Vad kan vi vänta oss under den här bilmässan?
- Renault skall tydligen presentera något nytt. Kanske snabbladdning till Zoe?
- Jaguar I-Pace kommer visas upp igen.
- Kommer Nissan Leaf 2nd Gen presenteras?
- Mer information om Audi E-Tron?
Moderator: Redaktion
Frågan är om någon tillverkare överhuvudtaget vill det. Hittills har det varit ganska uppenbart att elbilar säljs som andra- eller tredjebilar. De ska inte kunna ersätta fossilbilar. Vill man ha en familjevänlig laståsna med drag och/eller takräcke får man snällt välja ett fossilmonster. Den som inte vill ha en fossilbil måste antingen köpa en Tesla, vilket ytterst få har råd med, eller så får man göra avkall på sånt som är självklarheter för vilken bensinbil som helst.helix skrev:Detta är det största problemet om man vill sälja en El-bil som ersätter familjens primära fossilare och inte bara el-bil som blir hushållets andrabil för stadskörning och kortare turer.
Jag tror du har anledningen själv men sen säger du att den inte finns. Det kostar idag betydligt mer att göra en elbil jämfört med en fossilbil, kolla på eGolf vs golf, Zoe vs Clio, Ionic ev vs Ioniq hybrid mm. Nästan alla teslaägare här säger nog att de aldrig skulle köpt en Tesla för de priset de kostar idag om det inte varit för drivlinan. Visst skulle en eldriven v70 för 300 000 kr sålt som smör men det hade nog Model S också gjort om den kostade 300 000 kr istället för dagens pris. Kanske är det så att Model lll kommer vara som en BMW 3 serie och kosta ungefär lika mycket men vara eldriven och därmed bryta trenden att elbilar är dyrare än fossilbilar men de kan också vara så att Tesla har sparat in på allt och en motsvarande fossilbil hade kostat 200 000 kr och i så fall har Tesla inte brutit trend utan vi får fortsätta acceptera att elbilar är dyrare än motsvarande fossilbil. Låt oss se först om Tesla verkligen kan göra Model 3 så att den motsvarar en BMW 3:serie till samma pris(vilket jag starkt tvivlar på) innan vi dömer ut alla andra tillverkare för att de inte lyckas.Jerka skrev:Jag börjar snart tro på det där också. De elbilar som finns idag är inte bra. Små, dyra, fula, kort räckvidd. Tesla är så klart det lysande undantaget, Ioniq verkar okej och Bolt/Ampera-E ser ut som en bra bil, men gemensamt för alla är att ingen hade köpt dem för det priset om det inte var för drivlinans skull.
Hade det kommit en Volvo V70 med eldrift hade den sålt slut på fem röda. Batterier går att få tag på i allt högre utsträckning och elmotorer är inte särskilt komplicerade. Hybrider finns redan. Kan man bygga en hybrid kan man bygga en elbil.
Det finns helt enkelt inga ursäkter längre. Biltillverkarna vill bara inte. Jag vet inte om de ser problem med omställningen av sina fabriker, om de är oroliga för att tappa serviceintäkter eller om de bara är konservativa, men något är det ju. Kanske är det batteritillgången som spökar trots allt - det vore ju inte bra om alla skriker efter elbilar och så kan man inte leverera. Men i så fall borde väl alla vara i full färd med att bygga batterifabriker? Jag får inte ihop det.
Vill nog inte hålla med helt o hållet. Tex så är tillverkningskostnaden och försäljningspriset av en sak inte alls i behov av att vara ens i närheten av varandra. För många år sedan så tog tex Ericsson hutlösa överpriser för den senaste tekniken inom nätbyggnation . Kunderna sket fullständigt i det utan skrek snarast efter flera nätbyggstenar. Numera är tillverkningskostnaden ibland högre än kundens pris för delarna - men vad annars göra om man vill leverera och konkurrenterna har lågt/lägre pris ?? Huawei har mångmiljardstöd i form av kinesiska staten.vigge50 skrev:Jag tror du har anledningen själv men sen säger du att den inte finns. Det kostar idag betydligt mer att göra en elbil jämfört med en fossilbil, kolla på eGolf vs golf, Zoe vs Clio, Ionic ev vs Ioniq hybrid mm. Nästan alla teslaägare här säger nog att de aldrig skulle köpt en Tesla för de priset de kostar idag om det inte varit för drivlinan. Visst skulle en eldriven v70 för 300 000 kr sålt som smör men det hade nog Model S också gjort om den kostade 300 000 kr istället för dagens pris. Kanske är det så att Model lll kommer vara som en BMW 3 serie och kosta ungefär lika mycket men vara eldriven och därmed bryta trenden att elbilar är dyrare än fossilbilar men de kan också vara så att Tesla har sparat in på allt och en motsvarande fossilbil hade kostat 200 000 kr och i så fall har Tesla inte brutit trend utan vi får fortsätta acceptera att elbilar är dyrare än motsvarande fossilbil. Låt oss se först om Tesla verkligen kan göra Model 3 så att den motsvarar en BMW 3:serie till samma pris(vilket jag starkt tvivlar på) innan vi dömer ut alla andra tillverkare för att de inte lyckas.Jerka skrev:Jag börjar snart tro på det där också. De elbilar som finns idag är inte bra. Små, dyra, fula, kort räckvidd. Tesla är så klart det lysande undantaget, Ioniq verkar okej och Bolt/Ampera-E ser ut som en bra bil, men gemensamt för alla är att ingen hade köpt dem för det priset om det inte var för drivlinans skull.
Hade det kommit en Volvo V70 med eldrift hade den sålt slut på fem röda. Batterier går att få tag på i allt högre utsträckning och elmotorer är inte särskilt komplicerade. Hybrider finns redan. Kan man bygga en hybrid kan man bygga en elbil.
Det finns helt enkelt inga ursäkter längre. Biltillverkarna vill bara inte. Jag vet inte om de ser problem med omställningen av sina fabriker, om de är oroliga för att tappa serviceintäkter eller om de bara är konservativa, men något är det ju. Kanske är det batteritillgången som spökar trots allt - det vore ju inte bra om alla skriker efter elbilar och så kan man inte leverera. Men i så fall borde väl alla vara i full färd med att bygga batterifabriker? Jag får inte ihop det.
Elbilar i sig är inte dyra att tillverka, de är billigare. Hybrider är däremot dyra att tillverka eftersom det krävs dubbla system.Jerka skrev:Jag köper att elbilar är dyrare att tillverka, men frågan är vad som är hönan och vad som är ägget. Om biltillverkarna verkligen satsat på elbilar hade de nog inte varit så dyra idag.
Ja det är nog en kombination, många har nog hoppats på teslas snara frånfälle och sen konstaterat att elbilar funkar inte. För att sen fortsätta som vanligtBjelke skrev:Jag har på riktigt inte sett något seriöst som visar att en elbil är så fruktansvärt mycket dyrare att tillverka, däremot så upprepar jag gärna vad jag skrivit förut att
tillverkningskostnaden för en bil (eller vilken produkt som helst nästan) mest beror på hur stor serie man räknar på.
Skulle Volvo RÄKNA med att bara sälja 100 st XC90 så skulle tillverkningskostnaden och därmed priset bli typ en halv miljard (om man utgår från ungefär samma tillverkningsprincip med robotlinor osv dvs inte
som en sportbil á la Koeniggsegg), MEN om man RÄKNAR på en serie på en miljon så blir det ofantligt mycket billigare per styck.
Så länge som dom alltså räknar på mindre serier så blir priset högt hur fasiken man än vrider och vänder på det om man inte kan samordna med andra bilvarianter osv.
Då blir det två faktorer kvar, dels brist på en delkomponent (tex batterier) och dels ambitionen (läs viljan).
Jag hoppas och tror på det första tillsvidareeller näe förresten jag tror på en kombination av båda...
Att kolla på kinesiska marknaden och jämföra går inte på grund av deras suventioner. I de flesta länderna som har suventioner för elbilar så får kunderna som köper elbilen subventionerna men i Kina så är det tillverkarna som får pengarna för hur många elbilar de säljer. Detta gör t ex att en elbil som kostar 300 000 kr att producera kan de sälja för 200 000 kr och ändå gå med vinst(jag vet inte hur stora subventionerna är så det kan vara mer eller mindre).mickeisol skrev:nej batterier är nog inte dyra och elbilar är billigare att tillverka än fossilbilar.
Men om man ser till världens mest sålda bil toyota corolla som sålde drygt 1,3 miljoner bilar under 2016 av ungefär 70-80 miljoner bilar under 2016 (72 miljoner under 2015).
Och som bekant är det på väg att göras en batterifabrik i nevada som ska kunna tillgodose 500 tusen bilar under 2018, med ökning till 1,5 miljoner under 2020.
dvs en våldsam mängd batterier som precis klarar av att ersätta en bilmodell.
Så innan batteritillverkningen skalas upp så blir det inte så många billiga elbilar (som har anständig räckvidd), för det blir för få individer att fördela kostnaderna på.
Tesla har nu blåslampan i ändan på dom andra biltillverkarna, det är bara för dom att se till skaffa fram batterier på ett eller annat sätt.
pratade med en kinesbekant, och han sa att man kan köpa en elbil med 30 mils räckvidd i kina nu för motsvarande 200 000 kr (vet inte vad det var för märke)
Visserligen en prototyp, men märklig placering av dörrhandtagen, allt för långt ner. Sen borde dom ju fällas in också. Rent allmänt ser den schysst ut, lite spacig och kompakt i utseendet. Kan bli bra!helix skrev:Röd Jaguar i-Pace luftas på mässområdet:
Kan bli riktigt fin den där när den sätts i produktion. Små SUV:ar är som bekant ett mycket poppis segment. Får de till laddningen och produktionstakten så kommer den här sälja som smör.
I mina ögon klart läcker om man bortser från de groteska hjulen.helix skrev:Röd Jaguar i-Pace luftas på mässområdet:
Kan bli riktigt fin den där när den sätts i produktion. Små SUV:ar är som bekant ett mycket poppis segment. Får de till laddningen och produktionstakten så kommer den här sälja som smör.
Den där kan bli min nästa bil! Funkar fint till och från jobbet. Så får frugan åka Model 3 som kan snabbladdas i ett fungerande snabbladdarnät så den går att använda till resor längre än 20-30 mil.helix skrev:Röd Jaguar i-Pace luftas på mässområdet:
Kan bli riktigt fin den där när den sätts i produktion. Små SUV:ar är som bekant ett mycket poppis segment. Får de till laddningen och produktionstakten så kommer den här sälja som smör.
Jag gillar vad jag ser oxomati skrev:Den är ju riktigt läcker.Men varför behöver den en grill som en fossilbil?
Tyvärr kommer den naturligtvis inte bli ekonomiskt intressant för en vanlig medelsvensson. Annars hade den funkat fint.