Sida 1 av 2

Installera 3-fas

Postat: 10 jan 2017 22:36
av tr1
Hej
Jag ska installera laddlösning och är lite fundersam på vad som är bäst. Jag bor i villa och har 25A. Elektrikern har föreslagit att vi ska dra ut 32A kabel och sätta en 32A 3-fas kontakt samt säkra upp med 20A. Finns det adapter och är det ngn vits med att inte nöja sig med 16A 3-fas och sedan köpa en adapter till UMC-kabeln?

Köpte även en blå kabel från Tesla, när ska den användas?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Installera 3-fas

Postat: 10 jan 2017 22:45
av Svenssons
Jag kör med 32A handske och laddar upp till 20A. Har också 25A i huvudsäkring. Laddar inte med UMC:n utan med Wall Connector. Den lämpar sig bättre för utomhusbruk än UMC:n och kan ladda mer än 16A plus att den kan ladda andra elbilar med Typ 2 kontakt.

Re: Installera 3-fas

Postat: 10 jan 2017 22:46
av Pedrazzini
Du klarar dig fint på 3-fas 16A. Tror dessutom adaptern följde med UMC.
Detta ger c:a 5 mil i timmen. Om du inte ständigt är ute och kör på nätterna räcker detta väl till att ha bilen laddad till de 80-90% du ställt in på morgonen.
Ska du snabbladda är ändå AC-laddning för långsamt, då behöver du SUC eller Chademo.

Re: Installera 3-fas

Postat: 10 jan 2017 22:47
av chpaulin
tr1 skrev:
Hej
Jag ska installera laddlösning och är lite fundersam på vad som är bäst. Jag bor i villa och har 25A. Elektrikern har föreslagit att vi ska dra ut 32A kabel och sätta en 32A 3-fas kontakt samt säkra upp med 20A. Finns det adapter och är det ngn vits med att inte nöja sig med 16A 3-fas och sedan köpa en adapter till UMC-kabeln?

Köpte även en blå kabel från Tesla, när ska den användas?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du behov av att kunna ladda med 16,5kW effekt (som är det högsta du kan få ut med uppgraderad laddare)? Klarar du dig på t.ex. 7,6kW och sätter 16A 3-fas behöver du bara belasta alla tre faserna med ~11A och klarar dig på din nuvarande huvudsäkring om du laddar nattetid.

Re: Installera 3-fas

Postat: 10 jan 2017 23:57
av tr1
Svenssons skrev:
Jag kör med 32A handske och laddar upp till 20A. Har också 25A i huvudsäkring. Laddar inte med UMC:n utan med Wall Connector. Den lämpar sig bättre för utomhusbruk än UMC:n och kan ladda mer än 16A plus att den kan ladda andra elbilar med Typ 2 kontakt.
Tack! Ansluter man WCn med 32A hanske? Trodde att man anslöt kabeln direkt in i WCn. En WC är ju snyggare men typ 6000 kr dyrare med 7.5 m kabel. Finns det andra fördelar? Jag har klarat mig hittills i 3,5 månader med enfas 12A då jag vanligtvis kör 5-6 mil per dag och vet när jag ska köra längre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Installera 3-fas

Postat: 11 jan 2017 00:16
av Svenssons
tr1 skrev:
Svenssons skrev:
Jag kör med 32A handske och laddar upp till 20A. Har också 25A i huvudsäkring. Laddar inte med UMC:n utan med Wall Connector. Den lämpar sig bättre för utomhusbruk än UMC:n och kan ladda mer än 16A plus att den kan ladda andra elbilar med Typ 2 kontakt.
Tack! Ansluter man WCn med 32A hanske? Trodde att man anslöt kabeln direkt in i WCn. En WC är ju snyggare men typ 6000 kr dyrare med 7.5 m kabel. Finns det andra fördelar? Jag har klarat mig hittills i 3,5 månader med enfas 12A då jag vanligtvis kör 5-6 mil per dag och vet när jag ska köra längre.
Går ju ansluta kabeln som ansluter Wall Connector till en trefashandske i andra änden... =)

Ny UMC är dyrare än en Wall Connector med den kortare kabeln. Bra att ha en backup ifall ena skulle gå sönder/sluta fungera. Min UMC ligger alltid säkert i bilen och jag behöver inte plocka fram den varje gång jag ska ladda hemma alternativt plocka ner den i bilen om jag ska iväg. Jag klarar mig också bra på mycket lägre effekt men det är de andra faktorerna som gör det smidigt med en Wall Connector. Jag funderade först på två UMC men Wall Connector är helt klart bättre än en UMC för dagliga laddandet hemma (plus att jag kan få högre effekt om jag skulle behöva det någon gång).

Re: Installera 3-fas

Postat: 11 jan 2017 00:24
av tr1
Svenssons skrev:
tr1 skrev:
Svenssons skrev:
Jag kör med 32A handske och laddar upp till 20A. Har också 25A i huvudsäkring. Laddar inte med UMC:n utan med Wall Connector. Den lämpar sig bättre för utomhusbruk än UMC:n och kan ladda mer än 16A plus att den kan ladda andra elbilar med Typ 2 kontakt.
Tack! Ansluter man WCn med 32A hanske? Trodde att man anslöt kabeln direkt in i WCn. En WC är ju snyggare men typ 6000 kr dyrare med 7.5 m kabel. Finns det andra fördelar? Jag har klarat mig hittills i 3,5 månader med enfas 12A då jag vanligtvis kör 5-6 mil per dag och vet när jag ska köra längre.
Går ju ansluta kabeln som ansluter Wall Connector till en trefashandske i andra änden... =)

Ny UMC är dyrare än en Wall Connector med den kortare kabeln. Bra att ha en backup ifall ena skulle gå sönder/sluta fungera. Min UMC ligger alltid säkert i bilen och jag behöver inte plocka fram den varje gång jag ska ladda hemma alternativt plocka ner den i bilen om jag ska iväg. Jag klarar mig också bra på mycket lägre effekt men det är de andra faktorerna som gör det smidigt med en Wall Connector. Jag funderade först på två UMC men Wall Connector är helt klart bättre än en UMC för dagliga laddandet hemma (plus att jag kan få högre effekt om jag skulle behöva det någon gång).
Tack! Min umc ligger utomhus konstant inkopplad till ett fd bilmotorvärmaruttag. Kanske inte så bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Installera 3-fas

Postat: 11 jan 2017 09:13
av ulsa
Jag har också villa med 25A. Jag valde Tesla Wall Connector och 3-fas 16A. Funkar hur bra som helst. Laddar oftast på schema från 03:00, men har aldrig haft problem på andra tidpunkter.

Skönt att slippa krångla med UMC hela tiden. Och om det nu skulle bli ytterligare en EV så kan man ju lastbalansera två st TWC.

Re: Installera 3-fas

Postat: 11 jan 2017 09:56
av +46
Jag har dubbellladdare i bilen. Hemma har jag en Wallbox som jag har ställt in på max 3 x 25 A för att inte äventyra huvudsäkringarna (3 x 35 A). Bilen står alltid ansluten utomhus och förladdas till 60 % så här års. Fördelen med högre ansluten strömstyrka och dubbelladdare är att jag snabbt kan ladda på några extra mil och samtidigt värma batteriet och kupén utan speciell framförhållning / begränsningar.

Re: Installera 3-fas

Postat: 11 jan 2017 11:51
av Svenssons
Jag har kört laddningen på 20A schamalagt kl 1:00 i nästan 4 månader utan problem, 25A i huvudsäkringen. För några dagar sedan satte jag ner laddningen till 15A för jag tänkte att det är dumt att ligga på gränsen och behöver i princip aldrig ladda snabbare. Tidigt i morse gick dock säkringen på en av faserna. El till bergvärmepump, kyl/frys, kontoret och lite till försvann. Det blev visserligen lite kallare under natten men inte så kallt som det var för några veckor sedan när jag laddade på 20A. Bilen hade hunnit ladda upp till 87% så tveksamt om bilen ens drog 15A när säkringen gick.

Misstänker att kyl, frys och värmepump lyckats dra igång/spika samtidigt medan bilen laddade och därmed triggade att säkringen gick. När detta sker kanske jag inte ens kan ladda i 10A men det verkar inte hända särskilt ofta eftersom det inte varit några problem under nästan 4 månader. Fundera på att öka till 20A igen eftersom bilen då hinner ladda upp snabbare och sannolikheten att pricka in en spik från kyl+frys+värmepanna minskar.

Re: Installera 3-fas

Postat: 11 jan 2017 17:53
av Jmn
Kör med 3 fas 16 A och får ut 11 kW. Bottenplattan säkrade jag upp från 16A till 20 A vilket räcker bra :) (har fjärrvärme). Att tänka på är dock att man inte kan kräma ut maxeffekt samtidigt som man kör fyra plattor, ugn, diskmaskinen samt tvättmaskinen samtidigt. Frugan lyckades poppa en fas för ett tag sedan men har nu förklarat hur hon ska göra.. lättast är ju att bara ställa laddningen att starta efter strömpeaktiden alt. Starta den med appen efter maten


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Installera 3-fas

Postat: 11 jan 2017 20:46
av Lophornis
Fick min Wall connector inkopplad idag. Vi kopplade även en elmätare till den så man har lite humm om vad bilen drar i sig för mängd. Har inte laddat något ännu (har inte fått bilen än) och redan efter ett par timmar visar elmätaren 2kw/h. Hur mycket drar elektroniken och diverse prylar i wc'n när man ej har kopplat något till den?
Tur att man även har brytare till den så man kan slå av den när man inte använder den.

Re: Installera 3-fas

Postat: 11 jan 2017 20:58
av Svenssons
Lophornis skrev:
Fick min Wall connector inkopplad idag. Vi kopplade även en elmätare till den så man har lite humm om vad bilen drar i sig för mängd. Har inte laddat något ännu (har inte fått bilen än) och redan efter ett par timmar visar elmätaren 2kw/h. Hur mycket drar elektroniken och diverse prylar i wc'n när man ej har kopplat något till den?
Tur att man även har brytare till den så man kan slå av den när man inte använder den.
2kW låter extremt mycket... Det är ju som att ha ett litet element igång hela tiden. Wall Connectorn skulle vara kanske 50-60 grader med tanke på storleken om det vore korrekt.

Re: Installera 3-fas

Postat: 11 jan 2017 22:04
av bylund
Svenssons skrev:
Lophornis skrev:
Fick min Wall connector inkopplad idag. Vi kopplade även en elmätare till den så man har lite humm om vad bilen drar i sig för mängd. Har inte laddat något ännu (har inte fått bilen än) och redan efter ett par timmar visar elmätaren 2kw/h. Hur mycket drar elektroniken och diverse prylar i wc'n när man ej har kopplat något till den?
Tur att man även har brytare till den så man kan slå av den när man inte använder den.
2kW låter extremt mycket... Det är ju som att ha ett litet element igång hela tiden. Wall Connectorn skulle vara kanske 50-60 grader med tanke på storleken om det vore korrekt.
2 kWh antar jag? Ett par timmar som två timmar? Alltså skulle den dra 1 kW, vilket verkar orimligt mycket.

Re: Installera 3-fas

Postat: 11 jan 2017 22:54
av Lophornis
Kl 11:50 slog vi på strömmen och kl 18:26 så står det 2kwh på elmätaren som är kopplad till wc'n. Har inte haft något inkopplat.

Re: Installera 3-fas

Postat: 11 jan 2017 23:08
av bylund
C:a 300 W i viloläge är rätt mycket det också. Det är 2,0 kWh, eller visar den bara hela kWh så att det i princip kan vara mellan 1 och 3 kWh?

Re: Installera 3-fas

Postat: 11 jan 2017 23:41
av jonasl
Det brukar vara en liten lysdiod som blinkar på elmätaren, och info bredvid om hur mkt ström som gått åt för varje blink. Då kan man snabbt räkna ut vad den drar i detta nu, utan något inkoppat.

Tror vissa modernare elmätare kan ställas till att visa momentant effekt också.

Re: Installera 3-fas

Postat: 12 jan 2017 00:37
av Lophornis
Ja nu är man hemma och kan själv kolla mätaren (det var frugan som läste förut). Det var en decimal som missades. 00:35 så står det 0.04 kWh. Puh nu kan man sova lungt.

Re: Installera 3-fas

Postat: 12 jan 2017 07:06
av Bjelke
Lophornis skrev:
Ja nu är man hemma och kan själv kolla mätaren (det var frugan som läste förut). Det var en decimal som missades. 00:35 så står det 0.04 kWh. Puh nu kan man sova lungt.
:lol: Ja det var ju en helt annan femma :)
Jag var oxo på väg att skriva att den borde ha blivit rejält varm med dom andra siffrorna och det skulle man då lätt kunna känna med handen på den osv...

Re: Installera 3-fas

Postat: 12 jan 2017 21:32
av tr1
Någon som vet om inköp och installation av WC är avdragsgill? Dvs om man har eget företag och tjänstebil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Installera 3-fas

Postat: 12 jan 2017 22:04
av Leo
Ja, finns att läsa om på skatteverkets hemsida.

Re: Installera 3-fas

Postat: 13 jan 2017 07:39
av tr1
Leo skrev:
Ja, finns att läsa om på skatteverkets hemsida.
Hittar inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Installera 3-fas

Postat: 13 jan 2017 07:42
av e5m1r
tr1 skrev:
Leo skrev:
Ja, finns att läsa om på skatteverkets hemsida.
Hittar inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Under laddutrustning

Re: Installera 3-fas

Postat: 13 jan 2017 09:12
av apkungen
tr1 skrev:
Hej
Jag ska installera laddlösning och är lite fundersam på vad som är bäst. Jag bor i villa och har 25A. Elektrikern har föreslagit att vi ska dra ut 32A kabel och sätta en 32A 3-fas kontakt samt säkra upp med 20A. Finns det adapter och är det ngn vits med att inte nöja sig med 16A 3-fas och sedan köpa en adapter till UMC-kabeln?

Köpte även en blå kabel från Tesla, när ska den användas?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tänkte bara kolla så att du vet. För att få ut mer än 16A utredas måste du ha:
Uppgraderad laddare i bilen (var ett tillval vid beställning)
Separat laddbox (tex tesla Wall connector)

Alltså räcker inte ett vanligt rött uttag och du kan inte använda umcn. Uppgraderad laddare gav förut 22kW. Nu med nyare bilar ger den bara 16,5kWh.

Om du ändå har uppgraderad laddare och Wall box kan du väl lika gärna dra fram högre effekt. Lär inte kosta så mycket extra. Du lär dig nog hur snabbt du kan ladda för att inte dra huvudsäkringen men att säkra upp den till 20A kanske är bra ändå och inte fulla 25A för då kan du inte använda något annat i huset. Generellt är det nog bra att ladda med max 16A över natten, det laddar ju fullt. Men om du verkligen behöver komma iväg kan det vara läge att ställa upp strömmen i bilen.

Blå kontakt finns på en del campingar och marinor. Kan vara bra ibland.

Re: Installera 3-fas

Postat: 13 jan 2017 09:41
av bullen
Lite ang blå cee kontakt. Eftersom den inte ät vändbar. Är det specat vilket stift som fasen ska ligga på?