Verklig räckvidd?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Verklig räckvidd?

Inlägg av Verdi »

Hur stort batteri behöver jag för att vintertid klara 30-35 mil och sen på sommartid kunna åka Uppsala-Åhus på ett laddstopp. Ödeshög ligger nästan exakt på mitten så det räcker att bilen klarar 34 mil i motorvägsfart. Allt MED TAKBOX! (antar att takboxen tar en hel del av räckvidden)

Hur är situationen på laddstationerna längs E4 mitt i semestertider? Kan man räkna med att få plats eller får man köa?

Hur är situationen nere i Tyskland/resten av Europa vad gäller laddning? Ser att det finns många superchargers men hur är tillgängligheten?

Klarar jag mig med en 75 eller måste jag upp på en 90?
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Re: Verklig räckvidd?

Inlägg av AnteF »

Skall du inte ladda i Tystberga och Lagan om du åker den sträckan?

Prova https://abetterrouteplanner.com/ och lek lite med inställningarna. Jag har en P85D och tycker att det är ytterst sällan en 60 inte skulle räcka till.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Verdi skrev:
Hur stort batteri behöver jag för att vintertid klara 30-35 mil och sen på sommartid kunna åka Uppsala-Åhus på ett laddstopp. Ödeshög ligger nästan exakt på mitten så det räcker att bilen klarar 34 mil i motorvägsfart. Allt MED TAKBOX! (antar att takboxen tar en hel del av räckvidden)

Hur är situationen på laddstationerna längs E4 mitt i semestertider? Kan man räkna med att få plats eller får man köa?

Hur är situationen nere i Tyskland/resten av Europa vad gäller laddning? Ser att det finns många superchargers men hur är tillgängligheten?

Klarar jag mig med en 75 eller måste jag upp på en 90?
75 räcker nog inte med packning takbox och motorväg
För att inte prata om att du inte vill vänta på 100% laddning på supercharger
90D eller 100D är den enda säkra lösningen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Inlägg av Verdi »

AnteF skrev:

Prova https://abetterrouteplanner.com/ och lek lite med inställningarna. Jag har en P85D och tycker att det är ytterst sällan en 60 inte skulle räcka till.
Jo det skulle man väl kunna göra också. Men då blir det två stopp. Fast det gör ju faktiskt inte så mycket. Egentligen behöver den inte klara 30 mil på vintern heller.

Läste nånstans att en 60 laddar snabbare också då batteriet rent fysiskt klarar mer? Dvs att de 80% man får på 40 min eller vad det är egentligen är 80% av 75kWh vilket råkar bli just 60 kWh. Så att när man är på långkörning och bara laddar upp till 80% så är det ingen skillnad alls?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Angående kö vid superchargers så har jag aldrig behövt vänta. Det är väl mest taxibilar som står och blockerar men det är ju inte aktuellt utanför Stockholm. Det kan vara lite trångt utmed E6:an ibland när hela Norge är ute och reser, men oftast inga direkta köer.
Vad menar du med tillgängligheten i Europa? Menar du att det är upptaget hela tiden? Alltså de gångerna jag har laddat i Tyskland var jag helt själv. Där nere finns betydligt fler superchargers än här i Sverige trots att det i Tyskland mellan tumme och pekfinger rullar lika många Teslor som här. Betydligt fler laddare per bil mao. Ingen större körisk.
Att köra 35 säkra mil på en laddning med takbox går nog bara med minst 90kWh. Jag klarar inte det med min 85:a nu på vintern. Och jag har ingen takbox. Frågan är om du verkligen behöver det. Ska du uppåt landet förstår jag, men neråt finns ingen anledning att behöva kunna rulla 30-35 mil på en laddning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inlägg av Mats »

Verdi skrev:
...egentligen är 80% av 75kWh vilket råkar bli just 60 kWh. Så att när man är på långkörning och bara laddar upp till 80% så är det ingen skillnad alls?
Jag har 75kwh, det är väl ingen skillnad mot 60kwh vid studs mellan Supercharger.

Men i övriga situationer är jag glad för det lilla extra. Om jag startar med 380km hemifrån Kan jag utan att snåla lätt åka dryga 15 mil i en riktning och sedan åka hem utan supercharger eller destinationsladdning.

Men 30 mil på vintern med takbox.. Jag tror det blir tight... Då ska man upp i 90 eller 100kwh
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

Verdi skrev:
AnteF skrev:

Jo det skulle man väl kunna göra också. Men då blir det två stopp. Fast det gör ju faktiskt inte så mycket. Egentligen behöver den inte klara 30 mil på vintern heller.

Läste nånstans att en 60 laddar snabbare också då batteriet rent fysiskt klarar mer? Dvs att de 80% man får på 40 min eller vad det är egentligen är 80% av 75kWh vilket råkar bli just 60 kWh. Så att när man är på långkörning och bara laddar upp till 80% så är det ingen skillnad alls?
Ju större batteri desto snabbare laddar du vid låg SOC.

https://www.youtube.com/watch?v=S00RG6uqpPo

Men det finns många andra parametrar som påverkar. SOC, batteritemperatur med mera med mera. 60 är ett mjukvarulåst 75-batteri precis som du säger så rent krasst är det ingen skillnad alls där i SOC:er under 60kWh.

Låg SOC är vad som gäller för snabb laddning. Jag kör den sträckan söderut ibland och jag stannar nästan alltid i Tystberga och köper nån dricka och laddar en liten stund även fast jag startar norr om stockholm med 90% SOC, det har blivit en trevlig vana helt enkelt.

Hade jag kört den sträckan du frågar med en 60 så blir det tre laddstopp och längre total laddtid än med bilar med större batteri. Lek med abbetterrouteplanner och byt modell så får du en bra uppfattning över vad som skiljer. Sen behöver du öka energiåtgången vid kallare temperatur så det är också en faktor att ha med i beräkningen.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Angående kö vid superchargers så har jag aldrig behövt vänta. Det är väl mest taxibilar som står och blockerar men det är ju inte aktuellt utanför Stockholm. Det kan vara lite trångt utmed E6:an ibland när hela Norge är ute och reser, men oftast inga direkta köer.
Vad menar du med tillgängligheten i Europa? Menar du att det är upptaget hela tiden? Alltså de gångerna jag har laddat i Tyskland var jag helt själv. Där nere finns betydligt fler superchargers än här i Sverige trots att det i Tyskland mellan tumme och pekfinger rullar lika många Teslor som här. Betydligt fler laddare per bil mao. Ingen större körisk.
Att köra 35 säkra mil på en laddning med takbox går nog bara med minst 90kWh. Jag klarar inte det med min 85:a nu på vintern. Och jag har ingen takbox. Frågan är om du verkligen behöver det. Ska du uppåt landet förstår jag, men neråt finns ingen anledning att behöva kunna rulla 30-35 mil på en laddning.
Nej jag behöver nog inte klara allt det där när jag tänker efter. Har labbat runt i den där routeplannern och vi klarar oss lätt med en S60D. (Vill ha 4wd. )
Verdi

Inlägg av Verdi »

AnteF skrev:

Ju större batteri desto snabbare laddar du vid låg SOC.

https://www.youtube.com/watch?v=S00RG6uqpPo

Men det finns många andra parametrar som påverkar. SOC, batteritemperatur med mera med mera. 60 är ett mjukvarulåst 75-batteri precis som du säger så rent krasst är det ingen skillnad alls där i SOC:er under 60kWh.

Låg SOC är vad som gäller för snabb laddning. Jag kör den sträckan söderut ibland och jag stannar nästan alltid i Tystberga och köper nån dricka och laddar en liten stund även fast jag startar norr om stockholm med 90% SOC, det har blivit en trevlig vana helt enkelt.

Hade jag kört den sträckan du frågar med en 60 så blir det tre laddstopp och längre total laddtid än med bilar med större batteri. Lek med abbetterrouteplanner och byt modell så får du en bra uppfattning över vad som skiljer. Sen behöver du öka energiåtgången vid kallare temperatur så det är också en faktor att ha med i beräkningen.

Skillnaden mellan 60D och 75D på vår sydliga rutt är 10 minuters laddning extra i Tystberga. Till vardags kör vi sällan så långt och jag kan inte komma på vart vi skulle åka där det inte går att använda supercharger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Nej jag behöver nog inte klara allt det där när jag tänker efter. Har labbat runt i den där routeplannern och vi klarar oss lätt med en S60D. (Vill ha 4wd. )
Tänkte väl det. En S60(D) är nog det klokaste valet man kan göra när man skaffar ny Tesla. Den extra räckvidden som 75/90/100 ger behöver man i princip aldrig så länge man håller sig inom den civiliserade delen av världen (dvs undviker Sveriges norra del). Det är mer en psykologisk sak att det går att köra några mil längre, men i praktiken är det inte värt pengarna enligt mig. Skulle jag köpa en ny Tesla så skulle jag satsa på en S60. 4wd behöver man egentligen inte heller. Min P85 har alla kusar på bakaxeln och jag upplever det inte som ett problem alls. Om man rent mentalt klarar av att inte ge fullgas varje gång man ska köra om, tror jag att man kan överleva med 2wd. ;)
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Tänkte väl det. En S60(D) är nog det klokaste valet man kan göra när man skaffar ny Tesla. Den extra räckvidden som 75/90/100 ger behöver man i princip aldrig så länge man håller sig inom den civiliserade delen av världen (dvs undviker Sveriges norra del). Det är mer en psykologisk sak att det går att köra några mil längre, men i praktiken är det inte värt pengarna enligt mig. Skulle jag köpa en ny Tesla så skulle jag satsa på en S60. 4wd behöver man egentligen inte heller. Min P85 har alla kusar på bakaxeln och jag upplever det inte som ett problem alls. Om man rent mentalt klarar av att inte ge fullgas varje gång man ska köra om, tror jag att man kan överleva med 2wd. ;)
Funderar på vad jag behöver.

S60D med köldpaket och dubbade Nokian tror jag skulle räcka.

Är skinnklädsel standard? Eller behövs premiumpaketet för 41 000:-?

Hur är standardljudsystemet? Behöver man det svindyra hifi-paketet?

Uppgraderad laddare behövs väl inte?

Luftfjädring är säkert jäkligt nice men de där prylarna är dyra och brukar gå sönder.

Jag är inte intresserad av autopiloten. Tror jag. Eller det kanske är dumt att inte ta den?

400 kWh gratis per år räcker nog ganska långt för vår del. Det är väl typ 200 mil? Vad kostar det att ladda efter det? Vore ju nice med livstidsladdning...
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Helt rätt att 60 laddar lika snabbt som 75 på supercharger och det gör att du kan ladda till nästan 100% med bra fart. Ingen större idé att för den delen ha 75 då det ändå tar låång tid sista biten. Men om du alltid ska ha takbox så kommer räckvidden sjunka en hel del. Jag har kört hela vintern med takbox på en ny 60 och skulle säga att jag i bästa fall kommer 25-27 mil non stop, men inte motorväg. Men ska du stanna emellanåt och bilen värmas flera gånger så äts en hel del range. Har du möjlighet att ladda på SuC två gånger så gör det, kan till och med gå fortare totalt.

I snömodd kan det bli så hög förbrukning som 300 wh/km så då blir det inte ens 20 mil. Låter som att om du absolut måste ha längre räckvidd än 30 mil så är det minst 90 som gäller. Men för min egen del har jag ännu inte haft nytta av extra räckvidd.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Uppgraderad laddare skulle jag ta utan att tveka. Men det är högst individuellt. Jag har dubbelladdare idag (22kW) och den kommer mycket ofta till användning. Om du sällan laddar vid offentliga laddstolpar, eller om du befinner dig mycket inom områden där det finns snabbladdare men ingen SuC så är en Chademo-adapter att fördra (billigare och snabbare än uppgraderad laddare).

Luftfjädring skulle jag heller aldrig vilja vara utan. Men återigen, det beror på. Model S är jävligt låg när man kör mycket på skogsvägar och så. Utan luftfjädring hade jag nog skrapat sönder underredet mer än en gång. Även i branta uppfarter, t.ex. parkeringshus, kan luftfjädringen rädda dig.

Autopilot är också en sån sak. Jag har ingen och jag skulle aldrig lägga pengar på den. Om du däremot kör mycket tråkig motorväg eller i rusningstrafik kommer du uppskatta den.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Optimal hastighet mellan SuC är 155km/h, och ladda lagom för att nå nästa. Att försöka hoppa över en SuC ger knappast någon tidsvinst, eftersom sista laddningen tar extremt lång tid.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jensa skrev:
Helt rätt att 60 laddar lika snabbt som 75 på supercharger och det gör att du kan ladda till nästan 100% med bra fart. Ingen större idé att för den delen ha 75 då det ändå tar låång tid sista biten. Men om du alltid ska ha takbox så kommer räckvidden sjunka en hel del. Jag har kört hela vintern med takbox på en ny 60 och skulle säga att jag i bästa fall kommer 25-27 mil non stop, men inte motorväg. Men ska du stanna emellanåt och bilen värmas flera gånger så äts en hel del range. Har du möjlighet att ladda på SuC två gånger så gör det, kan till och med gå fortare totalt.

I snömodd kan det bli så hög förbrukning som 300 wh/km så då blir det inte ens 20 mil. Låter som att om du absolut måste ha längre räckvidd än 30 mil så är det minst 90 som gäller. Men för min egen del har jag ännu inte haft nytta av extra räckvidd.
Nej, takbox använder vi bara 3-4 ggr per år. Beror lite på hur mycket Teslan sväljer också. Nu har vi en XC70 som rymmer en hel del om man packar upp till taket. Att stanna och ladda verkar inte vara så stort problem. Skönt att ta en paus också. Är inte många minuter som behövs. Och det är ett fåtal ggr per år som vi åker så långt.

17 mil med lite marginal är dock ett absolut krav även vid ett worst case scenario. Fast å andra sidan så handlar det om så få tillfällen att vi kan hyra en bil då också. När den stora barnvagnen försvinner kanske vi klarar oss utan takbox också.

Prestandan i en S60D är väl helt ok? 0-100 på 5,4 sek? Det är lite lagom. Ingen wow-känsla men fullt dugligt. Mycket bättre än Volvons 8,2 sekunder eller vad det nu är.

Börjar bli rätt sugen faktiskt. :) Såg att de uppgraderade interiörerna med läderklädsel ligger på ca 38 tusen. Sån får det bli.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

17 mil med marginal är inget som helst problem med vilken Tesla som helst. Möjligen en X som drar husvagn skulle få problem, men det är ju knappast aktuellt för dig.
Att stanna och ladda upplever jag själv som ganska mysigt faktiskt. Det är trevligt att kunna stanna, käka lite, ta en bensträckare och så. Alla SuC ligger inte på de vackraste ställen direkt, men jag ser det ändå mer som en fördel än en nackdel att man stannar och laddar.
Man märker att du inte har provat en Model S. Annars hade du inte använt order "dugligt" i jämförelse med en Volvo. Det ligger som sagt oceaner emellan. Testa får du se. Men då blir det nog beställning sen. ;)
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
17 mil med marginal är inget som helst problem med vilken Tesla som helst. Möjligen en X som drar husvagn skulle få problem, men det är ju knappast aktuellt för dig.
Att stanna och ladda upplever jag själv som ganska mysigt faktiskt. Det är trevligt att kunna stanna, käka lite, ta en bensträckare och så. Alla SuC ligger inte på de vackraste ställen direkt, men jag ser det ändå mer som en fördel än en nackdel att man stannar och laddar.
Man märker att du inte har provat en Model S. Annars hade du inte använt order "dugligt" i jämförelse med en Volvo. Det ligger som sagt oceaner emellan. Testa får du se. Men då blir det nog beställning sen. ;)

Idag åker jag i en BMW M550d till jobbet. Den gör 0-100 på 4,8 sek. Så jag har bra kolla på vad 5,4 sek känns som i en stor bil även om det säkert blir ännu bättre med den snabba gasresponsen och så som man får i en elbil.

Jag får väl offra en eftermiddag och åka och provköra. Sälja Volvon är lätt iaf. M550n byter jag in nu när jag plockar ut i3:an.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Verdi skrev:
mati skrev:

Luftfjädring är säkert jäkligt nice men de där prylarna är dyra och brukar gå sönder.

Jag är inte intresserad av autopiloten. Tror jag. Eller det kanske är dumt att inte ta den?

400 kWh gratis per år räcker nog ganska långt för vår del. Det är väl typ 200 mil? Vad kostar det att ladda efter det? Vore ju nice med livstidsladdning...
Angående skinn så är de nya stolarna i delskinn, alltså behöver du betala extra för helskinn 38.700kr!

Uppgraderad laddare känns också som att det är väldigt sällan du kommer använda, du måste dessutom ha laddbox hemma och troligen säkra upp huset för att klara av att ladda bilen med 24A. På vissa laddstolpar kan du få ut full effekt.

Behöver du vinterpaket? För mig räcker det gott att förvärma kupén.

Autopilot kan du ju välja till i efterhand om du ångrar dig. Jag funderar på att göra det, dock AP1.

Luftfjädring kan vara nice för att höja vid vissa garageinfarter, i snö osv. Men det är inte många mm högre du får. Dessutom som det skrivits en del om här på forumet om ökad eller ojämnt däckslitage.

HiFi paketet behöver du troligen inte, beror på hur kräsen du är med ljudet. Personligen är det det sista jag skulle betala extra för. Välj det du verkligen behöver i första hand, räckvidd, panotak (för att kunna montera takbox), premium, autopilot?

Själv kör jag inte 4wd och är helnöjd trots att jag bara kört på vinterväg. Dubbade nokian hakkapelitta 8 är grymma!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Verdi skrev:
mati skrev:

Ett av de vettigaste inslag jag läst på mycket länge. Har heller inge AP (fruktansvärt upphausad), ingen luftfjädring (kör massor på skogsväg , har aldrig "bumpat"), Inget glastak (som förr eller senare alltid pajar), ingen superljudanläggning (standarden räcker mer än väl). Bara en underbart ljuvlig bil som aldrig klickat under 1 år och 2000 mil! :) :)
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Köldpaket kan man hoppa om man inte måste ha rattvärme. Förvärmning fungerar ypperligt (så länge Teslas server fungerar).
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

dstr skrev:
Optimal hastighet mellan SuC är 155km/h, och ladda lagom för att nå nästa. Att försöka hoppa över en SuC ger knappast någon tidsvinst, eftersom sista laddningen tar extremt lång tid.
Undrar vad den siffran är för en X som rullar på 22"? 155 låter en smula utopiskt...?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
vigge50

Inlägg av vigge50 »

mans71 skrev:
dstr skrev:
Undrar vad den siffran är för en X som rullar på 22"? 155 låter en smula utopiskt...?
Sondell gjorde test och kom fram till 150 km/h om det var 200 km mellan laddarna och det var 30 grader ute. Om det var -10 grader så var optimala hastigheten ungefär 140 km/h. Om avståndet är annat mellan laddarna så kan detta dock påverka, skulle vara intressant om man tog fram ett tredimensionellt diagram med hastighet, tid och avstånd mellan laddarna men detta skulle vara väldigt mycket jobb.
Användarvisningsbild
Bonden75
Teslaägare

Inlägg av Bonden75 »

Min S90D går ganska exakt 30 mil med full last och takbox när temperaturen är kring nollan. Gävle - Sälen

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Nu är ju inte Ap2 uppe på par med ap1 men ap1 är det absolut bästa i min X60D. Då kör jag 95% av min tid i rusningstrafik genom Stockholm.

Luftfjädring är skitkul men jag skulle inte betala extra för det, det var ett måste för dragkroken.

OBS jag har en X, men inlägget har en del relevans ändå.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Verdi skrev:
mati skrev:

Köldpaketet är onödigt om du inte ofta har passagerare i baksätet som vill ha rumpgrill, eller om du verkligen inte klarar dig utan rattvärme. Förvärma bilen och ett par handskar funkar bra. Jag tycker hifiljudpaketet är lite ovärt, prismässigt, standardljudet är rätt bra. Uppgraderad laddare hänger helt på ens mönster - själv skulle jag aldrig någonsin haft nytta av det, och rekommenderar att skaffa en mycket billigare CHAdeMO-adapter istället. Luftfjädring är jag rätt nöjd med att inte ha valt. Väghållningen är bättre utan, och komforten är bara marginellt sämre. Däremot saknar jag ofta luftfjädringen för förmågan att kunna höja upp bilen vid farthinder, kanter, etc. Autopiloten är sjukt najs på långresor. Det har aldrig varit så avslappnande att köra 50 mil i sträck! Panoramataket älskar jag, men det är ju en smaksak (men överväg glastaket om du aldrig öppnar takluckor).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar