Sida 1 av 2

Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 29 dec 2016 20:56
av lem
Jag har bara kört till Järvsö vilket går utmärkt. Jag funderar på att försöka ta mig till Ramundberget i Februari. Går det?

Fakta o frågor
S60 m dubb ~ 31 mil räckvidd praktiskt m ca 195W/km vid -3
Mode2 men ej Chademo
Skall jag köra över Järvsö och trefasladda ca 3 h?
Skall jag skaffa chademoadapter eller förlita mig på några korta mode2/3fas stopp från Järvsö?
Låsa upp bara 12kWh för ~100'

Vad skulle Du gjort? Tacksam för tips!

Hälsningar
Lars

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 29 dec 2016 21:05
av jos32
Jag hade köpt chademo adaptern. Den är billig om man inser vilket under den kan uträtta.

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 30 dec 2016 00:24
av lator
Ska du hålla till i de trakterna så är nog en chademo-adapter bästa lösningen. Att ta sig till Ramundberget via Mora ska väl iofs inte vara något problem men Funäsdalen kan ju vara ett trevligt tillhåll då där finns både chademo och typ-2. (och ja, jag ska ringa dig!) ;)

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 30 dec 2016 02:09
av ovelundkvist
Ladda fullt i Gävle och sedan Chademo-laddaren i Sveg samtidigt som du handlar, om du köper adapter, eller Typ 2 i Sveg samtidigt som du storhandlar. :D

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 30 dec 2016 02:14
av ovelundkvist
Kanske vet du det redan, men det finns inte längre någon offentlig laddstolpe i Ramundberget:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... et#p136059

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 30 dec 2016 02:16
av apkungen
Åker du mycket utanför SuC nätverk hade jag köpt chademo.

Annars hade jag åkt via mora.

Alternativt om ni ändå behöver en rejäl paus stannat och ätit middag och laddat. Från Gävle med 100 procent batteri hade jag isf kört väldigt försiktigt och sett till att inte överstiga 80km/h. Isf kan du nog komma upp i 35 mils räckvidd och då räcker det nog med en dryg timmes laddning för att komma fram.

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 30 dec 2016 07:01
av lem
ovelundkvist skrev:
Kanske vet du det redan, men det finns inte längre någon offentlig laddstolpe i Ramundberget:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... et#p136059
Tackar! Visste jag ej!
L

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 30 dec 2016 09:02
av Bjelke
Och saknas alternativ och man åker över Bollnäs så går det nästan alltid att låna min Wallbox, fast den är bara ställd på 13A.
(3-fas såklart)

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 01 jan 2017 11:17
av Niclas
lem skrev:
ovelundkvist skrev:
Kanske vet du det redan, men det finns inte längre någon offentlig laddstolpe i Ramundberget:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... et#p136059
Tackar! Visste jag ej!
L
De har tillgång till 3-fas 16 A att låna framme vid Ramundberget (hade det förra året iaf) nere vid traktorladan

Jag skulle definitivt rekommendera Chademo i Sveg. Du kommer inte fram hela vägen Mora-Ramundberget med en S60. Tyvärr finns det bara en chademo i Sveg, så är den upptagen får du vänta.

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 01 jan 2017 12:11
av Leo
Köp Chademo adapter. Finns många och jag gissar på fortsatt snabb utbyggnad av de komboladdare som har 1 av varje (CCS/Chademo/typ2) Skulle tro att det dröjer längre än många andra gissar innan det finns någon annan laddstandard med högre effekt (t ex CCS med >100kW) uppsatt i något större antal längs de svenska vägarna, fram för allt när man avviker från de stora Europavägarna.

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 01 jan 2017 14:14
av lator
Niclas skrev:
lem skrev:
ovelundkvist skrev:
Kanske vet du det redan, men det finns inte längre någon offentlig laddstolpe i Ramundberget:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... et#p136059
Tackar! Visste jag ej!
L
De har tillgång till 3-fas 16 A att låna framme vid Ramundberget (hade det förra året iaf) nere vid traktorladan

Jag skulle definitivt rekommendera Chademo i Sveg. Du kommer inte fram hela vägen Mora-Ramundberget med en S60. Tyvärr finns det bara en chademo i Sveg, så är den upptagen får du vänta.
26 mil med en S60 måste väl var en enkel match för en luttrad elbilist! ;)

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 01 jan 2017 14:31
av Niclas
Inte 26 mil på vintern, om man inte vill köra låååångsamt

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 01 jan 2017 14:38
av LarsL
60kWh delat på 26 mil blir ju 230Wh/km vilket borde vara fullständigt genomförbart. 80-90km/h, även på vintern. Eller hur tolkar ni långsamt?

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 01 jan 2017 14:41
av lator
S60 sägs ju ha mer än 60 kWh (typ 62) så jag ser inget problem om man kör efter hastighetsbegränsningarna.

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 01 jan 2017 15:16
av Leo
Som "luttrad korträckvidds elbilist" (som lem är) är man van att förvärma och starta med nyladdat och 100% batteri, emellanåt köra ångsamt vid behov, jacka/mössa/vantar på om det behövs, höja däckstrycket lite till, frirulla så mycket det går osv. Plocka av takräcke.

I nödfall slipstreamar man lite grann. Dessutom har man järnkoll på vad de olika siffrorna/mätarna representerar och betyder. T ex vad man faktiskt får ur sin bils batteri, vilken förbrukning man behöver ligga under i genomsnitt och slutligen oöen plan-B ifall det skiter sig.... Finns eluttag nästan överallt!

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 01 jan 2017 16:13
av apkungen
Om underlaget är bra så är nog 26 mil inga problem va? Speciellt inte eftersom men kan ladda en 60 fullt innan avfärd ganska snabbt.

Visst kan man använda typ 2 o chademo samtidigt på en combi stolpe va?

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 01 jan 2017 16:28
av Leo
Jag har i alla fall personligen provat CCS och typ 2 samtidigt hos Clever och det funkade. (ABB stolpe?)

Vad jag läst så ska även Chademo och Typ2 funka bra samtidigt.

Dock INTE CCS och Chademo samtidigt.

Sen beror "effekten" så klart på hur laddstationen är strömförsörjd, man kan ju bara få ut max den effekt som den har matning för.

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 01 jan 2017 17:10
av Niclas
Räkna också med ökat rullmotstånd pga snö, och dessutom ligger Ramundberget på högre höjd.
Jag skulle aldrig chansat, hellre stanna och ladda i Sveg o ta en kaffe och ligga på lite marginal.

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 02 jan 2017 06:41
av lem
Någon som kan hyra ut en Chademo adapter 9-12 februari? Jag är tveksam om den är värd att anskaffa?

Blir den bara liggande? Det har varit dyrt med alla tillbehör och jag vill vara lite återhållsam.

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 09 feb 2017 22:24
av lem
Tack för råd!
Tack för lån! Jag skall skaffa en adapter!
Hälsningar från Sveg!

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 10 feb 2017 00:03
av apkungen
Härligt. Kom gärna med en längre rapport :)

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 10 feb 2017 09:34
av Bjelke
lem skrev:
Tack för råd!
Tack för lån! Jag skall skaffa en adapter!
Hälsningar från Sveg!
Trevligt :)
Och stort tack för presenterna :)

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 10 feb 2017 16:12
av lem
Uppresa

- Gävle fullt efter ca 40 min
- för hög fart till järvsö. 5h laddning
- ca 40 kWh effekt i Sveg. 50%. Chademoadapter fungerar. Köper träskor Statoil. Får låna mv uttag. Nödalternativ om chadb kö! 50 min sedan fullt.
Når fram m 38%. Behöver 110% järvsö->Sveg när -15!

FANTASTISKT ATT DET FUNGERAR!

PLAN hem. Minska säkerhetsmarginal.
SVEG FULLT 40 min
Järvsö DUTT 1h 16/3
Gävle 20min
Summa 1h långsammare än dieselbil! Helt ok!

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 10 feb 2017 16:32
av mbj
Vad hade du för förbrukning de olika sträckorna och/eller totalt? Takbox e.dyl.?

Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60

Postat: 10 feb 2017 16:53
av apkungen
Kanske bättre att åka över Hudiksvall och ladda Chademo där isf så behöver du inte ladda fullt i Sveg, slipper 1h i järvsö, kan köra snabbare och stannar 40 min i Hudiksvall istället?