Vad "tjänar" man på en elbil jfr med dieselbil

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
r_o_n

Vad "tjänar" man på en elbil jfr med dieselbil

Inlägg av r_o_n »

Är en Tesla skattebefriad i x antal år? Hur många isf?
Är det någon miljöbonus som kickar in vid inköp?

Vad jag vill ha reda på är totalsumman som man "tjänar" över, låt säga 5 år (vilket är den normala skattebefrielsen på miljöbil.

Då jämfört med en mellanklassbil med årsskatt på ca. 1800kr och bränsleåtgång på ung. 0,65l diesel/mil vid en körsträcka på ca. 2000 mil/år.

Alltså hur mycket kan man "räkna av" på priset av en elbil som annars hade varit en kostnaden på en dieselbil?
Hoppas ni begriper vad jag vill få fram, även om beskrivningen är lite rörig.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: Vad "tjänar" man på en elbil jfr med dieselbil

Inlägg av lator »

Skattebefrielse i fem år sedan 360 kr per år
"bränslekostnad" mellan 1 och 2 kr per mil beroende på var du laddar.
Inga servicekostnader men det finns kanske fossilbilar som det ingår under fem år kanske...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

5 års skattebefrielse, därefter 360kr/år
40tkr supermiljöbilspremie vid köp (gäller just nu, kan ändras framöver)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Och om det är en förmånsbil så är förmånsvärdet tillsvidare riktigt lågt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Om du kör 2000 mil så förbrukar du 1300 liter vilket med ett pris på 14 kr/litern blir 18200 kr/år eller 91 000 kr. En Tesla drar ungefär 2 kWh per mil så beroende på elavtal så kan det variera men såg 1 kr/kWh så blir det 10 000 kr. Alltså en besparing på 81 000 kr. 1800*5=9000 kr och sen supermiljöbilspremien på 40 000. Totala besparingen hamnar då på 130 000 om jag har räknat rätt. Hur mycket du spara i reperationskostnader bet jag dock inte.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Om du äger en Tesla kan du dessutom tecka elavtal med Skellefte Kraft i tre år, då får du knappt 200kr rabatt i månaden. Detta beräknas täcka kostnaderna för 1500mil/år. Om det är förmånligt eller inte får du räkna på. För mig är det en bra deal.

Om man bortser från den direkta kostnaden så sparar man en massa tid och besvär med en elbil, just för att man aldrig behöver tanka. I praktiken behöver man aldrig tänka på laddningen, eftersom bilen är alltid laddad när man ska åka iväg. Jag tjänar flera arbetsdagar per år på att inte behöva åka omvägar och stå och tanka diesel. Detta är inte helt uppenbart för en som inte äger elbil själv, men jag upplever det numera som vansinnigt krångligt och tidsödande att behöva åka till en bensinmack som kanske ligger flera mil bort.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Många grejer som blir billigare som ovan, men några saker kostar mer..

Servicekostnaden verkar ju tyvärr vara dyrare på en Tesla än "normalbilen" av vad jag förstått. Nu är det inget krav att serva men har man garanterat restvärde är det ett krav.

För mig med dieselhybrid ligger serviceavtalet på 189kr/mån.

När det gäller försäkringen på en Tesla verkar det också vara rätt tufft. Även dom första åren då man har vagnskadegaranti får du räkna med skaplig summa. Tidigare erbjöds det fast kostnad på 6000kr/år men av vad jag förstått så är det borttaget och man får plussa på några tusenlappar. Rätta mig gärna om jag missuppfattat här.

När vagnskadegarantin är över kan det bli rejält dyrt.. Vissa försäkringsbolag verkar sinnessjuka och ger offerter på 25-50 000kr per år.

Det är många bra grejer med en Tesla.. Men det är extremt svårt att räkna hem ekonomiskt om man jämför med en "vanlig" bil. Teslan är ju ingen vanlig bil... :)

Värdetappet de tre första åren blir ju lika mycket som en ny Volvo bara det.. (de som köpte för 2 år sen verkar dock haft lite tur och har tappat något mindre i samband med att dollarn blivit dyrare och Tesla höjt priserna.

Mvh
Joel
Som är lite småbitter över att han inte hade råd med en Model S vid förra bilbytet. ;)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
r_o_n

Inlägg av r_o_n »

Ett tack för era svar. :)

Så en del av det man sparar in på en Tesla jfr med dieselbil äts upp av kostnaden för försäkringen/år istället?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Det går ju inte att gå med förtjänst på ett nytt bilköp. Inte ens med en Tesla. Med det finns ju en hel del som kompenserar för det.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Avseende kostnader för service. Ja Teslas service är ganska dyr. Faktiskt dyrare än serviceavtalet jag hade på förra bilen. Däremot stannade kostnaden aldrig vid det för det var alltid något annat och/eller delar som tillkom. Hittills har jag inte varit med om det på Tesla, snarare det motsatta. Att tänka på med Tesla är att hyrbil även ingår.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Min senaste service på MB E-klass kostade 11000kr, det tycker jag är mer än acceptabelt. På Nissan Leaf ingår två servicear i leasingavtalet, perfekt!
Förr gick det att köpa förbetald service i 4år för 20000kr till Tesla. Det är ju riktigt rimligt, tycker jag, vad kostar servicen nu?
Kriper

Inlägg av Kriper »

Man tjänar eller kanske mer förtjänar ett rent miljösamvete och att man bidrar till början av en revolution. ;)
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
vigge50

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Min senaste service på MB E-klass kostade 11000kr, det tycker jag är mer än acceptabelt. På Nissan Leaf ingår två servicear i leasingavtalet, perfekt!
Förr gick det att köpa förbetald service i 4år för 20000kr till Tesla. Det är ju riktigt rimligt, tycker jag, vad kostar servicen nu?
Den kostar 22 800 kr för fyra år, har väll gått upp med dollarn.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det går inte att jämföra en Tesla med en mellanklassbil, den måste jämföras med en "likvärdig" fossilare. Det finns ju ett mindre antal andra elbilar att jämföra med i mellanklassen. Det blir mer rättvisande.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Min p85d är som en e63 amg i pris och prestanda.

Kikar man på förbrukning, förmånsvärde och värdeminskning så är teslan riktigt, riktigt billig.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Jag räknar LIVSKVALITÉ och där blir Teslan ett stort fynd.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Foluke skrev:
Jag räknar LIVSKVALITÉ och där blir Teslan ett stort fynd.
Det var för mig det viktigaste.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

r_o_n skrev:

Så en del av det man sparar in på en Tesla jfr med dieselbil äts upp av kostnaden för försäkringen/år istället?
Inte nödvändigtvis. Jag hade först en helförsäkring hos Protector som kostade mig 14300kr/år. Nu har jag bytt till IF och får betala 6700kr/år för helförsäkring utan milbegränsning. Det är inte dyrare än en Volvo diesel.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det är nästan exakt vad våra Audi A6 kostar att helförsäkra, och det med (för) kort körsträcka. Dyrare hos många bolag.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Värdetappet som är den största kostnaden är långt ifrån så brutalt som det är på en lika dyr ICE bil. Vår första Tesla inhandlades för 1087000 och vi körde ca 4300 mil med den på 1 år och fick 890' för den i inbyte (gjorde ett utbyte av hela flottan till elbilar, en X och en facelift). Vilken annan bil (Audi/BMW/Mercedes) tappar bara 200' i värde på 1 år? Kommer ihåg en Audi A8 2011 vi körde 3800 mil med som hade motsvarande nypris som Teslan som vi fick 580' för efter 1 1/5 år. En kille jag känner på BMW berättar att dom har svårt att sälja 7-serien eftersom dom faller handlöst. Därför har man börjat privatleasa ut dom från 11-12'/månad och uppåt. Jag frågade hur dom kunde räkna så lågt, hans svar: "Det är BMW som tar risken, vi skulle aldrig våga." Man har väl marginaler att äta av kan jag gissa.

Så jämför man Teslan med en lika dyr ICE bil så är valet enkelt för tillfället. Jag skulle inte våga köpa en ICE bil idag på grund av att dom kommer vara iskalla inom kort (såvida man inte tar en lease med garanterade restvärden). Det är vad jag tror i alla fall. Så snart de större märkena släpper elbilar kommer den stora massan inse vad vi som har varit tidiga redan insett och då får vi nya fossiler rätt snabbt.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

r_o_n skrev:

Nej, inte direkt. Försäkringskostnaden är ungefär densamma som vad du betalar för en Mercedes E-klass eller en BMW 5-serie eller en Audi A6 för runt 400.000 kronor, alltså en bil du får räkna som betydligt billigare både i utförande och inköpskostnad. Servicekostnaden på Teslan är högre, men det äts upp av många andra saker.

Att räkna hem en Tesla som billigare om man kör 1000 mil/år och köper den privat är nog svårt, men kör man 2500 eller mer så är det antagligen ganska lätt. För mig som kör 4000 mil/år och har bilen på företaget är det busenkelt. Jag plussar 1500 kr/mån efter skatt på ett köra en Tesla för 1.000.000 kronor i stället för en "vanlig" bil för 350.000 kronor som har vedertaget högt restvärde givet att företaget hålls kostnadsneutralt.

Ställ upp kalkylen och räkna fast den ser tokig ut från början. Du kommer antagligen bli förvånad hur "billig" Teslan är att äga och köra. Lägg sedan till alla plussidor med Teslan så kanske du även kan välja den fast den är snäppet dyrare än en genomsnittlig Svensson-dieselbil som det går 13 på dussinet av på valfri ICA-pakering.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Vad eller vem tjänar mest på att vi köper Tesla?
Jo miljön! Sen får räknenissarna braka på med sina litiumkatstrofcenarior bäst dom vill. Eller andra kvasivetenskapliga argument mot oss Teslaåkare!
Sen är det ju det där med njutningen!!! Kan nästan inte värderas i pengar! Sjukt av en 81-årig gubbe: stå jämte en Mustang , Porsche eller Corvette vid ett rödljus när det skiftar! Dä ä grejer dä! :D :)
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

far1far2 skrev:
Vad eller vem tjänar mest på att vi köper Tesla?
Jo miljön! Sen får räknenissarna braka på med sina litiumkatstrofcenarior bäst dom vill. Eller andra kvasivetenskapliga argument mot oss Teslaåkare!
Sen är det ju det där med njutningen!!! Kan nästan inte värderas i pengar! Sjukt av en 81-årig gubbe: stå jämte en Mustang , Porsche eller Corvette vid ett rödljus när det skiftar! Dä ä grejer dä! :D :)
Ja, så är det faktiskt. Idag skulle jag inte komma på tanken att ställa frågan om Teslan är billigare eller dyrare än en diesel. Den frågan har liksom blivit ointressant. Om den är billigare så är det ren bonus. Om den är dyrare så är det ändå värt det.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Haglund skrev:
Nej, inte direkt. Försäkringskostnaden är ungefär densamma som vad du betalar för en Mercedes E-klass eller en BMW 5-serie eller en Audi A6 för runt 400.000 kronor, alltså en bil du får räkna som betydligt billigare både i utförande och inköpskostnad. Servicekostnaden på Teslan är högre, men det äts upp av många andra saker.
Som alltid med försäkringar varierar det extremt. Jag hade en A6 med listpris på ~550k för ett par år sen, den kostade ungefär 3000 kr per år att halvförsäkra. Teslan kostar 6500 kr men de har ju höjt till över 10000 kr hos Protector nu. Bästa erbjudandet jag kunde få i övrigt var 9000 kr, de flesta bolag var uppe i 15000-30000 med sina erbjudanden.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Man kan ju också enkelt säga att ju mer du kör desto mer känar du på eldrift.
Skriv svar