Trögt att stänga förardörren, på väg till dårhuset!

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Trögt att stänga förardörren, på väg till dårhuset!

Inlägg av peterlauri »

En lång historia så kort som möjligt. Länk till en video finns här, där jag försöker demonstrera hur trög dörren är: https://goo.gl/photos/KPVaHd5vbTNPLRTV8

Båda framdörrarna har fungerat kanonbra när jag fick bilen, med undantag av enstaka stängningar med fönstret utanför ramen. Lämnade in bilen på en veckas service då dom fixade till lite lister, knakande FWD, m.m. När jag fick tillbaka bilen så upptäckte jag att förardörren inte stänger med deras mekaniska stängning (2/3 av gångerna), och att den går trögt i hackiga intervall, alltså riktigt trögt, när man försöker stänga den manuellt. Jag frågade service, och dom tror att dom inte kalibrerat om dörrens motor efter service. Jaja, stack till Finland för jobb en vecka, och fick tid för att fixa detta + en trasig sensor för spolarvätskan.

Fick idag tillbaka dörren, nu funkar mekaniska stängningen, men nu är dörren ÄNNU trögare. Jag jämför med passagerardörren, och det är fantastisk skillnad. Gick direkt tillbaka till service, där teknikern kom ut och tittade på det. Han säger att förardörren ska gå trögare, då den används mer ofta...

Hur uppfattar ni andra X-ägare era framdörrar? Måste ni stänga någon nästan med tvång?

Det jag har uppfattat, hur dörrarna fungerar, och enligt manualen, är att om man använder dörren manuellt, så stängs bromsen/motorn av, och man kan lätt öppna/stänga dörren. Detta funkade kanon, men inte efter jag fått tillbaka bilen från service...

Det intressanta är, att teknikern jag pratade med idag säger att dom kan göra att dörren går lättare. Men att dom då måste skriva en notering att "kund önskat avvika från fabriksinställningar". Hrm, detta låter väldigt konstigt... Med lite sunt förnuft, om man använder sina händer och hjärna, så förstår man att min dörr inte mår bra... Ni kan även ta en titt på nästa inlägg där jag visar något ännu konstigare :) :) :)

Bild på manualen om stänga/öppna dörrarna:

Anm. De elektroniskt drivna framdörrarna övergår till manuell användning om du väljer att öppna eller stänga en dörr manuellt.
IMG_4074.JPG
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Re: Trögt att stänga förardörren, på väg till dårhuset!

Inlägg av Tenk »

Ingen skillnad på dörrarna på min X och inte tröga, låter märkligt och inte trovärdigt att det ska vara skillnad.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Låter lite som deras vanliga "attityd", inte ovanligt att det låter så tills dom vet vad dom ska göra, så har dom gjort många ggr förr tyvärr, men hoppas verkligen dom får till det snabbt iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Lämnade in imorse, och fick tillbaka den för en stund sedan. Det var ett mekaniskt problem, motorn kärvade på något sätt. Nu är den återställd, och funkar som innan servicen :)
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Skriv svar