Tesla VS Bostadsrättsföreningar
Moderator: Redaktion
-
Tesla VS Bostadsrättsföreningar
Hej. Jag har haft min Model S nu i en månad och är jättenöjd. Det första jag gjorde var att ta kontakt med styrelsen i vår brf och bad om att få koppla ur tiduret på vår parkering och sätta dit en 16A handske för att kunna ladda nån gång när det behövs. Jag brukar ladda ute på Supercharger på dagarna när det blir många mil så det är ju bara nån natt då och då. Nu kommer dom med nåt trams att vi ska få betala en laddare för 10.000 plus installation samt en elmätare. Elmätare har jag inget emot och det rör sig ju om kaffepengar att ladda lite på natten. Har någon haft liknande problem med brf föreningar som inte förstår bättre? 

Re: Tesla VS Bostadsrättsföreningar
Du verkar inte vara själv om att ha problem med brf, om du ska stå för laddbox och installation så skulle jag rekommendera Teslas egna wallbox som är betydligt billigare.
-
Men det behövs ju inte någon box? Räcker att man säkerställer en ny 16A handske samt att det inte är för högt uppsäkrat så är det ju riskfritt?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Vore jag Garo eller ngn annan så skulle jag snarast ta fram en laddbox med inbyggd elmätare, verkar finnas en bra marknad för det...
Skulle jag stå för typ hela kostnaden så skulle jag även ta utrustningen med mig vid en flytt...
Och håller med, en Tesla Wallconnector (box) är smartast idag
Skulle jag stå för typ hela kostnaden så skulle jag även ta utrustningen med mig vid en flytt...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ska inte lägga nån åsikt vid om en schuko är tillräckligt bra att ladda på eller ej.
Bara konstatera att i vår förening så har vi nyligen installerat 6 st laddboxar och detta var det enda sättet vi kunde ha det.
Boxarna är ChargeAmps Halo, kostar runt 6' + moms, eldragning och installation går på en hel del mer.
För min del så känns det bra att ha boxen och slippa dra fram kablar varje gång iaf.
Koppas denna box upp på nätet så har man en hel radda med statistik att grotta sig ner i.
Bara konstatera att i vår förening så har vi nyligen installerat 6 st laddboxar och detta var det enda sättet vi kunde ha det.
Boxarna är ChargeAmps Halo, kostar runt 6' + moms, eldragning och installation går på en hel del mer.
För min del så känns det bra att ha boxen och slippa dra fram kablar varje gång iaf.
Koppas denna box upp på nätet så har man en hel radda med statistik att grotta sig ner i.
MYLR-24
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det finns. Min hyresvärd har satt upp såna, från just Garo. De har dessutom möjlighet att lägga in flera användare som kan identifiera sig med RFID eller (tror jag) app. Så man kan till och med vara flera som delar på en stolpe men få individuell mätning av strömmen och debiteras korrekt.Bjelke skrev:Vore jag Garo eller ngn annan så skulle jag snarast ta fram en laddbox med inbyggd elmätare, verkar finnas en bra marknad för det...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Bjelke
- Teslaägare
Jäklar va bra ju, det visste jag faktiskt intedanni skrev:Det finns. Min hyresvärd har satt upp såna, från just Garo. De har dessutom möjlighet att lägga in flera användare som kan identifiera sig med RFID eller (tror jag) app. Så man kan till och med vara flera som delar på en stolpe men få individuell mätning av strömmen och debiteras korrekt.Bjelke skrev:Vore jag Garo eller ngn annan så skulle jag snarast ta fram en laddbox med inbyggd elmätare, verkar finnas en bra marknad för det...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
Nu ballar tråden ur. Det behövs ju ingen jäkla laddare. Bara ett uttag och en mätare så är ju saken klar. Onödiga pengar med nån sorts box.....
OK, åter till ordningen:
Jag lät sätta upp ett trefasuttag i fjol på ytterväggen till vår lilla brf i Bromma, i trädgården, med dragning till min egen elmätare som lägligt nog sitter i källaren inte så långt ifrån. Kostade väl några pengar, men Rut hjälpte ju till. Laddar inte ofta där men får komma ihåg att be de andra att inte smita undan P-Nisse på gatan och blockera mig när jag har behov. Hmm... blev visst en skum formulering där.
Edit: Visstja, kunde ju påminna om Skellefteå Krafts generösa pris: bjuder på motsv 1500 mil/år i tre år till din Tesla, i form av schablonrabatt! Värt att räkna på, förmånligt på mitt "riktiga" boende, men det beror ju på hur man har det.
Jag lät sätta upp ett trefasuttag i fjol på ytterväggen till vår lilla brf i Bromma, i trädgården, med dragning till min egen elmätare som lägligt nog sitter i källaren inte så långt ifrån. Kostade väl några pengar, men Rut hjälpte ju till. Laddar inte ofta där men får komma ihåg att be de andra att inte smita undan P-Nisse på gatan och blockera mig när jag har behov. Hmm... blev visst en skum formulering där.

Edit: Visstja, kunde ju påminna om Skellefteå Krafts generösa pris: bjuder på motsv 1500 mil/år i tre år till din Tesla, i form av schablonrabatt! Värt att räkna på, förmånligt på mitt "riktiga" boende, men det beror ju på hur man har det.
I mitt fall blev det bara en modifiering av motorvärmarstolpen och en schablonavgift per månad som de först satte väldigt lågt (150kr), sen höjde när de såg att det faktiskt gick åt rätt mycket (till 500kr). 7A enfas då, men det har fungerat mycket bättre än jag trodde.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Det är inte säkert att man får montera trefas eller liknande uttag som inte är petsäkra eller har jordfelsbrytare ute eller i gemensama garage, då brf antagligen är ansvarig för dessa. Jag fick skaffa en box och dra ut kabel med jordfelsbrytare total kostnad ca 15000:- från min elcentral i brf.
Jag har gått igenom...eller håller på att gå igenom hela denna bit just nu i vår förening.
Vi har tyvärr problemet att våra parkeringsplatser ligger på andra sidan asfalterad körbana så att säga, sett från husen.
El finns ut, men endast på timer.
Då jag sitter i styrelsen, samt har Tesla så drog jag igång ett projekt, fick godkänt av övriga styrelsen att kolla upp all fakta osv.
Tog in ett par offerter där den billigaste landade på ca 60.000 kr Ink moms. (Den dyraste var bra mycket dyrare).
Detta dels pga att kabeldragningen blir bökig bl.a. (vi måste byta kablar i befintliga rör som går från husen till parkeringen, lyfta en lyktstolpe, modifiera den m.m.)
Denna offert är för 4 st "laddplatser" (Vanliga Schuko i Garoskåp med individuella mätare. Schuko pga att övriga styrelsen optade för "billigast möjliga lösning", jag accepterade för att kunna få möjlighet till laddning).
Jag har också sökt bidrag via "Klimatklivet" som kan betala upp till hälften av denna investering.
Vi konstaterade att vi ville kunna finansiera hela lösningen genom förhöjd avgift för de uthyrda. Den skulle finansiera sig själv på 10 år så att säga.
Vi konstaterade att ett tillägg på 150-200 kr skulle räcka med marginal (+att man får betala faktisk elkostnad).
Vi gjorde en enkät till de boende, där vi fick in ca 8-10 st intresserade (av 60 lägenheter). Styrelsen beslutade att vi går vidare och kommer att bygga dessa platser.
(Vi har i dagsläget 2-3 bilar med laddmöjlighet idag, men min gissning är att fler skaffar OM möjlighet finns till laddning)
Nu när vi skickat ut information om detta samt bett folk anmäla sitt (bindande) intresse så är det några som har motsatt sig att föreningen kan ta så pass stora ekonomiska beslut utan att vi har en stämma osv.
Med oro för vad som händer om platserna inte är uthyrda etc. Dvs "Vem "finansierar" dem då?" (De 150-200 kr förhöjda avgiften täcker med marginal finansieringen på 10 år, skulle vi ha alla platser uthyrda hela tiden så kommer vi gå med vinst på det hela, bara räkna bakvägen).
Om man bortser från driftsaker till huset (Värmecentral m.m.) så tas det ändå motsvarande ekonomiska beslut gällande andra saker där ingen intäkt kommer in. (T.ex. större förändringar i trädgård m.m.).
(Som kuriosa så sparade jag under mitt första år i styrelsen in ca 40-60.000 kr / år pga att tidigare styrelser inte gjort nya upphandlingar på t.ex. städning m.m.)
Vi har styrelsemöte i nästa vecka, jag känner att jag har styrelsen bakom mig, då vi ändå tagit ett beslut. Men alltid intressant att det skall finnas "motståndare".
/Jocce
Vi har tyvärr problemet att våra parkeringsplatser ligger på andra sidan asfalterad körbana så att säga, sett från husen.
El finns ut, men endast på timer.
Då jag sitter i styrelsen, samt har Tesla så drog jag igång ett projekt, fick godkänt av övriga styrelsen att kolla upp all fakta osv.
Tog in ett par offerter där den billigaste landade på ca 60.000 kr Ink moms. (Den dyraste var bra mycket dyrare).
Detta dels pga att kabeldragningen blir bökig bl.a. (vi måste byta kablar i befintliga rör som går från husen till parkeringen, lyfta en lyktstolpe, modifiera den m.m.)
Denna offert är för 4 st "laddplatser" (Vanliga Schuko i Garoskåp med individuella mätare. Schuko pga att övriga styrelsen optade för "billigast möjliga lösning", jag accepterade för att kunna få möjlighet till laddning).
Jag har också sökt bidrag via "Klimatklivet" som kan betala upp till hälften av denna investering.
Vi konstaterade att vi ville kunna finansiera hela lösningen genom förhöjd avgift för de uthyrda. Den skulle finansiera sig själv på 10 år så att säga.
Vi konstaterade att ett tillägg på 150-200 kr skulle räcka med marginal (+att man får betala faktisk elkostnad).
Vi gjorde en enkät till de boende, där vi fick in ca 8-10 st intresserade (av 60 lägenheter). Styrelsen beslutade att vi går vidare och kommer att bygga dessa platser.
(Vi har i dagsläget 2-3 bilar med laddmöjlighet idag, men min gissning är att fler skaffar OM möjlighet finns till laddning)
Nu när vi skickat ut information om detta samt bett folk anmäla sitt (bindande) intresse så är det några som har motsatt sig att föreningen kan ta så pass stora ekonomiska beslut utan att vi har en stämma osv.
Med oro för vad som händer om platserna inte är uthyrda etc. Dvs "Vem "finansierar" dem då?" (De 150-200 kr förhöjda avgiften täcker med marginal finansieringen på 10 år, skulle vi ha alla platser uthyrda hela tiden så kommer vi gå med vinst på det hela, bara räkna bakvägen).
Om man bortser från driftsaker till huset (Värmecentral m.m.) så tas det ändå motsvarande ekonomiska beslut gällande andra saker där ingen intäkt kommer in. (T.ex. större förändringar i trädgård m.m.).
(Som kuriosa så sparade jag under mitt första år i styrelsen in ca 40-60.000 kr / år pga att tidigare styrelser inte gjort nya upphandlingar på t.ex. städning m.m.)
Vi har styrelsemöte i nästa vecka, jag känner att jag har styrelsen bakom mig, då vi ändå tagit ett beslut. Men alltid intressant att det skall finnas "motståndare".
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
-
Jag är ensam elbilsåkare bland 17 andra i föreningen. Förstår bara inte varför det skulle vara så besvärligt att koppla förbi motorvärmartimern och få dit en 16A handske. Vad kan hända? Bilen reglerar ju laddningen efter tillgång på ström.....
Att behöva köpa en laddare extra begriper jag inte för 10.000:- plus montering plus elmätare mm mm övergår mitt förstånd
Att behöva köpa en laddare extra begriper jag inte för 10.000:- plus montering plus elmätare mm mm övergår mitt förstånd
Det är intressant hur många som bor i BRF utan att fullt ut ta reda på vad som gäller. Styrelsen är vald av stämman att förvalta föreningens ekonomi och har som bekant ytterst långtgående mandat att fatta beslut så länge de inte direkt strider mot stadgarna. Visst kan man ha en stämma kring en sån här sak för att förankra det men det finns absolut inget krav på det. Om det som i det här fallet dessutom handlar om en utgift (notera att jag inte skriver kostnad) som kommer att balanseras av motsvarande intäkter är det en total no-brainer som medlemmarna utanför styrelsen - för att tala klartext - inte har med att göra.Jocce skrev:Nu när vi skickat ut information om detta samt bett folk anmäla sitt (bindande) intresse så är det några som har motsatt sig att föreningen kan ta så pass stora ekonomiska beslut utan att vi har en stämma osv./Jocce
Och om det alltså handlar om 60.000 där eventuellt hälften kommer att täckas av stöd från Klimatklivet är det ingenting i en förening med 60 lägenheter där jag gissar att årsomsättningen bör ligga mellan 2 och 3 miljoner...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
StefL skrev:Det är intressant hur många som bor i BRF utan att fullt ut ta reda på vad som gäller. Styrelsen är vald av stämman att förvalta föreningens ekonomi och har som bekant ytterst långtgående mandat att fatta beslut så länge de inte direkt strider mot stadgarna. Visst kan man ha en stämma kring en sån här sak för att förankra det men det finns absolut inget krav på det. Om det som i det här fallet dessutom handlar om en utgift (notera att jag inte skriver kostnad) som kommer att balanseras av motsvarande intäkter är det en total no-brainer som medlemmarna utanför styrelsen - för att tala klartext - inte har med att göra.Jocce skrev:Nu när vi skickat ut information om detta samt bett folk anmäla sitt (bindande) intresse så är det några som har motsatt sig att föreningen kan ta så pass stora ekonomiska beslut utan att vi har en stämma osv./Jocce
Och om det alltså handlar om 60.000 där eventuellt hälften kommer att täckas av stöd från Klimatklivet är det ingenting i en förening med 60 lägenheter där jag gissar att årsomsättningen bör ligga mellan 2 och 3 miljoner...
Jo, det roliga är att de som "klagat" är tidigare medlemmar i styrelsen. Så lite koll borde det vara.
Men det finns också folk som tidigare suttit i styrelsen som på en stämma när vi röstade om att höja arvodena (till normala nivåer) säger "Skall man verkligen höja det, nu är det väl inte så mycket jobb i styrelsen nu när allt med garantiärenden osv är avklarat..." (De har suttit i styrelsen under tidiga år då det var mycket garantisaker att bråka med NCC om, husen var när han gjorde uttalandet 10 år = nu börjar annat underhåll kicka in).
Folk har inte koll för fem öre tyvärr.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Har inte direktivet som förbjuder annat än laddbox vid nyinstalation på flerbostadsfastighet kickat in ännu ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Då är det väl bara som de känner sig lämnade utanför vad gäller beslutet, och avundsjuka vad gäller arvodenaJocce skrev:Jo, det roliga är att de som "klagat" är tidigare medlemmar i styrelsen. Så lite koll borde det vara.
Men det finns också folk som tidigare suttit i styrelsen som på en stämma när vi röstade om att höja arvodena (till normala nivåer) säger "Skall man verkligen höja det, nu är det väl inte så mycket jobb i styrelsen nu när allt med garantiärenden osv är avklarat..." (De har suttit i styrelsen under tidiga år då det var mycket garantisaker att bråka med NCC om, husen var när han gjorde uttalandet 10 år = nu börjar annat underhåll kicka in).
Folk har inte koll för fem öre tyvärr.

Ska bli intressant vad som händer när jag ber om att få dra fram trefas till mitt garage om ett par år när min Model 3 anländer. Lyckligvis ligger garaget vägg i vägg med elcentralen vilket bör minska kostnaden. Och eftersom jag alltid tycker att mitt arvode på ett sätt är en onödig kostnad för föreningen eftersom över 65% går bort i skatt och sociala (men arvodet är också en markering för det arbete styrlsen lägger ner) tänkte jag använda det årets pengar till trefasuttaget. Eftersom jag hyr garaget av föreningen är det inte mitt och därför kan man använda föreningens pengar obeskattade för en förbättring i föreningens utrymmen

Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Inte vad jag kunde hitta när vi tog besluten osv iallafall.e5m1r skrev:Har inte direktivet som förbjuder annat än laddbox vid nyinstalation på flerbostadsfastighet kickat in ännu ?
/Jocce
Jo lite så känner jag med, men det är ju upp till dem. Vill de vara med och bestämma så är de mer än välkomna att erbjuda sig att sitta i styrelsen.StefL skrev:Då är det väl bara som de känner sig lämnade utanför vad gäller beslutet, och avundsjuka vad gäller arvodena![]()
Ska bli intressant vad som händer när jag ber om att få dra fram trefas till mitt garage om ett par år när min Model 3 anländer. Lyckligvis ligger garaget vägg i vägg med elcentralen vilket bör minska kostnaden. Och eftersom jag alltid tycker att mitt arvode på ett sätt är en onödig kostnad för föreningen eftersom över 65% går bort i skatt och sociala (men arvodet är också en markering för det arbete styrlsen lägger ner) tänkte jag använda det årets pengar till trefasuttaget. Eftersom jag hyr garaget av föreningen är det inte mitt och därför kan man använda föreningens pengar obeskattade för en förbättring i föreningens utrymmen
Du menar att du tänker det året avstå arvodet och föreslå att det går till installationen av 3-fasen istället? Ingen dum idé

Hade installationen hos oss varit mindre kostsam så hade jag föreslagit att bekosta uttaget helt själv osv och sedan låtit föreningen behålla det (hade jag satt upp laddbox hade jag kanske tagi med den vid eventuell flytt).
/Jocce
Precis. Jag har gjort det tidigare en gång när jag drog fram fler eluttag i garaget istället för det enda som fanns och som sitter illa till. Att jag var ordförande då underlättade förvisso men det ska inte vara några problem nästa gång heller. Poängen är alltså att eftersom jag hyr garaget av föreningen är det föreningens egen yta som "förbättras" och då är det inte ett gynnande av mig själv (som det skulle vara om jag t.ex. använde pengarna för att ändra något i min egen lägenhet) och då är det OK att använda föreningens pengar obeskattade även om jag själv har nytta av installationen.Jocce skrev:Du menar att du tänker det året avstå arvodet och föreslå att det går till installationen av 3-fasen istället? Ingen dum idé
Sen får man förstås också hitta en lösning för att ta betalt för elen men det har ju tydligen blivit enklare nu vad jag förstår. Och om det blir så att jag skaffar en Wall Box kan den om jag fattat rätt anslutas till trefasuttag och i så fall kan man ju enkelt ta med den vid en eventuell flytt.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det är inte sant. Bilen drar den mängd ström den är inställd att dra, upp till 13 A över ett vanligt uttag. Om inte säkringen kan hantera det så går säkringen. Om inte uttagen eller ledningarna kan hantera det så är det värre, då kan det gå illa. Det kan hända att bilen märker av dåliga ledningar genom spänningsfall och då drar ner på strömmen, men det finns ingen garanti för det.TeslaFredrik skrev:Vad kan hända? Bilen reglerar ju laddningen efter tillgång på ström.....
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
- Bjelke
- Teslaägare
Att ansluta en box till ett 3-fas-uttag är nog inte helt rumsrent om man frågar en elektriker (host host), men i princip så är det fiffigt tänkt, men ävenStefL skrev:Precis. Jag har gjort det tidigare en gång när jag drog fram fler eluttag i garaget istället för det enda som fanns och som sitter illa till. Att jag var ordförande då underlättade förvisso men det ska inte vara några problem nästa gång heller. Poängen är alltså att eftersom jag hyr garaget av föreningen är det föreningens egen yta som "förbättras" och då är det inte ett gynnande av mig själv (som det skulle vara om jag t.ex. använde pengarna för att ändra något i min egen lägenhet) och då är det OK att använda föreningens pengar obeskattade även om jag själv har nytta av installationen.Jocce skrev:Du menar att du tänker det året avstå arvodet och föreslå att det går till installationen av 3-fasen istället? Ingen dum idé
Sen får man förstås också hitta en lösning för att ta betalt för elen men det har ju tydligen blivit enklare nu vad jag förstår. Och om det blir så att jag skaffar en Wall Box kan den om jag fattat rätt anslutas till trefasuttag och i så fall kan man ju enkelt ta med den vid en eventuell flytt.
om den installeras "fast" så kan den ganska enkelt monteras bort och sedan kan man ta den med sig iaf

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
OK, då missuppfattade jag något som skrevs i forumet för någon vecka sen eller så. Det handlade om att boxen ibland kunde hamna i ett låst läge där den behöver göras strömlös för att återställas och då menade den som skrev att det var praktiskt att ha boxen ansluten till ett trefasuttag så man enkelt kunde dra ur kontakten och sätta i den igen.Bjelke skrev:Att ansluta en box till ett 3-fas-uttag är nog inte helt rumsrent om man frågar en elektriker (host host), men i princip så är det fiffigt tänkt, men även
om den installeras "fast" så kan den ganska enkelt monteras bort och sedan kan man ta den med sig iaf
- Bjelke
- Teslaägare
Jodå det stämmer men vi som kopplat in boxarna så har inte helt följt reglerna kring fast installation....typ.... men det blir väldigt bra och lämpligt ändåStefL skrev:OK, då missuppfattade jag något som skrevs i forumet för någon vecka sen eller så. Det handlade om att boxen ibland kunde hamna i ett låst läge där den behöver göras strömlös för att återställas och då menade den som skrev att det var praktiskt att ha boxen ansluten till ett trefasuttag så man enkelt kunde dra ur kontakten och sätta i den igen.Bjelke skrev:Att ansluta en box till ett 3-fas-uttag är nog inte helt rumsrent om man frågar en elektriker (host host), men i princip så är det fiffigt tänkt, men även

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Du menar så här?Bjelke skrev:Jodå det stämmer men vi som kopplat in boxarna så har inte helt följt reglerna kring fast installation....typ.... men det blir väldigt bra och lämpligt ändåStefL skrev:OK, då missuppfattade jag något som skrevs i forumet för någon vecka sen eller så. Det handlade om att boxen ibland kunde hamna i ett låst läge där den behöver göras strömlös för att återställas och då menade den som skrev att det var praktiskt att ha boxen ansluten till ett trefasuttag så man enkelt kunde dra ur kontakten och sätta i den igen.Bjelke skrev:Att ansluta en box till ett 3-fas-uttag är nog inte helt rumsrent om man frågar en elektriker (host host), men i princip så är det fiffigt tänkt, men även

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.