Förmånsvärden model S
Moderator: Redaktion
- jonsalgerier
- Teslaägare
Förmånsvärden model S
Hej,
I min beslutsprocess inför Teslaköp kände jag att jag behövde få lite koll på de förmånsvärden som gäller för olika modeller. Därför gjorde jag den här tabellen och jag postar den här så att den kanske kan hjälpa någon annan (bara att ta bort tråden om det redan finns på forumet).
Hoppas att den kan vara någon till nytta.
/Jons
Obs! Nedanstående är helt rena bilar med 0 i extrautrustning och ingen reducering för många mil i tjänsten.
I min beslutsprocess inför Teslaköp kände jag att jag behövde få lite koll på de förmånsvärden som gäller för olika modeller. Därför gjorde jag den här tabellen och jag postar den här så att den kanske kan hjälpa någon annan (bara att ta bort tråden om det redan finns på forumet).
Hoppas att den kan vara någon till nytta.
/Jons
Obs! Nedanstående är helt rena bilar med 0 i extrautrustning och ingen reducering för många mil i tjänsten.
Re: Förmånsvärden model S
Letar man efter en leasebar begagnad bil känns 85 från 2015 som ett riktigt bra val och även med viss batteridegradering får man ut mer än i en ny 60. Man får dessutom extremt mycket lastutrymme med stora frunken.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Smidigt. Och det får mig att känna mig väldigt smart som kände av vartåt det barkade och beställde en 85D av årsmodell 2015 innan det var för sent 

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Riktigt bra drag och det kommer dessutom löna sig när du suktar efter en ny längre framdanni skrev:Smidigt. Och det får mig att känna mig väldigt smart som kände av vartåt det barkade och beställde en 85D av årsmodell 2015 innan det var för sent

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Ska bli spännande att se hur förmånsvärdena blir för 2017 nu med prishöjning som varit.
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 1 gånger.
- jonsalgerier
- Teslaägare
Jo, det är samma (iaf enligt skatteverket). Det är egentligen rätt många saker som är lite konstiga om man tittar närmare.hooked skrev:Bra lista och tack för sammanställningen! Kör själv en 90D och det låga förmånsvärdet fällde avgörande för min del jämfört med P-modellerna. Är det förresten korrekt i listan att P90DL och P100DL har samma förmånsvärde? P100DL måste väl alltid varit dyrare i inköp?
Ska bli spännande att se hur förmånsvärdena blir för 2017 nu med prishöjning som varit.
Obs. Sen har standardutrustning, paketpriser, innehåll i paket och separata utrustningsdetaljer kostat väldigt olika vid olika tidpunkter. Där man i princip kan räkna fram förmånsvärdet/månad för utrustningen genom att ta 1,67% av utrustningspriset på originalfakturan vid köpdatumet + ev saker som är köpta efteråt tex vinterdäck. (Där jag anser att man kan utelämna priset för dubbelladdare ur ekvationen). Har man t ex utrustning för 100 000kr på originalfakturan + köpt vinterdäck separat för 30 000 efteråt ska man lägga på 2171kr/månad utöver grundbilens förmånsvärde. (0,0167x130 000kr) Observera att många Tesla Model S har utrustning för 200000kr vilket ger 3340kr/mån UTÖVER bilens grundförmånsvärde.
En uppsättning 19" vinterdäck för 30000kr blir alltså 500kr/mån i ökat förmånsvärde.
Sen ändras siffrorna en aning vid årsskiftet då statslåneräntan förändras.
Just det här årsskiftet 2016/2017 ändras också maximal miljöbilsreduktion från 16000 ner till 10000. Det ger en skillnad på 6000/år=500kr/mån som förmånsvärdena kommer att gå upp för de allra flesta miljöbilar.
Så tar man min P85 med AP från 2014 så har den alltså 4258 i grundförmånsvärde + 1620 för fabrikstillvalen (97 000kr för fabrikstillvalen) =5878kr/mån under 2016. Och efter årsskiftet under hela 2017 så hamnar den på ca 6378kr/mån.
En uppsättning 19" vinterdäck för 30000kr blir alltså 500kr/mån i ökat förmånsvärde.
Sen ändras siffrorna en aning vid årsskiftet då statslåneräntan förändras.
Just det här årsskiftet 2016/2017 ändras också maximal miljöbilsreduktion från 16000 ner till 10000. Det ger en skillnad på 6000/år=500kr/mån som förmånsvärdena kommer att gå upp för de allra flesta miljöbilar.
Så tar man min P85 med AP från 2014 så har den alltså 4258 i grundförmånsvärde + 1620 för fabrikstillvalen (97 000kr för fabrikstillvalen) =5878kr/mån under 2016. Och efter årsskiftet under hela 2017 så hamnar den på ca 6378kr/mån.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Tycker det är riktigt tråkigt att man redan nästa år tar bort incitament att byta till en miljöbil. Sänker från 16k -> 10k samt slopar supermiljöbilspremien. Tyvärr kommer detta nog att göra många företagares kalkyl spricker. Min spontana känsla är att dessa faktum + Teslas prisökning och att SuC inte längre fritt kan flöda el in i bilarna kommer innebära en rejält minskad försäljning av nya Teslor i Sverige 2017. Frågan är bara hur stort försäljningstapp. Förstår mig inte på regeringen. Tomtar!
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 1 gånger.
Nja fast supermiljöbilspremierna finns nog kvar precis som under 2016 (40000kr för ren elbil) Finns i budgeten och själva beslutet tas nog helt odramatiskt här omkring jul.
Aaah, såg det nu att det fanns med i budget. Läste gamla artiklar från innan sommaren. Det var ju positivt iafLeo skrev:Nja fast supermiljöbilspremierna finns nog kvar precis som under 2016 (40000kr för ren elbil) Finns i budgeten och själva beslutet tas nog helt odramatiskt här omkring jul.

Ligger i budgetpropositionen att man avsatt medel för det. Nya Bonus&Malusförslaget är också väldigt omstritt och blir ganska säkert försenat till 1/7 2018 så då lär det nog löpa på ytterligare lite till. Enligt insatta personer inom området som jag personligen diskuterade detta med under e-car mässan i November.
Den 12/12 klubbades ytterligare 180 mille igenom för att täcka 2016. 700 fräscha på förslag inför 2017, hoppas det går igenom.
Det är extremt märkligt att förmånsvärdena höjs faktiskt. Få subventioner känns så rätt riktade som lite skattelättnad på just Model S och X. Det är ju verkligen Tesla som fått elbilsbollen i rullning! Varför dra upp förmånsvärdena redan nu?? Precis när övriga biltillverkare fått eld i röven...
Sänkta försäljningssiffror får garanterat en tydlig effekt att de andra tillverkarna lugnar sig en aning, skjuter fram produktionsstarter och snålar lite med R&D-budgetar. Dvs själva definitionen för att "skjuta sig i foten" från beslutsfattarnas sida. Faller i fällan att de "stödjer rikas lyxbilar med skattemedel" osv. Jag är fan inte rik, men har haft möjlighet att byta från min Skodadiesel till elbil enbart tack vare skattelättnader. Hade nivåerna legat där de ligger och kommer hamna 2017 hade det inte varit möjligt.
Så sjukt idiotisk manöver. Och jag är ändå genomröd.
Sänkta försäljningssiffror får garanterat en tydlig effekt att de andra tillverkarna lugnar sig en aning, skjuter fram produktionsstarter och snålar lite med R&D-budgetar. Dvs själva definitionen för att "skjuta sig i foten" från beslutsfattarnas sida. Faller i fällan att de "stödjer rikas lyxbilar med skattemedel" osv. Jag är fan inte rik, men har haft möjlighet att byta från min Skodadiesel till elbil enbart tack vare skattelättnader. Hade nivåerna legat där de ligger och kommer hamna 2017 hade det inte varit möjligt.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
En sen 2014 S85 (producerad okt-dec) borde vara bästa valet då. Med AP men till 2014 års förmånsvärde...
Tyvärr är min 2014 producerad i juni...

Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Exakt en sån jag harmatbl skrev:En sen 2014 S85 (producerad okt-dec) borde vara bästa valet då. Med AP men till 2014 års förmånsvärde...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Att förmånsvärdena går upp är inte något aktivt beslut som någon fattat. Värdena baserar sig helt enkelt på bilens pris - när priset går upp så går förmånsvärdena till slut upp. Men det är inte en helt hundraprocentig koppling och dessutom med viss fördröjning. Det är nämligen såkallade "listpriser" som gäller, och listorna uppdateras en eller två gånger om året. Så det kan ta upp till ett år innan en prishöjning slår igenom på förmånsvärdet.MSO skrev:Det är extremt märkligt att förmånsvärdena höjs faktiskt. Få subventioner känns så rätt riktade som lite skattelättnad på just Model S och X. Det är ju verkligen Tesla som fått elbilsbollen i rullning! Varför dra upp förmånsvärdena redan nu?? Precis när övriga biltillverkare fått eld i röven...
Så det är inte alls märkligt att förmånsvärdena höjts hittills. Sen kommer det ytterligare en höjning nu vid årsskiftet med 500 kr per månad för alla elbilar och laddhybrider - den däremot har man fattat aktivt beslut om. Och det gäller retroaktivt, dvs det gäller även våra redan köpta bilar.
Från min förra S85, tillverkad i maj -14 med förmånsvärde 2583 kr utan utrustning har jag nu 11300 kr, som sagt: någon måste dra igång marknaden för att Svensson ska haka på framöver. Jag ser det som en investering både i form av personlig glädje och (samhälls)nytta.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Jag är lite nervös för om min bil blir producerad i år eller ej, så jag mailade Andy på Tesla och frågade och om han visste nått om förmånsvärdena skulle gå upp för 2017 modellerna och om Tesla rapporterar in priser till Skatteverket och i så fall från vilket datum. Fick detta till svar.danni skrev:Att förmånsvärdena går upp är inte något aktivt beslut som någon fattat. Värdena baserar sig helt enkelt på bilens pris - när priset går upp så går förmånsvärdena till slut upp. Men det är inte en helt hundraprocentig koppling och dessutom med viss fördröjning. Det är nämligen såkallade "listpriser" som gäller, och listorna uppdateras en eller två gånger om året. Så det kan ta upp till ett år innan en prishöjning slår igenom på förmånsvärdet.MSO skrev:Det är extremt märkligt att förmånsvärdena höjs faktiskt. Få subventioner känns så rätt riktade som lite skattelättnad på just Model S och X. Det är ju verkligen Tesla som fått elbilsbollen i rullning! Varför dra upp förmånsvärdena redan nu?? Precis när övriga biltillverkare fått eld i röven...
Så det är inte alls märkligt att förmånsvärdena höjts hittills. Sen kommer det ytterligare en höjning nu vid årsskiftet med 500 kr per månad för alla elbilar och laddhybrider - den däremot har man fattat aktivt beslut om. Och det gäller retroaktivt, dvs det gäller även våra redan köpta bilar.
Vi kan tyvärr inte heller spekulera i Skatteverkets beräkningar av förmånsvärden då de bygger på dels SKVs bedömning och dels prisbasbelopp och statslåneränta. Gissningsvis vår vi de nya beräkningarna inom kort.
Vårt pris är inte viktigt, det är jämförbara bilars pris som påverkar Teslas förmånsvärden.
Man kan undra hur mycket egentligen Tesla uppvaktar Skatteverket och förklarar hur viktigt det är att inte förmånsvärdena drar iväg om man vill ha en omställning till fosilfritt på sikt. Tror det är ganska många av oss som aldrig skulle komma på tanken att ha bil i miljonklassen om den inte var elektrisk och med vettigt förmånsvärde.
Så med detta vill jag mena att förmånsvärdet inte borde följa dollarn som det i viss mån verkar göra, utan bestäm bara att det skall vara som en medel-Volvo eller nått liknande. Som det är nu kan det ju bli en jävla skillnad från år till år utan att bilen i sig inte ändrat pris nått nämnvärt i dollar räknat.
I have spoken!
Sitter med samma "räckvidds-ångest" här, skall årets dagar räcka för att hinna skruva ihop en S60D?!
Hur svårt kan det vara?
Men, kan det vara så att VIN-tilldelningen kan hjälpa oss arma européer som får vänta tills kvartalsekonomins leveranser är avklarade?
Någon annan som blivit välsignad med en bil i januari/februari tidigare år kanske vet?
Hur svårt kan det vara?
Men, kan det vara så att VIN-tilldelningen kan hjälpa oss arma européer som får vänta tills kvartalsekonomins leveranser är avklarade?
Någon annan som blivit välsignad med en bil i januari/februari tidigare år kanske vet?
MS 60D Multi-vit, troligen på väg att bli en 75:a
Det var en sån jag sökte efter i januari 2015 med inte så mycket utrustning, men det enda som fanns med AP var min P85, så då fick det bli så! (Fanns några fullutrustade S85 med högre förmånsvärde också)matbl skrev:En sen 2014 S85 (producerad okt-dec) borde vara bästa valet då. Med AP men till 2014 års förmånsvärde...
Idag har en S60 med likvärdig utrustning samma förmånsvärde som min P85 =5900kr/mån.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Tanken bakom förmånsvärdet är ju att göra det ungefär lika dyrt att ha bil på firman som att ha det privat. Så därför är det ju inte alls orimligt att förmånsvärdet ska följa priset (och därmed dollarkursen). När dollarn och då priset går upp blir det ju dyrare att ha bilen privat, och då ska det bli dyrare att ha den i firman.zeb skrev:Jag är lite nervös för om min bil blir producerad i år eller ej, så jag mailade Andy på Tesla och frågade och om han visste nått om förmånsvärdena skulle gå upp för 2017 modellerna och om Tesla rapporterar in priser till Skatteverket och i så fall från vilket datum. Fick detta till svar.danni skrev:Att förmånsvärdena går upp är inte något aktivt beslut som någon fattat. Värdena baserar sig helt enkelt på bilens pris - när priset går upp så går förmånsvärdena till slut upp. Men det är inte en helt hundraprocentig koppling och dessutom med viss fördröjning. Det är nämligen såkallade "listpriser" som gäller, och listorna uppdateras en eller två gånger om året. Så det kan ta upp till ett år innan en prishöjning slår igenom på förmånsvärdet.MSO skrev:Det är extremt märkligt att förmånsvärdena höjs faktiskt. Få subventioner känns så rätt riktade som lite skattelättnad på just Model S och X. Det är ju verkligen Tesla som fått elbilsbollen i rullning! Varför dra upp förmånsvärdena redan nu?? Precis när övriga biltillverkare fått eld i röven...
Vi kan tyvärr inte heller spekulera i Skatteverkets beräkningar av förmånsvärden då de bygger på dels SKVs bedömning och dels prisbasbelopp och statslåneränta. Gissningsvis vår vi de nya beräkningarna inom kort.
Vårt pris är inte viktigt, det är jämförbara bilars pris som påverkar Teslas förmånsvärden.
Man kan undra hur mycket egentligen Tesla uppvaktar Skatteverket och förklarar hur viktigt det är att inte förmånsvärdena drar iväg om man vill ha en omställning till fosilfritt på sikt. Tror det är ganska många av oss som aldrig skulle komma på tanken att ha bil i miljonklassen om den inte var elektrisk och med vettigt förmånsvärde.
Så med detta vill jag mena att förmånsvärdet inte borde följa dollarn som det i viss mån verkar göra, utan bestäm bara att det skall vara som en medel-Volvo eller nått liknande. Som det är nu kan det ju bli en jävla skillnad från år till år utan att bilen i sig inte ändrat pris nått nämnvärt i dollar räknat.
I have spoken!
Sen vet vi att förmånsvärdet är ett extremt bra styrmedel för att påverka nybilsköparna i Sverige. Samtidigt kan jag väl tycka att det borde finnas sätt att gynna försäljningen av elbilar som också kan inkludera privatköparna.
Jo
Jo, generellt är ju tanken att det skall bli samma kostnad privat som firmabil. Men i supermiljöbilsfallet är det som Andy skriver, bilens pris skall inte spela nån roll. Det är vad motsvarande bil utan miljöbilsteknik kostar som ligger till grund för förmånsvärdet. Väljer man att en amerikansk bil är motsvarande hoppar ju förmånsvärdet med dollarn. Men om en svensk eller tysk bil väljs som motsvarande borde förmånsvärdet kunna vara mer stabilt.danni skrev:Tanken bakom förmånsvärdet är ju att göra det ungefär lika dyrt att ha bil på firman som att ha det privat. Så därför är det ju inte alls orimligt att förmånsvärdet ska följa priset (och därmed dollarkursen). När dollarn och då priset går upp blir det ju dyrare att ha bilen privat, och då ska det bli dyrare att ha den i firman.zeb skrev:Jag är lite nervös för om min bil blir producerad i år eller ej, så jag mailade Andy på Tesla och frågade och om han visste nått om förmånsvärdena skulle gå upp för 2017 modellerna och om Tesla rapporterar in priser till Skatteverket och i så fall från vilket datum. Fick detta till svar.danni skrev:Att förmånsvärdena går upp är inte något aktivt beslut som någon fattat. Värdena baserar sig helt enkelt på bilens pris - när priset går upp så går förmånsvärdena till slut upp. Men det är inte en helt hundraprocentig koppling och dessutom med viss fördröjning. Det är nämligen såkallade "listpriser" som gäller, och listorna uppdateras en eller två gånger om året. Så det kan ta upp till ett år innan en prishöjning slår igenom på förmånsvärdet.MSO skrev:Det är extremt märkligt att förmånsvärdena höjs faktiskt. Få subventioner känns så rätt riktade som lite skattelättnad på just Model S och X. Det är ju verkligen Tesla som fått elbilsbollen i rullning! Varför dra upp förmånsvärdena redan nu?? Precis när övriga biltillverkare fått eld i röven...
I have spoken!
Sen vet vi att förmånsvärdet är ett extremt bra styrmedel för att påverka nybilsköparna i Sverige. Samtidigt kan jag väl tycka att det borde finnas sätt att gynna försäljningen av elbilar som också kan inkludera privatköparna.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
"Motsvarande bil" ska i normalfallet vara samma märke och modell utan miljöteknologin. Så en laddhybrid jämförs med bensinvarianten av exakt samma bil. I Teslas fall finns ingen motsvarande bil, så man har helt enkelt kommit fram till en summa som man minskar priset med.
Är de inte på gång att höja supermiljöbilspremien till 60.000kr för rena elbilar ( och sänka för hybrider )?
Är de inte på gång att höja supermiljöbilspremien till 60.000kr för rena elbilar ( och sänka för hybrider )?Leo skrev:Nja fast supermiljöbilspremierna finns nog kvar precis som under 2016 (40000kr för ren elbil) Finns i budgeten och själva beslutet tas nog helt odramatiskt här omkring jul.