232 »

Det är dags för mig att fixa ett ladd-uttag hemma i garaget.
För att tala i elektriker termer... Vad skall jag beställa av min elektriker för att det skall bli rätt/bäst?
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Ladda hemma

Inlägg av matbl »

b232 skrev:
Det är dags för mig att fixa ett ladd-uttag hemma i garaget.
För att tala i elektriker termer... Vad skall jag beställa av min elektriker för att det skall bli rätt/bäst?
Ett 16A trefasuttag borde vara det bästa.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
b232
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 05 mar 2014 14:23
Ort: Jönköping

Re: Ladda hemma

Inlägg av b232 »

Har jag fattat rätt att dom alltid är röda?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Ladda hemma

Inlägg av Kalle »

Ja 16A 3fas är altid röda i eu, i norge kan det vara anorlunda, de har nån blå konector verkar det som
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ladda hemma

Inlägg av TiborBlomhall »

16A trefas är alltid röd, även i Norge.
Blåa konnektorn är enfas, både i Sverige och Norge.
Jag tror rentav färgerna är europeisk standard.
Läs mer om de olika kontakttyperna här:
http://teslaclubsweden.se/ladda-din-tesla/
Användarvisningsbild
b232
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 05 mar 2014 14:23
Ort: Jönköping

Re: Ladda hemma

Inlägg av b232 »

Hur lång är laddkabeln som följer med bilen?
(med tanke på placering av ladduttag)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ladda hemma

Inlägg av hybris »

jag började med vanligt rött trefas för att prova. Som jag trodde behövs inget annat... Den laddar fullt batteri under natten utan problem. jag har iofs aldrig helt tomt batteri men i vilket fall... kommer inte uppgradera till 32 amp eller väggbox. helt onödig kostnad...

Kabeln som följer med räcker hela bilens längd. för mig att det finns information om detta på teslamotors.com under charging...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ladda hemma

Inlägg av hybris »

det var min vanliga elektriker som installerade. han installerade öven än extra brytare och en grov kabel som klarar 16 amp utan problem. min huvudsäkring är på 16 amp så jag kan inte ladda på,fulla 16 amp,och samtidigt dundra på hela köket och liknande för då går säkringen. dvs ställa in lägre amp,för laddning dagtid och köra på fulla 16 amp på natten. laddar i princip bara på natten. Kommer inte öka säkringen och ser inget behov av annat än detta. fungerar kanon...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Gabi
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 11 mar 2014 18:36

Re: Ladda hemma

Inlägg av Gabi »

Tack hybris för din info :)
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Ladda hemma

Inlägg av martinsson »

Mitt hus är säkrat till 20 amp (betalar dock bara för 16). Jag är ingen elektriker så jag måste ställa en fråga. Om bilen skall ha 16 av de 20, hur mycket räcker då de sista 4 amperen till?
Jag tänker då på vanliga hushållsmaskiner.
Skall ju givetvis försöka ladda på natten men vore ändå bra att veta.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ladda hemma

Inlägg av hybris »

jag provade köra 16 amp laddning och vanlig el var inget problem men drog jag på ugn, induktion eller vattenkokare gick säkringen. Får du 20 amp lär det fungera ännu mer för dig. bara att prova... du kan ställa in amp i bilen. du får inte mer än 16 via röd trefas har jag för mig... inte provat exakt amp med allt i köket på då,jag inte tokkör saker och laddar samtidigt. oroa dig inte du kommer klara dig på röd trefas.... helt tomt batteri skall ta 10h säger de visa men jag har inte haft helt tomt ännu. laddar typ 70% ca då jag inte behöver mer. Idag laddade jag 80% för jag ville ha lite extrw marginal pgr av lite resande i Stockholm från uppsala men var way overkill...

ställ in den på rated så visar den mer ärliga mil... kör du försiktigt eller coastsr med neutralen lär du komma ännu längre... jag kör helt normalt som jag gjorde med bensinbilen och inga problem alls. noterar dock att man kör lugnare i en model S. den är tyst, skön att åka och man vet att man kan köra ifrån alla hetsiga Audi/BMW ägare vilket man inte behöver bevisa. låt dem hållas... ;-) Noterar att jag kör mycker mer harmoniskt. fasen model S minskar stressen... ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Ladda hemma

Inlägg av matbl »

Vi har huset säkrat på 25 och om det nu någonsin blir en MS så tänkte jag säkra upp till 40. Kostar en tusenlapp extra om året eller så.
Bara att dra på max på stora plattan på indultionshällen drar ju 16A på den fasen så att göra det samtidigt som bilen laddar på 3*16A smäller ju huvudsäkringen på en fas annars... Och då har man ju inte ens börjat räkna med allt annat som drar hemma...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Ladda hemma

Inlägg av Lessmog »

Har också börjat kolla. Vi har 20A och bergvärme. Att säkra upp till 35A skulle kosta en tusing i kvartalet, om servisen duger. Som du säger, man vill ju inte att allt blir svart bara för att bilen står på laddning. Även om det skulle hända sällan är det nog jädrans obekvämt medan det pågår, att famla säkringar i mörker (och snöglopp) är inget kul. 16A trefas borde räcka gott, med lite marginal från ordinarie anläggning.

På längre sikt överväger jag att sätta solpaneler på ett tak i SO, ca 20-30 kvm. Men inte i år.
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Ladda hemma

Inlägg av z balata »

Jag har beställt två uttag. Ett i garaget till vänster om porten och ett utomhus. Kommer dit på måndag. Jag har en hantverkare som dyker upp den dag han lovat. Hör och häpna! :)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ladda hemma

Inlägg av hybris »

håll inte på och mecka en massa... prova först istället... behövs ingen kärnkraftverk... man laddar på natten och inte ens varje natt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ladda hemma

Inlägg av hybris »

har man elvärme, stort hus, gamla vitvaror, gamla lampor etc... då kan man börja fundera... men testa först. du kommer ladda på natten 90% av tiden när huset går på tomgång... mitt tips...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Ladda hemma

Inlägg av z balata »

hybris skrev:
håll inte på och mecka en massa... prova först istället... behövs ingen kärnkraftverk... man laddar på natten och inte ens varje natt...
Vadå mecka? Jag har installerat ny garageport, rensat garaget på allt gammalt onödigt och målat om allt, slipat golvet och lagt industriell epoxy. Det är ju inte var dag man får hem en splitter ny Tesla. :D
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ladda hemma

Inlägg av hybris »

ha ha... menade mecka med större säkringar, väggboxar och specialladdning... få,bilen först och se hur det fungerar med vanlig trefas...

mecka med garage etc gjorde vi nog alla... ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ladda hemma

Inlägg av hybris »

min fru undrar varför jag behöver gå och natta bilen i garaget... ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Ladda hemma

Inlägg av matbl »

hybris skrev:
håll inte på och mecka en massa... prova först istället... behövs ingen kärnkraftverk... man laddar på natten och inte ens varje natt...
Mecka? Man beställer uppsäkringen av elnätsbolaget och sen fixar de. Här är prisskillnaden så liten ändå.
Jag vill slippa behöva bry mig om bilen laddar när jag ska koka vatten eller slå på torktumlaren eller...
Om det nu någonsin blir någon bil (leasingproblem).
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ladda hemma

Inlägg av hybris »

med mecka menar jag hitta på en massa saker kring laddningen innan man fått bilen.

det viktoga: dvs montera en röd trefas med rejäl kabel som grejar full 16 amp kräm. extrs brytare och be elektrikern kolla att det inte blir problem med övrig el. min berättade innan att säkringen kan gå om jag sopar igång hela köket samtidigt. vilket stämmer.

Säkra upp är inte bara att anmäla. du måste ändra huvudsäkringarna och kolla att det inte är något annat som är gammalt. vet inte om elbolaget skickar någon eller om man måste ringa sin elektriker för det. Att säkra upp är inte dumt om det inte är för dyrt.

Att däremot mecka med 32 amp skåp etc tycker jag verkar rejäl overkill. min poöng är att prova och fatta mönstret innan man gör en massa onödiga saker.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
axel
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 09 mar 2014 17:04
Ort: Lidingö

Re: Ladda hemma

Inlägg av axel »

Jag har en sån här:
http://www.eliq.se/sv/eliq/eliq-online
Bra för att förstå mönster och vad maxbelastningen är.
Den lagrar historisk förbrukning som genomsnittseffekt över 6 minuter samt momentan maxeffekt.
Tesla Model S + torkskåp + torktumlare = 17kW visar det sig. :-)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ladda hemma

Inlägg av hybris »

har också en Eliq. mitt hus går mellan 300-900w normalt utan att räkna korta peaks vid matlagning etc. när Teslan laddar ligger det runt 10000w. har fjärrvärme så huset drar lite el. Eliq visade hur sjukt mycket halogen spots drar... bra med LED...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ladda hemma

Inlägg av hybris »

om jag inte räknat hel fel så laddade jag ca 25 mil för ca 100 SEK denna natt. Har inget avtal med billigare el på natten. skall kolla upp det...

Verkar stämma med ca 2-3 kr milen.

Vad kostar det för Er?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Ladda hemma

Inlägg av matbl »

hybris skrev:
om jag inte räknat hel fel så laddade jag ca 25 mil för ca 100 SEK denna natt. Har inget avtal med billigare el på natten. skall kolla upp det...
Finns det?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Skriv svar