Tvättmaskiner, EVConnect och en knorr.

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Tvättmaskiner, EVConnect och en knorr.

Inlägg av Jerker »

Nu kommer en låååång historia om krånglande tvättmaskin och krånglande laddsladd (EVConnect) med en något överraskande upplösning!

Under ett tag har jag haft nåt glapp i min laddsladd från EVConnect. Det gick oftast att vrida och vända lite på sladden så funkade den och jag strutsade lite och lät det vara. I perioder var det inga problem. Jag tänkte att jag ska titta på den så så fort jag hinner...

Så för c:a 10 dagar sedan slutade våran 18 år gamla tvättmaskin att fungera. Den hade stannat mitt i ett tvättprogram. Den var helt strömlös. Det kunde inte vara säkringen för tumlaren satt i samma uttag och den funkade ju. Vi hade redan börjat diskutera att köpa en ny, för den hade börjat rosta under tvättmedelsfacket så vi visste att dess dagar var räknade.

Men det var ingen direkt panik att köpa en ny, för den gamla toppmatade Cylindan som förre husägaren lämnade kvar hade vi sparat för särskilda användningsområden, så vi började använda den istället.

Min laddsladd krånglade igen. Jag lyckades inte längre vrida den så att det blev kontakt i den längre. Men att ladda på 1-fas funkade bra. Jag reflekterade inte över att felmeddelandet "Check charging post" hade bytts mot att jordfelsbrytaren löste ut.

Idag hade vi bestämt att vi skulle in till stan och titta ut en ny tvättmaskin. Medan hustrun var ute i ett annat ärende så tog jag itu med att försöka hitta felet i EVConnect. Jag började med att ta isär 3-faskontakten. Där fann jag genast felet: en av kablarna hade gått av vid fästet. Det var nästan så att skruven var för hårt åtdragen så att den hade klämt av kabelskon.

Så jag åtgärdade det och testade igen, men jordfelsbrytaren löste ändå ut! Då öppnade jag handtaget med elektroniken. Inget synligt fel, och jag vågade naturligtvis inte röra nåt. Men jag tog en stund och blåste på elektroniken med en hårtork om det blivit kondens som skapar krypströmmar. Men inte heller det hjälpte och jordfelsbrytaren fortsatte lösa ut.

Då började jag felsöka mitt 3-fasuttag. Jag mätte på de olika faserna och då fann jag att en av faserna var spänningslös! Så jag gick till proppskåpet och kollade säkringarna. Men ingen av säkringarna var trasig. Mysko! Dessutom går värmepumpen och tvättstugan på samma grupp, och de grejerna funkar ju!

Jaja, hustrun kom hem och vi skulle ge oss iväg ut för att köpa tvättmaskin. Jag förklarar i korta ordalag för hustrun vad jag sysslat med. Hon skämtar då och säger "Men tvättmaskinen funkar ju inte!" Snabbt tänker jag igenom det och säger "Nej, den sitter ju i samma uttag som tumlarn."

Men så väcks en misstanke i mig! Jag rusar in i tvättstugan och tittar bakom maskinerna på väggen där kontakterna sitter. Då ser jag det! Tumlarn, den gamla tvättmaskinen och en fristående centrifug sitter i en fördelardosa som sitter i det enda vägguttaget. Men tvättmaskinen sitter i en kopplingsdosa, fast monterad! Och till den dosan går en tjock kabel, uppenbart en 5-ledare. Och från samma dosa går en smalare kabel till vägguttaget. Alltså: Tvättmaskinen kan mycket möjligt sitta på en annan fas och säkring än de andra maskinerna! Fast å andra sidan var ju ingen säkring trasig!

Jag går till proppskåpet igen. Två av säkringarna i gruppen vet jag kan inte vara trasiga eftersom andra apparater är kopplade dit som bevisligen fungerar. Så jag tar ut den tredje proppen och pillar på märket, men det släpper inte! Då byter jag proppen ändå. Och se! Tvättmaskinen har ström igen! Och jag testar laddkabeln till bilen, och det går att ladda med 3-fas igen!

Vi sätter oss i bilen och åker till stan. Vi hoppar över det där med att köpa tvättmaskin; det kan vänta ett tag till. Vi nöjer oss med att äta min födelsedagsmiddag på restaurang.

God kväll!
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tvättmaskiner, EVConnect och en knorr.

Inlägg av Bjelke »

:) trevlig story :) ja så kan det gå till när det är el....
Känner igen mig lite i det hela oxo :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Ha ha! Grattis på födelsedagen :D

Det är mycket med det elektriska! ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ja oxo grattis såklart! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Mer grattis!
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Tackar för gratulationerna!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Vilken fin present att få felsöka elsystemet :D

Det är intressant med en elbil i systemet. Man börjar helt plötsligt få klart för sig vilka grejer som går på samma fas och ibland blir man överraskad :)
Skriv svar