Jag kommer bli Tesla ägare!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare

Jag kommer bli Tesla ägare!

Inlägg av Soja86 »

Det senaste halvåret har en stordel av min tankeverksamhet upptagits av hur jag ska kunna ha råd med en Tesla inom en snar framtid och jqg har besökt det här forumet och läst Tesla nyheter varje dag. Model 3 kommer antagligen vara för liten för två barn i stolar och model Y känns avlägsen. Då sambon pluggar så kändes model S alldeles för dyr med bara en inkomst. Det skulle bli iaf minst 7000 -8000 kr i månaden och antagligen skulle vi inte få ett sånt lån i vilket fall.

Det som löste det hela var en medgörlig arbetsgivare och ett lågt förmånsvärde som innebar att jag kunde förhandla till mig en Tesla som tjänstebil i utbytte mot lägre lön.

1 juni är jag tillbaka från pappledigheten och då det Tesla-time. Nu återstår bara att hitta en rimligt prissatt model s och det är nu istället det som upptar stora delar av min tankeverksamhet.

S90 och uppåt är uteslutet på grund av priset. S60 känns lite dåligt räckvidsmässigt och dessutom är de ganska sällsynta på beg.marknaden. P85 har för högt förmånsvärde. Det som återstår är s70 eller s85 med eller utan D. S85 är ju klart vanligast och finns under 700 000 från 2014. S70d finns ibland under 800000 och jag har sett en s85d för 750 000 under det senaste halvåret.

70d har ju förutom d:et fördelen av att vara nyare och i bästa fall ha ap. Men å andra sidan har den kortare räckvid och är dyrare. Det bästa vore naturligtvis om det kom ut en billig s85d strax innan juni men det är antagligen för mycket att hoppas på. Nedräkningen har i vart fall börjat!
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Jag kommer bli Tesla ägare!

Inlägg av Herr X »

Äsch, vad är väl en Tesla?! Den är stor och dyr och bred och alldeles... alldeles underbar!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Oavsett vilken bil du väljer så kommer du säkert bli nöjd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Tror inte att Model 3 blir för liten, läs Tibors artikel, den är mycket större än man tror ;)
Men däremot så finns den ju inte än och vi vet inte riktigt hur prisbilden ser ut när den väl släpps (förutom basmodell utan tillval där
vi har skaplig koll om man betänker dollarkursen såklart)...
Men en begagnad från 2014 är såklart ett mycket prisvärt alternativ om man i kalkylen har med förmånsvärden :)
Räckvidden i en S60 är dessutom inte heller så dålig, den slår allt på marknaden bortsett från andra Teslor såklart, man lurar sig själv lite om man "bara" jämför
den med dom andra Teslorna med större batterier för det ÄR en grym elbil det oxo! Jag själv har 10 mil till jobbet och skulle ändå klara mig med en 60 och bara
laddning i ena änden :)
Så, precis som Mati säger, oavsett vilken ni väljer blir ni nöjda :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Betänk också att en S 60 (D) går betydligt snålare än t.ex. en P85 som jag har. Det är fortfarande lite skillnad i räckvidd till P85:ans fördel, men skillnaden är inte alls så stor som batterikapaciteten kan ge sken av. Jag skulle satsa på en ganska basic S 60 idag. Fyrhjulsdrift anser jag inte heller är jättenödvändigt.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Är du i närheten av Laholm kan du prova på min P85-14. Den ska säljas om 1-2 månader.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tror møjligen att du misstar dig när det gäller räckvidden. Den räcker gott och väl till med en 60, men den "nya" 60 är det nog som gäller. Jag har en 70D (som du kan få før 800 :-), ej momssmittad) och har aldrig sett räckvidden som ett problem, utom en enda gång som helt ny ägare en moddig vinterdag førra året när jag grovt underskattade energiførbrukningen och laddade før lite. Speciellt numera när det finns ganska gott om superchargers är räckvidden mindre intressant än tidigare. Det kommer säkerligen att byggas ut ett mycket tätare nät nu när model 3 kommer dessutom. Rek 60 således, den modellen ser jag som ett riktigt bra køp.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Om du tittar på beg bilar se till att det är nya 60 vad det gäller 70 så har original 70 fler tillgängliga kW än strypt 75
Har själv 70 utan D du kommer lätt 30 mil med den
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare

Inlägg av Soja86 »

Delta skrev:
Är du i närheten av Laholm kan du prova på min P85-14. Den ska säljas om 1-2 månader.
Tyvär är det för högt förmånsvärde för mig på p85. Provköra är iofs alltid roligt men jag bor inte i närheten
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare

Inlägg av eric »

Kul! :)

Jag får nog hålla med övriga här och säga att du kanske inte bör förkasta S60 ändå utan att tänka efter noga. Nu vet jag ju inget om ditt körmönster, men hur ofta kör du mer än ~30 mil på en dag? Och de gånger du gör det, hur ofta är det utanför området med superchargers och andra snabbladdare?

Bara så du inte begränsar ditt urval i onödan tänker jag.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare

Inlägg av Soja86 »

Gustafsson skrev:
Tror møjligen att du misstar dig när det gäller räckvidden. Den räcker gott och väl till med en 60, men den "nya" 60 är det nog som gäller. Jag har en 70D (som du kan få før 800 :-), ej momssmittad) och har aldrig sett räckvidden som ett problem, utom en enda gång som helt ny ägare en moddig vinterdag førra året när jag grovt underskattade energiførbrukningen och laddade før lite. Speciellt numera när det finns ganska gott om superchargers är räckvidden mindre intressant än tidigare. Det kommer säkerligen att byggas ut ett mycket tätare nät nu när model 3 kommer dessutom. Rek 60 således, den modellen ser jag som ett riktigt bra køp.
Jag tänker mig att räckviden på en 60 absolut räcker till vardagskörning då jag har fyra mil till jobbet. Min förhoppning är att jag kommer använda Teslan till betydligt mer långfärder än jag gör idag, semestrar till Europa och sånt. Har också endel tjänsteresor till skåne vilket är ca 60 mil. Om skillnaden mellan 60 och 85är en extra laddning ner till Malmö så köper jag helldre än 85, men skillnaden kanske inte är så stor i praktiken?
Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare

Inlägg av Soja86 »

mati skrev:
Betänk också att en S 60 (D) går betydligt snålare än t.ex. en P85 som jag har. Det är fortfarande lite skillnad i räckvidd till P85:ans fördel, men skillnaden är inte alls så stor som batterikapaciteten kan ge sken av. Jag skulle satsa på en ganska basic S 60 idag. Fyrhjulsdrift anser jag inte heller är jättenödvändigt.
När det gäller D:et är det framförallt accelerationen jag är ute efter. Man vill ju vara först vid rödljusen ;)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Tänk på att hitta en bil som inte är momssmittad, dvs inte har ägts av någon som inte får lov att dra av moms, annars blir det mycket dyrare för din arbetsgivare.

Håller med ovan om att både räckvidd och prestanda är väldigt tillräckliga även på de billigare modellerna, men allt handlar om användningsområde. Ska du ner på bilsemester till södra Europa så lägger en 60 på ganska hyfsat mycket restid jämfört med en 85, särskilt om det är gamla 60-modellen som faktiskt har ett batteri på 60 kWh (och inte ett strypt 75-batteri som de nyare).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
ivveh
Teslaägare

Inlägg av ivveh »

När de kommer till range så tycker jag 60 har varit perfekt. Jag har varit i stockholm och jag har tjänsteresor som är längre än 10mil enkel riktning. Ner till skåne är ju inga problem, massa SuC på vägen. Resa ner till skåne tar ju ändå minst 3 timmar. En laddning kanske 3½, två laddningar då 4. Du vinner 30 min varje gång du kör en tjänsteresa till skåne, kolla bara upp vad dom 30 minuterna är värda innan du går på en större kostnad.
Gällande resor till europa så jag har själv ingen erfarenhet men samtidigt så skulle jag inte tveka en sekund att åka ner till Kroatien eller Spanien om de inte vore för att dom kör som idioter där (och då har jag rätt hög standard då jag tycker dom flesta i Göteborg kör som idioter :P). Men hör med Zoidberg, han har varit på flera långresor om jag inte minns fel.
Sen D eller inte D. Beroende på vart du bor då kanske.. Jag bor ju som sagt i Göteborg och här med omnejd är de ett par snödagar om året, då kan man jobba hemmifrån eller skita i det helt imo. Jag kör dessutom odubbat. Palla oljudet.
Först vid rödljusen? Ja sålänge du inte rejsar mot en annan Tesla så kommer du inte ha några problem. Inte i Sverige iaf.. på hyffsat vanlig basis. Som att sno godis från småungar, eller vad det nu heter. Hade du däremot bott i LA eller liknande, ja då kanske man måste ha lite mer kräm för att vara "först".
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare

Inlägg av Soja86 »

danni skrev:
Tänk på att hitta en bil som inte är momssmittad, dvs inte har ägts av någon som inte får lov att dra av moms, annars blir det mycket dyrare för din arbetsgivare.

Håller med ovan om att både räckvidd och prestanda är väldigt tillräckliga även på de billigare modellerna, men allt handlar om användningsområde. Ska du ner på bilsemester till södra Europa så lägger en 60 på ganska hyfsat mycket restid jämfört med en 85, särskilt om det är gamla 60-modellen som faktiskt har ett batteri på 60 kWh (och inte ett strypt 75-batteri som de nyare).
Tyvär är det momsfri verksamhet.

Jag har inte sett så många begnade s60 av nyare model på till salu.
Senast redigerad av Soja86, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Soja86 skrev:
Delta skrev:
Tyvär är det för högt förmånsvärde för mig på p85. Provköra är iofs alltid roligt men jag bor inte i närheten
P85 14 har nog samma förmån som 70 15
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

e5m1r skrev:
Soja86 skrev:
Delta skrev:
Ja, men 70 -15 har å andra sidan högre förmånsvärde än 85 -15. Ska man resonera på det viset tycker jag att the sweet spot är att leta efter en 85D från 2015 - lågt förmånsvärde, likasamma prestanda som en P85, fyrhjulsdrift, men nyare. Tror dock det är lite svårare att få vantarna på en sån (jag tänker inte sälja min än på ett bra tag :mrgreen: )
Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare

Inlägg av Soja86 »

Av någon obegripplig anledning är förmånsvärdet för p85 -14 6993 kr, för s70 -15 är det bara 4338 kr
Senast redigerad av Soja86, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

danni skrev:
e5m1r skrev:
Soja86 skrev:
Delta skrev:
Ja, men 70 -15 har å andra sidan högre förmånsvärde än 85 -15. Ska man resonera på det viset tycker jag att the sweet spot är att leta efter en 85D från 2015 - lågt förmånsvärde, likasamma prestanda som en P85, fyrhjulsdrift, men nyare. Tror dock det är lite svårare att få vantarna på en sån (jag tänker inte sälja min än på ett bra tag :mrgreen: )
Tog 70 som exempel så det blir tydligt att mindre batteri är inte lika med lägre förmån så det där bör man kolla i den magiska slumpgeneratorn på skatteverket
Och din 85D har liknande förmån som min 70
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Soja86 skrev:
mati skrev:
När det gäller D:et är det framförallt accelerationen jag är ute efter. Man vill ju vara först vid rödljusen ;)
Det är du ändå, frågan är hur mycket "först" du vill vara. Vill du ha tid med en fikarast innan bil nummer två kommer eller nöjer du dig med ett gott skratt när den snabba Porschen bredvid inte riktigt var så snabb som föraren trodde.
Du skriver inte vad du kör för bil idag, men om det inte råkar vara en Lamborghini eller nåt sånt så garanterar jag dig att även en "långsam" tvåhjulsdriven Tesla kommer få dig att tappa hakan när du trycker plattan i mattan för första gången. Du skriver att en P85 har för högt förmånsvärde, det kan inte jag bedöma. Men det är inget fel på accet i den bilen, det kan jag lova dig. ;)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Soja86 skrev:
Gustafsson skrev:
Jag tänker mig att räckviden på en 60 absolut räcker till vardagskörning då jag har fyra mil till jobbet. Min förhoppning är att jag kommer använda Teslan till betydligt mer långfärder än jag gör idag, semestrar till Europa och sånt. Har också endel tjänsteresor till skåne vilket är ca 60 mil. Om skillnaden mellan 60 och 85är en extra laddning ner till Malmö så köper jag helldre än 85, men skillnaden kanske inte är så stor i praktiken?
Du kommer ändå att behøva stanna på samma superchargers i de allra flesta fall. Jag långpendlar > 90 mil rätt ofta och frånsett att 70 D tar lite längre tid på sig att laddas är det ingen større skillnad før mig tidsmässigt med 90 D. Lek gärna med "abetterrouteplanner" av en medlem här på forumet (søk på nätet). Då får du bra koll på detta før just dina behov.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Soja86 skrev:
Gustafsson skrev:
Du kommer ändå att behøva stanna på samma superchargers i de allra flesta fall. Jag långpendlar > 90 mil rätt ofta och frånsett att 70 D tar lite längre tid på sig att laddas är det ingen større skillnad før mig tidsmässigt med 90 D. Lek gärna med "abetterrouteplanner" av en medlem här på forumet (søk på nätet). Då får du bra koll på detta før just dina behov.
Jag tänkte oxo skriva ngt liknande, att det i praktiken oftast inte är ngn skillnad alls nästan eftersom man oftast åker via SuperChargers och stannar på samma ställen för att ladda,
det spelar ju ingen större roll om man har 10mil kvar när man rullar in på laddaren eller 5 mil lixom :)
Dom gånger det har stor betydelse är ju tex när man ska åka ungefär max räckvidd utan laddning på vägen dvs när man åker precis på gränsen, och hur ofta händer det? För
vissa händer det såklart ofta, men jag tror att ganska många inte kör precis så. Jag råkar ut lite för just det när jag åker till SuC i Arboga eftersom jag har typ 30 mil dit, då
brukar jag inte ha mkt kvar i batteriet när jag kommer fram men skulle eg lika gärna kunna åka över Gävle, men i det fallet tjänar jag en hel del på att kunna köra direkt dit
utan laddning på vägen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare

Inlägg av janni »

Ser ut som att man kan ropa in en s85d på KVD för lite över 700 kakor (eller mycket beroende på hur de går de närmaste dagarna).
Om de ska vara tjänstebil så antar jag att det är viktigt att kunna lyfta momsen.

När jag funderade på begagnade så var det en säljare på Tesla som rekommenderade att man skulle titta på en från 2015 då exempelvis AP alltid ingick i den.
Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare

Inlägg av Soja86 »

danni skrev:
Precis så jag resonerar
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

janni skrev:
Ser ut som att man kan ropa in en s85d på KVD för lite över 700 kakor (eller mycket beroende på hur de går de närmaste dagarna).
Om de ska vara tjänstebil så antar jag att det är viktigt att kunna lyfta momsen.

När jag funderade på begagnade så var det en säljare på Tesla som rekommenderade att man skulle titta på en från 2015 då exempelvis AP alltid ingick i den.
Han skrev ju att verksamheten inte var momspliktig så momssmittad spelar ingen roll. Eftersom du är för blyg för att länka så gör jag det: https://www.kvd.se/auktion/personbil/Te ... spa/742590

Den kan nog vara ett väldigt bra köp för trådstartaren. Men jag tror inte priset kommer stanna här utan lyfta en bra bit till innan auktionen är slut.
Skriv svar