Importera från Tyskland?
Moderator: Redaktion
Importera från Tyskland?
Vet inte om jag placerat min fråga i rätt grupp men kunde inte hitta någon mer passande, ber om ursäkt isf.
Sitter och kikar efter en begagnad Model S eftersom jag inte har råd med nypriset (tyvärr). Fick tipset att slänga ett öga på tyska marknaden eftersom jag inte kunde hitta bilar under 700,000 sträcket på den svenska med mitt enda krav. Mitt krav är att den ska vara sjusitsig och tyvärr finns det inte många svenska där ute. Blev lite bökigt med lån bara nu men det får ja lösa när ja kommer lite närmare köpedagen (tänkte inhandla den först till sommaren, eventuellt efter). Verkar nämligen inte som bankerna är speciellt intresserade av att ge lån med bilen som säkerhet från utländska bilhandlare, om inte en svensk auktoriserad bilhandlare köper in den och du sedan köper den från dom (vet inte om någon säljare är intresserad av sånt, Tesla-återförsäljare gör väl inte sånt antar jag?).
Min fråga är om någon har erfarenhet av detta? Sett att sidor erbjuder att fixa allt för en fast summa (omkring 20,000 kr + moms är det jag sett) och då kommer den hem till dig körklar. Är lite orolig bara vad gäller försäkringen av bilen när den är importerad. Redan läst om bolag som gett skyhöga försäkringsbelopp för de svenska så blir lite orolig att det ska bli något som ökar totalkostnaden om de ska ha extra för att den är importerad.
Som sagt, någon med erfarenhet eller kan hänvisa mig till någon eller kanske en annan tråd som jag missat?
Sitter och kikar efter en begagnad Model S eftersom jag inte har råd med nypriset (tyvärr). Fick tipset att slänga ett öga på tyska marknaden eftersom jag inte kunde hitta bilar under 700,000 sträcket på den svenska med mitt enda krav. Mitt krav är att den ska vara sjusitsig och tyvärr finns det inte många svenska där ute. Blev lite bökigt med lån bara nu men det får ja lösa när ja kommer lite närmare köpedagen (tänkte inhandla den först till sommaren, eventuellt efter). Verkar nämligen inte som bankerna är speciellt intresserade av att ge lån med bilen som säkerhet från utländska bilhandlare, om inte en svensk auktoriserad bilhandlare köper in den och du sedan köper den från dom (vet inte om någon säljare är intresserad av sånt, Tesla-återförsäljare gör väl inte sånt antar jag?).
Min fråga är om någon har erfarenhet av detta? Sett att sidor erbjuder att fixa allt för en fast summa (omkring 20,000 kr + moms är det jag sett) och då kommer den hem till dig körklar. Är lite orolig bara vad gäller försäkringen av bilen när den är importerad. Redan läst om bolag som gett skyhöga försäkringsbelopp för de svenska så blir lite orolig att det ska bli något som ökar totalkostnaden om de ska ha extra för att den är importerad.
Som sagt, någon med erfarenhet eller kan hänvisa mig till någon eller kanske en annan tråd som jag missat?
- lator
- Teslaägare
Re: Importera från Tyskland?
Inte mycket men under 700...
https://www.blocket.se/sodermanland/Tes ... 0.htm?aw=1
https://www.blocket.se/sodermanland/Tes ... 0.htm?aw=1
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Mjo, antar att jag missat den eftersom den säljs av en privatperson. Behöver som sagt ett lån och då är det auktoriserad säljare som gäller tyvärr. 

Finns ju Tesla bilar i Norge också. Lägg på 10% tull och 25% moms vid import.
Tesla Model S S85 7-SETER PANORAMA TECH-PAKKE NAVIGASJON DAB KAMERA
*KOMPLETT HISTORIKK *VELHOLDT+++ 2014, 98 000 km,
kr 469.000 NOK
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87633603
Tesla Model S S85 7-SETER PANORAMA TECH-PAKKE NAVIGASJON DAB KAMERA
*KOMPLETT HISTORIKK *VELHOLDT+++ 2014, 98 000 km,
kr 469.000 NOK
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87633603
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Länsförsäkringar gör ingen skillnad på privatimporterade eller svensksålda bilar längre. Så om du hittar ett försäkringsbolag som fortfarande höjer premierna för att bilen är privatimporterad, så är det bara att dumpa bolaget i fråga.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jo, har sneglat på norska marknaden också. Lägga på växelkursen med som ligger i trakterna 1 NOK = 1.06 SEK. Då hamnar just den bilen på 683,000 ungefär plus lite smått och gott.
Har dessutom ett par norska vänner som säkert kan hjälpa mig med en sådan transaktion med papper osv så det hade helt klart underlättat med ett norskt köp kontra tyskt.
Tacksam för tipsen om bilarna men var främst intresserad om någon hade en hum om importen så ja inte missar något allvarligt som gör bilen mycket dyrare på ett eller annat vis.
Nicke Nyfiken: tack, bra att veta. Lugnade lite i den frågan iaf.
Har dessutom ett par norska vänner som säkert kan hjälpa mig med en sådan transaktion med papper osv så det hade helt klart underlättat med ett norskt köp kontra tyskt.
Tacksam för tipsen om bilarna men var främst intresserad om någon hade en hum om importen så ja inte missar något allvarligt som gör bilen mycket dyrare på ett eller annat vis.
Nicke Nyfiken: tack, bra att veta. Lugnade lite i den frågan iaf.
Mattias har (vad jag förstått) haft den där på sin firma hela tiden. Så det borde gå att få en handlare att agera mellanhand om du nu behöver att handla den hos handlare och utan momssmitta...rmokvist skrev:Mjo, antar att jag missat den eftersom den säljs av en privatperson. Behöver som sagt ett lån och då är det auktoriserad säljare som gäller tyvärr.
/Jocke
Ok, inte så erfaren vad gäller bilköp, har bara köpt bil en gång tidigare och då var det en ny. Oavsett så är det inte aktuellt med köp just nu utan får titta på det framåt sommaren isf om den mot förmodan skulle finnas kvar.
- lator
- Teslaägare
Import från Tyskland (eller annat EU-land) är inga konstigheter men förenklas ju avsevärt om man har en bulvan på plats i landet. Tillfällig försäkring om du vill köra hem bilen annars transport. Regbes här kostar några tusenlappar, inkl ursprungskontroll kanske 4000. Kolla på Bilprovningen och Transportstyrelsen. Försäkring kan ju kosta lite vad som helst som du vet. Omöjligt att vet vad det blir på en importbil tyvärr. 20000 plus moms verkar ju ganska vettigt beroende på vad du värdesätter din egen tid till...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Jo, har resonerat fram och tillbaka och kommer ju fram till samma sak som dig. Hade visserligen varit en kul grej att hämta och fixa med bilen men eftersom jag är lite försiktig med vad jag tar mig för när jag inte har en susning hur saker och ting går till så känns det som den lilla summan jag skulle spara på att göra det själv är inte värt det (samt att det finns risk för att man klantar till det på ett eller annat vis och åker på kostnadstillägg).
Vad gäller försäkringen så är det just därför jag frågar om någon har någon erfarenhet sedan tidigare som kan ge mig lite info så man vet vad man kan förvänta sig iaf.
Vad gäller försäkringen så är det just därför jag frågar om någon har någon erfarenhet sedan tidigare som kan ge mig lite info så man vet vad man kan förvänta sig iaf.

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ngn som minns vem som importerat minst två Teslor? Han skrev en del om det då iaf, har för mig att det var från just Tyskland oxo...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Fast Tesla skiljer sig ingenting från andra bilar när det gäller privatimport. Det finns säkert massor med folk här som importerat bilar från Tyskland så det finns ingen anledning att jaga efter någon som importerat just en Tesla. Och personen som jag tror du tänker på importerade som privatperson, och det är vad jag förstår inget alternativ för trådskaparen.Bjelke skrev:Ngn som minns vem som importerat minst två Teslor? Han skrev en del om det då iaf, har för mig att det var från just Tyskland oxo...
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Oppfinnarn
- Teslaägare
Sektmedlem Blincoln har importerat Tesla från Tyskland, han kan säkert bistå med erfarenheter.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

Tänkte just säga det, jag importerade en beggad Model S själv och det gick fint i höstas. Importförsäkring ordnade jag för 30 dagar via Länsförskingringar, kostade 1800 kanske, gäller både hemma och i Tyskland men registreringspåvarna i Münster var inte imponerade utan jag fick gå tvärs över gatan och köpa en extra tysk trafiksförsäkring för att få ut den ur landet. Inte särskilt dyrt, 800 kr eller så.
Sedan ursprungskontroll och registreringsbesiktning i Sverige, tog två-tre veckor totalt och kostade 2-3000 totalt. Till sist fick jag byta SIM-kort på SC i Mölndal för att få den svensk och då passade jag på att uppgradera till 4G också. Dock lyckades de inte få den svensk i Spotify utan väljer tyska topplistor så någonting kvarstår att göra...
Sedan ursprungskontroll och registreringsbesiktning i Sverige, tog två-tre veckor totalt och kostade 2-3000 totalt. Till sist fick jag byta SIM-kort på SC i Mölndal för att få den svensk och då passade jag på att uppgradera till 4G också. Dock lyckades de inte få den svensk i Spotify utan väljer tyska topplistor så någonting kvarstår att göra...
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
blincoln skrev:Dock lyckades de inte få den svensk i Spotify utan väljer tyska topplistor så någonting kvarstår att göra...

Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Jajaja, was los was ist das. Tysk techno!blincoln skrev:Tänkte just säga det, jag importerade en beggad Model S själv och det gick fint i höstas. Importförsäkring ordnade jag för 30 dagar via Länsförskingringar, kostade 1800 kanske, gäller både hemma och i Tyskland men registreringspåvarna i Münster var inte imponerade utan jag fick gå tvärs över gatan och köpa en extra tysk trafiksförsäkring för att få ut den ur landet. Inte särskilt dyrt, 800 kr eller så.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Tror det var signaturen "deffe" som tog in en S och en P i ganska snabb följd. Dock har jag för mig att han beställt en ny 90D och väntar på leverans nu.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Min icke tysktalande sambo och dito barn fastnade snabbt för den gamla slagdängan "Verdammt, Ich liebe Dich"mans71 skrev:blincoln skrev:Dock lyckades de inte få den svensk i Spotify utan väljer tyska topplistor så någonting kvarstår att göra...Humor! Gissar att du får lyssna på en massa låtar du inte visste fanns!

Ok, då ska det inte vara några problem med den biten då. Inget gnäll från tesla i Sverige att den var importerad antar ja, när du var å fixa 4gn? Hur var det med försäkringsbolaget? Inget extra gnäll eller påslag?
Om vi bortser från spotifybiten, inga problem att byta språk på plattan?
Om vi bortser från spotifybiten, inga problem att byta språk på plattan?
Inget gnäll alls, bara trevligt bemötande hela tiden. Även från Länsförsäkringar.
Och språk i bilen, menyer osv kunde man lätt fixa direkt i bilen.
Och språk i bilen, menyer osv kunde man lätt fixa direkt i bilen.
Det stämmer. Bland det roligaste jag gjort i bilväg iaf; tyvärr finns det inte och kommer inte finnas någon med AP2 med mina önskemål på ett bra tag så det fick bli en helt ny istället.Leo skrev:Tror det var signaturen "deffe" som tog in en S och en P i ganska snabb följd. Dock har jag för mig att han beställt en ny 90D och väntar på leverans nu.
Jag har importerat 2 egna och även varit med och importerat en tredje (var copilot).
Om du kan få en mycket bra deal från Norge så ska du överväga det. Annars är det Tyskland som gäller.
1. Import från Tyskland innebär en relativt enkelt besiktning av bilen och du slipper oroa dig för moms med mera förutsatt att bilen har några mil på mätaren (800 eller mer)
2. Superchargernätet är perfekt utbyggt i Tyskland så du kan utan problem köpa en Tesla varsomhelst och njuta av en lång lärofylld och rolig resa hem, men förbered dig på lite sömn. Det är inte så skönt att sova bilen, alternativt så tar du såklart in på ett hotell. Finns många =)
3. Tyskarna är trevliga och ärliga. Jag har köpt några bilar genom åren ifrån Tyskland och aldrig blivit missnöjd. Inga dolda fel eller något sådant.
4. En del av dom kan rentav Engelska; och om inte så har du väll skoltyskan i bagaget kvar? Om inget annat funkar, testa betalkortet och "Ich kaufe"

5. Om du är trevlig och kan prata för dig själv så låter kanske tysken dig köra hem på hans skyltar. Men det är såklart inte helt lagligt har jag hört, men billigt

6. Om du är tät som ett troll så kan du alltid ringa till Trygghansa eller valfritt försäkringsbolag när du kommit ner till Tyskland och köpt bilen. Då säger du bara att du vill ha en importförsäkring för några dagar. Då får du importera den och köra med den i någon vecka faktiskt, på tyska skyltar dessutom vill jag minnas.
Jag körde nonstop egentligen från jag köpt mina bilar och tills jag kom hem, det var underbart.
Har köpt 2, den ena för att jag ville testa att äga en Tesla, den andra för att jag ville ha mer Prestanda. Och den jag köper nu är för att jag vill uppleva Autopilot 2.0
Det kostar en slant ändå att importera, flygbiljett och mat samt hotell minst en natt iaf. Sedan är det besiktning samt skyltkostnader och lite sådant smått. Minns att det blev lite dyrare än jag först trott men ändå inga stora summor om du ser till vilket äventyr och fin bil du (förhoppningsvis) får.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tack, det var dig jag tänkte på tidigaredeffe skrev:Det stämmer. Bland det roligaste jag gjort i bilväg iaf; tyvärr finns det inte och kommer inte finnas någon med AP2 med mina önskemål på ett bra tag så det fick bli en helt ny istället.Leo skrev:Tror det var signaturen "deffe" som tog in en S och en P i ganska snabb följd. Dock har jag för mig att han beställt en ny 90D och väntar på leverans nu.
Jag har importerat 2 egna och även varit med och importerat en tredje (var copilot).
Om du kan få en mycket bra deal från Norge så ska du överväga det. Annars är det Tyskland som gäller.
1. Import från Tyskland innebär en relativt enkelt besiktning av bilen och du slipper oroa dig för moms med mera förutsatt att bilen har några mil på mätaren (800 eller mer)
2. Superchargernätet är perfekt utbyggt i Tyskland så du kan utan problem köpa en Tesla varsomhelst och njuta av en lång lärofylld och rolig resa hem, men förbered dig på lite sömn. Det är inte så skönt att sova bilen, alternativt så tar du såklart in på ett hotell. Finns många =)
3. Tyskarna är trevliga och ärliga. Jag har köpt några bilar genom åren ifrån Tyskland och aldrig blivit missnöjd. Inga dolda fel eller något sådant.
4. En del av dom kan rentav Engelska; och om inte så har du väll skoltyskan i bagaget kvar? Om inget annat funkar, testa betalkortet och "Ich kaufe"
5. Om du är trevlig och kan prata för dig själv så låter kanske tysken dig köra hem på hans skyltar. Men det är såklart inte helt lagligt har jag hört, men billigt![]()
6. Om du är tät som ett troll så kan du alltid ringa till Trygghansa eller valfritt försäkringsbolag när du kommit ner till Tyskland och köpt bilen. Då säger du bara att du vill ha en importförsäkring för några dagar. Då får du importera den och köra med den i någon vecka faktiskt, på tyska skyltar dessutom vill jag minnas.
Jag körde nonstop egentligen från jag köpt mina bilar och tills jag kom hem, det var underbart.
Har köpt 2, den ena för att jag ville testa att äga en Tesla, den andra för att jag ville ha mer Prestanda. Och den jag köper nu är för att jag vill uppleva Autopilot 2.0
Det kostar en slant ändå att importera, flygbiljett och mat samt hotell minst en natt iaf. Sedan är det besiktning samt skyltkostnader och lite sådant smått. Minns att det blev lite dyrare än jag först trott men ändå inga stora summor om du ser till vilket äventyr och fin bil du (förhoppningsvis) får.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tusen tack deffe! Klockren. Blev ju tyvärr mer sugen på att åka själv. Tyskan är tyvärr inge vidare. Kan förstå några ord i bästa fall. 
Nackdelen för mig är nog dels att ja inte ens i vanliga fall är bra på att pruta, än mindre på tyska. Sen att vara säker på att ja fått alla papper ja behöver för att det ska gå igenom här hemma. Får se framåt sommaren som sagt hur det känns och om ja hittar något av intresse på nätet. Tänkte ja skulle skapa en ny tråd med rekomendationer på äldre modeller, vad man måste ha och vad som inte behövs osv.
Tack igen deffe och alla andra som svarat! Uppskattas!

Nackdelen för mig är nog dels att ja inte ens i vanliga fall är bra på att pruta, än mindre på tyska. Sen att vara säker på att ja fått alla papper ja behöver för att det ska gå igenom här hemma. Får se framåt sommaren som sagt hur det känns och om ja hittar något av intresse på nätet. Tänkte ja skulle skapa en ny tråd med rekomendationer på äldre modeller, vad man måste ha och vad som inte behövs osv.
Tack igen deffe och alla andra som svarat! Uppskattas!
Jo förresten, när vi ändå vart lite OT i denna tråden också kanske någon kan förklara för mig varför jag inte borde kolla på de danska bilarna. Ingen som har påstått det men när jag googlar så hittar jag väldigt lite om att faktiskt göra det och iom att danskarna är med i EU så borde det ju vara samma sak som att hämta en tysk bil, eller? Medveten om att danska kronan är starkare än svenska men det är ju bara att räkna om på växelkursen så har du ett pris (precis som med euro:n).
Hittar inga danska "bilförsäljningssidor" dock (á la finn.no för norge eller blocket.se för oss). Men har varit inne på tesla.com/preowned och kikat på danska delen och där finns ju iaf bilar kring 700,000 strecket när man växlar om till svenska kronor. (Sen tillkommer självklart pappersarbete osv som med en tysk bil)
Har jag missat någon superhög avgift som danskarna har som även gäller oss eller är det som med de norska bilarna bara att "det går inte att spara något iaf". I mitt fall handlar det enbart om att få ett större urval, till ett vettigt pris.
Hittar inga danska "bilförsäljningssidor" dock (á la finn.no för norge eller blocket.se för oss). Men har varit inne på tesla.com/preowned och kikat på danska delen och där finns ju iaf bilar kring 700,000 strecket när man växlar om till svenska kronor. (Sen tillkommer självklart pappersarbete osv som med en tysk bil)
Har jag missat någon superhög avgift som danskarna har som även gäller oss eller är det som med de norska bilarna bara att "det går inte att spara något iaf". I mitt fall handlar det enbart om att få ett större urval, till ett vettigt pris.
Det finns ingen särskild anledning att undvika Danmark. Man brukar väl prata Tyskland mest för att det är en större marknad.
Danskarna har börjat införa registreringsavgift även för nya elbilar, vilket kan göra att de ligger högre i pris, då det även borde ha en påverkan på begagnatpriser, men hittar du en bil till rätt pris där är det inga särskilda regelproblem.
Danskarna har börjat införa registreringsavgift även för nya elbilar, vilket kan göra att de ligger högre i pris, då det även borde ha en påverkan på begagnatpriser, men hittar du en bil till rätt pris där är det inga särskilda regelproblem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS