Ny/ändrad prioritet vid SC laddning (?)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare

Ny/ändrad prioritet vid SC laddning (?)

Inlägg av Marten »

Jag har hört rykten och upplevde antagligen det igår - att det är nya tankar/rutiner vid SC laddning. Det jag hört är att alla laddare och stolpar nu är sammankopplade och att strömmen fördelas lika när det är många bilar som samtidigt laddar.

Som vi tidigare lärt så skulle två laddstolpar (ex 3A och 3B) dela på laddningen från 12st laddare. Och sen fanns det ett antal regler/rutiner som fördelade strömmen om båda stolparna användes. Var man ensam på "3an" och hade låg SOC så fick man full effekt.

I går när jag var vid Solli så gav laddaren nästan exakt 70kW hela tiden. Detta oberoende om det stod en bil bredvid mig eller inte (på samma nummer), oberoende om min SOC var på 5% eller 80%.

Någon som har mer info eller hört/upplevt samma sak?
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ny/ändrad prioritet vid SC laddning (?)

Inlägg av TiborBlomhall »

Kan även vara att kalla batterier inte orkar ta emot högre strömmar?
Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare

Inlägg av Marten »

TiborBlomhall skrev:
Kan även vara att kalla batterier inte orkar ta emot högre strömmar?
Mitt batteri borde varit varmt då det var ca +2 grader ute och jag hade kört 150+km innan SC. (100km/h +)
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Var inte laddaren trasig eller något sånt? Om alla var ihop kopplade så skulle det väl ändå blivit en skillnad om någon bredvid var där eller inte.
Skriv svar