Räckviddsmyten vid kallväder

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Räckviddsmyten vid kallväder

Inlägg av Teslaspolen »

Som jag sett flera andra klura på så undrar jag om inte det är lite av en myt att elbilar tappar stora mängder räckvidd vid kallväder på grund av uppvärmning.

Själv upplever jag att värmen gör varken till eller från i en 24 kWh Leaf, däremot gör snöoväder att den slukar ström på grund av ökad friktion mot snön.

Jag menar på, som andra, att myten kommer ifrån tidiga elbilar (exempelvis iMiEV) med pyttesmå batterier, att då blir värmen en mycket större andel av den förbrukade energin emot mer moderna fordon.

Vad säger ni?
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Re: Räckviddsmyten vid kallväder

Inlägg av ovelundkvist »

Ja, det är framför allt den ökade friktionen med snö/slask & vinterdäck som sänker räckvidden, inte kupevärmen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Tesla Björn menar att det behövs ca 2kw för att värma kupen på vintern.
Dock tas 1 kw från spillvärme och 1 kw från batteriet.
Så han menar att förbrukningen ökar med 5-10% på vintern.

Dock spelar regn/snö stor roll för förbrukningen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Efter 4400mil i e-Golf, 2000mil i e-up, 2200mil i Tesla P85, kollegor som kört Leaf mm.

Slutsats: Räckvidden sjunker rejält.

Beror på en mängd olika orsaker där vissa är unika för elbilar:

Kallt batteri +20gr idealiskt
Behov av värme i kupe/rutor
Förvärme viktigt, se ovan.
Vinterdäck/fälgar med ökat motstånd
Lufttrycket i däcken feljusterat? (Kyla sänker lufttrycket)
Ökat rullmotstånd slask/vatten
Bil/hjulhus/fälgar med snö =ökat luftmotstånd
Kall luft, högre densitet =högre luftmotstånd

Sammantaget gör det att jag personligen räknar med 1/2 av officiell räckvidd vintertid oavsett elbil. Där värmepump hjälper en del. Sen på en bil med stoooort batteri som Tesla så påverkar värmarens förbrukning mindre än på en e-up som har 1/4:del så stort batter jämfört med en 85:a. (Båda har en värmare som kan dra ca 5kW från batteriet vid max värmebehov.)

Gasar jag på som vanligt med min P85 så hamnar jag lätt under 30mils räckvidd. Där jag ligger på 35mils/100% räckvidd i genomsnitt på 2200mil. (2,18kWh/mil i genomsnitt, 77kWh tillgängligt ger ca 77/2,18=35,3mil)

Så nej, skulle nog säga att det är högst påtaglig förändring vintertid.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jag har kört flera korta bitar de senaste dagarna. Med förbrukning på 400+ Wh/km, så fort jag kört lite längre så har förbrukningen gått ner till något mer normalt. Till saken hör att min bil står utan laddning och värmer från batteriet. Mitt nya garage och trefas blir snart klart, men snöovädret stoppade gjutningen av bottenplattan i morgon. :(
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Jo jag minns den där, men stämmer det verkligen? Att köra värmen på max under en hel resa gör man ju inte, utan värmer upp, sedan underhållsvärmer.

Ser att dom använder en större mäng olika elfordon, något som säkert ger inslag. C-Zero, i-MiEV, Prius lär knappast gilla att värma kupè i kallväder, medans en Tesla lär knappast bli märkbart påverkad av det...
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Börjar man sin resa med en bil som stått ute över natten utan undehållsladdning i -20, inte förvärmt bilen innan avresa kommer såklart slå hårt på förbrukningen vid kortare resor. Samma gäller en fossilbil men där kan man dra nytta av spillvärmen från motorn till att värma kupén.

Tror de flesta kan sänka förbrukningen genom att se över däcktrycket och även sänka hastigheten något. Sen har det även tipsats om att använda stolsvärmen och sänka temperaturen i kupén.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det är rätt konstigt nu på vintern. Det var ju rejält varmt senaste veckan, runt 10 grader på dagarna, alltså nästan sommartemperaturer. Ändå så hugger bilen i sig elektroner ungefär som mina hundar när de får köttfärs. Det säger bara slurp och så är det slut. Även när jag förvärmer bilen. Förbrukningen är minst 30% högre än normalt.
Så är det ju inte på sommaren när man kör vid kallare väder eller på natten. Då verkar inte temperaturen påverka förbrukningen särskilt mycket.
Jag kör dubbfritt, och tidigare år, med dieselbilarna jag haft, har jag aldrig upplevt att däcken bidrar till högre förbrukning.
Det måste alltså vara nåt annat än enbart kylan.
Är det att vägarna nu i princip alltid är blöta och det stänker en del? Eller har bilen ett vinterläge?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Håller med om att skräcken för kupé värmen på vintern är en myt. Har aldrig sett någon vits med att slåar värmen, har inte gett mig tillräckligt många extra km för att det ska vara värt besväret. Det här gäller Leaf 30kWh men effekten borde inte vara större på en Tesla.
Om det vore så att värmen vore det viktigaste för att få längre range så hade det ju varit fantastiskt, men så är det inte för mig i alla fall. Jag upplever att däcken och det något kallare batteriet är de största bovarna. Naturligtvis påverkar också regn, snö och modd räckvidden mer än värmen.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

mati skrev:
Det är rätt konstigt nu på vintern. Det var ju rejält varmt senaste veckan, runt 10 grader på dagarna, alltså nästan sommartemperaturer. Ändå så hugger bilen i sig elektroner ungefär som mina hundar när de får köttfärs. Det säger bara slurp och så är det slut. Även när jag förvärmer bilen. Förbrukningen är minst 30% högre än normalt.
Så är det ju inte på sommaren när man kör vid kallare väder eller på natten. Då verkar inte temperaturen påverka förbrukningen särskilt mycket.
Jag kör dubbfritt, och tidigare år, med dieselbilarna jag haft, har jag aldrig upplevt att däcken bidrar till högre förbrukning.
Är det att vägarna nu i princip alltid är blöta och det stänker en del? Eller har bilen ett vinterläge?
Det visade sig att Mercedes hade ett "vinterläge" när det rådde "extrem låga temperaturer" (under +10) och då körde motorn i ett läge som fokuserade på att skydda motorn istället för miljön. Kanske finns nått kallt vädermode på Teslan med men jag tror nog att det i ditt fall handlar om blöt asfalt och mjuka däck som är boven.

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Vad gäller Leaf 24 kWh så minskar räckvidden mycket drastiskt när det är kallt ute. Vid -26 fick jag en praktisk räckvidd på ca 70 km vid ca 80 km/h på vanlig landsväg med snö/is. Att luftmotståndet ökar vid lägre temp är ju sant men i så moderata hastigheter kommer det inte att spela så stor roll. Vinterdäck går inte generellt tyngre än sommardäck. Skiljer mera på tillverkare/modell. Slask gör väldigt mycket på räckvidd likaså blöt vägbana. Det som ändå påverkar en Leaf mest är enligt mig den närmast obefintliga batterivärmen. Tesla med sin batteritempreglering påverkas mycket mindre av kallt väder. iMiev och dess syskon får närmast löjligt kort räckvidd när det är riktigt kallt... Jag har funderingar på att modifiera batterivärmningen på vår Leaf.

Jag minns att S70D i somras fick märkbart högre förbrukning när tempen gick ner sent på kvällen. Saknar dock mätare på batteritemp i den så jag vet inte hur det såg ut...

Jag åkte Leaf 30 kWh till Stockholm inför SECC och mässan och kunde konstatera att den gick riktigt långt trots lägre temp då batterierna gick upp kraftigt i temp vid snabbladdningarna. Tvivlar på att den resan skulle gå att genomföra vid + 25 utan att den skulle börja klaga på överhettade batterier... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

På en elbil ser man ju "räckviddsminskningen" vid varenda kortare resa.

Med en fossilbil så har man dels "överskottsvärmen" till kupen gratis, (dålig verkningsgrad...) dels att man sällan kollar förbrukningen på korta resor, dels att själva bränslets "energiavgivningsförmåga" inte minskar vid ökad kyla. (Så som det blir på ett kallt batteri)

Därav att man upplever större "skillnad" på en elbil änen fossilbil.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Min dieselToyota äter upp runt 35km räckvidd på 16km körning vid -5 och snö. Samma resultat många gånger i rad. På sommaren äter den cirka 16km räckvidd på samma sträcka.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Remuz skrev:
Min dieselToyota äter upp runt 35km räckvidd på 16km körning vid -5 och snö. Samma resultat många gånger i rad. På sommaren äter den cirka 16km räckvidd på samma sträcka.
Jag måste tanka dieselskräpet oftare nu på vinterhalvåret trots exakt samma körmönster men åker jag långt tänker jag inte mycket på det då jag kommer minst 50mil på full tank. Med en Tesla som alltid laddar upp till 80/90% varje natt blir ökad förbrukning till vardags ett mindre problem. På långresorna blir det dock mycket mer kännbart än i en fossilare.

Det beror helt på vilket körmönster man har men håller man sig till SuC-land är det bara lite fler laddstopp på vintern som det resulterar i några få gånger per år.

Tar hellre några fler/längre laddstopp på vintern än att behöva frysa vid macken en extra gång i månaden vintertid.

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Av allt jag har läst så använder inte Tesla någon värmepump och inte heller spillvärme från motor och elektronik till är värma kupén. Teslan använder endast ren el till att värma kupén. Se bild:
Bild
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Ganska säker på att det är de blöta vägarna. TeslaBjörn har ju sagt det några gånger och det verkar som väglaget påverkar mer än själva värmen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag körde idag nissan leaf 24kWh från japan, dvs den utan värmepump och hade skärmen för elförbrukning uppe hela tiden. Så här drog den under olika scenarion:
Defrost/hög effekt: 4,5kW
Underhållsvärme: 1,5kW

Det immade igen trots att jag hade underhållsvärmen på så i snitt drog nog klimatsystemet runt 3-4kW då jag använde avfrostningsläget för framrutan en del. Därför beslöt jag mig för att ha klimatsystemet helt avstängt och satte på det så fort det immade igen, då drog det istället i snitt kanske 1kW men då var det lite kallt stundtals.

Min känsla är att bilen som är från 2012 o har gått 6kmil kanske hade ungefär 17kWh tillgängligt i batterierna. Jag körde hela tiden i cirka 90km/h och då drog motorn ungefär 18kW i snitt. Uträkning ger:
Med full fräs på klimatsystemet: 77km
Underhållsvärme: 87km
Utan klimatsystemet: 94km

Så visst har det inverkan.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

apkungen skrev:
Av allt jag har läst så använder inte Tesla någon värmepump och inte heller spillvärme från motor och elektronik till är värma kupén. Teslan använder endast ren el till att värma kupén. Se bild:
Bild
Vafan!? Är det en myt att Tesla kan använda motorvärme till kupén? Snacka om att man blir lite desillusionerad :(
Det är ju en av dom största fördelarna ju (som då kanske inte alls ens existerar, vilket jag ofta påpekar ju).
Att värma batteriet är ju bra men ändå lixom...
Och inte ens en värmepump?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Jag körde idag nissan leaf 24kWh från japan, dvs den utan värmepump och hade skärmen för elförbrukning uppe hela tiden. Så här drog den under olika scenarion:
Defrost/hög effekt: 4,5kW
Underhållsvärme: 1,5kW

Det immade igen trots att jag hade underhållsvärmen på så i snitt drog nog klimatsystemet runt 3-4kW då jag använde avfrostningsläget för framrutan en del. Därför beslöt jag mig för att ha klimatsystemet helt avstängt och satte på det så fort det immade igen, då drog det istället i snitt kanske 1kW men då var det lite kallt stundtals.

Min känsla är att bilen som är från 2012 o har gått 6kmil kanske hade ungefär 17kWh tillgängligt i batterierna. Jag körde hela tiden i cirka 90km/h och då drog motorn ungefär 18kW i snitt. Uträkning ger:
Med full fräs på klimatsystemet: 77km
Underhållsvärme: 87km
Utan klimatsystemet: 94km

Så visst har det inverkan.
Visst har kylan inverkan men om den drar 3kW konstant så har den på 1 timme dragit 3kWh eller lite drygt 3% av ett batteri på 90kWh. Mycket regn kan påverka mer på förbrukningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

apkungen skrev:
Jag har märkt att man måste ha igång AC och värme för att hålla rutorna rena, precis som på alla nyare bilar. Ett alternativ är ju att stötvis dra igång defrosten som du gjorde.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag tror man ska vara noga med att hålla isär snittförbrukning vid blandad körning och förbrukning vid långkörning. Min upplevelse är att uppvärmningen av kupén gör enorm skillnad på förbrukningen till vardags, när jag ofta kör korta resor på 1-3 mil styck. Då blir ju kostnaden för att nå värme väldigt stor relativt kostnaden för att driva bilen den korta sträckan. Men på långresor så blir kostnaden för att få upp temperaturen ganska liten utslagen på hela körsträckan.

Och det är ju framförallt på långresorna man behöver bilens räckvidd, inte till vardags, så det är ju vad som räknas i praktiken...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Renault Zoe för rejält minskad räckvidd vintertid. Redan när temperaturen sjönk från 20 till 5 grader märktes det tydligt. Jag har kört några längre resor samma väg i olika temperaturer och för att ta ett konkret exempel:

Åkte söderut från Nyköpingstrakten till Malmö i somras. Jag stannade och laddade 3 ggr på en sträcka av c:a 50 mil.
För några veckor sedan åkte jag till Göteborg, en sträcka på 34 mil, och jag stannade även då 3 ggr och det var ungefär med samma marginal i batteriet då.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Om jag kommer ihåg rätt är det 6 kW som värmer/kyler kupén och lika mycket för batteriet, min erfarenhet är att så snart batterivärmningen är klar (regenbegränsningen försvinner) börjar förbrukningen ticka nedåt.

Som berörts tidigare så känns det som Tesla blivit mer konservativa och regenbegränsar betydligt mer idag än tidigare, idag körde jag blandat motorväg och lite tätort med ärenden i nästan en timme innan regenbegränsningen försvann.

Räkna med 30-50% extra på vintern, för er som fått era bilar under hösten, ni kommer att bli förvånade hur stor skillnad det är så snart det blir lite varmare.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Om man vill ha låg förbrukning i Tesla på korta resor så kan man slå på range mode eller förvärma innan. Med range mode på hårt jag hört att batterivärmning inte slås på.
Skriv svar