Laddboxar
Moderator: Redaktion
Laddboxar
Tror inte det finns någon tråd som tar upp generellt om laddboxar för hemmabruk.
Vilka har folk erfarenhet av? Vad kan rekommenderas?
http://eways.se/produkt/garo-laddbox-mode-3-typ-2/
Någon som har erfarenhet av Garos i länken ovan? Är ju dyrare än Teslas, men bör fungerar till alla bilar? Med Teslas är det problem att ladda tex Nissan Leaf? Eller har jag förstått det fel?
Vad har folk hemma?
Vilka har folk erfarenhet av? Vad kan rekommenderas?
http://eways.se/produkt/garo-laddbox-mode-3-typ-2/
Någon som har erfarenhet av Garos i länken ovan? Är ju dyrare än Teslas, men bör fungerar till alla bilar? Med Teslas är det problem att ladda tex Nissan Leaf? Eller har jag förstått det fel?
Vad har folk hemma?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Laddboxar
Tesla Wallbox och Nissan Leaf kan lösas.FredrikR skrev:Tror inte det finns någon tråd som tar upp generellt om laddboxar för hemmabruk.
Vilka har folk erfarenhet av? Vad kan rekommenderas?
http://eways.se/produkt/garo-laddbox-mode-3-typ-2/
Någon som har erfarenhet av Garos i länken ovan? Är ju dyrare än Teslas, men bör fungerar till alla bilar? Med Teslas är det problem att ladda tex Nissan Leaf? Eller har jag förstått det fel?
Vad har folk hemma?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=410
Jag tror Tesla Wallbox dominerar marknaden för nyförsäljning till Teslaägare.
Generellt fel av leverantörer att kalla deras produkter laddare. Mitt långa förslag är "Säkert uttag av typ AC Mode 3 " Laddbox"/Wallbox. Även BMW använder ordet Wallbox.
Dessa Wallbox levererar växelström till elbilens inbyggda laddare.
Vid val av Wallbox framtidsäkra att ni köper en trefas produkt som passar Tesla, vissa BMW med flera och att det går att koppla ihop flera Wallbox för att begränsa sammanlagd effektuttag. Många leverantörer frontar sina enfas Wallbox utan belastningsfördelning mellan flera.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Laddboxar
Med en fast kabel på laddboxen kommer du aldrig att kunna ladda både Tesla och Leaf eftersom de har olika kontakt. Med Teslas Box kan du ladda alla bilar med mennekeskontakt tex eGolf, i3, ampera-e.FredrikR skrev:Tror inte det finns någon tråd som tar upp generellt om laddboxar för hemmabruk.
Vilka har folk erfarenhet av? Vad kan rekommenderas?
http://eways.se/produkt/garo-laddbox-mode-3-typ-2/
Någon som har erfarenhet av Garos i länken ovan? Är ju dyrare än Teslas, men bör fungerar till alla bilar? Med Teslas är det problem att ladda tex Nissan Leaf? Eller har jag förstått det fel?
Vad har folk hemma?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Laddboxar
Jag skippade laddboxar hemma då jag tycker de flesta är för dyra. Köpte ett CEE-uttag för några hundringar och hade en elektriker som tog ca 2h på sig att installera jordfelsbrytare separat för det uttaget samt dra kabel.
Sen köpte jag en CEE-laddkabel från Evconnect som jag har där för jämnan så att jag så gott som har "fast kabel".
På kontoret har vi dock köpt två Habo laddboxar. Gillar att man kan ha koll på lite statistik via en webportal man loggar in på där. Och dom ser helt okej ut också...
Sen köpte jag en CEE-laddkabel från Evconnect som jag har där för jämnan så att jag så gott som har "fast kabel".
På kontoret har vi dock köpt två Habo laddboxar. Gillar att man kan ha koll på lite statistik via en webportal man loggar in på där. Och dom ser helt okej ut också...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Laddboxar
Jo det går ladda en Tesla och en Leaf från en Tesla Wallbox. Vi är två som gör det, se länken ovan.HelectriC skrev:Med en fast kabel på laddboxen kommer du aldrig att kunna ladda både Tesla och Leaf eftersom de har olika kontakt. Med Teslas Box kan du ladda alla bilar med mennekeskontakt tex eGolf, i3, ampera-e.FredrikR skrev:Tror inte det finns någon tråd som tar upp generellt om laddboxar för hemmabruk.
Vilka har folk erfarenhet av? Vad kan rekommenderas?
http://eways.se/produkt/garo-laddbox-mode-3-typ-2/
Någon som har erfarenhet av Garos i länken ovan? Är ju dyrare än Teslas, men bör fungerar till alla bilar? Med Teslas är det problem att ladda tex Nissan Leaf? Eller har jag förstått det fel?
Vad har folk hemma?
Men det är efter stor insats av tid och intresse som en övergång från Typ 2 och Typ 1 kan byggas.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Laddboxar
Monark1954 skrev:Jo det går ladda en Tesla och en Leaf från en Tesla Wallbox. Vi är två som gör det, se länken ovan.HelectriC skrev:Med en fast kabel på laddboxen kommer du aldrig att kunna ladda både Tesla och Leaf eftersom de har olika kontakt. Med Teslas Box kan du ladda alla bilar med mennekeskontakt tex eGolf, i3, ampera-e.FredrikR skrev:Tror inte det finns någon tråd som tar upp generellt om laddboxar för hemmabruk.
Vilka har folk erfarenhet av? Vad kan rekommenderas?
http://eways.se/produkt/garo-laddbox-mode-3-typ-2/
Någon som har erfarenhet av Garos i länken ovan? Är ju dyrare än Teslas, men bör fungerar till alla bilar? Med Teslas är det problem att ladda tex Nissan Leaf? Eller har jag förstått det fel?
Vad har folk hemma?
Men det är efter stor insats av tid och intresse som en övergång från Typ 2 och Typ 1 kan byggas.
Jo jag läste det där, men för mig utan någon som helst elektrisk kunskap låter det där klurigt. Men om man visar det där som ni skrivit för en elektriker så kanske det är självklart för denne? Misstänker att elektrikern inte lär vara det minsta bekant med Wallboxen.
Men vilken sladd använder ni från Leafen till boxen? Den som medföljer i en Leaf? Eller något som köps till?
I Garo boxen tex så tolkar jag det som att om man väljer utan sladd så går det att använda den man har i bilen och koppla in
Habo? Felskrivning från Garo?Joel80 skrev:På kontoret har vi dock köpt två Habo laddboxar. Gillar att man kan ha koll på lite statistik via en webportal man loggar in på där. Och dom ser helt okej ut också...
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: Laddboxar
Hej,
Har en Clever laddbox med fast typ 2 kabel på firman med 16amp säkring. Funkar denna till Tesla?
Har en Clever laddbox med fast typ 2 kabel på firman med 16amp säkring. Funkar denna till Tesla?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddboxar
Ja det ska funkaSolnaGnagarn skrev:Hej,
Har en Clever laddbox med fast typ 2 kabel på firman med 16amp säkring. Funkar denna till Tesla?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddboxar
den är knepig, finns både Garo och Halo laddboxar, Halo finns ännu bara som 1fas 16A , de har lovat kraftigare grejer länge nu, sen i våras typ, lite såså att en svensk laddbox bara är 1fas, när detta är landet med mest 3fas installationer hos konsumentFredrikR skrev:Habo? Felskrivning från Garo?Joel80 skrev:På kontoret har vi dock köpt två Habo laddboxar. Gillar att man kan ha koll på lite statistik via en webportal man loggar in på där. Och dom ser helt okej ut också...
ms 76132 "Eleamore"
Re: Laddboxar
Har ett trefas CEE uttag i garaget. Men I så fall lär man köpa en kabel som i länken:joel80 skrev:Jag skippade laddboxar hemma då jag tycker de flesta är för dyra. Köpte ett CEE-uttag för några hundringar och hade en elektriker som tog ca 2h på sig att installera jordfelsbrytare separat för det uttaget samt dra kabel.
Sen köpte jag en CEE-laddkabel från Evconnect som jag har där för jämnan så att jag så gott som har "fast kabel".
På kontoret har vi dock köpt två Habo laddboxar. Gillar att man kan ha koll på lite statistik via en webportal man loggar in på där. Och dom ser helt okej ut också...
http://evconnect.se/collections/portabl ... 6-32a-230v
Och därefter när det blir en Tesla Model 3 eller annan bil med typ 2, får man köpa ytterligare en kabel? Vore ju smidigare med en box där man kan använda medföljande typ 1-typ 2 kabel eller typ2-typ2 kabel.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Laddboxar
varför lägga pengar på en 1fas lösning när 3fas kostar marginellt mer. i en framtid kommer det att bli vanligare med rejäla elkraftsöverskott mitt i natten
fick ett utskick från nått av elbolagen att de ville använda min varmvattenberedare som dumpingsite, kommer ej ihåg vem det var, eon kanske..
snart lär elbolagen inse vilken resurs i detta avseende elbilarna är
en normal 200 liters vvberedare kan ta c:a 10kwh, en normal elbil om 2-3 år kanske 20-30kwh
fick ett utskick från nått av elbolagen att de ville använda min varmvattenberedare som dumpingsite, kommer ej ihåg vem det var, eon kanske..
snart lär elbolagen inse vilken resurs i detta avseende elbilarna är
en normal 200 liters vvberedare kan ta c:a 10kwh, en normal elbil om 2-3 år kanske 20-30kwh
ms 76132 "Eleamore"
Re: Laddboxar
Intressant tråd. Jag utökar den lite med en fråga.
Ni som kan, om man skall ha laddning för 2 bilar. 1 Tesla och en annan bil. Hur gör man det bäst? 2 Tesla boxar, någon annan leverantörs box som kan ta två kontakter direkt? Självklart skall det vara 3 fas.
Ni som kan, om man skall ha laddning för 2 bilar. 1 Tesla och en annan bil. Hur gör man det bäst? 2 Tesla boxar, någon annan leverantörs box som kan ta två kontakter direkt? Självklart skall det vara 3 fas.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Laddboxar
kan inte, men tesla's box är svårslagen pris/designmässigt, sen är ju smaken som .....,vad några av de andra har, är ju uppkoppling resp diverse rfid och annat typ logglösningar, kanske de är lättare att anpassa de till scenariot i mitt förrra inlägg
ms 76132 "Eleamore"
Re: Laddboxar
Om bägge är 3-fas så är ju två Wallbox bäst eftersom de kan prata med varandra. Då jan du tex begränsa dem till 16A totalt och sedan delar boxarna det mellan bilarna.Anders77 skrev:Intressant tråd. Jag utökar den lite med en fråga.
Ni som kan, om man skall ha laddning för 2 bilar. 1 Tesla och en annan bil. Hur gör man det bäst? 2 Tesla boxar, någon annan leverantörs box som kan ta två kontakter direkt? Självklart skall det vara 3 fas.
Om en av dem är 1-fas tror jag inte lika mycket på den lösningen eftersom jag inte tror att Wallboxen kan hantera det riktigt. Den fina lösningen där är ju att du ger Teslan 2-faser och sedan 1-fas till no-name bilen, om du har totalt 16A 3-fas. Det är ju ganska lätt fixat som fast lösning men man hade ju önskat att Wallboxen hade fixat detta när man pluggar in bilarna, alltså ger Teslan 3-fas när den är själv.
Re: Laddboxar
Jag köpte precis två Tesla wall connector på inrådan av LarsL till mitt garage. Både billigast och de kan kommunicera. Då kan jag sätta båda bilarna på timer start kl 23 och de laddar samtidigt utan att säkringen går.LarsL skrev:Om bägge är 3-fas så är ju två Wallbox bäst eftersom de kan prata med varandra. Då jan du tex begränsa dem till 16A totalt och sedan delar boxarna det mellan bilarna.Anders77 skrev:Intressant tråd. Jag utökar den lite med en fråga.
Ni som kan, om man skall ha laddning för 2 bilar. 1 Tesla och en annan bil. Hur gör man det bäst? 2 Tesla boxar, någon annan leverantörs box som kan ta två kontakter direkt? Självklart skall det vara 3 fas.
Om en av dem är 1-fas tror jag inte lika mycket på den lösningen eftersom jag inte tror att Wallboxen kan hantera det riktigt. Den fina lösningen där är ju att du ger Teslan 2-faser och sedan 1-fas till no-name bilen, om du har totalt 16A 3-fas. Det är ju ganska lätt fixat som fast lösning men man hade ju önskat att Wallboxen hade fixat detta när man pluggar in bilarna, alltså ger Teslan 3-fas när den är själv.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Laddboxar
För att bygga en adapter mellan Teslas Wallbox sladd-kontakt typ 2 och Leaf Typ 1 intag så köpte jag en adapter från Evconnect.FredrikR skrev:Monark1954 skrev:Jo det går ladda en Tesla och en Leaf från en Tesla Wallbox. Vi är två som gör det, se länken ovan.HelectriC skrev:Med en fast kabel på laddboxen kommer du aldrig att kunna ladda både Tesla och Leaf eftersom de har olika kontakt. Med Teslas Box kan du ladda alla bilar med mennekeskontakt tex eGolf, i3, ampera-e.FredrikR skrev:Tror inte det finns någon tråd som tar upp generellt om laddboxar för hemmabruk.
Vilka har folk erfarenhet av? Vad kan rekommenderas?
http://eways.se/produkt/garo-laddbox-mode-3-typ-2/
Någon som har erfarenhet av Garos i länken ovan? Är ju dyrare än Teslas, men bör fungerar till alla bilar? Med Teslas är det problem att ladda tex Nissan Leaf? Eller har jag förstått det fel?
Vad har folk hemma?
Men det är efter stor insats av tid och intresse som en övergång från Typ 2 och Typ 1 kan byggas.
Jo jag läste det där, men för mig utan någon som helst elektrisk kunskap låter det där klurigt. Men om man visar det där som ni skrivit för en elektriker så kanske det är självklart för denne? Misstänker att elektrikern inte lär vara det minsta bekant med Wallboxen.
Men vilken sladd använder ni från Leafen till boxen? Den som medföljer i en Leaf? Eller något som köps till?
http://evconnect.se/collections/tillbeh ... p-1-16-32a
Bara kontakterna användes, fick byta sladd till en trefas 2.5 mm2 kabel då en ledare saknades.
Har föreslagit Evconnect att leverera en sådan adapter vi byggt.
Helt rätt, en klurig elektriker är användbar med låg timpenning.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Laddboxar
Ok, men jag menar alltså orginalgrejer som inte är tokhackade och ombyggda. Sånt vågar inte jag mig på, säger väl bara poof en dag så är väl hela byggnaden inkl bil uppbrända.Monark1954 skrev:Jo det går ladda en Tesla och en Leaf från en Tesla Wallbox. Vi är två som gör det, se länken ovan.HelectriC skrev:Med en fast kabel på laddboxen kommer du aldrig att kunna ladda både Tesla och Leaf eftersom de har olika kontakt. Med Teslas Box kan du ladda alla bilar med mennekeskontakt tex eGolf, i3, ampera-e.FredrikR skrev:Tror inte det finns någon tråd som tar upp generellt om laddboxar för hemmabruk.
Vilka har folk erfarenhet av? Vad kan rekommenderas?
http://eways.se/produkt/garo-laddbox-mode-3-typ-2/
Någon som har erfarenhet av Garos i länken ovan? Är ju dyrare än Teslas, men bör fungerar till alla bilar? Med Teslas är det problem att ladda tex Nissan Leaf? Eller har jag förstått det fel?
Vad har folk hemma?
Men det är efter stor insats av tid och intresse som en övergång från Typ 2 och Typ 1 kan byggas.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Laddboxar
Hej.
Medans man väntar på sin MX så måste man ju förbereda lite så.
Kan någon svara på vad det är för fördelar med en Tesla Wallbox vs en 3-fas 16A handske?
Bor i Villa och har 20A på inkommande ledning.
Har en 3-fas 16A i källaren men där kommer inte bilen in.
Så tanken är att "flytta" den till garaget
Vad vinner jag på att ha en Tesla Wallbox i stället för en 3-fas handske?
Tack på förhand.
Medans man väntar på sin MX så måste man ju förbereda lite så.
Kan någon svara på vad det är för fördelar med en Tesla Wallbox vs en 3-fas 16A handske?
Bor i Villa och har 20A på inkommande ledning.
Har en 3-fas 16A i källaren men där kommer inte bilen in.
Så tanken är att "flytta" den till garaget
Vad vinner jag på att ha en Tesla Wallbox i stället för en 3-fas handske?
Tack på förhand.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddboxar
Ur laddsynpunkt inget alls eg, det blir samma som om du kör med UMC:n från 3-fas-uttaget,Grammi skrev:Hej.
Medans man väntar på sin MX så måste man ju förbereda lite så.
Kan någon svara på vad det är för fördelar med en Tesla Wallbox vs en 3-fas 16A handske?
Bor i Villa och har 20A på inkommande ledning.
Har en 3-fas 16A i källaren men där kommer inte bilen in.
Så tanken är att "flytta" den till garaget
Vad vinner jag på att ha en Tesla Wallbox i stället för en 3-fas handske?
Tack på förhand.
däremot så är boxen tåligare och har en del funktioner som inte finns i en UMC som tex inställbar maxström (man behöver alltså inte ställa in det i bilen),
kan lastbalansera med andra boxar (om man utökar sas), fast inbyggd kabel (så kan original-UMC:n ligga kvar i bilen) samt möjligt att gå upp till 32A (isf 16 i UMC som är max).
Den säljs även till ett riktigt bra pris (tom billigare än en UMC)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddboxar
Jag avråder er alls ifrån att göra egna kablar och omvandlare! Visst, det kanske fungerar, men händer något så är ni rökta! Inga garantier gäller vid egengjorda kontakter/kablar. Jag tror inte heller att en certifierad elektriker skulle ta åt sig att göra denna "fullösning" Jag är elektriker, och jag skulle aldrig utföra en sådan installation åt någon annan.HelectriC skrev:Ok, men jag menar alltså orginalgrejer som inte är tokhackade och ombyggda. Sånt vågar inte jag mig på, säger väl bara poof en dag så är väl hela byggnaden inkl bil uppbrända.Monark1954 skrev:Jo det går ladda en Tesla och en Leaf från en Tesla Wallbox. Vi är två som gör det, se länken ovan.HelectriC skrev:Med en fast kabel på laddboxen kommer du aldrig att kunna ladda både Tesla och Leaf eftersom de har olika kontakt. Med Teslas Box kan du ladda alla bilar med mennekeskontakt tex eGolf, i3, ampera-e.FredrikR skrev:Tror inte det finns någon tråd som tar upp generellt om laddboxar för hemmabruk.
Vilka har folk erfarenhet av? Vad kan rekommenderas?
http://eways.se/produkt/garo-laddbox-mode-3-typ-2/
Någon som har erfarenhet av Garos i länken ovan? Är ju dyrare än Teslas, men bör fungerar till alla bilar? Med Teslas är det problem att ladda tex Nissan Leaf? Eller har jag förstått det fel?
Vad har folk hemma?
Men det är efter stor insats av tid och intresse som en övergång från Typ 2 och Typ 1 kan byggas.
Re: Laddboxar
Halo.. Jävla autoincorrect!12man skrev:den är knepig, finns både Garo och Halo laddboxar, Halo finns ännu bara som 1fas 16A , de har lovat kraftigare grejer länge nu, sen i våras typ, lite såså att en svensk laddbox bara är 1fas, när detta är landet med mest 3fas installationer hos konsumentFredrikR skrev:Habo? Felskrivning från Garo?Joel80 skrev:På kontoret har vi dock köpt två Habo laddboxar. Gillar att man kan ha koll på lite statistik via en webportal man loggar in på där. Och dom ser helt okej ut också...
När vi köpte laddarna sa dom att dom kommer kunna uppgradera till 3fas framöver.. Byta nån liten grej i lådan samt tjockare kabel.. Får se hur det blir med det och om vi ska göra det.. Ingen av oss kan ladda trefas.. Jag har Volvon och kollegerna i3an.
Ingen av oss har i och för sig haft behov av snabbare laddning där heller..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddboxar
dom kanske byggs i Habo?...joel80 skrev:Halo.. Jävla autoincorrect!12man skrev:den är knepig, finns både Garo och Halo laddboxar, Halo finns ännu bara som 1fas 16A , de har lovat kraftigare grejer länge nu, sen i våras typ, lite såså att en svensk laddbox bara är 1fas, när detta är landet med mest 3fas installationer hos konsumentFredrikR skrev:Habo? Felskrivning från Garo?Joel80 skrev:På kontoret har vi dock köpt två Habo laddboxar. Gillar att man kan ha koll på lite statistik via en webportal man loggar in på där. Och dom ser helt okej ut också...
När vi köpte laddarna sa dom att dom kommer kunna uppgradera till 3fas framöver.. Byta nån liten grej i lådan samt tjockare kabel.. Får se hur det blir med det och om vi ska göra det.. Ingen av oss kan ladda trefas.. Jag har Volvon och kollegerna i3an.
Ingen av oss har i och för sig haft behov av snabbare laddning där heller..
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 01 okt 2017 12:15
Re: Laddboxar
Hej.
Ny på forumet och funderar på installation av laddbox.
Har ett nytt hus och en elbil (bmw i3) i väntan på Model 3.
Ska nu bygga garage och installera laddbox.
Kommer ju i nuläget att använda 3x16 A maximalt för laddning (nedställd till 6 eller 9 A för vanlig laddning, kanske mer vid snabba behov).
Hur har ni installerat er box? Har ni dragit extra grova kablar för att framtidssäkra för att enkelt kunna koppla in 3x32 om man vill säkra upp huvudsäkring i framtiden? eller tror ni inte att det kommer att behövas om man har 2 elbilar eller 3 inom de närmaste 20 åren?
Eller ska man dra så att det klarar 3x16 och hellre dra nya kablar om man installerar ny box i framtiden?
Ny på forumet och funderar på installation av laddbox.
Har ett nytt hus och en elbil (bmw i3) i väntan på Model 3.
Ska nu bygga garage och installera laddbox.
Kommer ju i nuläget att använda 3x16 A maximalt för laddning (nedställd till 6 eller 9 A för vanlig laddning, kanske mer vid snabba behov).
Hur har ni installerat er box? Har ni dragit extra grova kablar för att framtidssäkra för att enkelt kunna koppla in 3x32 om man vill säkra upp huvudsäkring i framtiden? eller tror ni inte att det kommer att behövas om man har 2 elbilar eller 3 inom de närmaste 20 åren?
Eller ska man dra så att det klarar 3x16 och hellre dra nya kablar om man installerar ny box i framtiden?
Re: Laddboxar
Då går vi till pudelns kärna.
Hur mycket BEHÖVER du ladda dagligen? (Främst på natten). Med 16A 3-fas =11kW får du ut ca. 5-7mil/timme. Det ger 50-70mil/10 timmar. Sprid sen ut det på hur många bilar du vill. 32A ger ju då 100-140mils laddning per natt...
Sen att det finns fördelar med att kunna ladda jättesnabbt tex på eftermiddagen är ju en sak. I Formel 1 kan man tanka bilarna jättesnabbt och behöver det också!
Hur mycket BEHÖVER du ladda dagligen? (Främst på natten). Med 16A 3-fas =11kW får du ut ca. 5-7mil/timme. Det ger 50-70mil/10 timmar. Sprid sen ut det på hur många bilar du vill. 32A ger ju då 100-140mils laddning per natt...
Sen att det finns fördelar med att kunna ladda jättesnabbt tex på eftermiddagen är ju en sak. I Formel 1 kan man tanka bilarna jättesnabbt och behöver det också!
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil