Bilen drar åt höger

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Bilen drar åt höger

Inlägg av Nyren »

Hej

Jag har bara hunnit köra ca 250 mil med min Model S, men jag upplever att den drar lite åt höger hela tiden. Jag måste hålla ratten lite till vänster när jag kör inne i stan för att den inte ska dra ut i kanten. Visst är det ju så att gatorna lutar utåt för avrinningens skull, men jag har inte upplevt det så här på andra bilar jag har haft tidigare. Om jag ligger i en vänsterfil så känns det ibland fortfarande som att den vill till höger... Lufttrycket är på 3.1 bar i alla fyra däcken, så jag tror inte det är felet. Jag får inte på vinterdäcken förrän nästa vecka, så det här är originaldäcken.

Är det här nåt som andra också upplever eller kan det bara vara nåt jag har fått på hjärnan och är som det brukar vara? Eller ska jag reklamera det?
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11893
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bilen drar åt höger

Inlägg av HelectriC »

Nyren skrev:
Hej

Jag har bara hunnit köra ca 250 mil med min Model S, men jag upplever att den drar lite åt höger hela tiden. Jag måste hålla ratten lite till vänster när jag kör inne i stan för att den inte ska dra ut i kanten. Visst är det ju så att gatorna lutar utåt för avrinningens skull, men jag har inte upplevt det så här på andra bilar jag har haft tidigare. Om jag ligger i en vänsterfil så känns det ibland fortfarande som att den vill till höger... Lufttrycket är på 3.1 bar i alla fyra däcken, så jag tror inte det är felet. Jag får inte på vinterdäcken förrän nästa vecka, så det här är originaldäcken.

Är det här nåt som andra också upplever eller kan det bara vara nåt jag har fått på hjärnan och är som det brukar vara? Eller ska jag reklamera det?
Vad för hjul kör du på? Sommar, vinter, 19", 21". Jag upplever att 21" spårar mer än 19 tex.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Bilen drar åt höger

Inlägg av Nyren »

19" sommardäck
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Jakob
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 okt 2015 10:35
Ort: Alingsås

Re: Bilen drar åt höger

Inlägg av Jakob »

Reklamera tycker jag. Samma hände mig, och det visade sig att fyhjulsinställningen var lite felinställd. Ordnades på en em.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1437
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Bilen drar åt höger

Inlägg av Niclas »

Bara att göra en hjulinställning. Haft detta på alla mina bilar (Bmw, Tesla)
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Bilen drar åt höger

Inlägg av Nyren »

Tack för svar! Då blir det att ringa dem imorgon. Hoppas jag slipper vänta två månader bara...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Bilen drar åt höger

Inlägg av Delta »

Frugan hade ett sådant fel på en ny Ford Focus. Bilen var inne ett lertal gångar utan att det löste problemet. Till slut byttes framdäcken och problemet försvann. Ford påstod att rotationsriktningen var felmärkt på ena däcket :?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bilen drar åt höger

Inlägg av Bjelke »

Problem med hjulvinklar är ju inte så ovanligt på en Tesla tyvärr, så det är nog det som är galet, håller med övriga om att det bara är att reklamera...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bilen drar åt höger

Inlägg av Bjelke »

Delta skrev:
Frugan hade ett sådant fel på en ny Ford Focus. Bilen var inne ett lertal gångar utan att det löste problemet. Till slut byttes framdäcken och problemet försvann. Ford påstod att rotationsriktningen var felmärkt på ena däcket :?
Jag hade samma på en sprillans Mondeo och var inne tre ggr för det och inte förrns dom provkörde bilen trodde dom på mig men lyckades ändå inte få bort problemet så jag
justerade en aning själv till sist och sen gick den perfekt :)
Dom sa första ggn att allt var perfekt på bilen med avseende på hjulvinklarosv, andra ggn justerade dom lite fast det inte "borde" behövas enligt dom och tredje ggn vet jag inte om dom ens tittade på bilen...
En kompis hade liknande (samma årsmodell osv) där hela bilen var ramsned och fick den till slut utbytt mot en ny bil, men sådant borde dom väl ha sett vid hjulvinkelmätningen på min trodde jag då iaf,
beror väl förvisso på vilken typ av maskin dom mäter i antar jag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Bilen drar åt höger

Inlägg av lator »

Och givetvis på vem som mäter! Har flera gånger överraskats av att mekanikern har väldigt bristande kunskap och inte klarar att svara på enkla frågor.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bilen drar åt höger

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
Och givetvis på vem som mäter! Har flera gånger överraskats av att mekanikern har väldigt bristande kunskap och inte klarar att svara på enkla frågor.
Ja, det oxo såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar