Ja, för ganska exakt ett år sedan (igår faktiskt) så landade jag på Arlanda efter en vecka på Island och åkte direkt till Tesla Servicecenter i Infra City, där min Delivery Specialist hade kommit in extra på lördagen för att leverera min nya kärlek!
Tänkte därför göra en liten hyllningstråd med bilder till henne och vårt förhållande här!
Idag efter ett år visar mätarställningen 31230 km, Dvs lite över 3100 mil på ett år!
Då gör jag dessutom nästan bara uteslutande resor privat, dvs väldigt få tjänsteresor. Så ja, jag trivs i bilen!


Att döpa henne just då var inte alls svårt, då jag varit på Island så blev det "Teslur". Det är hennes riktiga, "given", name.
Men oftast kallas hon faktiskt "Teslis".
Redan när jag hämtade henne så insåg jag att detta kommer bli en riktigt härlig bekantskap, men det har utvecklats till ett riktigt kärleksförhållande

Vi har under detta år upplevt mycket. Här kommer ett litet urval, troligen inte alltid i kronologisk ordning

Självklart har vi smekt varandra ordentligt, ganska tidigt blev det en polering och vaxning av henne. Med mysigt resultat


Bland annat så bestämde jag mig för att ta en "snabb" trip ner till Rivieran när bilen var ca 3 veckor gammal bara.

Där vi tog oss över alperna (måste åka mer i Alperna!)

Ner till värmen i Antibes:

Vill ni läsa mer om just Riveratrippen så finns det en hel reseberättelse här:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =47&t=4256
Har även varit uppe i Svenska fjällvärlden:
Både under sommar:

Med lite "äventyr" i skogen:

Men även under mörkare säsong (Höst, inte vinter ännu



Även då med lite skogsäventyr:

Stödladdade på vägen upp på Ica Åsen i Ljusdal (med "fulkontakt" 32-16A). Självklart med butikschefens tillstånd


Provade då även på lite Chademo, går segt i början när batteriet är kallt, något man fått lära sig:

Men även om jag inte varit i fjällen under vintern med henne, så har jag iallafall fått reda på att hon klarar av snön mycket bra:

Stockholm levererar snökaos...

Skönt med höjbar luftfjädring

Jag har också under året tagit reda på hur snabbt hon går...

(Autobahn självklart...)
Har låtit mamma åka i skuffen:

(Eller så måttade hon för ett hundskydd..


(ingen bra bild på hunden i bagaget tyvärr)
Har självklart tvättat henne...många gånger!

Åkt till skåne "för skoj skull" under en helg, och då laddat i stallet


Har under studiebesök i jobbet fått ladda hos leverantör:

(Här hos Rustas huvudlager - Leverantören i fråga är Swisslogg)
Har besökt Sveriges vackraste Supercharger:

Självklart har man stiftat en del trevliga bekantskaper via klubben här, t.ex. på Teslalunchen (måste ta mig tid för en till sådan snart)

Har även fått provköra ModelX tack vare detta


Var så klart även förbi Servicecentret och kollade om de kunde konvertera sommarbilen till el:

(Eller så hämtade jag en Wallcharger

Har vid ett par tillfällen kört ner henne ganska långt ner i "botten"

(Tror jag har varit nere i 3-5 km som lägst men hittade ingen bild på det)
Stor del av körningen är dock mina ca 3,5 mil enkel resa till jobbet, Solna-Märsta varje dag, t.o.r. vilket gör mina vardagar riktigt mysiga


Men hon fungerar även grymt bra som laståsna:

(65" Curved TV

Har även kört cykel på takträcke m.m. men hittade inte bilden just nu.
Det går också att leka Nissan


(Eller så ville jag testa Chademon

Så, vad har jag lärt mig under året då?
- AutoPilot är GRYM och framtiden! Den har begränsningar, men inget som är oväntat. Fungerar bättre än förväntat.
- Det finns 2 sorters människor: "Elbil..pfft...här är 100 anledningar till varför det är dåligt både miljömässigt, etiskt, räckvidd m.m." och "Åh, en Tesla..fan vad kul! Hur fungerar det? Jaha, fan vad coolt, det fungerar alltså bra! Jag vill också ha en"

- Räckviddsångest inom SuC-land - Icke-existerande, även vid kallt väder.
- Räckviddsångest utanför SuC-land - Inte så farligt som jag trodde. Med Chademo eller andra lösningar (maila en Icabutik fungerar t.ex.

- Jag saknar inte V8 vrålet så mycket som jag trodde vid accelerationer (Men så har jag kvar sommarbilen för just detta också

- Det är spännande med nya uppdateringar under bilens liv. Både funktionalitet och visuellt

- Laddning (i Sverige) utvecklas snabbare än jag trodde.
Inga problem under gånga året?
Jodå, det har varit lite smågrejer. Servicecentret har jag besökt 4 ggr varav 1 planerat. Är väl 2 saker som jag ansett varit "allvarliga". AP strulade - Kamera paj. Byttes. Tutan slutade fungera - Internt fel - Byttes.
Servicecentret tycker jag för mig går upp och ner. De gör mycket och fixar och grejar. Men småsaker gör att det blir störigt. "As Designed" som standardsvar på några grejer för mycket stör mig. Att de inte kan fakturera likaså, samt att deras system (inte Servicecentrets fel..) gör att bara in och hämta en grej tar 15-20 minuter för de måste knappa i en halv evighet

Men generellt så upplever jag upplevelsen som grym, kul att vara "early adopter", prova på något nytt, se ett annorlunda tänk och dessutom åka hela Europa runt gratis (sorry ni som hoppade på för sent


Så, tack för detta år Teslis, det kommer bli många år framöver


/Jocce