Garage eller inte

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
room
Teslaägare

Garage eller inte

Inlägg av room »

Ska man körai in Teslan i garaget nu på vintern. Många bilexperter menar ju att salt och annat som värms upp och droppar av i garaget skadar bilen och kan påverka rostskydd mm. Samt att det blir mycket kondens när man kör ut och in bilen varje dag från varmt till kallt och vice versa.

Någon som har tips och ideer?

Vänligen
Daniel
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Re: Garage eller inte

Inlägg av Bod »

Det bästa skall ju vara kallgarage sas det förr. Våran står i Carport. Tesla är ju i Aluminium så det kanske inte spelar någon roll. Batteriet kanske mår bättre inomhus.

Hade jag möjlighet att ställa bilen i garage, skulle jag göra det. Teslan är tyvärr för bred att gå in i vårt garage som är byggt på 70-talet.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

När jag hade möjlighet spolade jag av bilen med hetvattentvätt och körde in den i garaget.

Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Tars skrev:
När jag hade möjlighet spolade jag av bilen med hetvattentvätt och körde in den i garaget.

Får man verkligen tvätta bilen hemma? Jag trodde det var olagligt.
Användarvisningsbild
room
Teslaägare

Inlägg av room »

Jag har möjlighet att ställa in bilen i garaget. Har ca 15 grader där inne. Har dock ingen möjlighet/ork/tid att spola av bilen varje dag.

Hur är det med kondens då pga värmeskillnaden som bilen utsätts för?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Torkel skrev:
Tars skrev:

Beror från kommun till kommun och vart vattnet tar vägen om man använder avfettning vad för avfettning osv
En drös med olika regler beroende på var man bor och vad man använder
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Har du varmgarage så kör in bilen. Har du ingen luftavfuktare i garaget så sätt in en, det är inte många kronor det kostar och det besparar dig alla funderingar över rost, både på bilen och på allt annat du har i garaget.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

e5m1r skrev:
Torkel skrev:
Tars skrev:

Beror från kommun till kommun och vart vattnet tar vägen om man använder avfettning vad för avfettning osv
En drös med olika regler beroende på var man bor och vad man använder

Tror inte det är någon kommun som tillåter att man tvättar bilen hemma, så det rinner ner i dagvattnet! (Avloppet om man mot förmodan skulle ha det där man spolar av bilen kan jag dock inte svara för!)
De vill inte att tungmetallerna och allt annat skit som finns på bilen skall rinna ner i dagvattnet, som går ofiltrerat ut till vattendrag m.m.

Däremot tror jag man på de flesta ställen kommer undan om man ställer bilen på gräsmattan och tvättar! (Filter ;) )

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

room skrev:
Ska man körai in Teslan i garaget nu på vintern. Många bilexperter menar ju att salt och annat som värms upp och droppar av i garaget skadar bilen och kan påverka rostskydd mm. Samt att det blir mycket kondens när man kör ut och in bilen varje dag från varmt till kallt och vice versa.

Vänligen
Daniel

Hade jag haft garage så hade jag ställt in bilen utan att tveka!

Känner nog ingen som jag vet om har garage som har problem med att bilen rostar eller liknande, även om de kört samma bil i 10-15 år.

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jocce skrev:
room skrev:

Vänligen
Daniel

Hade jag haft garage så hade jag ställt in bilen utan att tveka!

Känner nog ingen som jag vet om har garage som har problem med att bilen rostar eller liknande, även om de kört samma bil i 10-15 år.

/Jocce
Tror detsamma, att har man garage så använder man det även vintertid utan tvekan :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar