Provkörning intryck

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare

Provkörning intryck

Inlägg av Soja86 »

I onsdags var jag och provkörde en model S p90dl i Karlstad. Jag måste bara säga att jag blev sjukt imponerad. Jag hade visserligen väldigt högt ställda förväntningar men lyckades ändå få dem överträffade

Först och främst accelerationen. Jag har ju läst mycket innan och sett klipp på youtube på människors reaktioner ändå blev jag överaskad av känslan när man gasade på från stillastående. Det närmast jag kan komma att beskriva det är att åka bergodalbana. Jag tror att det skulle kännas på samma sätt att bli utskjuten ur en kanon.

Det andra jag noterade är hur tyst det faktiskt är i kupen. Teslan har ju fått mycket kritik för högt vägljud i kupen men det tyckte jag inte att det var. Möjligen hörs vägljuden lite mer än andra bilar för att de inte döljs av motorljudet men den totala ljudnivån är den lägsta jag hört i en bil och då var det ändå slask på vägarna.

Jag passade även på att prova med barnstol bakom förarsättet. Barnstolen är en några år gamal besafe izikid utan Isofix och jag är cirka 180 lång. Det blev inte jätte gott om plats men det gick att köra. Riktigt bekväma säten dessutom. Däremot kommer det bli väldigt svårt att få in min dotter i bilbarnstolen i den vinkeln som blev men det kan jag leva med :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Provkörning intryck

Inlägg av mati »

Kul. Har du redan hunnit trycka på beställ-knappen eller är du fortfarande i förnekelsefasen? ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare

Inlägg av Soja86 »

Kommer att bli en i tjänsten till sommaren
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Ett tips är att sätta den bakåtvända barnstolen i mitten bak mellan stolarna då har du inga problem med att skjuta sätet bak och ha gått om plats för din dotter. Får plats både vuxna och barn på vardera sida.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nej, det är verkligen inte kul att lasta barn i bakvända stolar på Model S. Lösningen heter antingen Model X eller extrasäten :) Mina kids trivs väldigt bra:

Bild
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Den som fick sitta nere till vänster ser inte riktigt lika nöjd ut :-P
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

jonasl skrev:
Den som fick sitta nere till vänster ser inte riktigt lika nöjd ut :-P
Haha :lol:
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare

Inlägg av Soja86 »

kangru skrev:
Ett tips är att sätta den bakåtvända barnstolen i mitten bak mellan stolarna då har du inga problem med att skjuta sätet bak och ha gått om plats för din dotter. Får plats både vuxna och barn på vardera sida.
Jag har två barn en ettåring och en treåring och tänkte ha båda bak om det är möjligt därav stolen bakom förarsättet.
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

Ja kör på en X! Jag hade en S som lånebil ett tag och var inte impad över utrymmet i bak. När vi väl fick in den bakåtvända barnstolen så fick min 12 åriga med nöd och näppe plats i passagerarstolen. Sen är det sjukt irriterande att isofixöglorna sitter ca 5-6cm in. Man får verkligen pressa in fästena på stolen vilket känns lite sådär i ett lädersäte. I X:en lyfter man på ett litet lock av läder och då ser man öglorna direkt. Supersmidigt om man enkelt vill plocka bort stolen lite snabbt och sen sätta tillbaka den.
Utrymmet är oxå överlägset. Jag sitter som en kung i passagerarstolen trots att barnstolen är placerad bakom.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

kangru skrev:
Har du en bild på detta? Eller nån annan som har kanske :)

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

chpaulin skrev:
kangru skrev:
IMG_20160713_084949.jpg
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

kangru skrev:
chpaulin skrev:
kangru skrev:
Tackarr. Ser riktigt bra ut :)

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Fribbe
Teslaägare

Inlägg av Fribbe »

kangru skrev:
chpaulin skrev:
kangru skrev:
Vad är det för märke/modell på den framåtvända bältesstolen? :)
Model S 75D, Midnight Silver Metallic, Glastak, Svarta Premiumsäten, Askträdekor, 21" grå turbin. Referal, just nu 1500km fri Super Charging:
http://---
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Det är en Britax Adventure.
Användarvisningsbild
Fribbe
Teslaägare

Inlägg av Fribbe »

kangru skrev:
Tackar! Är det next gen säten?...är lite kass på att avgöra sånt ännu :D

Är ni nöjda?

Håller på att försöka hitta framåtvända stolar som passa bra i model s 2017 men det verkar inte vara helt självklart med tanke på nackstödens tiltning framåt.
Model S 75D, Midnight Silver Metallic, Glastak, Svarta Premiumsäten, Askträdekor, 21" grå turbin. Referal, just nu 1500km fri Super Charging:
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Fribbe skrev:
kangru skrev:
Tackar! Är det next gen säten?...är lite kass på att avgöra sånt ännu :D

Är ni nöjda?

Håller på att försöka hitta framåtvända stolar som passa bra i model s 2017 men det verkar inte vara helt självklart med tanke på nackstödens tiltning framåt.
För oss funkar denna bra. Om 6-9månader så skall vi byta ifrån den bakåtvända för den minsta och då blir det nog en sådan stol till (eller en liknande). Det är Next Gen fram men inte Next Gen bak, fanns under en kort tid 2015, utan standard bak (ifrån Sept-15). Det som är problemet är vid långt barn som fortfarande har stol så tar nackstödet i taket där bak men funkar då fram. Det som är lite problem fram är att de flesta stolar eller kuddar är lite för breda för skålningen och ger avtryck i stolen om du inte har något mellan som skyddar stolen.

Jag har inte märkt några problem med det något lutande nackstödet förutom när man skall justera höjden på nackstödet om det är olika barn som åker i det, då måste man ta ut det eller iaf inte ha ett barn i för att man skall kunna komma åt och höja det, inget större problem men iaf.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Kan instämma att det funkar kanon med en stol i mitten och en till bak till höger. Vi har en 2,5 åring och en 9 månaders och båda sitter bakåtvända, lite tight men går precis att få i den urtagbara stolen höger bak. Jag är 185 cm och inga problem att få plats att köra, dessutom kan en vuxen åka vänster bak och fram såklart :)

Imponerad av lastutrymmet, har inte varit i närheten av det i tidigare kombimodeller. Under bagaget bak får vi in tvä stora ikeakassar med packning, likaså i frunken. Dessutom två normalstora barnvagnar bak och packning ovanpå det! Takbox på om det behövs ännu mer!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Fribbe
Teslaägare

Inlägg av Fribbe »

kangru skrev:
För oss funkar denna bra. Om 6-9månader så skall vi byta ifrån den bakåtvända för den minsta och då blir det nog en sådan stol till (eller en liknande). Det är Next Gen fram men inte Next Gen bak, fanns under en kort tid 2015, utan standard bak (ifrån Sept-15). Det som är problemet är vid långt barn som fortfarande har stol så tar nackstödet i taket där bak men funkar då fram. Det som är lite problem fram är att de flesta stolar eller kuddar är lite för breda för skålningen och ger avtryck i stolen om du inte har något mellan som skyddar stolen.

Jag har inte märkt några problem med det något lutande nackstödet förutom när man skall justera höjden på nackstödet om det är olika barn som åker i det, då måste man ta ut det eller iaf inte ha ett barn i för att man skall kunna komma åt och höja det, inget större problem men iaf.
Ok, låter som ni är nöjda då, försökte googl:a den stolen och det verkar dock som den inte tillverkas längre. Jag är lite osäker på om den kommer passa 2017 baksätet, får väl vänta in bilen och försöka åka till ett ställe där man kan prova olika stolar i bilen innan man köper. Hade annars tänkt köpa innan så allt är klart 8-)

Lite oroväckande att det är så svårt att få fram bra info om vilka stolar som passar bra i nya model s :?
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Låna en bil på Aminogatan och åk till Babyland eller liknande och prova, borde inte vara några problem.
Användarvisningsbild
Fribbe
Teslaägare

Inlägg av Fribbe »

kangru skrev:
Låna en bil på Aminogatan och åk till Babyland eller liknande och prova, borde inte vara några problem.
Ja det kanske inte är en så dum ide, tack för tipset! :D
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

Sitter och ska beställa en S snart. Men har det privilegiumet att jag har tvillingar på 2.5 år. De är ganska långa dock så de är i storlek av en 3 åring redan nu. Får man plats två framåtåkande på var sin sida bak om jag är 190? Bakåtåkande har jag redan släppt då jag antar att det är omöjligt.

Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Hade satt dom baklänges en i mitten och en bakom passagerare har inte provat men när jag hade små hade jag betydligt mindre bilar, men nu är jag bara 184cm :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

Smutt skrev:
Hade satt dom baklänges en i mitten och en bakom passagerare har inte provat men när jag hade små hade jag betydligt mindre bilar, men nu är jag bara 184cm Bild
Ja går det vore det ju grymt bra!

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Det ska inte vara något problem att få plats. Jag är 189cm och det är gott om plats. Barnstolarna i bagaget kan ju också vara ett alternativ.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

rightnow skrev:
Smutt skrev:
Hade satt dom baklänges en i mitten och en bakom passagerare har inte provat men när jag hade små hade jag betydligt mindre bilar, men nu är jag bara 184cm Bild
Ja går det vore det ju grymt bra!

Räkna med att du kan få plats med två bakåtvända där bak och en vuxen också. Men se till att ta panoramataket så du får mer takhöjd så det blir lite lättare att få in och ut dem.

Du får in remmarna under sätet fast mitt under stolarna och inte vid bultarna, du kan dock dra bak dem sen.
Skriv svar