Sida 1 av 1
-30 grader och ingen laddning
Postat: 04 jan 2017 18:46
av Jonas H
Har läst om detta någonstans, men hittar inte igen det nu.
Skall resa till Luleå över helgen och det är lovat riktigt kallt. Ner mot -30 grader. Jag kommer inte ha möjlighet att plugga i bilen över natten och ladda i den lägenhet vi skall bo i. Bilen kommer därför stå parkerad utan laddning. Finns det någon fara med detta?
Blir för övrigt premiär att testa Chademo adaptern i Luleå då det saknas supercharger där. Förhoppningsvis skall väl det fungera bra.
Re: -30 grader och ingen laddning
Postat: 04 jan 2017 18:48
av Franz
Re: -30 grader och ingen laddning
Postat: 04 jan 2017 18:49
av Bjelke
Normalt inget problem men batterivärmaren kommer att dra en del från batteriet, så om det är låg laddning så kan
det bli problem såklart...
Re: -30 grader och ingen laddning
Postat: 04 jan 2017 18:57
av benke_berguv
Om du ska hålla till i stan så är ett alternativ att parkera i Kulturens Hus parkeringsgarage.
Kostar 15kr/h och håller ca 10-15 grader.
Premiärinlägg förresten:)
//Benke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: -30 grader och ingen laddning
Postat: 04 jan 2017 20:57
av Jonas H
Där var den ja

tack för länken
Re: -30 grader och ingen laddning
Postat: 04 jan 2017 21:56
av Monark1954
Kan det vara så att en fosilbil med större förluster värmer kylarvätskan fortare en Teslan om man startar vid -30 utan elanslutning, dessutom tillkommer fartvindens kylande effekt?
Leder till frågan om vad som styr uppvärmingen av batteriet, via appen kan du starta kupé värmen men går det att få igång batterivärmen innan du kör iväg?
Då jag kört i -30 så av förbrukningen att döma så går det en del energi till att värma batteriet kylvatten samtidigt som kupén.
Mitt tipps till frågan, kör sakta till Chademo laddaren.
Rätt glykolblandning fryser inte förrän kallare än - 40 grader. Dessutom har jag för mig att den inte blir ren is som spränger utan det blir en trög issörja som gör att en fosilbil kokar men att kylaren inte sprängs av ökad volym.
Frågan är relevant, verkar inte rakt av gå på fosilbilserfarenheter.
Re: -30 grader och ingen laddning
Postat: 04 jan 2017 21:59
av EnTraktor
Jag skulle inte lämna bilen i temperaturer under -25 över natten utan att ha den inkopplad på elnätet.
Re: -30 grader och ingen laddning
Postat: 05 jan 2017 06:41
av Bjelke
Monark1954 skrev:
Kan det vara så att en fosilbil med större förluster värmer kylarvätskan fortare en Teslan om man startar vid -30 utan elanslutning, dessutom tillkommer fartvindens kylande effekt?
Leder till frågan om vad som styr uppvärmingen av batteriet, via appen kan du starta kupé värmen men går det att få igång batterivärmen innan du kör iväg?
Då jag kört i -30 så av förbrukningen att döma så går det en del energi till att värma batteriet kylvatten samtidigt som kupén.
Mitt tipps till frågan, kör sakta till Chademo laddaren.
Rätt glykolblandning fryser inte förrän kallare än - 40 grader. Dessutom har jag för mig att den inte blir ren is som spränger utan det blir en trög issörja som gör att en fosilbil kokar men att kylaren inte sprängs av ökad volym.
Frågan är relevant, verkar inte rakt av gå på fosilbilserfarenheter.
Tror vi i diverse trådar kommit fram till att det (tyvärr) inte går att få igång batterivärmaren på något sätt, den sköter sig själv enbart (mest för att skydda batteriet mot lägsta temperaturerna).
Däremot vet i fasiken om den ens går på när man kör utan det är mest interna förluster som värmer batteriet vid drift samt överskottsvärme från motorn, det tar ju väldigt lång tid innan
regen-begränsningen försvinner tex.
OM det är så så har det egentligen ingen betydelse för förbrukningen, uppvärmningen av batteriet "stjäl" alltså inget under körning utan går bara på naturlig värme sas, det enda man
märker är som sagt begränsad motorbroms. Resten av förklaringen till högre förbrukning vid kyla blir alltså helt naturliga saker som tröga lager och kupévärmning (samt lite högre luftmotstånd och vinter-
däcken i sig).
Re: -30 grader och ingen laddning
Postat: 05 jan 2017 08:15
av bylund
Det är ju fastställt att range mode stänger av den aktiva batterivärmen, så nog värms batteriet aktivt om range mode är av.
Re: -30 grader och ingen laddning
Postat: 05 jan 2017 09:09
av Monark1954
Välkommen Jonas med en ny Tesla till Umeå, kul, men det kanske inte var den första?
Tipps om laddning som förvärmer batteriet något.
Ladda inte fullt kvällen innan, då har du ingen laddning som värmer batteriet innan ni skall åka.
Har vid -25 råkat få full laddning för tidigt, då tog kupé värmen all ström från batteriet trots att vi var inkopplade på ström.
Kanske ett skydd som att det inte är någon motorbroms/regen. när batteriet är fullt.
Re: -30 grader och ingen laddning
Postat: 05 jan 2017 09:25
av Bjelke
bylund skrev:Det är ju fastställt att range mode stänger av den aktiva batterivärmen, så nog värms batteriet aktivt om range mode är av.
Jo det har skrivits en del om det, och det var därför jag skrev "vet i fasiken" för jag är inte övertygad om att det är så, då borde väl batteriet komma upp i bra temp ganska så mkt snabbare
än typ 20-30 minuter... Jag tror att den bara används till att skydda batteriet mot kyla (och i värstingbilarna värma det till optimal temp för prestanda).
Har någon testat skillnaden mellan range mode av och på i ungefär samma temp och körstil? Jag minns inte, men ska försöka prova själv annars (jag har aldrig range mode på).
Finns säkert ngn bra tråd på Norska forumet antar jag.
Min gissning är ff att range mode mest ställer om klimatanläggningen till snålare och möjligen lite annat stuk på regen (precis som i en Leaf tex).
Re: -30 grader och ingen laddning
Postat: 05 jan 2017 09:52
av e5m1r
Bjelke skrev:bylund skrev:Det är ju fastställt att range mode stänger av den aktiva batterivärmen, så nog värms batteriet aktivt om range mode är av.
Jo det har skrivits en del om det, och det var därför jag skrev "vet i fasiken" för jag är inte övertygad om att det är så, då borde väl batteriet komma upp i bra temp ganska så mkt snabbare
än typ 20-30 minuter... Jag tror att den bara används till att skydda batteriet mot kyla (och i värstingbilarna värma det till optimal temp för prestanda).
Har någon testat skillnaden mellan range mode av och på i ungefär samma temp och körstil? Jag minns inte, men ska försöka prova själv annars (jag har aldrig range mode på).
Finns säkert ngn bra tråd på Norska forumet antar jag.
Min gissning är ff att range mode mest ställer om klimatanläggningen till snålare och möjligen lite annat stuk på regen (precis som i en Leaf tex).
Vi har en medlem som körde med rangemode och kunde inte få igång SuC med 1% kvar i batteriet eller vad det nu var för att inte skada batteriet
Min slutsats är att ramgemode stänger av värmeelementet till batteriet och ger i princip ingen effekt vid långkörning utan bör användas om man ska köra många korta sträckor och där med spara räckvidd
Onödigt att värma batteriet för att bilen ska sedan stå och bli kall
Re: -30 grader och ingen laddning
Postat: 05 jan 2017 09:56
av Bjelke
e5m1r skrev:Bjelke skrev:bylund skrev:Det är ju fastställt att range mode stänger av den aktiva batterivärmen, så nog värms batteriet aktivt om range mode är av.
Jo det har skrivits en del om det, och det var därför jag skrev "vet i fasiken" för jag är inte övertygad om att det är så, då borde väl batteriet komma upp i bra temp ganska så mkt snabbare
än typ 20-30 minuter... Jag tror att den bara används till att skydda batteriet mot kyla (och i värstingbilarna värma det till optimal temp för prestanda).
Har någon testat skillnaden mellan range mode av och på i ungefär samma temp och körstil? Jag minns inte, men ska försöka prova själv annars (jag har aldrig range mode på).
Finns säkert ngn bra tråd på Norska forumet antar jag.
Min gissning är ff att range mode mest ställer om klimatanläggningen till snålare och möjligen lite annat stuk på regen (precis som i en Leaf tex).
Vi har en medlem som körde med rangemode och kunde inte få igång SuC med 1% kvar i batteriet eller vad det nu var för att inte skada batteriet
Min slutsats är att ramgemode stänger av värmeelementet till batteriet och ger i princip ingen effekt vid långkörning utan bör användas om man ska köra många korta sträckor och där med spara räckvidd
Onödigt att värma batteriet för att bilen ska sedan stå och bli kall
Jo jag minns den där väl, och range mode kanske har en viss effekt, han hamnade i en mycket knepig (och ovanlig) situation där... Men det var väl bara en kort sträckas körning före har jag för mig oxo.