Elkostnad laddning hemma
Moderator: Redaktion
Elkostnad laddning hemma
Har kört 200 mil på en och en halv månad sedan vi köpte vår Model S 85 -14. Har laddat hemma förutom en resa med superchargerladdning. Nu har jag fått elräkningen för november som visar att jag förbrukat 2180 kwh. Jämfört med förra året samma månad var det 800 kwh. Jag är lite chokad, ska det verkligen dra så mycket el att ladda Teslan?
Vilka är era erfarenheter av att ladda hemma? Vad är er elkostnad för att ladda bilen?

Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Elkostnad laddning hemma
Enkelt, 85 kWh kostar ca 85 kr. Från helt tomt batteri till fullt alltså.Kriper skrev:Har kört 200 mil på en och en halv månad sedan vi köpte vår Model S 85 -14. Har laddat hemma förutom en resa med superchargerladdning. Nu har jag fått elräkningen för november som visar att jag förbrukat 2180 kwh. Jämfört med förra året samma månad var det 800 kwh. Jag är lite chokad, ska det verkligen dra så mycket el att ladda Teslan?Vilka är era erfarenheter av att ladda hemma? Vad är er elkostnad för att ladda bilen?
200 mil x 2-2,5 kWh/mil ger någonstans mellan 400-500 kWh/kostnad för bilens förbrukning. Övrig mellanskillnad kan ju bero på allt möjligt såsom väderlek etc.
Senast redigerad av Johnalm, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Om du inte kör som en biltjuv och snittar 650 Wh/km??
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Sen är det lite förluster + extra kräm för uppvärmning när bilen är inkopplad men bilen har nog i inte dragit hela mellanskillnaden som du har fått
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Innan min Tesla kommer så har jag förhoppningsvis installerat Tesla Wall Connector på separat elmätare och med Eliq energiövervakning.
Då kommer jag se vad bilen har dragit i elförbrukning per dag/månad/år
Då kommer jag se vad bilen har dragit i elförbrukning per dag/månad/år
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Jag har kopplat min Wall Connectorn över en egen elmätare. En riktig sk fasadmätare men utan fjärravläsning.
Den dagen det är dags att sälja kåken så ska det göras en energideklaration och då går man på totala elförbrukningen historiskt sett. Det blir inte så rolig läsning om man inte kan visa hur mycket av elen som gått till bilen.
Den dagen det är dags att sälja kåken så ska det göras en energideklaration och då går man på totala elförbrukningen historiskt sett. Det blir inte så rolig läsning om man inte kan visa hur mycket av elen som gått till bilen.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Nu var det en ganska kall novembermånad i år men jag fattar ändå inte hur jag kunnat få så hög förbrukning. Tack för uträkningen Johnalm.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Men en variation på 3-400kWh på en månad beroende på vädret är ju inte så mycket. Det beror naturligtvis även på vad för uppvärmningssystem man har i huset. Jag har haft betydligt högre variationer än så från år till år på samma månad. (Utan elbil)Kriper skrev:Nu var det en ganska kall novembermånad i år men jag fattar ändå inte hur jag kunnat få så hög förbrukning. Tack för uträkningen Johnalm.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Välbygt hus och bergvärme brukar inte ge så stora skillnader. Men jag låter det gå en månad till så får vi se vad förbrukningen säger. Vor kul med en elmätare kopplad till ladduttaget. Ska kolla om det finns.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Om du förvärmer bilen varje vardag i 20 minuter och det är 12kW som går åt blir det på 20 dagar ytterligare 80kWh.
Nu drar väl inte värmen konstant 6kW för kupé och 6kW för batteri men sedan har man kanske ca 10% förlust i värme utanför bilen.
Nu drar väl inte värmen konstant 6kW för kupé och 6kW för batteri men sedan har man kanske ca 10% förlust i värme utanför bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Jag har som sagt en separat elmätare till bilen. Busenkelt att ha koll på hur mycket el som går åt till bilen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Min elförbrukning har visserligen gått upp, allt annat hade ju varit lite märkligt. Men jag inbillar mig att det ligger inom brusmarginalen så att säga. Väderleken påverkar mer än vad Teslan gör.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vad kostade elmätaren?Nicke Nyfiken skrev:Jag har som sagt en separat elmätare till bilen. Busenkelt att ha koll på hur mycket el som går åt till bilen.
Kör du 3fas koppling?
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Körde ca 220 mil förra månad och hade elkostnad på 126kr och några ören.
Jag brukat alltid ladda upp till 10-tal i procent hemma och när jag är på "stan", kundmöte eller handlar ser jag till att ladda upp bilen till 90%. Ibland är det fri parkering och ibland får man betala parkering samtidigt man laddar. Två gånger blev det på Superchargers under novembermånad.
Jag brukat alltid ladda upp till 10-tal i procent hemma och när jag är på "stan", kundmöte eller handlar ser jag till att ladda upp bilen till 90%. Ibland är det fri parkering och ibland får man betala parkering samtidigt man laddar. Två gånger blev det på Superchargers under novembermånad.
Tesla Model 3 Highland
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Visst är det 3-fas. Att mata Tesla Wall Connector med 1-fas vore ju en bortkastad investering.Lophornis skrev:Vad kostade elmätaren?Nicke Nyfiken skrev:Jag har som sagt en separat elmätare till bilen. Busenkelt att ha koll på hur mycket el som går åt till bilen.
Kör du 3fas koppling?

Elmätaren köpte jag för någon hundring. Det är en riktig fasadmätare som bytts ut av vårt lokala elnätbolag när det blev lag på fjärravläsning.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Spotpriset på el var under nov c:a 46 öre per kwh.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
När man pratar elpris kom ihåg:
elpris+energiskatt+rörlig överföringsavgift hos nätbolaget x moms =total RÖRLIG kostnad som man bör räkna med.
Brukar ofta hamna närmare 1kr/kWh även om man anser sig ha "lågt" elpris.
Nätbolagen har sen flera år kraftigt höjt den sk rörliga överföringsavgiften eftersom de i princip har "monopol" på att leverera elledningarna till ditt hus.
elpris+energiskatt+rörlig överföringsavgift hos nätbolaget x moms =total RÖRLIG kostnad som man bör räkna med.
Nätbolagen har sen flera år kraftigt höjt den sk rörliga överföringsavgiften eftersom de i princip har "monopol" på att leverera elledningarna till ditt hus.

Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Vattenfall har höjt sina fasta priser med 40 % på fyra år och överföring inklusive abbonnemang kostar nu mer än elen. Blodsugare.Leo skrev:När man pratar elpris kom ihåg:

BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
julaftonsmorgonsvargtimmar mellan 03-05, när "alla" sover julklappskoma då är elen rekordbillig? åtminstone för de med effekttaxa
ladda ladda ladda 4.43 resp 7.36 öre/kwh
ms 76132 "Eleamore"
Ja och dessutom moms på energiskatten på redan skattade pengar där det först dragits arb. giv. avgift sedan inkomstskatt, sedan på återstoden som inte ens är hälften betalar man energiskatt och moms på energiskatten på sin elräkning. Helt jävla sjukt!Leo skrev:När man pratar elpris kom ihåg:
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Du menar att pengar bara ska beskattas en gång och sedan är alla ytterligare transaktioner i framtiden skattefria med en peng som någon gång beskattats?MangeT skrev:Ja och dessutom moms på energiskatten på redan skattade pengar där det först dragits arb. giv. avgift sedan inkomstskatt, sedan på återstoden som inte ens är hälften betalar man energiskatt och moms på energiskatten på sin elräkning. Helt jävla sjukt!Leo skrev:När man pratar elpris kom ihåg:
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Lite off topic men i natt kl 3-4 kostar elen 4,43 öre per kWh!
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Nu läste jag inte tråden ser jag12man skrev:julaftonsmorgonsvargtimmar mellan 03-05, när "alla" sover julklappskoma då är elen rekordbillig? åtminstone för de med effekttaxa

Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Jaaa! Bylund, fixar du det är du snäll? Snääääääälla..?bylund skrev:Du menar att pengar bara ska beskattas en gång och sedan är alla ytterligare transaktioner i framtiden skattefria med en peng som någon gång beskattats?MangeT skrev:Ja och dessutom moms på energiskatten på redan skattade pengar där det först dragits arb. giv. avgift sedan inkomstskatt, sedan på återstoden som inte ens är hälften betalar man energiskatt och moms på energiskatten på sin elräkning. Helt jävla sjukt!Leo skrev:När man pratar elpris kom ihåg:

Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Varför inte? Tycker att 4ggr är minst två gånger för mycket men det är jag.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!