
https://electrek.co/2017/02/14/tesla-dr ... an-stroke/
Moderator: Redaktion
Ser två små problem med detta.bullen skrev:Fegis! Han skulle slagit på AP, kört upp jämsides, klättrat in genom fönstret o tagit över ratten. Eller.... Kanske inte
Varför använder inte Tesla kommersiell reklam????????Klintan skrev:Elon tar notan:
"@elonmusk
In appreciation, Tesla is providing all repair costs free of charge and expedited. "
Redan provat, tyvärr stänger AP av sig så fort du tar av bältetlator skrev:Ser två små problem med detta.bullen skrev:Fegis! Han skulle slagit på AP, kört upp jämsides, klättrat in genom fönstret o tagit över ratten. Eller.... Kanske inte
1: Teslan kommer att vägra ligga tillräckligt nära den andra bilen.
2: Passatens sidofönster kommer inte att reagera på Tesla-ägarens försök att via app sänka rutorna...
Annars hade det ju varit intressant att se hur långt Teslan hade fortsatt på AP. Reagerar den inte på att ingen sitter i förarsätet? Det har ju florerat filmklipp där föraren sitter i baksätet...
Dom man sett köra i baksätet osv har väl setat på bältet (som alltså sitter i sas) och sedan aktiverat AP och efter det flyttat sig till en annan plats...ivveh skrev:Redan provat, tyvärr stänger AP av sig så fort du tar av bältetlator skrev:Ser två små problem med detta.bullen skrev:Fegis! Han skulle slagit på AP, kört upp jämsides, klättrat in genom fönstret o tagit över ratten. Eller.... Kanske inte
1: Teslan kommer att vägra ligga tillräckligt nära den andra bilen.
2: Passatens sidofönster kommer inte att reagera på Tesla-ägarens försök att via app sänka rutorna...
Annars hade det ju varit intressant att se hur långt Teslan hade fortsatt på AP. Reagerar den inte på att ingen sitter i förarsätet? Det har ju florerat filmklipp där föraren sitter i baksätet...
Däremot kan man lura att nån sitter där med en mindre sandsäck eller viktväst eller nått
18650 skrev:Att en kvinna kör till synes medvetslös och in i räcket flera gånger behöver ju inte vara en stroke, det är helt normalt.
Punkt 2 skulle jag säga kolliderar med ett objektTiborBlomhall skrev:Jag tänkte lite på det hela. Vad som skulle ha hänt om föraren istället för VW Passat skulle ha kört Tesla Model S?
Skulle autopiloten varit på när föraren svimmar händer inte så mycket, bilen ber föraren hålla i ratten och om hen inte gör det saktar bilen till slut ner och stannar med varningsblinkers mitt i filen.
Men Tesla skulle kunna gå ett steg längre: även när autopiloten inte är på skulle de kunna detektera när föraren inte längre håller i ratten och bilen kör över sidolinjen. Då skulle autopiloten kunna slå på sig automatiskt! Och be dig ta tag i ratten. Om du inte gör det saktas bilen ner och stannar, som autopiloten brukar göra när du inte lyder den.
OBS alltså, två saker för att slå på autopiloten automatiskt:
1. du håller inte i ratten
2. bilen kör över sidolinjen
Håller du i ratten händer inget.
Ja, kör över sidolinjen eller kolliderar med ett objekt. Eller sidosensorerna kan ju se när du håller på att köra in i sidoräcket. Men helst vill man ju ingripa före ev krasch.e5m1r skrev:Punkt 2 skulle jag säga kolliderar med ett objektTiborBlomhall skrev:Jag tänkte lite på det hela. Vad som skulle ha hänt om föraren istället för VW Passat skulle ha kört Tesla Model S?
Skulle autopiloten varit på när föraren svimmar händer inte så mycket, bilen ber föraren hålla i ratten och om hen inte gör det saktar bilen till slut ner och stannar med varningsblinkers mitt i filen.
Men Tesla skulle kunna gå ett steg längre: även när autopiloten inte är på skulle de kunna detektera när föraren inte längre håller i ratten och bilen kör över sidolinjen. Då skulle autopiloten kunna slå på sig automatiskt! Och be dig ta tag i ratten. Om du inte gör det saktas bilen ner och stannar, som autopiloten brukar göra när du inte lyder den.
OBS alltså, två saker för att slå på autopiloten automatiskt:
1. du håller inte i ratten
2. bilen kör över sidolinjen
Håller du i ratten händer inget.
Fick man till det så skulle smartphone-olyckor kunna räddas/undvikas/mildras iafTiborBlomhall skrev:Ja, kör över sidolinjen eller kolliderar med ett objekt. Eller sidosensorerna kan ju se när du håller på att köra in i sidoräcket. Men helst vill man ju ingripa före ev krasch.e5m1r skrev:Punkt 2 skulle jag säga kolliderar med ett objektTiborBlomhall skrev:Jag tänkte lite på det hela. Vad som skulle ha hänt om föraren istället för VW Passat skulle ha kört Tesla Model S?
Skulle autopiloten varit på när föraren svimmar händer inte så mycket, bilen ber föraren hålla i ratten och om hen inte gör det saktar bilen till slut ner och stannar med varningsblinkers mitt i filen.
Men Tesla skulle kunna gå ett steg längre: även när autopiloten inte är på skulle de kunna detektera när föraren inte längre håller i ratten och bilen kör över sidolinjen. Då skulle autopiloten kunna slå på sig automatiskt! Och be dig ta tag i ratten. Om du inte gör det saktas bilen ner och stannar, som autopiloten brukar göra när du inte lyder den.
OBS alltså, två saker för att slå på autopiloten automatiskt:
1. du håller inte i ratten
2. bilen kör över sidolinjen
Håller du i ratten händer inget.
Taktiskt!bonath skrev:Varför använder inte Tesla kommersiell reklam????????Klintan skrev:Elon tar notan:
"@elonmusk
In appreciation, Tesla is providing all repair costs free of charge and expedited. "
Behövs inte...![]()
Och i anknytning till vad 18650 skrev,TiborBlomhall skrev:Jag tänkte lite på det hela. Vad som skulle ha hänt om föraren istället för VW Passat skulle ha kört Tesla Model S?
Skulle autopiloten varit på när föraren svimmar händer inte så mycket, bilen ber föraren hålla i ratten och om hen inte gör det saktar bilen till slut ner och stannar med varningsblinkers mitt i filen.
Men Tesla skulle kunna gå ett steg längre: även när autopiloten inte är på skulle de kunna detektera när föraren inte längre håller i ratten och bilen kör över sidolinjen. Då skulle autopiloten kunna slå på sig automatiskt! Och be dig ta tag i ratten. Om du inte gör det saktas bilen ner och stannar, som autopiloten brukar göra när du inte lyder den.
OBS alltså, två saker för att slå på autopiloten automatiskt:
1. du håller inte i ratten
2. bilen kör över sidolinjen
Håller du i ratten händer inget.
När hörde man senast typ Toyotas eller VWs högste chef twittra ut att dom tar på sig kostnad för en olycka. Så jäkla skön den där Elondstr skrev:Taktiskt!bonath skrev:Varför använder inte Tesla kommersiell reklam????????Klintan skrev:Elon tar notan:
"@elonmusk
In appreciation, Tesla is providing all repair costs free of charge and expedited. "
Behövs inte...![]()
Deras nettokostnad för delarna är ju fånigt låg i förhållande till PR-värdet.
Detta förutsätter att bilen har AP installerat. Allra bästa vore att bilarna oavsett AP eller inte stannar enligt förslaget ovan.TiborBlomhall skrev:Jag tänkte lite på det hela. Vad som skulle ha hänt om föraren istället för VW Passat skulle ha kört Tesla Model S?
Skulle autopiloten varit på när föraren svimmar händer inte så mycket, bilen ber föraren hålla i ratten och om hen inte gör det saktar bilen till slut ner och stannar med varningsblinkers mitt i filen.
Men Tesla skulle kunna gå ett steg längre: även när autopiloten inte är på skulle de kunna detektera när föraren inte längre håller i ratten och bilen kör över sidolinjen. Då skulle autopiloten kunna slå på sig automatiskt! Och be dig ta tag i ratten. Om du inte gör det saktas bilen ner och stannar, som autopiloten brukar göra när du inte lyder den.
OBS alltså, två saker för att slå på autopiloten automatiskt:
1. du håller inte i ratten
2. bilen kör över sidolinjen
Håller du i ratten händer inget.
Eller att AP håller på och vingla för mycket...mati skrev:Och i anknytning till vad 18650 skrev,TiborBlomhall skrev:Jag tänkte lite på det hela. Vad som skulle ha hänt om föraren istället för VW Passat skulle ha kört Tesla Model S?
Skulle autopiloten varit på när föraren svimmar händer inte så mycket, bilen ber föraren hålla i ratten och om hen inte gör det saktar bilen till slut ner och stannar med varningsblinkers mitt i filen.
Men Tesla skulle kunna gå ett steg längre: även när autopiloten inte är på skulle de kunna detektera när föraren inte längre håller i ratten och bilen kör över sidolinjen. Då skulle autopiloten kunna slå på sig automatiskt! Och be dig ta tag i ratten. Om du inte gör det saktas bilen ner och stannar, som autopiloten brukar göra när du inte lyder den.
OBS alltså, två saker för att slå på autopiloten automatiskt:
1. du håller inte i ratten
2. bilen kör över sidolinjen
Håller du i ratten händer inget.
3. om du är kvinna
Denna punkt gäller oavsett 1 och 2