Mobilbatteri livslängd. Hur "skall" man ladda?
Moderator: Redaktion
Mobilbatteri livslängd. Hur "skall" man ladda?
Här på forumet verkar det finnas många batteriexperter som kanske kan svara på min fråga. Dotter har köpt ny Samsung S7. Batteriet går inte att byta ut. Hur skall man ladda mobil för att få bästa livslängd på batteriet och därmed slippa köpa ny efter 1 till 2 år? Det är väl detta som är huvudorsaken till inbyggda batterier, att man "tvingas" köpa ny när batteriet är slut.
Skall man ha långsam laddning?
Skall man ladda varje natt eller varannan?
Skall man ladda den strax innan batteriet tar slut,vilket är praktiskt omöjligt.
Skall man försöka avsluta laddningen strax innan den är fulladdad, vilket är praktiskt omöjligt.
Skall man ladda den strax innan batteriet tar slut,vilket är praktiskt omöjligt.
Skall man försöka avsluta laddningen strax innan den är fulladdad, vilket är praktiskt omöjligt.
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Re: Mobilbatteri livslängd. Hur "skall" man ladda?
Varför finns det ingen "batteriapp" för mobiler?
Både Iphone o Android, som kan stoppa laddningen när inställt värde är uppnått, tex 90%
Är det svårt att spika ihop?
Både Iphone o Android, som kan stoppa laddningen när inställt värde är uppnått, tex 90%
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Det är knappast något tillverkarna vill ta fram då det som sagt är precis det som skulle kunna förlänga batteriets livslängd men vi har många programmerare här på forumet så som jag har förstått, är det möjligt att stoppa laddningen vid låt oss säga 90%?drakbane skrev:Varför finns det ingen "batteriapp" för mobiler?
- ellerstrom
- Teslaägare
Att man idag har gjort det betydligt svårare att själv byta batteri kan jag köpa då det kan/bör innebära att tillverkaren kan maximera utrymmet i telefonen för de komponenter de önskar. Men de brukar erbjuda batteribyte i butik (där de har verktyg eller maskiner som underlättar detta) mot en avgift som inte är mycket högre än vad ett nytt originalbatteri skulle kosta.
Kan inte Samsung själva byta batteri i deras nya lurar? Det vore väldigt dåligt i mitt tycke.
Kan inte Samsung själva byta batteri i deras nya lurar? Det vore väldigt dåligt i mitt tycke.
Senast redigerad av ellerstrom, redigerad totalt 1 gånger.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Det bästa hade väl varit att den fick den funktionen som vi saknar i våra Teslor, tidsoptimerad, så den är klara när man ska gå upp.
När den sätts på laddning på kvällen/natten så checkar den när alarmet ska ringa, o ser till att ladda sakta och säkert så den är klar precis innan.
När den sätts på laddning på kvällen/natten så checkar den när alarmet ska ringa, o ser till att ladda sakta och säkert så den är klar precis innan.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Menar du på allvar att batteriet inte kan bytas ens på verkstad? Jag bytte i min förra iPhone och det kostade om jag minns rätt ca 400:-, dvs inte särskilt dyrt.
Jag vet inte heller vilken batteriteknologi man använder i dagens telefoner, om det är Litiumjon som i elbilar eller något annat. Jag brukar dock ladda min telefon på morgonen medan jag äter frukost, och så landar den normalt på 95-98% vilket brukar sjunka till 50-70% till kvällen när jag stänger av den. Hittills efter något år verkar det i alla fall inte ha degraderat batteriet nämnvärt...
Jag vet inte heller vilken batteriteknologi man använder i dagens telefoner, om det är Litiumjon som i elbilar eller något annat. Jag brukar dock ladda min telefon på morgonen medan jag äter frukost, och så landar den normalt på 95-98% vilket brukar sjunka till 50-70% till kvällen när jag stänger av den. Hittills efter något år verkar det i alla fall inte ha degraderat batteriet nämnvärt...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Nyare Sonytelefoner laddar inte fullt som default just för att spara batterier. (Det står dock ändå 100%)
Har tänkt byta min "nattladdare" mot en 0.5A för att ladda snällt när den ändå hinner bli full till morgonen.
Har tänkt byta min "nattladdare" mot en 0.5A för att ladda snällt när den ändå hinner bli full till morgonen.
Model Y LR AWD 2022
Om tillverkarna skulle vara kundorienterade och inte bara tänka kortsiktigt så borde man kunna i inställningarna ange när en laddning ska avbrytas, tex 80-90%,
sen om man vill fortsätta till 100% bara ta ur och sätta i laddaren igen, alt lyfta den från plattan och lägga tillbaka.
Eller slå av funktionen.
sen om man vill fortsätta till 100% bara ta ur och sätta i laddaren igen, alt lyfta den från plattan och lägga tillbaka.
Eller slå av funktionen.
MYLR-24
- Teslaspolen
- Teslaägare
Man kan plocka isär det allra mesta, bara man vet hur och har verktyg. Jag vill rekommendera https://www.ifixit.com/ för guider och betyg på extremt många enheter, säljer även verktyg för att ta sig in i krånglig saker så som allt som har ett äpple på sig...StefL skrev:Menar du på allvar att batteriet inte kan bytas ens på verkstad? Jag bytte i min förra iPhone och det kostade om jag minns rätt ca 400:-, dvs inte särskilt dyrt.
Men det borde säkert gå att skapa en applikation på Android med den funktionen. Root kanske behövs, men det borde man ha i vilket fall som helst.

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Lite coolt, jag har en sån här (när jag är ute på träning som backup) och den har varit inkopplad på laddaren konstant i typ 7-8 år (minst) och har
fortfarande lika bra batteri
Samsung U600 Ultra II Gold
fortfarande lika bra batteri

Samsung U600 Ultra II Gold

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
När jag köpte min S7:a försökte jag elbils-ladda den. Dvs 20-80% kapacitet (Max ner till 20, och inte högre än 80). Orkade vakta laddningen en månad innan jag gav upp. Nu blir det 100% varje natt - men jag försöker fortfarande behandla batteriet som jag skulle göra en Tesla: Aldrig dra det i botten.Frodo skrev:Här på forumet verkar det finnas många batteriexperter som kanske kan svara på min fråga. Dotter har köpt ny Samsung S7. Batteriet går inte att byta ut. Hur skall man ladda mobil för att få bästa livslängd på batteriet och därmed slippa köpa ny efter 1 till 2 år? Det är väl detta som är huvudorsaken till inbyggda batterier, att man "tvingas" köpa ny när batteriet är slut.
15%-varningen man får är ett bra riktmärke. Men varför kan man inte programmera ett laddintervall? Sitter ju litiumjon-batterier i alla mobiler och datorer...
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Intressant... Jag har exempelvis en helt ny macbook pro som i princip alltid sitter inkopplad i laddaren, både när den används och inte används. Gjorde samma sak med en gammal macbook pro jag hade i 4 år och batteriet på den på slutet var nästan lika bra som när datorn var ny. Kanske finns det någon funktion i datorbatterier som stänger av laddningen när den är på 100%, vad vet jag. Funkar bra gör det iaf 
Känner själv inte att det är ett problem med att batterier i telefonen dör ut, vill ändå byta telefon en gång om året

Känner själv inte att det är ett problem med att batterier i telefonen dör ut, vill ändå byta telefon en gång om året

- Teslaspolen
- Teslaägare
helix skrev:Intressant... Jag har exempelvis en helt ny macbook pro som i princip alltid sitter inkopplad i laddaren, både när den används och inte används. Gjorde samma sak med en gammal macbook pro jag hade i 4 år och batteriet på den på slutet var nästan lika bra som när datorn var ny. Kanske finns det någon funktion i datorbatterier som stänger av laddningen när den är på 100%, vad vet jag. Funkar bra gör det iaf
Hmm, ja, med laptops i alla fall. "Ansluten med laddas ej." får man upp ibland som batteristatus.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Just precis. Och innan jag skaffade elbil så trodde jag att det var nåt fel på datorn när detta visades som batteristatus.Teslaspolen skrev:Hmm, ja, med laptops i alla fall. "Ansluten med laddas ej." får man upp ibland som batteristatus.

Min laptop är snart 5 år gammal och batteriet är som nytt, trots att den står inkopplad i dockan hela dagen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vad jag hörde av en batteri-kunnig på en föreläsning så är i princip alla moderna mobiltelefoner gjorda så att de 0-100% användaren ser motsvarar ~20-80% (eller 10-90%?) av batteriets verkliga kapacitet. Det känns ju dock lite konstigt om man ställer det mot att mobiltelefontillverkare gör allt dom kan för att maximera batteritid och använder det som försäljningsargument.
Jag gissar att det i alla fall finns någon marginal i båda ändar så man inte har ihjäl batteriet så jättelätt.
Jag gissar att det i alla fall finns någon marginal i båda ändar så man inte har ihjäl batteriet så jättelätt.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Jag själv har en S7. Brukar använda telefonen ner till 30 % varpå jag snabbladdar upp till 80 - 90 % och sedan avbryter laddningen. Med snabbladdaren går det så snabbt så det är lätt att komma ihåg att avbryta laddningen (tycker i alla fall jag), det är ytterst sällan jag "råkar" ladda till 100 %. Efter att ha haft telefonen sedan i maj förra året tycker jag att mitt batteri är lika bra som när telefonen var ny.
Jag har tillämpat samma taktik på min jobbtelefon (iphone) och när det var inne på en service efter ett år uppmättes 110 % batterikapacitet. Det säger ju egentligen ingenting i och med att jag inte vet hur kapaciteten var när telefonen var ny, men ändå en glädjande siffra.
När det kommer till telefontillverkarnas metoder för att få oss konsumenter att köpa fler telefoner kan man fundera på om programvaruuppdateringarna som görs regelbundet ökar batteriförbrukningen på "äldre" telefoner, eller är detta för konspiratoriskt?
Jag har tillämpat samma taktik på min jobbtelefon (iphone) och när det var inne på en service efter ett år uppmättes 110 % batterikapacitet. Det säger ju egentligen ingenting i och med att jag inte vet hur kapaciteten var när telefonen var ny, men ändå en glädjande siffra.
När det kommer till telefontillverkarnas metoder för att få oss konsumenter att köpa fler telefoner kan man fundera på om programvaruuppdateringarna som görs regelbundet ökar batteriförbrukningen på "äldre" telefoner, eller är detta för konspiratoriskt?
- Teslaspolen
- Teslaägare
Ja det är det nog, för du kan installera OS med öppen källkod, så som Cyanogenmod var/är och gamla telefoner med kass batteritid fortsätter och ha det.
En annan sak jag tänkte på; hur många celler har ett platt telefonbatteri? En eller flera?
En annan sak jag tänkte på; hur många celler har ett platt telefonbatteri? En eller flera?
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Ett tag efter att jag hade köpt min Tesla så hade jag idén att man kanske skulle ta fram en specialladdare för mobiltelefoner (och gärna laptops) som kan optimera batteriets hållbarhet. En laddare där man kan ställa ner laddhastigheten och även instruera den att stänga av laddningen när den nått en viss nivå. Och kanske eventuellt schemalägga laddningen. Jag tror en sån idé snyggt presenterad på Kickstarter kunde dra in rätt mycket stålar
Men jag lär inte ha tid att göra nåt åt det, så ni får idén av mig. Håll tillgodo, tänk på mig när ni är miljonärer sen 

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Ett modernt mobilbatteri är typiskt en enda LiPo-cell.Teslaspolen skrev:En annan sak jag tänkte på; hur många celler har ett platt telefonbatteri? En eller flera?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD