fakerlind skrev:bylund skrev:fakerlind skrev:Jonas H skrev:Zalman3 skrev:Hur långt kommer du i -20 grader?
För kort erfarenhet för att uttala mig. Det är nu precis det slagit om och blivit kallt. Mätaren säger dock 363 km typical vid 90% laddning, men ingen aning om det stämmer i praktiken. Får återkomma om det när jag kört mer

det kan nog stämma. Jag har 403km typical vid 90% SoC med min 90D här i Fjollträsk

.
Fast typical har inte något med position eller egen normalförbrukning att göra. Det baseras på en fast förbrukning per biltyp.
Aha. Men varför skiljer det sig då från gång till gång? Jag laddar alltid till 90% och får en typ range från 398km till 405km. Borde det inte vara statiskt vid en viss %?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
I princip borde det vara så, men det kan variera lite pgav några olika faktorer,
batteriets temperatur tex, kan ge lite olika värde som bilen utgår ifrån, detta gäller mest om man kollar räckvidden ett tag efter att laddningen är klar, vilket även kan ge upphov till nästa "felkälla" som
är att bilen kan hinna förbruka lite ström efter att laddningen avslutats.
Sedan kan det ju oxo diffa lite på hur exakt den avslutar laddningen helt enkelt.
Sedan har vi det det med hur bilen "vet" batteriets kapacitet, och det hjälper man bäst till med om man laddar fullt ibland och även drar ut det till så lågt man /kan/vågar så att bilen kan kalibrera sig sas.
Skillnaden för dig är ju faktiskt bara typ 1,7% för dom räckviddsvärdena