Range kontra verkligheten
Moderator: Redaktion
Range kontra verkligheten
Har laddat både till 80 som till 100 % från nästan tomt. Har 400v trefas 16AH.
Vid 80 % får jag 340 km på rangen och med 100 % får jag 360 km. Med 80 % har jag aldrig kommit mycket längre än 280 km.
Låt vara att jag kör kortare sträckor och använder förvärmning, men är det inte väl stort spann på 60 km som bilens dator räknar fel på?
På fredag ska jag göra min första långtur och det ska bli spännade att se hur det funkar då. Synpunkter?
Vid 80 % får jag 340 km på rangen och med 100 % får jag 360 km. Med 80 % har jag aldrig kommit mycket längre än 280 km.
Låt vara att jag kör kortare sträckor och använder förvärmning, men är det inte väl stort spann på 60 km som bilens dator räknar fel på?
På fredag ska jag göra min första långtur och det ska bli spännade att se hur det funkar då. Synpunkter?
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Range kontra verkligheten
Typical range är baserad på en viss förbrukning per km. Den stämmer illa överens med många korta turer, eller med färd i högre hastighet. På långresor brukar det stämma bättre men det handlar helt om hastighet. Håller du 100-110 km ungefär så borde du nog ligga rätt bra på att matcha typical range.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- lator
- Teslaägare
Det där låter ju konstigt. Om du har 360 km vid 100% så borde det ju ligga på ca 288 vid 80%. Och det stämmer ju med vad du kommer...Kriper skrev:Har laddat både till 80 som till 100 % från nästan tomt. Har 400v trefas 16AH.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
På vintern drar bilarna mycket mer, tror det mesta hänger ihop med batterivärmningen samt motstånd vid blött/slaskigt väglag. Du kommer att bli förvånad vilken stor skillnad det kommer att vara i vår när värmen stiger.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Jag är pedagog och samhällsvetare så matematik har aldrig varit min starka gren..lator skrev:Det där låter ju konstigt. Om du har 360 km vid 100% så borde det ju ligga på ca 288 vid 80%. Och det stämmer ju med vad du kommer...Kriper skrev:Har laddat både till 80 som till 100 % från nästan tomt. Har 400v trefas 16AH.

BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Om du värmer bilen ett tag och sen bara kör en kort sträcka så drar den så klart mycket. vet att det var nån här förra vintern som låg runt 400Wh/km och var upprörd. Men inte så konstigt när så stor del går till värmnimg av batteri och kupé. har för mig att batterivärmn stängs av om du slår på range mode.
Räckvidd vid många korta resor och körning i stan känns rätt ointressant tycker jag. Priset på el är så lågt ändå. Det intressanta är räckvidd på landsväg och på motorväg. På landsväg ska den vara helt outstanding vad jag förstått. Flera här på forumet som kommit upp emot 40 mil på 70-90 vägar.
Räckvidd vid många korta resor och körning i stan känns rätt ointressant tycker jag. Priset på el är så lågt ändå. Det intressanta är räckvidd på landsväg och på motorväg. På landsväg ska den vara helt outstanding vad jag förstått. Flera här på forumet som kommit upp emot 40 mil på 70-90 vägar.
Tack. Jag är ödmjuk.apkungen skrev:Om du värmer bilen ett tag och sen bara kör en kort sträcka så drar den så klart mycket. vet att det var nån här förra vintern som låg runt 400Wh/km och var upprörd. Men inte så konstigt när så stor del går till värmnimg av batteri och kupé. har för mig att batterivärmn stängs av om du slår på range mode.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Fast det är faktiskt något som inte verkar stämma för om han får 340km vid 80% och 360km vid 100% så är det någon väldigt ny matematisk regel som börjat gälla, förlator skrev:Det där låter ju konstigt. Om du har 360 km vid 100% så borde det ju ligga på ca 288 vid 80%. Och det stämmer ju med vad du kommer...Kriper skrev:Har laddat både till 80 som till 100 % från nästan tomt. Har 400v trefas 16AH.
enligt mig så kan det omöjligt vara korrekt (80% av 360 ska ju vara 288km och inte 340km) ... Så något är det som inte är korrekt, hur kan man få dom siffrorna?
För det är väl vad bilen anger som range vid laddning du menar eller hur Kriper? Eller är det en sträcka du faktiskt lyckats köra? För då kan det ju såklart variera sjukt mkt

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag antar att du menar 340km vid 90% och inte vid 80%, för det är ungefär det jag får. Vid 80% får jag runt 310km.
Nu på vintern är räckvidden ganska varierande. Jag har märkt att våt vägbana gör nästan större skillnad än kyla. Är det torrt och fint väder så ligger man ganska bra till även på vintern, vid regn eller snöfall eller våt väg däremot rusar elektronerna iväg fort.
På sommaren har jag kört 42 mil på landsväg, och då hade jag ändå lite kräm kvar vid ankomst. Det var utan snålkörning eller så. Förutom att jag höll hastighetsbegränsningen.
Så det går alltså att komma mycket längre än vad bilen anger, det beror bara på omständigheterna.
Nu på vintern är räckvidden ganska varierande. Jag har märkt att våt vägbana gör nästan större skillnad än kyla. Är det torrt och fint väder så ligger man ganska bra till även på vintern, vid regn eller snöfall eller våt väg däremot rusar elektronerna iväg fort.
På sommaren har jag kört 42 mil på landsväg, och då hade jag ändå lite kräm kvar vid ankomst. Det var utan snålkörning eller så. Förutom att jag höll hastighetsbegränsningen.
Så det går alltså att komma mycket längre än vad bilen anger, det beror bara på omständigheterna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
Ja 90% skulle ju stämma bättremati skrev:Jag antar att du menar 340km vid 90% och inte vid 80%, för det är ungefär det jag får. Vid 80% får jag runt 310km.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag har en annan konstighet.
Ett 90 batteri som jag laddar till 90%. Jag har bara haft bilen i två veckor och upplevt det som att jag kommer betydligt kortare än vad jag tänkt mig. Idag kollade jag infon i trip sidan.
Sedan förra laddningen har jag kört 157 km och förbrukat 51,8 kWh. Den var 90 % laddad vilket från start borde varit ca 76,5 kWh. (90 batteri är om jag förstått saken rätt endast 85kwh i praktiken) alltså borde jag ha 24,7 kWh kvar. Mätaren visar att jag har 11% kvar vilket endast skulle motsvara 9,4 kWh. Det saknas alltså ca 15kwh. Man börjar fundera om de kan ha monterat ett 75 batteri istället för ett 90. Känns konstigt att siffrorna inte går ihop annars. Hade kunnat köpa några procent fel, men det här känns för mycket för att det skall gå att förklara med kupévärmare etc. Den borde väl för övrigt räknas in i den totala förbrukningen för tripen?
Någon som har liknande siffror eller bör jag kontakta service?
Ett 90 batteri som jag laddar till 90%. Jag har bara haft bilen i två veckor och upplevt det som att jag kommer betydligt kortare än vad jag tänkt mig. Idag kollade jag infon i trip sidan.
Sedan förra laddningen har jag kört 157 km och förbrukat 51,8 kWh. Den var 90 % laddad vilket från start borde varit ca 76,5 kWh. (90 batteri är om jag förstått saken rätt endast 85kwh i praktiken) alltså borde jag ha 24,7 kWh kvar. Mätaren visar att jag har 11% kvar vilket endast skulle motsvara 9,4 kWh. Det saknas alltså ca 15kwh. Man börjar fundera om de kan ha monterat ett 75 batteri istället för ett 90. Känns konstigt att siffrorna inte går ihop annars. Hade kunnat köpa några procent fel, men det här känns för mycket för att det skall gå att förklara med kupévärmare etc. Den borde väl för övrigt räknas in i den totala förbrukningen för tripen?
Inte konstigt alls speciellt så här års.....Beigler skrev:Jag har en annan konstighet.
Det som inte kommer med är uppvärmning samt att bilen faktisk drar ström när den står still ( inte så mycket dock )
Och med tanke på att du kört bara 15 mil och förbrukat 80% så antar jag att det är korta turer det gäller
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Är inte "brickningsgränsen" 15kwh? Dvs, i ett 90-batteri kan du bara använda 75.Beigler skrev:Jag har en annan konstighet.
Tyvärr är det inte bara korta sträckor. Körde ToR Stockholm - Uppsala plus lite andra korta sträckor.
I min nya MX P90D har jag 341 km soc vid 90% vilket ger 379 km på 100% om man räknar baklänges. Båda siffrorna avser typical range.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Du kan inte dra några som helst slutsatser utifrån förbrukad energi som visas i trippmatären såvida du inte har kört hela tiden. Så fort bilen står still en längre stund blir det missvisande. Allting tas inte med i beräkningen.
Om du på ett hyfsat säkert sätt vill ta reda på hur mycket kapacitet som finns i batteriet får du ladda fullt och köra tills det är tomt, eller nästan tomt, helst utan att stanna.
Om du på ett hyfsat säkert sätt vill ta reda på hur mycket kapacitet som finns i batteriet får du ladda fullt och köra tills det är tomt, eller nästan tomt, helst utan att stanna.
Precis. Förutom brickningsgränsen så är vampire drain en faktor. Både forumet och Björn Nyland har tagit upp det i omgångar.mati skrev:Om du på ett hyfsat säkert sätt vill ta reda på hur mycket kapacitet som finns i batteriet får du ladda fullt och köra tills det är tomt, eller nästan tomt, helst utan att stanna.
Intressanta begrepp du använder som du gärna får förklara för en nybörjare i Teslavärlden.dstr skrev:Precis. Förutom brickningsgränsen så är vampire drain en faktor. Både forumet och Björn Nyland har tagit upp det i omgångar.mati skrev:Om du på ett hyfsat säkert sätt vill ta reda på hur mycket kapacitet som finns i batteriet får du ladda fullt och köra tills det är tomt, eller nästan tomt, helst utan att stanna.

BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Om förbrukningen bara motsvara förbrukningen för framdrift förklarar det diskrepansen. Dock kan jag inte känna mig annat än lite besviken över att bilen funkar så dåligt i vår väderlek. Under 20 mil på en 90% fulladdat 90-batteri är inget jag kan övertyga elbilsskeptiker med. Knappt mig själ i ärlighetens namn. 

Brickningsgräns kan översättas till (över)kapacitet, på svenska: den kapacitet som säkrar att ett batteri på 90 kWh inte körs helt tomt (om jag förstått det hela rätt) så att det istället används till en brickningsgräns på kanske 80-85 kWh.Kriper skrev:Intressanta begrepp du använder som du gärna får förklara för en nybörjare i Teslavärlden.dstr skrev:Precis. Förutom brickningsgränsen så är vampire drain en faktor. Både forumet och Björn Nyland har tagit upp det i omgångar.mati skrev:Om du på ett hyfsat säkert sätt vill ta reda på hur mycket kapacitet som finns i batteriet får du ladda fullt och köra tills det är tomt, eller nästan tomt, helst utan att stanna.
Vampire drain handlar nog om att bilen drar ström även när den är avstängd. Inte mycket men ändå...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Jag förstår inte riktigt hur du räknar men under 20 mil låter konstigt. Jag körde 37 mil i kyla och i dåligt väder för några veckor sedan och då använde jag ändå inte mer än 90% av batteriet. Min bil 2,5 år gammal och har bara 85kWh-batteri och har tappat runt 4-5% sedan den var ny.Beigler skrev:Om förbrukningen bara motsvara förbrukningen för framdrift förklarar det diskrepansen. Dock kan jag inte känna mig annat än lite besviken över att bilen funkar så dåligt i vår väderlek. Under 20 mil på en 90% fulladdat 90-batteri är inget jag kan övertyga elbilsskeptiker med. Knappt mig själ i ärlighetens namn.
Men som sagt, detta gäller körning. Om bilen däremot står över natt i kyla utan tillgång till laddning så tappar man några procentenheter nu på vintern. Det motsvarar väl några mil hit och dit. Så är det. Men det har ingenting med dålig räckvidd i sig att göra. Laddar man till 90% och kör iväg inom några timmar så är inte räckvidden under 20 mil som du säger.
Så om man kör kontinuerligt en längre sträck så stämmer den angivna rangen bättre än när man kör många kortare resor.
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- Bjelke
- Teslaägare
Om det är riktigt kallt ute kan det bli en rätt så ansenlig mängd ändå (som går till batterivärmaren)...Johnalm skrev:Brickningsgräns kan översättas till (över)kapacitet, på svenska: den kapacitet som säkrar att ett batteri på 90 kWh inte körs helt tomt (om jag förstått det hela rätt) så att det istället används till en brickningsgräns på kanske 80-85 kWh.Kriper skrev:Intressanta begrepp du använder som du gärna får förklara för en nybörjare i Teslavärlden.dstr skrev:Precis. Förutom brickningsgränsen så är vampire drain en faktor. Både forumet och Björn Nyland har tagit upp det i omgångar.mati skrev:Om du på ett hyfsat säkert sätt vill ta reda på hur mycket kapacitet som finns i batteriet får du ladda fullt och köra tills det är tomt, eller nästan tomt, helst utan att stanna.
Vampire drain handlar nog om att bilen drar ström även när den är avstängd. Inte mycket men ändå...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Begriplig förklaring. Tack!Johnalm skrev:Brickningsgräns kan översättas till (över)kapacitet, på svenska: den kapacitet som säkrar att ett batteri på 90 kWh inte körs helt tomt (om jag förstått det hela rätt) så att det istället används till en brickningsgräns på kanske 80-85 kWh.Kriper skrev:Intressanta begrepp du använder som du gärna får förklara för en nybörjare i Teslavärlden.dstr skrev:Precis. Förutom brickningsgränsen så är vampire drain en faktor. Både forumet och Björn Nyland har tagit upp det i omgångar.mati skrev:Om du på ett hyfsat säkert sätt vill ta reda på hur mycket kapacitet som finns i batteriet får du ladda fullt och köra tills det är tomt, eller nästan tomt, helst utan att stanna.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ja, precis som med en fossilare så blir det mycket högre förbrukning om man kör många små korta sträckor än om man kör en långkörning. Den angivna rangen är en beräkning på en given förbrukning, vilken du inte når vid småkörning.Kriper skrev:Så om man kör kontinuerligt en längre sträck så stämmer den angivna rangen bättre än när man kör många kortare resor.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015