OKQ8 Danderyd/Häggvik

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Ermin

OKQ8 Danderyd/Häggvik

Inlägg av Ermin »

Räkna inte med OKQ8 Chademo i Danderyd och Häggvik tror de har tröttnat på alla taxibilar som laddar nu låtsas de som att laddarna är trasiga båda har samma meddelande "fel på laddaren".
chaffis75
elbilist

Re: OKQ8 Danderyd/Häggvik

Inlägg av chaffis75 »

Jag förstår inte. Tar de betalt för att ladda? Om de tar betalt så måste de väl vara bra att de används eller vad är problemet?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Ermin

Inlägg av Ermin »

Nej det har varit gratis att ladda det är väl därför de inte fungerar hade inte varit problem att betala då jag kom fram med 8 Gids till denna med 0.4 kWh i batteriet det var väldigt svettigt att ta sig till till Frescati på Clever laddare som självklart fungerade uh ;)) det var nära
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Ok.. Ja då förstår jag problemet. Hoppas de fixar betalning snart så aktiverar de säkert laddaren igen.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Misstänker att det är den laddaren min far använder... Ja, jag har försökt få honom att ladda hemma. Men dels så har han problem med huvudsäkringen och skulle behöva en effektvakt på laddaren. Sen är det ju så att är något gratis så är det...
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Hm.. Att det finns folk som tycker det är värt besväret för knappt 2kr milen.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

joel80 skrev:
Hm.. Att det finns folk som tycker det är värt besväret för knappt 2kr milen.
Som Taxiåkare - Så klart, blir många mil!

Pratar jag för mig själv (privatbilist) så åker jag också i första hand till en gratis laddare, om jag ändå måste ladda.
Är nog mer psykologiskt än faktiskt att det känns i plånboken.

Laddning hemma = betalar mer än gärna både 2 och 3 eller t.om 5 kr milen, för bekvämligheten.

Åker jag iväg och laddar och det finns två att välja på, en gratis och en man får betala för, då krävs nog speciella behov (bråttom, snabbare laddning, extremt tomt) för att jag inte ska ta omvägen via den som är gratis!
(Har dock aldrig laddat på OK/Q8 i Danderyd/Häggvik so far...)

Tolka mig inte fel, betalar gärna för laddning, men finns alternativet gratis så känns det aldrig fel!

(Provladdade dock på Clever i helgen, och betalade för mig, trots att behovet INTE fanns, men ville mest se att allt fungerade :) )

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jocce skrev:
Pratar jag för mig själv (privatbilist) så åker jag också i första hand till en gratis laddare, om jag ändå måste ladda.
Är nog mer psykologiskt än faktiskt att det känns i plånboken.
Ja, för tittar du i plånboken så ser du att värdeminskningen för de extra milen du tar för att ta dig till en gratisladdare blir högre än elkostnaden för att ladda hemma. :)
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

dstr skrev:

Ja, för tittar du i plånboken så ser du att värdeminskningen för de extra milen du tar för att ta dig till en gratisladdare blir högre än elkostnaden för att ladda hemma. :)

Ja troligen, så klart beroende på vart laddarna ligger. ;)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Men att orka ha sin "normala" laddning vid snabbladdare istället för att försöka fixa hemmaladdning förstår jag inte att man orkar. En av de absolut bästa fördelarna med elbil är ju själva grejen att förutom vid långresor slippa bry sig om "tankning" och alltid ha ny räckvidd efter varje natt. :)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

joel80 skrev:
Men att orka ha sin "normala" laddning vid snabbladdare istället för att försöka fixa hemmaladdning förstår jag inte att man orkar. En av de absolut bästa fördelarna med elbil är ju själva grejen att förutom vid långresor slippa bry sig om "tankning" och alltid ha ny räckvidd efter varje natt. :)
Håller helt med! Så fantastiskt att bara kunna plugga i och nästa gång man ska iväg är det påfyllt igen.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

joel80 skrev:
Grejen är att jag tror tyvärr det är många som inte har möjligheten / det tar längre tid att få fram ett uttag hemma än planerat.
Nu har jag möjlighet till laddning på t.ex. jobbet, men jag har haft bilen sedan i Mars och sedan i November försökt driva fram att vi skall få laddplatser i föreningen.
So far - No go! (Egentligen Go Go Go!, men pga vissa motsträvigheter från en boende så har det skjutits lite grann...)

Så ibland handlar det nog helt enkelt om att man inte har möjligheten, men ändå vill ha Elbil...

Sen på snabbladdare osv, så gissar jag att t.ex. Taxi är "Tvungna" att ta dessa...

/Jocce
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jocce skrev:

... men pga vissa motsträvigheter från en boende så har det skjutits lite grann...)

/Jocce

Går hett till i vissa föreningar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Bjelke skrev:

Utan tvekan.
Personen i fråga hävdar att han tycker Styrelsen (där jag ingår) har gjort ett beslut som skall tas på stämma egentligen. Trots att vi har kontrollerat detta med jurister.
Ja just ja, glömde jag nämna att personen i fråga även är emot elbilar och tror att Vätgasbilar blir framtiden... :shock:
Helt orelaterat till varandra så klart...

/Jocce
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jocce skrev:
Bjelke skrev:

Utan tvekan.
Personen i fråga hävdar att han tycker Styrelsen (där jag ingår) har gjort ett beslut som skall tas på stämma egentligen. Trots att vi har kontrollerat detta med jurister.
Ja just ja, glömde jag nämna att personen i fråga även är emot elbilar och tror att Vätgasbilar blir framtiden... :shock:
Helt orelaterat till varandra så klart...

/Jocce
Håkan Mattson?!?
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

LarsL skrev:

Håkan Mattson?!?

Ringer ingen klocka...

/Jocce
Skriv svar