Sida 1 av 2

Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 08 jan 2017 14:24
av Kirre
Har ett dilemma som jag har gått bet på :?

Har idag en 70D, uppgraderingbar till 75.
Våra långturer består till 90% av två sträckor; ToR Öland (Sandvik) vilket nu med SuC Tindered inte är några problem, samt ToR Björnrike.
Björnrike-sträckan är nu på vintern lite för lång för att klara utan att behöva ladda både SuC Gävle (fullt) och sedan toppa upp på Chademo Sveg. Sommartid räcker det dock med att bara ladda i Gävle.

Har nu starkt övervägt att uppgradera till 75kWh för att slippa pit-stop i Sveg. Dock slog det mig att jag kanske trots allt inte vinner något i tid på det med tanke på tiden det tar att SuC-ladda 70 till 75kWh?
Undrar därför om någon mer begåvad/erfaren har någon uppfattning hur lång tid det tar att ladda ett de sista 9% jämfört med vad det tar att ladda på motsvarande Chademo från ett nästan tomt batteri? När idag med 70kWh tillgängligt når 100% laddar jag med ca 20kW men antar att kW sjunker ganska snabbt efter det om jag skulle uppgradera?

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 08 jan 2017 14:30
av Herr X
De sista tio procenten är långsamma. Skulle gissa på en halvtimma på SuC baserat på egen erfarenhet. ChaDeMo är dock inte heller särskilt snabbt - med din bil med tomt batteri får du du nog maximalt 40 kW på en 50kW ChaDeMo-station.

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 08 jan 2017 14:34
av lator
Vad kostar uppgraderingen? Det känns som om det blir väldigt dyra minuter om du ens tjänar något...

70/75= 0,933333 Om det är sant att hela begränsningen ligger på toppen så är det alltså 7% som du idag inte behöver fylla. De sju procenten tar väl ca 12-15 minuter på en 75. 12 minuter CHAdeMO i Sveg ger dig ca 8 kWh, 7% av 75 är 5,25 kWh så antagligen så förlorar du tid på att fulladda en 75.

PS: Lita inte på att det där är sant. Jag är en rackare på att räkna fel, speciellt när det kommer till frågan om jag har råd att köpa en Model S! ;) :lol:

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 08 jan 2017 14:36
av Kirre
Tack för det. Längre tid än jag trodde/hoppades på. Brukar stanna ca 20-30 min i Sveg beroende på utetemp. Mao blir det ingen tidsvinst att uppgradera... Risken med Chademo är dock att den är upptagen vilket då kraftigt ökar stopp-tiden (försöker hitta argument här ;) ).

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 08 jan 2017 14:37
av stefan007
Mycket pengar för liten tidsvinst kanske. Hur långt har bilen gått? Tänker på degradering, du kanske bara får 3kwh för pengarna :shock:
Risken att behöva vänta på en upptagen ChaDeMo minskar dock.....

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 08 jan 2017 14:37
av Gustafsson
Jag som har en 70D av den ej uppgraderbara sorten misstänker starkt att du blir besviken om du uppgraderar med 5kWh till. 2mil extra för mycket pengar, och som du skriver så är laddningen riktigt seg de sista 5kWh. Går betydligt fortare med Chademo, snabbare dock vid ca 60% laddning än vid tomt batteri. Du bör kunna ladda med ca 45kW. Så behöver du bara "lite extra" för att komma hem eller till SUC, är det mer optimalt att fylla på dessa vid "halv tank".

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 08 jan 2017 14:41
av Kirre
lator skrev:
Vad kostar uppgraderingen? Det känns som om det blir väldigt dyra minuter om du ens tjänar något...

70/75= 0,933333 Om det är sant att hela begränsningen ligger på toppen så är det alltså 7% som du idag inte behöver fylla. De sju procenten tar väl ca 12-15 minuter på en 75. 12 minuter CHAdeMO i Sveg ger dig ca 8 kWh, 7% av 75 är 5,25 kWh så antagligen så förlorar du tid på att fulladda en 75.

PS: Lita inte på att det där är sant. Jag är en rackare på att räkna fel, speciellt när det kommer till frågan om jag har råd att köpa en Model S! ;) :lol:
Dina siffror stämmer i teorin. Min erfarenhet är dock, för att få en rättvisande uppskattning, att man måste i princip dubbla alla teoretiska laddtider oavsett snabbladdar-metod (Chademo, SuC).

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 08 jan 2017 14:46
av Kirre
Gustafsson skrev:
Jag som har en 70D av den ej uppgraderbara sorten misstänker starkt att du blir besviken om du uppgraderar med 5kWh till. 2mil extra för mycket pengar, och som du skriver så är laddningen riktigt seg de sista 5kWh. Går betydligt fortare med Chademo, snabbare dock vid ca 60% laddning än vid tomt batteri. Du bör kunna ladda med ca 45kW. Så behöver du bara "lite extra" för att komma hem eller till SUC, är det mer optimalt att fylla på dessa vid "halv tank".

Är rädd för att du har rätt ang besvikelsen...
Btw, varför går det fortare att ladda Chademo vid halvfullt jämfört med tomt batteri?

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 08 jan 2017 14:47
av Herr X
Den stora behållningen av en 75:a får du när du laddar fullt hemma över natten om du ska köra någonstans. Då får du verkligen riktig användning för de extra milen. Men ditt case är ju inte riktigt sådant, så jag röstar för att du inte uppgraderar utan lägger pengarna på något roligare istället (nya fälgar? dashcam? bättre interiörbelysning? väldoftande wonderbaum?)

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 08 jan 2017 14:49
av lator
Kirre skrev:
Tack för det. Längre tid än jag trodde/hoppades på. Brukar stanna ca 20-30 min i Sveg beroende på utetemp. Mao blir det ingen tidsvinst att uppgradera... Risken med Chademo är dock att den är upptagen vilket då kraftigt ökar stopp-tiden (försöker hitta argument här ;) ).
Det finns också en typ-2 bredvid CHAdeMO-laddaren om den skulle vara upptagen men annars skulle ju jag fundera på att åka över Mora istället men du kanske prioriterar hög snittfart istället för laddmöjligheter..

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 08 jan 2017 14:51
av Kirre
Herr X skrev:
Den stora behållningen av en 75:a får du när du laddar fullt hemma över natten om du ska köra någonstans. Då får du verkligen riktig användning för de extra milen. Men ditt case är ju inte riktigt sådant, så jag röstar för att du inte uppgraderar utan lägger pengarna på något roligare istället (nya fälgar? dashcam? bättre interiörbelysning? väldoftande wonderbaum?)
:-)
Om någon har en Tesla-original grå bakre mittkonsoll att sälja så är jag beredd att betala många pengar för den ;)

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 08 jan 2017 14:58
av Kirre
lator skrev:
Kirre skrev:
Tack för det. Längre tid än jag trodde/hoppades på. Brukar stanna ca 20-30 min i Sveg beroende på utetemp. Mao blir det ingen tidsvinst att uppgradera... Risken med Chademo är dock att den är upptagen vilket då kraftigt ökar stopp-tiden (försöker hitta argument här ;) ).
Det finns också en typ-2 bredvid CHAdeMO-laddaren om den skulle vara upptagen men annars skulle ju jag fundera på att åka över Mora istället men du kanske prioriterar hög snittfart istället för laddmöjligheter..
Tänkte inte på typ-2 men det stämmer ju :-)
Viktigast för mig (eller rättare sagt familjen) är den totala restiden. Vi har provat Mora 2 ggr och det tar i snitt 45min längre tid att köra den vägen jämfört med via Gävle, inklusive laddstopp.

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 08 jan 2017 16:03
av e5m1r
Enligt mätningar så har begränsad 70 65,9 användbart medan 75 har 72,6 användbart så 6,7 mer

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 08 jan 2017 16:05
av Bjelke
Kirre skrev:
Gustafsson skrev:
Jag som har en 70D av den ej uppgraderbara sorten misstänker starkt att du blir besviken om du uppgraderar med 5kWh till. 2mil extra för mycket pengar, och som du skriver så är laddningen riktigt seg de sista 5kWh. Går betydligt fortare med Chademo, snabbare dock vid ca 60% laddning än vid tomt batteri. Du bör kunna ladda med ca 45kW. Så behöver du bara "lite extra" för att komma hem eller till SUC, är det mer optimalt att fylla på dessa vid "halv tank".

Är rädd för att du har rätt ang besvikelsen...
Btw, varför går det fortare att ladda Chademo vid halvfullt jämfört med tomt batteri?
Spänningen i batteriet är högre då och eftersom CHAdeMO:n har strömmen som begränsar (och inte spänningen) så blir
effekten lite större när batteriet får högre laddnivå (dvs högre spänning) :) funkar upp till den nivå då bilen börjar säga
till laddaren att börja strypa strömmen...

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 08 jan 2017 16:07
av Bjelke
e5m1r skrev:
Enligt mätningar så har begränsad 70 65,9 användbart medan 75 har 72,6 användbart så 6,7 mer
Ganska störigt att det är så, men det verkar ju vara så iaf...
Det blir väl ungefär samma med 60:an strypt från 75....eller minns jag fel?

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 08 jan 2017 16:17
av Kirre
e5m1r skrev:
Enligt mätningar så har begränsad 70 65,9 användbart medan 75 har 72,6 användbart så 6,7 mer
Enligt mina egna mätningar (appen TM-spy och ODB-2) har jag 73,0 kWh i mitt 75 kWh batteri och har, pga 70 kWh strypningen möjlighet att utnyttja 95,5% av dessa, vilket ger 69,7 kWh. Alla dessa värden är med stor sannolikhet inklusive reservbufferten på ca 2 kWh.

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 08 jan 2017 16:18
av vigge50
Bjelke skrev:
e5m1r skrev:
Enligt mätningar så har begränsad 70 65,9 användbart medan 75 har 72,6 användbart så 6,7 mer
Ganska störigt att det är så, men det verkar ju vara så iaf...
Det blir väl ungefär samma med 60:an strypt från 75....eller minns jag fel?
Där var det dock endast 10 kWh skillnad så där är det fel åt andra hållet.

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 08 jan 2017 16:39
av chpaulin
Herr X skrev:
Den stora behållningen av en 75:a får du när du laddar fullt hemma över natten om du ska köra någonstans. Då får du verkligen riktig användning för de extra milen. Men ditt case är ju inte riktigt sådant, så jag röstar för att du inte uppgraderar utan lägger pengarna på något roligare istället (nya fälgar? dashcam? bättre interiörbelysning? väldoftande wonderbaum?)
Precis som Herr X skriver här så är den största fördelen med ett stort batteri delsträckan innan första laddning som då blir längre, sen för att spara tid laddar man helst så lite som möjligt för att nå nästa laddare.

Se om du kan nedgradera ditt batteri till ett 60 istället så får du stanna oftare med snabbare laddning som följd :lol:

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 08 jan 2017 17:15
av Bjelke
vigge50 skrev:
Bjelke skrev:
e5m1r skrev:
Enligt mätningar så har begränsad 70 65,9 användbart medan 75 har 72,6 användbart så 6,7 mer
Ganska störigt att det är så, men det verkar ju vara så iaf...
Det blir väl ungefär samma med 60:an strypt från 75....eller minns jag fel?
Där var det dock endast 10 kWh skillnad så där är det fel åt andra hållet.
Ok då mindes jag fel :oops:

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 08 jan 2017 17:17
av Bjelke
chpaulin skrev:
Herr X skrev:
Den stora behållningen av en 75:a får du när du laddar fullt hemma över natten om du ska köra någonstans. Då får du verkligen riktig användning för de extra milen. Men ditt case är ju inte riktigt sådant, så jag röstar för att du inte uppgraderar utan lägger pengarna på något roligare istället (nya fälgar? dashcam? bättre interiörbelysning? väldoftande wonderbaum?)
Precis som Herr X skriver här så är den största fördelen med ett stort batteri delsträckan innan första laddning som då blir längre, sen för att spara tid laddar man helst så lite som möjligt för att nå nästa laddare.

Se om du kan nedgradera ditt batteri till ett 60 istället så får du stanna oftare med snabbare laddning som följd :lol:
:lol: bra förslag...

Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 09 jan 2017 02:14
av taliz
Aldrig att jag skulle uppgradera en 70 till 75. Definitivt inte värt pengarna.

Utan att lägga särskilt mycket mer kanske du tom kan byta mot en 85D?
Det hade nog jag gjort i så fall..

En sak till... om du nu ändå måste stanna på chademo, då är det väl knappast värt att stanna på Supercharger för länge. När effekten droppar under 40kw, dvs vad chademo ger, är det nog bäst att dra...

Kanske bättre att köra över Hudiksvall vintertid tex?
Då behöver du antagligen inte ladda så mycket på superchargern, och bara tillräckligt för att sen ta dig 22 mil från chademon..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 09 jan 2017 08:29
av bylund
Tyvärr är chademon en ändlig resurs, så i snitt är det effektivare om alla laddar ordentligt i Gävle och inte blockerar den ensamma chademon. Bättre att ladda lite långsammare i Gävle än att köa vid chademon. För just den som optimerar sin egen laddning kan det gå snabbare att göra så dock.

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 09 jan 2017 09:44
av joel80
bylund skrev:
Tyvärr är chademon en ändlig resurs, så i snitt är det effektivare om alla laddar ordentligt i Gävle och inte blockerar den ensamma chademon. Bättre att ladda lite långsammare i Gävle än att köa vid chademon. För just den som optimerar sin egen laddning kan det gå snabbare att göra så dock.
Hur har det varit med köer på snabbladdare uppåt fjällen nu under jul och nyår? Är det någon som blivit stående länge i kö en stugbytardag eller verkar det än så länge funka okej med det som finns?

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 09 jan 2017 11:31
av MangeT
Skulle vara intressant att höra om SC i Mora t.ex som bara har två laddstationer om det varit kö där?

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Postat: 09 jan 2017 11:54
av Bjelke
joel80 skrev:
bylund skrev:
Tyvärr är chademon en ändlig resurs, så i snitt är det effektivare om alla laddar ordentligt i Gävle och inte blockerar den ensamma chademon. Bättre att ladda lite långsammare i Gävle än att köa vid chademon. För just den som optimerar sin egen laddning kan det gå snabbare att göra så dock.
Hur har det varit med köer på snabbladdare uppåt fjällen nu under jul och nyår? Är det någon som blivit stående länge i kö en stugbytardag eller verkar det än så länge funka okej med det som finns?
Utanför mig är det köer jämt under dessa perioder och jag har fått vänta superofta/länge för att ta mig ut på storvägen :lol: Även mycket köer på E4:an har jag hört...
.....
Jahaaaa, du menade vid laddarna... :lol: