Svar från Familjebostäder om Laddning!
Moderator: Redaktion
Så här skriver de innan ni läser så kostar min P-hyrd plats ute på gatan 300kr i månad så med 625kr pålägg 925kr i månden.
Är det bara jag som tycker att detta är sjukt dyrt? Vad tycker ni jag ska skriva.
Själv gör jag av med enligt leaf's räkande ca 150kWh i månaden och 80% av detta laddar jag på jobbet.
Och förmodligen så kommer detta att fortsätta kanske i lite mindre skala av rent bekvämlighet men jag kommer ändå inte ändra min körmonster.
TILL BREVET ------------
Hej Ermin.
Tack för din fråga angående laddplats för elbil och laddhybrid.
Familjebostäder har för närvarande inte någon färdig produkt att erbjuda gällande laddplats men vi tittar på vilka möjligheter som finns på marknaden.
Jag blev glad när jag fick ditt mejl och har varit ute vid din parkeringsplats för att se hur man skulle kunna installera en laddplats. Jag tror att de tekniska förutsättningarna är goda.
Den modell vi tittat på hittills är att vid behov utrusta en parkeringsplats med laddutrustning. Behovet får den som hyr platsen stå för varpå vi utreder möjligheten.
Skulle det fungera utrustar vi parkeringsplatsen med laddare och tecknar ett avtal där vi lägger på en kostnad för installationen där el ingår. Man får alltså i det fallet en kostnad uppepå hyran av parkeringsplatsen. Man binder sig att betala den extra kostnaden i 12 månader. Så har andra fastighetsägare gjort och lagt på en kostnad om 625:- per månad.
Min målsättning är att Familjebostäder ska hitta en modell för att erbjuda laddutrustning inom snar framtid som vi skulle kunna pröva i praktiken.
Om du är intresserad skulle vi kanske kunna utrusta en parkeringsplats framöver med laddutrustning åt din bil.
Jag återkommer när jag vet mer.
Med vänlig hälsning Johan
Johan Eklöf, Fastighetsingenjör
AB FAMILJEBOSTÄDER
Teknik & Säkerhet
Box 92100,120 07 Stockholm
Telefon: 08-737 20 38 / 070-737 26 38 / 72038
E-post: johan.eklof@familjebostader.com
http://www.familjebostader.com
Är det bara jag som tycker att detta är sjukt dyrt? Vad tycker ni jag ska skriva.
Själv gör jag av med enligt leaf's räkande ca 150kWh i månaden och 80% av detta laddar jag på jobbet.
Och förmodligen så kommer detta att fortsätta kanske i lite mindre skala av rent bekvämlighet men jag kommer ändå inte ändra min körmonster.
TILL BREVET ------------
Hej Ermin.
Tack för din fråga angående laddplats för elbil och laddhybrid.
Familjebostäder har för närvarande inte någon färdig produkt att erbjuda gällande laddplats men vi tittar på vilka möjligheter som finns på marknaden.
Jag blev glad när jag fick ditt mejl och har varit ute vid din parkeringsplats för att se hur man skulle kunna installera en laddplats. Jag tror att de tekniska förutsättningarna är goda.
Den modell vi tittat på hittills är att vid behov utrusta en parkeringsplats med laddutrustning. Behovet får den som hyr platsen stå för varpå vi utreder möjligheten.
Skulle det fungera utrustar vi parkeringsplatsen med laddare och tecknar ett avtal där vi lägger på en kostnad för installationen där el ingår. Man får alltså i det fallet en kostnad uppepå hyran av parkeringsplatsen. Man binder sig att betala den extra kostnaden i 12 månader. Så har andra fastighetsägare gjort och lagt på en kostnad om 625:- per månad.
Min målsättning är att Familjebostäder ska hitta en modell för att erbjuda laddutrustning inom snar framtid som vi skulle kunna pröva i praktiken.
Om du är intresserad skulle vi kanske kunna utrusta en parkeringsplats framöver med laddutrustning åt din bil.
Jag återkommer när jag vet mer.
Johan Eklöf, Fastighetsingenjör
AB FAMILJEBOSTÄDER
Teknik & Säkerhet
Box 92100,120 07 Stockholm
Telefon: 08-737 20 38 / 070-737 26 38 / 72038
E-post: johan.eklof@familjebostader.com
http://www.familjebostader.com
Det blir 7500 kr per år som ska täcka ström, arbets- och materialkostnad. Din parkeringsplats är ute på gatan, så det behöver göras en del markarbeten, elarbeten etc. Det är inte otänkbart att det kostar runt 20 000kr eller mer att montera en enda stolpe för dig (du har ju ingen att dela kostnaden med).
Om du kör 1500 mil per år så kanske 1000 av de milen tankas hemma - det är 2000kr per år i strömkostnad för Familjebostäder och de resterande 5500 används till att nedbetala installationskostnaden över fyra år.
Priset känns faktiskt rimligt för mig under omständigheterna.
Du kunde be dem om en setup där du betalar precis vad det kostar - dvs. tar en större investering nu och bara betalar en strömkostnad om 2000kr/år?
Alternativt försök få dem att installera fler stolpar i ditt område och slå ut installationskostnaden på flera elbilister som vi vet kommer i framtiden.
Om du kör 1500 mil per år så kanske 1000 av de milen tankas hemma - det är 2000kr per år i strömkostnad för Familjebostäder och de resterande 5500 används till att nedbetala installationskostnaden över fyra år.
Priset känns faktiskt rimligt för mig under omständigheterna.
Du kunde be dem om en setup där du betalar precis vad det kostar - dvs. tar en större investering nu och bara betalar en strömkostnad om 2000kr/år?
Alternativt försök få dem att installera fler stolpar i ditt område och slå ut installationskostnaden på flera elbilister som vi vet kommer i framtiden.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Svar från Familjebostäder om Laddning!
Frågan är ju vad kostnaden blir från år 2 och framåt. Om den extrasumman blir avsevärt lägre (= elkostnaden + lite underhåll) verkar det OK tycker jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Detta är när jag frågade vad det kostar efter de 12mån,
Får inte de halva konstanden betalt via klimatklivet?
Vad tycker ni jag ska föreslå? Som sagt jag gör av med max 100kr el per månad hemma om jag kämpar dvs.
Jag kör CA 1000 Km i månaden
för 625kr i månaden kan jag tanka 80% av en fosilbil känns jo ganska dumt att det ska vara nästan dyrare att ladda hemma än att köra en fosilbil tycker inte du?
Hej.
Jag skulle har förtydligat med att det handlar om att man hyr platsen minst 12 månader.
Man vill försäkra sig om att den som får sin parkeringsplats utrustad har för avsikt att ha den kvar.
När parkeringsplatsen väl är utrustad med laddutrustning räknas den som en laddplats och har den extra kostnaden permanent.
Vad som händer när en person flyttar och säger upp platsen, byter bort sin elbil mot en annan mm återstår att reda ut. Vi måste ha en plan färdig för detta innan vi kan gå vidare.
Får inte de halva konstanden betalt via klimatklivet?
Vad tycker ni jag ska föreslå? Som sagt jag gör av med max 100kr el per månad hemma om jag kämpar dvs.
Jag kör CA 1000 Km i månaden
för 625kr i månaden kan jag tanka 80% av en fosilbil känns jo ganska dumt att det ska vara nästan dyrare att ladda hemma än att köra en fosilbil tycker inte du?
Hej.
Jag skulle har förtydligat med att det handlar om att man hyr platsen minst 12 månader.
Man vill försäkra sig om att den som får sin parkeringsplats utrustad har för avsikt att ha den kvar.
När parkeringsplatsen väl är utrustad med laddutrustning räknas den som en laddplats och har den extra kostnaden permanent.
Vad som händer när en person flyttar och säger upp platsen, byter bort sin elbil mot en annan mm återstår att reda ut. Vi måste ha en plan färdig för detta innan vi kan gå vidare.
Jag tycker det låter som ett lite dyrt påslag. Lite beroende på vad de sätter upp för laddutrustning.
För ett Schuko - Extremt dyrt.
För en Typ2 laddare 3x16A - Fortfarande Dyrt
för en Chademo - Billigt
Jag tycker du skall fråga mer om hur de räknat fram kostnaden, samt vad för laddutrustning de tänkt montera.
Jag själv skulle faktiskt kunna tänka mig att betala 300-500 kr EXTRA om elen ingång för laddmöjlighet. Om det är bra förutsättningar. (I min värld Typ 2 med fast kabel)
(Jag kommer i min förening få betala ca 200 kr extra + faktisk elförbrukning).
Jag GISSAR här att de har räknat att de vill ha tillbaka investeringen på 2-4 år och då bara räknat "bakvägen" efter en offert de fått.
625 kr x 12 = 7500 kr / år Säg 3 år = 22500 kr.
Kostnader:
Laddbox ca 10.000-15.000 kr
Elektriker 1 arbetsdag (8 tim á 800 kr) = 6400 kr
Redan här är vi uppe i 21400 kr, då tillkommer säkert lite kabel och annat material också beroende på vart centralen är.
Sen måste de ju räkna med att du kan "överanvända" elen och ta höjd för det.
Så det kanske mer handlar om hur de räknar än att kostnaden är orimlig.
Du kanske kan föreslå att binda dig på 24 månader (se till att det finns klausul i avtalet för om du flyttar!) för att få ner kostnaden?
Har du annan möjlighet till laddning förutom jobbet?
Som "bekvämladdning" så är det kanske lite dyrt, men hade u inte haft jobbet hade det kanske känts mer billigt om man säger så.
/Jocce
För ett Schuko - Extremt dyrt.
För en Typ2 laddare 3x16A - Fortfarande Dyrt
för en Chademo - Billigt

Jag tycker du skall fråga mer om hur de räknat fram kostnaden, samt vad för laddutrustning de tänkt montera.
Jag själv skulle faktiskt kunna tänka mig att betala 300-500 kr EXTRA om elen ingång för laddmöjlighet. Om det är bra förutsättningar. (I min värld Typ 2 med fast kabel)
(Jag kommer i min förening få betala ca 200 kr extra + faktisk elförbrukning).
Jag GISSAR här att de har räknat att de vill ha tillbaka investeringen på 2-4 år och då bara räknat "bakvägen" efter en offert de fått.
625 kr x 12 = 7500 kr / år Säg 3 år = 22500 kr.
Kostnader:
Laddbox ca 10.000-15.000 kr
Elektriker 1 arbetsdag (8 tim á 800 kr) = 6400 kr
Redan här är vi uppe i 21400 kr, då tillkommer säkert lite kabel och annat material också beroende på vart centralen är.
Sen måste de ju räkna med att du kan "överanvända" elen och ta höjd för det.
Så det kanske mer handlar om hur de räknar än att kostnaden är orimlig.
Du kanske kan föreslå att binda dig på 24 månader (se till att det finns klausul i avtalet för om du flyttar!) för att få ner kostnaden?
Har du annan möjlighet till laddning förutom jobbet?
Som "bekvämladdning" så är det kanske lite dyrt, men hade u inte haft jobbet hade det kanske känts mer billigt om man säger så.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Enkla svaret: Nej.Ermin skrev:Får inte de halva konstanden betalt via klimatklivet?
Långa svaret: Kanske, beroende på.
Klimatklivet kräver att du ansöker inom rätt period (Vi har sökt i föreningen i Höstas, där det skulle vara inlämnat i september, svar kommer nu i början av December), samt att du ansöker i förväg.
Vissa krav måste också vara uppfyllda. (T.ex. en Typ2 laddare på minst en av platserna).
Man kan alltså inte bygga och sedan söka, utan man söker bidraget och detta gör i perioder/omgångar, i förväg.
Risken är att dom
1. Inte ens vet om Klimatklivet
2. Tycker det är för bökigt då det ändå ekonomiskt inte drabbar dem då de tar igen kostnaden på hyran.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Sorry, nu citerar jag samma inlägg (men annan del) separat, men blev enklast så.Ermin skrev:för 625kr i månaden kan jag tanka 80% av en fosilbil känns jo ganska dumt att det ska vara nästan dyrare att ladda hemma än att köra en fosilbil tycker inte du?
Den stora kostnaden är nog som sagt INTE elen för dem utan investeringen av utrustning osv. Så hur långt du kör är dels inte avgörande, och för dem ganska oviktigt.
Om du hade bekostat det hela själv, vad hade varit rimligt i kostnad för dig?
Se mitt räkneexempel i tidigare inlägget gällande vad en elektriker kostar, laddbox till det osv.
/Jocce
22500 kr kostar allt som allt CA enligt din uträckning
men det är väll bättre om jag tänker bo här 10+ år och dessutom kan jag ta med mig min egen box när jag flyttar (dvs halva kostnaden typ)
120mån x 525kr = 63 000kr (tog bort 100kr från 625 för elen jag använder)
Flyttar behåller boxen.
men det är väll bättre om jag tänker bo här 10+ år och dessutom kan jag ta med mig min egen box när jag flyttar (dvs halva kostnaden typ)
Flyttar behåller boxen.
Den som tar ett fast pris för elen på en laddplats måste ju tänka nån sorts normal körsträcka och förbrukning, och lägga på lite marginal. Att just du laddar marginellt hemma är så att säga ditt problem. Att du bara säger till dem att du inte laddar så mycket håller knappast i deras kalkyl...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Som en jämförelse tar min hyresvärd 500 kr/mån för en laddbox med 16 A trefas. Fast för dig kvittar ju trefas, däremot kan det väl vara intressant att få dem att ge dig 32 A.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Surfaren skrev:Den som tar ett fast pris för elen på en laddplats måste ju tänka nån sorts normal körsträcka och förbrukning, och lägga på lite marginal. Att just du laddar marginellt hemma är så att säga ditt problem. Att du bara säger till dem att du inte laddar så mycket håller knappast i deras kalkyl...
En normal körsträcka är väll 1500mil år?
Lite mer än vad jag kör men man laddar jo inte endast hemma, jag har jobb, köpcenter mm. När man har en elbil så pluggar man väll inte den så fort man ser en type2 utag. Så jag tycker 200kr för el per månad är en bra siffra även för folk som kör teslor
Fast det ska inte bara täcka elkostnaden. Installation och underhåll ska också täckas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
bylund skrev:Fast det ska inte bara täcka elkostnaden. Installation och underhåll ska också täckas.
Eftersom de har 6 platser på dessa parkeringar och måste dra en huvudledning dit så har jag föreslagit att de drar dit kabel som ändå ska dit och delar upp kostnander på dessa 6 platser då i anslutnings avgift och de erbjuder en box med antigen köpa sig fri eller avbetalning eller höjd p.plats avgift, en shablon kostand på 200kr kan man börja med som med en elmätning kan kvitta per år eller kvartal om man överstiger denna nivå så familjebostäder kan göra lite vinst.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Jag tycker det är lite dyrt men inte orimligt. Speciallösningar kostar och det är sjyst att dom kan erbjuda laddning.
Om 6 månader är detta troligen en produkt dom kan erbjuda till fler hyresgäster och då är det troligt att priser kommit ner.
Om 6 månader är detta troligen en produkt dom kan erbjuda till fler hyresgäster och då är det troligt att priser kommit ner.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Ja precis, bra att dom kan erbjuda ett alternativ iaf! Men om du nu laddar så lite hemma som du säger, då är det kanske bättre att avstå?EnTraktor skrev:Jag tycker det är lite dyrt men inte orimligt. Speciallösningar kostar och det är sjyst att dom kan erbjuda laddning.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag ger 650 kr per månad för laddning i garage. Familjebostäder i Göteborg. De har räknat med 250 kr för installation och underhåll av laddplatsen och 400 kr för elen. Det verkar rätt skäligt. När jag pratat med dem säger de att schablonen verkar stämma väldigt bra för mig. Det känns okay, jag tror jag laddar ca 350 kWh / månad hemma.
Men det är ju nackdelen med schablon. Det är bra för de som kör mycket och mindre bra för de som kör lite. Min hyresvärd har faktiskt tagit fram en lösning nu där alla med laddplats ska debiteras för faktisk förbrukning.
Men det är ju nackdelen med schablon. Det är bra för de som kör mycket och mindre bra för de som kör lite. Min hyresvärd har faktiskt tagit fram en lösning nu där alla med laddplats ska debiteras för faktisk förbrukning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Ermin skrev:22500 kr kostar allt som allt CA enligt din uträckning
Flyttar behåller boxen.
Ja, som ett rent exempel och inte orimligt mycket.
Du måste ju se att det är ett vinstdrivande bolag (även om FB är allmännytta så siktar dom ju inte på förlust) och de vill ha tillbaka sin investering.
Jag gissar som sagt att de vill ha tillbaka sin investering på 2-4 år enligt min uträkning ovan, samt att de vill ha betalt för elen, räknat på en Schablon. Teoretiskt kan du ju stå och dra full kräm 24 timmar per dygn (Orimligt så klart, men de vill ju ha marginal).
Men om du ska ta med dig boxen själv, då måste du ju göra investeringen. Så är ju inte fallet här. De vill leverera en helhetslösning (som jag tycker är vettigast i en sådan här situation).
Jag tror man skall se laddboxarna som vitvaror, man gör en installation av dem och de sitter på plats tills det är dags att byta dem, inget man tar med sig i flytt.
Hur mycket DU kör är som sagt inget som de kommer direkt ta med i beräkningarna när det är en schablon. Då får man begära faktisk eldebitering istället.
/Jocce
Tycker dom tar lite väl mycket för installation. Det är ju en investering för mkt längre tid. Som att man skulle betala av för den asfaltering som gjordes när p-platsen iordningställdes på första 3-4 åren..
Snittladdningen om man ser på hur folk kör borde inte bli mer än max 200kwh/månad. (snittsträckan i Sverige per bil ligger på ca 1200mil/år.) Så vid precis all laddning hemma bör det inte hamna så högt. Månadskostnaden för el på 5-600kr känns orimligt.
Snittladdningen om man ser på hur folk kör borde inte bli mer än max 200kwh/månad. (snittsträckan i Sverige per bil ligger på ca 1200mil/år.) Så vid precis all laddning hemma bör det inte hamna så högt. Månadskostnaden för el på 5-600kr känns orimligt.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jag hade frågat om de kan tänka sig en lösning där det finns en fast kostnad och en rörlig för elen.
Johan verkar ju väldigt positiv och vill sätta upp en standard för laddplatser. Då vore det väl bra om det blev en med en rörlig del på elen.
Johan verkar ju väldigt positiv och vill sätta upp en standard för laddplatser. Då vore det väl bra om det blev en med en rörlig del på elen.
Hej kära progressiva Teslaägare och andra elbilskunninga.
Vad har ni för erfarenheter av att få hyresvärdarna, Familjebostäder, Stockholmshem etc, att erbjuda laddplatser?
Jag skulle verkligen behöva en laddplats närmare än närmaste förort för att sälja in elbilsköpet till min fru.
Vad har ni för erfarenheter av att få hyresvärdarna, Familjebostäder, Stockholmshem etc, att erbjuda laddplatser?
Jag skulle verkligen behöva en laddplats närmare än närmaste förort för att sälja in elbilsköpet till min fru.