Trump mötte företagsledare igen
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Trump mötte företagsledare igen
Donald Trump sade vid ett möte med företagsledare idag att han tror att regleringar kan minska med ”75 procent eller kanske mer”.
Elon ser inte så där jätteövertygad ut http://www.svd.se/trumps-budskap-ska-sa ... -president
Elon ser inte så där jätteövertygad ut http://www.svd.se/trumps-budskap-ska-sa ... -president
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Trump mötte företagsledare igen
Fabriker utanför USA ter sig allt mer som ett måste... Och närmare i tiden.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tyvärr tror jag inte Nevs är intresserade. De ska bara få godkännandet från Kina sedan spottar (Nåja börjar producera) de ur sig Nevs 9-3 el. Men bara för den kinesiska marknaden.
Tesla vill ha Kobolt- och litiumfyndigheter i närheten av nästa Gigafactory, Sverige har bägge delar.
Tror inte att Sverige är rätt land för Tesla om man kollar lite på vart dom lade GF1. Snarare Spanien, Portugal eller något glesbefolkat östeuropeiskt och gärna där det är gott om sol. För höga skatter i Sverige för den typen av jobb och Volvo lär ju inte gå med på några snygga skattepaket från staten direkt.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Jag tror inte att Sveriges energimix är en dealbreaker. Spanien är väl kanske inte bästa landet sett ur ett arbetspolitiskt perspektiv för de som är fabriksarbetare och troligen inte heller vad gäller folk till positioner med högre kompetenskrav.Daoops skrev:Tror inte att Sverige är rätt land för Tesla om man kollar lite på vart dom lade GF1. Snarare Spanien, Portugal eller något glesbefolkat östeuropeiskt och gärna där det är gott om sol. För höga skatter i Sverige för den typen av jobb och Volvo lär ju inte gå med på några snygga skattepaket från staten direkt.
Driver sajten Car.info
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Elon ser lite trumpen ut.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
danni skrev:Elon ser lite trumpen ut.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Han gör ju sin trump-imitation. Då måste han ju se trumpen ut.HelectriC skrev:danni skrev:Elon ser lite trumpen ut.
Tror du inte? Rent miljömässigt kanske, men tror du inte dom hellre gör sin egna el med egna produkter än förlitar sig på vattenfalls goda gunst?Franz skrev:Jag tror inte att Sveriges energimix är en dealbreaker. Spanien är väl kanske inte bästa landet sett ur ett arbetspolitiskt perspektiv för de som är fabriksarbetare och troligen inte heller vad gäller folk till positioner med högre kompetenskrav.Daoops skrev:Tror inte att Sverige är rätt land för Tesla om man kollar lite på vart dom lade GF1. Snarare Spanien, Portugal eller något glesbefolkat östeuropeiskt och gärna där det är gott om sol. För höga skatter i Sverige för den typen av jobb och Volvo lär ju inte gå med på några snygga skattepaket från staten direkt.
I stort sett all R&D och sådant sker väl i Cali så tror inte dom är ute efter gamla saab-ingenjörer direkt. Jag skulle gissa att iberiska halvön har en bra mix av utbildning och låga skatter. Men hoppet lever, hade vart fruktansvärt kul om dom valde något nordiskt land.
Tillverkning av bilar har en väldigt låg del av omsättningen på löner, runt 15 procent eller lägre. Därför kan produktion av Scania och Volvo konkurrera med resten av världen här i Sverige. Det skulle teoretiskt Tesla också kunna göra. Energimixen i Sverige är mycket grön och el är billigt.Daoops skrev:Tror inte att Sverige är rätt land för Tesla om man kollar lite på vart dom lade GF1. Snarare Spanien, Portugal eller något glesbefolkat östeuropeiskt och gärna där det är gott om sol. För höga skatter i Sverige för den typen av jobb och Volvo lär ju inte gå med på några snygga skattepaket från staten direkt.
Med tanke på platsannonernsa till GF1 där det stod att folk ska jobba 12-timmars skift tror jag inte att Sverige är rätt land för en GF.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Precis, mkt högteknologisk (läs hör automationsgrad och/eller dyra maskiner kontra löneandel) tillverkning kan mycket väl ligga i Sverige eller andra höglöneländer (snyggt ord).apkungen skrev:Tillverkning av bilar har en väldigt låg del av omsättningen på löner, runt 15 procent eller lägre. Därför kan produktion av Scania och Volvo konkurrera med resten av världen här i Sverige. Det skulle teoretiskt Tesla också kunna göra. Energimixen i Sverige är mycket grön och el är billigt.Daoops skrev:Tror inte att Sverige är rätt land för Tesla om man kollar lite på vart dom lade GF1. Snarare Spanien, Portugal eller något glesbefolkat östeuropeiskt och gärna där det är gott om sol. För höga skatter i Sverige för den typen av jobb och Volvo lär ju inte gå med på några snygga skattepaket från staten direkt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Elbilisten
Det finns många färdtjänstchaufförer som gärna vill gå ner i arbetstid.mati skrev:Med tanke på platsannonernsa till GF1 där det stod att folk ska jobba 12-timmars skift tror jag inte att Sverige är rätt land för en GF.
Det beror väl på hur dessa skift är utlagda. Men det verkar lättare att sno ihop 3-skift med 8 timmar om det är för att täcka hela dygnet, då nattarbete är hårdare begränsat. Och såklart kan man inte kräva 5 12-timmarspass i veckan per anställd.mati skrev:Med tanke på platsannonernsa till GF1 där det stod att folk ska jobba 12-timmars skift tror jag inte att Sverige är rätt land för en GF.
Sedan har alla länder i EU rätt liknande arbetstidslagar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ja framtiden med trump kommer att bli spännande, men än verkar han ju inte göra bort sig.
Kontentan av det här företagarmötet var ju både piska och morot, dvs om ni flyttar tillverkningen utomlands för att sedan transportera varor tillbaka så att amerikaner blir arbetslösa kommer ni att drabbas av strafftullar (det här gillade Bernie Sanders), men vill ni skapa jobb i USA så ska trumpen se till att regler och byråkrati ska ner med 70%
utan att tumma på säkerhet etc.
Tänker själv på ett klädföretag (Peak Performance) som tyckte det var dyrt att tillverka i sverige och flyttade tillverkningen till kina, en anorak kostade runt 6000kr.
Prisern i sverige sjönk ju inte för att tillverkningen blev billigare
Efter ett tag så kunde man köpa såna anoraker själv från kina för runt 250kr.
(hade själv inga moraliska betänkligheter att köpa dessa "pirat kopior"). Det har ju varit vanligt att såna fabriker "extraknäcker".
Jag är lite bekymrad hur svenska mediers rubriker om att trumpen vill avskaffa obamacare, läser man dom så verkar det som att han är emot sjukvård till fattiga.
Men gör man lite mer efterforskningar själv så är det inte det i sig, utan att det verka ha blivit onödigt dyrt och krångligt.
https://www.nytimes.com/2017/01/11/upsh ... vague.html
Ja klarar han av att göra sjukvården bättre och billigare, då blir han nog populär.
Verkar som svenska journalister är griniga över att USA valet inte gick som dom har tänkt sig.
Själv ställer jag mig fortfarande neutral till trump, men vill ändå ha en optimistisk syn i det rådande läget.
Kontentan av det här företagarmötet var ju både piska och morot, dvs om ni flyttar tillverkningen utomlands för att sedan transportera varor tillbaka så att amerikaner blir arbetslösa kommer ni att drabbas av strafftullar (det här gillade Bernie Sanders), men vill ni skapa jobb i USA så ska trumpen se till att regler och byråkrati ska ner med 70%
Tänker själv på ett klädföretag (Peak Performance) som tyckte det var dyrt att tillverka i sverige och flyttade tillverkningen till kina, en anorak kostade runt 6000kr.
(hade själv inga moraliska betänkligheter att köpa dessa "pirat kopior"). Det har ju varit vanligt att såna fabriker "extraknäcker".
Jag är lite bekymrad hur svenska mediers rubriker om att trumpen vill avskaffa obamacare, läser man dom så verkar det som att han är emot sjukvård till fattiga.
Men gör man lite mer efterforskningar själv så är det inte det i sig, utan att det verka ha blivit onödigt dyrt och krångligt.
Ja klarar han av att göra sjukvården bättre och billigare, då blir han nog populär.
Verkar som svenska journalister är griniga över att USA valet inte gick som dom har tänkt sig.
Själv ställer jag mig fortfarande neutral till trump, men vill ändå ha en optimistisk syn i det rådande läget.
Det kan inte vara lätt att sitta där vid bordet hos Trump. Att vara företagsledare och försöka balansera mellan att inte göra sig ovän med honom och samtidigt försvara sin egen företagsstrategi. En riktig rävsax. Bättre att vara en mindre betydelsefull företagare och kunna agera under radarn än att ha hans fulla uppmärksamhet.
Men intressant ändå att Musk är med där. Visar ju hur stort och betydelsefullt Tesla anses i USA, sen får de traditionella biltillverkarna tycka vad de vill.
Men intressant ändå att Musk är med där. Visar ju hur stort och betydelsefullt Tesla anses i USA, sen får de traditionella biltillverkarna tycka vad de vill.
Nu är det väl inte bara Tesla som Elon representerar utan en annan del som är lite viktig för USA.Jerker skrev:Det kan inte vara lätt att sitta där vid bordet hos Trump. Att vara företagsledare och försöka balansera mellan att inte göra sig ovän med honom och samtidigt försvara sin egen företagsstrategi. En riktig rävsax. Bättre att vara en mindre betydelsefull företagare och kunna agera under radarn än att ha hans fulla uppmärksamhet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Inte gjort bort sig? Tror att vår åsikt går isär där. När man går ut och säger att media ljuger och att man har "alternative facts" då har man gjort bort sig i min värld.mickeisol skrev:Ja framtiden med trump kommer att bli spännande, men än verkar han ju inte göra bort sig.
Att sen ta bort allt om klimatet, HBTQ frågor mm från vita husets hemsida är kanske inte att göra bort sig. Men det är verklighetsförnekande enligt mig.
Den att presentera en energiplan, som bygger på kol och olja, med titeln att det är USA:s första energiplan säger rätt mycket.
Sen talet hos CIA var rena katastrofen med anser jag.
Svart X90D, bokat en M3.
Att Trump skall utrota sjukdomar är ju dock intressant 

Svart X90D, bokat en M3.
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Den här grafen säger en hel del:mickeisol skrev:Ja framtiden med trump kommer att bli spännande, men än verkar han ju inte göra bort sig.

De har ett dyrt system som ändå inte täcker alla, långt ifrån. Mycket advokatkostnader? De kanske inte räknas in. Tänk om Trump lyckas med det som Obama försökte lyckas med.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
+100Anders77 skrev:Inte gjort bort sig? Tror att vår åsikt går isär där. När man går ut och säger att media ljuger och att man har "alternative facts" då har man gjort bort sig i min värld.
Att sen ta bort allt om klimatet, HBTQ frågor mm från vita husets hemsida är kanske inte att göra bort sig. Men det är verklighetsförnekande enligt mig.
Den att presentera en energiplan, som bygger på kol och olja, med titeln att det är USA:s första energiplan säger rätt mycket.
Sen talet hos CIA var rena katastrofen med anser jag.
Håller fullständigt med. Att en nyvald president förklarar krig mot hela journalistkåren och påstår att alla är lögnare är inte direkt jättesmart i mina ögon. Man hörde ju reaktionerna därefter. Hade jag varit journalist så hade jag nog sett till att det inte finns allt för mycket positivt att berätta om den där Trampen framöver. Det kanske ingår i hans geniala hemliga masterplan att ändra på precis alla spelregler och att bli ovän med de flesta, men om det är så lyckat återstår att se. Jag tycker det känns totalt puckat, men alla behöver ju inte tycka likadant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Elon ser ut som han tänker "DAFUQ am I doing here, I have job to do!"
Sitta där som kuliss istället för att designa rymdraketer och elbilar.