Geneva International motor show 2017

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare

Geneva International motor show 2017

Inlägg av fnystrom »

Det börjar bli dags för alla "Tesla-dödare" att visas upp nu om de skall kunna börja levereras 2018. Är det under Geneva International Motor Show de kommer visas upp?

Vad kan vi vänta oss under den här bilmässan?
  • Renault skall tydligen presentera något nytt. Kanske snabbladdning till Zoe?
  • Jaguar I-Pace kommer visas upp igen.
  • Kommer Nissan Leaf 2nd Gen presenteras?
  • Mer information om Audi E-Tron?
Eller blir allt som vanligt, dvs en lång rad med konceptbilar som tidigast kommer om 3 år....
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Geneva International motor show 2017

Inlägg av Bjelke »

Tror det blir en salig röra, dvs både prototyper och några "färdiga" modeller... (man kan ju hoppas på några färdiga iaf)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag hoppas verkligen att det kommer nåt riktigt, inte bara konceptuella Tesla-dödare med 50 mils räckvidd och planerad produktionstart nån gång runt 2030. Men dessvärre tror jag inte riktigt att det händer så mycket.
Leaf 2 är en bil vi kan räkna med, frågan är om det blir i år. Jag ser fram emot det iaf.
Zoe med snabbladdning hade varit drömmen. Vi får se, man kan ju hoppas.
Annars blir det väl det vanliga, inget konkret, mycket prat och lite verkstad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Någon tesladödare för Model X/S kommer vi definitivt inte att få se. Tyvärr. Däremot blir det säkert lite konceptbilar och en hel del hybrider och småbilar i golfklassen som rullar 30 mil på El under optimala förhållanden.

Även om någon skulle lansera en Tesladödare 2018 så kommer de inte under några omständigheter att ha hunnit bygga upp en infrastruktur för snabbladdning som ligger i paritet med SuC. Detta är det största problemet om man vill sälja en El-bil som ersätter familjens primära fossilare och inte bara el-bil som blir hushållets andrabil för stadskörning och kortare turer.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

helix skrev:
Detta är det största problemet om man vill sälja en El-bil som ersätter familjens primära fossilare och inte bara el-bil som blir hushållets andrabil för stadskörning och kortare turer.
Frågan är om någon tillverkare överhuvudtaget vill det. Hittills har det varit ganska uppenbart att elbilar säljs som andra- eller tredjebilar. De ska inte kunna ersätta fossilbilar. Vill man ha en familjevänlig laståsna med drag och/eller takräcke får man snällt välja ett fossilmonster. Den som inte vill ha en fossilbil måste antingen köpa en Tesla, vilket ytterst få har råd med, eller så får man göra avkall på sånt som är självklarheter för vilken bensinbil som helst.
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jag börjar snart tro på det där också. De elbilar som finns idag är inte bra. Små, dyra, fula, kort räckvidd. Tesla är så klart det lysande undantaget, Ioniq verkar okej och Bolt/Ampera-E ser ut som en bra bil, men gemensamt för alla är att ingen hade köpt dem för det priset om det inte var för drivlinans skull.

Hade det kommit en Volvo V70 med eldrift hade den sålt slut på fem röda. Batterier går att få tag på i allt högre utsträckning och elmotorer är inte särskilt komplicerade. Hybrider finns redan. Kan man bygga en hybrid kan man bygga en elbil.

Det finns helt enkelt inga ursäkter längre. Biltillverkarna vill bara inte. Jag vet inte om de ser problem med omställningen av sina fabriker, om de är oroliga för att tappa serviceintäkter eller om de bara är konservativa, men något är det ju. Kanske är det batteritillgången som spökar trots allt - det vore ju inte bra om alla skriker efter elbilar och så kan man inte leverera. Men i så fall borde väl alla vara i full färd med att bygga batterifabriker? Jag får inte ihop det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag tror de vill blunda för omställningen in i det längsta, precis som Nokia och Facit gjorde. Konstigt att de inte inser att det inte funkar, utvecklingen kommer oavsett om de vill det eller inte. Men så länge de blundar så kommer de inte satsa miljarder på batterifabriker och då står de där utan när tipppunkten kommer så kan de inte leverera. Deras fossilbilar går inte heller att sälja så deras jätteorganisationer dränerar företaget på pengar och de är borta.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Jerka skrev:
Jag börjar snart tro på det där också. De elbilar som finns idag är inte bra. Små, dyra, fula, kort räckvidd. Tesla är så klart det lysande undantaget, Ioniq verkar okej och Bolt/Ampera-E ser ut som en bra bil, men gemensamt för alla är att ingen hade köpt dem för det priset om det inte var för drivlinans skull.

Hade det kommit en Volvo V70 med eldrift hade den sålt slut på fem röda. Batterier går att få tag på i allt högre utsträckning och elmotorer är inte särskilt komplicerade. Hybrider finns redan. Kan man bygga en hybrid kan man bygga en elbil.

Det finns helt enkelt inga ursäkter längre. Biltillverkarna vill bara inte. Jag vet inte om de ser problem med omställningen av sina fabriker, om de är oroliga för att tappa serviceintäkter eller om de bara är konservativa, men något är det ju. Kanske är det batteritillgången som spökar trots allt - det vore ju inte bra om alla skriker efter elbilar och så kan man inte leverera. Men i så fall borde väl alla vara i full färd med att bygga batterifabriker? Jag får inte ihop det.
Jag tror du har anledningen själv men sen säger du att den inte finns. Det kostar idag betydligt mer att göra en elbil jämfört med en fossilbil, kolla på eGolf vs golf, Zoe vs Clio, Ionic ev vs Ioniq hybrid mm. Nästan alla teslaägare här säger nog att de aldrig skulle köpt en Tesla för de priset de kostar idag om det inte varit för drivlinan. Visst skulle en eldriven v70 för 300 000 kr sålt som smör men det hade nog Model S också gjort om den kostade 300 000 kr istället för dagens pris. Kanske är det så att Model lll kommer vara som en BMW 3 serie och kosta ungefär lika mycket men vara eldriven och därmed bryta trenden att elbilar är dyrare än fossilbilar men de kan också vara så att Tesla har sparat in på allt och en motsvarande fossilbil hade kostat 200 000 kr och i så fall har Tesla inte brutit trend utan vi får fortsätta acceptera att elbilar är dyrare än motsvarande fossilbil. Låt oss se först om Tesla verkligen kan göra Model 3 så att den motsvarar en BMW 3:serie till samma pris(vilket jag starkt tvivlar på) innan vi dömer ut alla andra tillverkare för att de inte lyckas.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

vigge50 skrev:
Jerka skrev:

Jag tror du har anledningen själv men sen säger du att den inte finns. Det kostar idag betydligt mer att göra en elbil jämfört med en fossilbil, kolla på eGolf vs golf, Zoe vs Clio, Ionic ev vs Ioniq hybrid mm. Nästan alla teslaägare här säger nog att de aldrig skulle köpt en Tesla för de priset de kostar idag om det inte varit för drivlinan. Visst skulle en eldriven v70 för 300 000 kr sålt som smör men det hade nog Model S också gjort om den kostade 300 000 kr istället för dagens pris. Kanske är det så att Model lll kommer vara som en BMW 3 serie och kosta ungefär lika mycket men vara eldriven och därmed bryta trenden att elbilar är dyrare än fossilbilar men de kan också vara så att Tesla har sparat in på allt och en motsvarande fossilbil hade kostat 200 000 kr och i så fall har Tesla inte brutit trend utan vi får fortsätta acceptera att elbilar är dyrare än motsvarande fossilbil. Låt oss se först om Tesla verkligen kan göra Model 3 så att den motsvarar en BMW 3:serie till samma pris(vilket jag starkt tvivlar på) innan vi dömer ut alla andra tillverkare för att de inte lyckas.
Vill nog inte hålla med helt o hållet. Tex så är tillverkningskostnaden och försäljningspriset av en sak inte alls i behov av att vara ens i närheten av varandra. För många år sedan så tog tex Ericsson hutlösa överpriser för den senaste tekniken inom nätbyggnation . Kunderna sket fullständigt i det utan skrek snarast efter flera nätbyggstenar. Numera är tillverkningskostnaden ibland högre än kundens pris för delarna - men vad annars göra om man vill leverera och konkurrenterna har lågt/lägre pris ?? Huawei har mångmiljardstöd i form av kinesiska staten.

Som ytterligare kuriosa kan nämnas att när E ville slippa sälja en mycket gammal produkt (till förmån för en modernare dito, enklare att tillverkamm mm fördelar) så höjde man ofta priset på den. Fast många kunder sket ändå i att deras favvopryl dubblerats i pris sista året då den fungert i princip felfritt mycket länge. Några kunder tålde betydligt mer än en enda dubblering.

Jämför gärna med att Volvo bil får för sig att dra igång en tillverkningslina för 145or med B16 montor. hmm ja och till tillbudspris på minst en 600 000-800 000 kr. Drag o takräcke samt kassettbandspelare ingår självfallet... haha. ;-)
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jag fattar att en eldriven V70 för 300 000 inte är något man svänger ihop i en handvändning - men var är investeringarna? Framtidsplanerna? Varför inte ha en eldriven XC90 med stort batteri - hybriden säljer ju bra och den kostar nära miljonen.

Jag köper att elbilar är dyrare att tillverka, men frågan är vad som är hönan och vad som är ägget. Om biltillverkarna verkligen satsat på elbilar hade de nog inte varit så dyra idag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag tror inte att det handlar om det. Biltillverkarna har investerat miljardbelopp i utvecklingen av sina avgasmotorer samt fabriker som producerar dessa. Skulle t.ex. Volvo bygga en elbilskombi till samma pris som en diesel så skulle den såklart säljas så i i bänken bra, samtidigt som fossilbilsförsäljningen skulle haverera. Alla investeringar i fossilteknik då? Bortkastade pengar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Jag köper att elbilar är dyrare att tillverka, men frågan är vad som är hönan och vad som är ägget. Om biltillverkarna verkligen satsat på elbilar hade de nog inte varit så dyra idag.
Elbilar i sig är inte dyra att tillverka, de är billigare. Hybrider är däremot dyra att tillverka eftersom det krävs dubbla system.

Det som kostar är batterier och det kommer fortsätta kosta tills biltillverkaren själv tar kontroll över tillverkningen, på något sätt. Men eftersom de inte tror på batterier och elbilar så kommer de inte göra investeringarna som de måste göra och till slut är det försent och de dör.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

nej batterier är nog inte dyra och elbilar är billigare att tillverka än fossilbilar.

Men om man ser till världens mest sålda bil toyota corolla som sålde drygt 1,3 miljoner bilar under 2016 av ungefär 70-80 miljoner bilar under 2016 (72 miljoner under 2015).
Och som bekant är det på väg att göras en batterifabrik i nevada som ska kunna tillgodose 500 tusen bilar under 2018, med ökning till 1,5 miljoner under 2020.
dvs en våldsam mängd batterier som precis klarar av att ersätta en bilmodell.

Så innan batteritillverkningen skalas upp så blir det inte så många billiga elbilar (som har anständig räckvidd), för det blir för få individer att fördela kostnaderna på.

Tesla har nu blåslampan i ändan på dom andra biltillverkarna, det är bara för dom att se till skaffa fram batterier på ett eller annat sätt.

pratade med en kinesbekant, och han sa att man kan köpa en elbil med 30 mils räckvidd i kina nu för motsvarande 200 000 kr (vet inte vad det var för märke)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Jag har på riktigt inte sett något seriöst som visar att en elbil är så fruktansvärt mycket dyrare att tillverka, däremot så upprepar jag gärna vad jag skrivit förut att
tillverkningskostnaden för en bil (eller vilken produkt som helst nästan) mest beror på hur stor serie man räknar på.
Skulle Volvo RÄKNA med att bara sälja 100 st XC90 så skulle tillverkningskostnaden och därmed priset bli typ en halv miljard (om man utgår från ungefär samma tillverkningsprincip med robotlinor osv dvs inte
som en sportbil á la Koeniggsegg), MEN om man RÄKNAR på en serie på en miljon så blir det ofantligt mycket billigare per styck.

Så länge som dom alltså räknar på mindre serier så blir priset högt hur fasiken man än vrider och vänder på det om man inte kan samordna med andra bilvarianter osv.

Då blir det två faktorer kvar, dels brist på en delkomponent (tex batterier) och dels ambitionen (läs viljan).
Jag hoppas och tror på det första tillsvidare :) eller näe förresten jag tror på en kombination av båda...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Du träffar nog spiken på huvudet. Ioniq är ju ett jättebra exempel på det där. Som jag har förstått det så går försäljningen av den bilen mycket bättre än vad alla hade räknat med. Hyundai är helt tagna på sängen. Nu har de en massa beställningar samtidigt som de inte kan bygga tillräckligt många bilar. Hela produktionskedjan är inte dimensionerad för det stora suget som har uppstått. De flesta Hyundai-bilar som säljs i Europa är anpassade för vår marknad, både designmässigt och tekniskt. De byggs inte heller i Korea utan här hos oss nånstans. Ioniq är en ren Korea-bil. Den byggs på ett enda ställe i Korea i ganska begränsade volymer.
Man kan hoppas att det går upp för dem att de har räknat grovt fel och att de utökar produktionen kraftigt. Eller så vill de inte.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Bjelke skrev:
Jag har på riktigt inte sett något seriöst som visar att en elbil är så fruktansvärt mycket dyrare att tillverka, däremot så upprepar jag gärna vad jag skrivit förut att
tillverkningskostnaden för en bil (eller vilken produkt som helst nästan) mest beror på hur stor serie man räknar på.
Skulle Volvo RÄKNA med att bara sälja 100 st XC90 så skulle tillverkningskostnaden och därmed priset bli typ en halv miljard (om man utgår från ungefär samma tillverkningsprincip med robotlinor osv dvs inte
som en sportbil á la Koeniggsegg), MEN om man RÄKNAR på en serie på en miljon så blir det ofantligt mycket billigare per styck.

Så länge som dom alltså räknar på mindre serier så blir priset högt hur fasiken man än vrider och vänder på det om man inte kan samordna med andra bilvarianter osv.

Då blir det två faktorer kvar, dels brist på en delkomponent (tex batterier) och dels ambitionen (läs viljan).
Jag hoppas och tror på det första tillsvidare :) eller näe förresten jag tror på en kombination av båda...
Ja det är nog en kombination, många har nog hoppats på teslas snara frånfälle och sen konstaterat att elbilar funkar inte. För att sen fortsätta som vanligt
vigge50

Inlägg av vigge50 »

mickeisol skrev:
nej batterier är nog inte dyra och elbilar är billigare att tillverka än fossilbilar.

Men om man ser till världens mest sålda bil toyota corolla som sålde drygt 1,3 miljoner bilar under 2016 av ungefär 70-80 miljoner bilar under 2016 (72 miljoner under 2015).
Och som bekant är det på väg att göras en batterifabrik i nevada som ska kunna tillgodose 500 tusen bilar under 2018, med ökning till 1,5 miljoner under 2020.
dvs en våldsam mängd batterier som precis klarar av att ersätta en bilmodell.

Så innan batteritillverkningen skalas upp så blir det inte så många billiga elbilar (som har anständig räckvidd), för det blir för få individer att fördela kostnaderna på.

Tesla har nu blåslampan i ändan på dom andra biltillverkarna, det är bara för dom att se till skaffa fram batterier på ett eller annat sätt.

pratade med en kinesbekant, och han sa att man kan köpa en elbil med 30 mils räckvidd i kina nu för motsvarande 200 000 kr (vet inte vad det var för märke)
Att kolla på kinesiska marknaden och jämföra går inte på grund av deras suventioner. I de flesta länderna som har suventioner för elbilar så får kunderna som köper elbilen subventionerna men i Kina så är det tillverkarna som får pengarna för hur många elbilar de säljer. Detta gör t ex att en elbil som kostar 300 000 kr att producera kan de sälja för 200 000 kr och ändå gå med vinst(jag vet inte hur stora subventionerna är så det kan vara mer eller mindre).
Att Kina dessutom inte har i närheten av samma krav när det kommer till säkerhet på bilarna gör inte heller jämförelsen mer rättvis.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

4 inlägg om mässan, sen spårade det...

Jag hoppas på något sportigare, att fler går i Morgans fotspår. https://www.morgan-motor.co.uk/mmc/down ... elease.pdf
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Röd Jaguar i-Pace luftas på mässområdet:

Kan bli riktigt fin den där när den sätts i produktion. Små SUV:ar är som bekant ett mycket poppis segment. Får de till laddningen och produktionstakten så kommer den här sälja som smör.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

helix skrev:

Kan bli riktigt fin den där när den sätts i produktion. Små SUV:ar är som bekant ett mycket poppis segment. Får de till laddningen och produktionstakten så kommer den här sälja som smör.
Visserligen en prototyp, men märklig placering av dörrhandtagen, allt för långt ner. Sen borde dom ju fällas in också. Rent allmänt ser den schysst ut, lite spacig och kompakt i utseendet. Kan bli bra!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

ny elbil från bmw..
BMW i8 Protonic Frozen Black Edition
nej nj, bara lite nytt smink

kom på är ju en hybrid, typ
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

helix skrev:

I mina ögon klart läcker om man bortser från de groteska hjulen.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

helix skrev:

Den där kan bli min nästa bil! Funkar fint till och från jobbet. Så får frugan åka Model 3 som kan snabbladdas i ett fungerande snabbladdarnät så den går att använda till resor längre än 20-30 mil.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Den är ju riktigt läcker. :) Men varför behöver den en grill som en fossilbil?
Tyvärr kommer den naturligtvis inte bli ekonomiskt intressant för en vanlig medelsvensson. Annars hade den funkat fint.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Den är ju riktigt läcker. :) Men varför behöver den en grill som en fossilbil?
Tyvärr kommer den naturligtvis inte bli ekonomiskt intressant för en vanlig medelsvensson. Annars hade den funkat fint.
Jag gillar vad jag ser oxo :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar