När kommer vi att se Servicecenter i den norra delen av vårt land. Känns som det när model 3 kommer blir ett hönan eller ägget problem för en stor del av den svenska marknaden om det bara finns Servicecenter i den södra delen av landet.
Jag som bor i Skellefte skulle inte vilja ha så långt som det är nu till närmaste även om bilen skulle funka helt perfekt och bara behöva en årlig koll. Är så jäkla osmidigt att behöva åka till Stockholm varje gång nånting krånglar. Även om felet kanske fixas på nån timme så försvinner nån dag på att behöva åka till Stockholm och hem igen.
Jag skulle kunna tänka mig maximalt två timmar från där jag bor för att komma till närmaste Servicecenter.
Så för att jag och många som jag har pratat med skulle kunna seriöst överväga en Tesla skulle det behövas ett Servicecenter i nån av dessa städer. Umeå,Skellefteå,Piteå,Luleå. Helst såklart Skellefteå. Eller ska Tesla kanske börja samarbeta med vanliga bilmekaniker? För allt det som är normalt så att säga. Rotera däck, byta bromsvätska osv.
Jag skulle säga att innan model 3 släpps i Sverige så måste det byggas minst tre till i Sverige varav minst ett i nån av de fyra städerna. Annars kommer många hoppa av sin model 3 reservation eller aldrig överväg den överhuvudtaget.
Servicecenter i norra sverige. När? Var?
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Servicecenter i norra sverige. När? Var?
Att utbilda lokala mekaniker tycker jag verkar som det smartaste. Problemet är ju att det inte behövs någon årlig service på en elbil så det är svårt att locka in oberoende verkstäder. De felen som uppstår tror jag är lite för svåra att lösa om man inte är en del av Tesla, det blir nog snabbt ganska rörigt.
Problemet med Norrlandet är ju att det är för få kunder. Lägger de ett service center i Malmö, Jönköping eller Örebro så täcker de in betydligt fler potentiella kunder, liksom. Fördelen är ju att de i norr inte bangar för avstånd och accepterar 2 timmars resa för en service på bilen, de gör folk knappast här nere.
Problemet med Norrlandet är ju att det är för få kunder. Lägger de ett service center i Malmö, Jönköping eller Örebro så täcker de in betydligt fler potentiella kunder, liksom. Fördelen är ju att de i norr inte bangar för avstånd och accepterar 2 timmars resa för en service på bilen, de gör folk knappast här nere.
Servicecenter i norra Sverige blir ju givetvis i Umeå!
Det finns redan bra många Tesla bilar i Umeåområdet och massor av modell 3 bokningar.
Och Umeå ligger hyfsat mellan Sundsvall och Haparanda så de kan serva hela Norrland.
Det finns redan bra många Tesla bilar i Umeåområdet och massor av modell 3 bokningar.
Och Umeå ligger hyfsat mellan Sundsvall och Haparanda så de kan serva hela Norrland.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Så länge det blir i nån av de fyra städerna så är jag nöjd. Anser däremot att Skellefte skulle vara den bästa placering, Nära för Ume folket och för Pite/Lule folket. Helst såklart en i varje stad. De får räkna med omkrets här uppe i norr. Hur många som bor inom en viss restid från service centret. 2-4 timmars restid kan man nog räkna många skulle vara okej med. Vanligt folk på 2 timmar mer entusiastiska på 4 timmar. Själv är jag en 2 timmare trots att jag är Tesla entusiast. Man skulle nog kunna täcka större delen av Sverige norr om Sundsvall med 4-6 service centers.
Fast jag vet redan nu att Ume kommer att få ett Service center före vi i Skellefte. Allt det roliga brukar ha en tendens att hamna där.
Fast jag vet redan nu att Ume kommer att få ett Service center före vi i Skellefte. Allt det roliga brukar ha en tendens att hamna där.
Fast rent krasst, om man satsar på befolkningstäckning, så följer nog fler ställen i Götaland och Svealand innan Norrland står på tur. Det torde handla om vad som ökar försäljningen mest, från Teslas sida.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fler ställen i södra Sverige kommer definitivt att komma först. Men när försäljningen ökar så kan de låsa upp potential genom att öppna långt från där de nuvarande finns. I Norge så har de för fasiken öppnat upp i Tromsö. Den nordliga delen av Norge har betydligt mindre invånare än den nordliga delen av Sverige. Så när vi kommer upp på Norge nivåer så behöver de nog öppna upp norröver.
Egentligen behöver de fler Service centers oavsett vars de byggs. Det borde enligt mig vara en större prio än superchargers.
Hur är Teslas ratio egentligen mellan antal sålda bilar och antal Service centers? Och vad har andra biltillverkare för ratio? Finns det siffror på det tro. Som det är just nu verkar det på många ställen vara alldeles för lång väntetid. Man borde kunna ringa in på Måndag och få en tid innan veckan är slut oavsett vad som ska fixas.
Egentligen behöver de fler Service centers oavsett vars de byggs. Det borde enligt mig vara en större prio än superchargers.
Hur är Teslas ratio egentligen mellan antal sålda bilar och antal Service centers? Och vad har andra biltillverkare för ratio? Finns det siffror på det tro. Som det är just nu verkar det på många ställen vara alldeles för lång väntetid. Man borde kunna ringa in på Måndag och få en tid innan veckan är slut oavsett vad som ska fixas.